گپ‌وگفتی با ماکان اشگواری، طراح و کارگردان نمایش "نکتار"؛

"نکتار" بیانگر خرده‌داستان‌هایی بر اساس روایت بازیگران است

نمایش "نکتار" با طراحی و کارگردانی ماکان اشگواری و سارا فعلی از روز 18 آبان، ساعت 19:30 اجراهای خود را در مجموعه فرهنگی هنری آزادی واقع در میدان آزادی، برج آزادی آغاز می‌کند.

به گزارش حوزه تئاتر باشگاه خبرنگاران؛ نمایش "نکتار" با طراحی و کارگردانی ماکان اشگواری و سارا فعلی از روز 18 آبان، ساعت 19:30 اجراهای خود را در مجموعه فرهنگی هنری آزادی واقع در میدان آزادی، برج آزادی آغاز می‌کند.این نمایش که محصول یک کار گروهی است، به مدت دو هفته در این مجموعه اجرا دارد و اکنون پیش‌فروش بلیت‌های آن از سریق سایت تیوال و کافه "نزدیک تئاتر" انجام می‌شود. به بهانه شروع نمایش نکتار، با ماکان اشگواری درباره چگونگی شکل‌گیری و نحوه اجرای آن گپ‌وگفتی داشته‌ایم.

بنابراین گزارش؛ ماکان اشگواری درباره تمرین و تولید نمایش نکتار گفت:"نکتار" محصول یک کارگاه آموزشی است که از ابتدای مرداد امسال شروع کردیم.این کارگاه با هشتاد نفر آغاز شد و تا اول شهریور ادامه دادیم. سپس از میان آن جمع،عده‌ای انتخاب شدند و کارگاه را پیش بردیم.از دل تمرین‌های کارگاهی آن گروه به متن و ایده‌های اجرایی رسیدیم و نمایش ما اکنون حاصل چیزهایی است که در کارگاه پشت سر گذاشتیم.
 
این بازیگر و کارگردان تئاتر همچنین به همکاری مشترک با سارا فعلی در مقام طراح و کارگردان اشاره کرد و توضیح داد:در واقع من و سارا فعلی با هم به این کارگاه و روند آن جهت دادیم.متن نمایش را بچه‌های حاضر در کارگاه با توجه به خواسته‌هایی که ما از آنها داشتیم، نوشتند. برای نمونه،در این کارگاه اتودهایی داشتیم مبنی بر آن‌که بچه‌ها بیماری‌های خود را بازی کنند. نه نقش بیمار را، بلکه خودِ بیماری را. ما به آنها زمان کافی می‌دادیم و بچه‌ها ایده‌های خود را با هم در میان می‌گذاشتند و اجرا می‌کردند.کارگاه ما پُر بود از این اجراهای کوتاه.در مواقعی هم نوشته‌ها به صورت اتوماتیک توسط بچه‌ها شکل می‌گرفتند و ما از میانِ آنها مواردی را انتخاب کردیم. بعد هنرجوهای کارگاه بر اساس آن متن‌ها یکسری قطعه ساختند و اجرا کردند. بنابراین اجراهایی که تماشاگر در کار می‌بیند،از دل همان قطعه‌ها برآمده و من و خانم فعلی،طراحی کردیم که چه چیزهایی در نمایش باشد. مثلاً می‌گفتیم  بخشی از ویدئوگیم مورد علاقه‌تان را بازی کنید.
 
اشگواری اضافه کرد:ما به ایده‌های مطرح‌شده، تم پیشنهادی دادیم.از این‌رو نمی‌توانم بگویم تئاتر ما دچار داستان است. به همین دلیل نمی‌توانیم خلاصه‌داستانی برای آن ارائه کنیم. ما موقعیت‌هایی در نمایش داریم اما نکتار ضدداستان هم نیست،چون ما خرده‌داستان‌هایی بر اساس روایت‌های بچه‌ها داریم.در حقیقت ما برای نمایش، یک مسیر مشخص از نقطه A تا B تعریف کرده‌ایم که بدانیم چگونه شروع و چطور تمام می‌کنیم.در فاصله این دو نقطه،اتفاق‌هایی می‌افتد و چیزهایی در موقعیت‌ها تغییر می‌کند.آنچه دچار تغییر می‌شود،لزوماً خصوصیت‌های روایی نمایش نیست.
 
اشگواری در پاسخ به این‌که چرا از عنوان "اعضای کارخانه" به جای "بازیگران" استفاده کرده‌اند، بیان کرد:در طراحی این نمایش، علاوه بر من و سارا فعلی، به نوعی همه بچه‌ها سهیم هستند. همچنین در ایده‌پردازی و نوشتن متن.تاکید ما در این نمایش بر آن بوده که خرجی ما محصول یک روند است و آن روند برای ما خیلی مهم است.ما فقط الان کسانی را می‌بینیم که اسم یا تصویرشان در پوستر کار آمده اما افرادی هم هستند که اسم‌شان در پوستر نیست،ولی در ایده‌پردازی و کارگاه حضور داشتند و نام آنها در بروشور آمده،چون ما فکر می‌کنیم در کار ما هستند،هرچند که اجراکننده نیستند. به همین خاطر اگر به اجراکنندگان بگوییم بازیگر، شاید بخش عظیمی از کار این دوستان را نادیده گرفته باشیم.
 
کارگردان نمایش نکتار در رابطه با محل اجرای نمایش نیز گفت:سالن مجموعه آزادی،انتخاب نخست من نبود اما برای جنس کار ما و اتفاقی که در نمایش می‌افتد،این صحنه خیلی مناسب است.علاوه بر این،حضور در مجموعه آزادی به ما امکاناتی داده.تمرین‌کردن در سالن آزادی به شکل‌گیری روند که برای ما مهم است،خیلی کمک کرده و امکاناتی به ما داده که ارزشمند و خواستنی است و شاید آنها در فضای دیگری جای خود را به محدودیت بدهند. به این معنی که وقتی به سراغ سالن‌های متمرکز و دارای مخاطب می‌روید،امکانات بهتری دارید و شاید از فروش و استقبال تماشاگران مطمئن باشید که این موارد برای ما اولویت نبوده.اولویت برای ما آن بود که زمان مشخصی این سالن را در اختیار داشته باشیم تا بچه‌ها در آن تمرین کنند،ولی هر کدام از اعضای گروه یک دلیل شخصی برای دوست‌داشتن این سالن دارند.
 
ماکان اشگواری در پایان به سوابق هنری خود اشاره داشت و گفت:تمرکز بنده و سارا فعلی از زمان دانشگاه تا کنون روی پرفورمنس و حرکت بوده است.البته در بخش دراماتورژی و نویسندگی،تسلط خانم فعلی بیشتر از من است. ما نمایش "سکسکه" را پیش از این در تالار مولوی با همکاری هم به اجرای عمومی بردیم، و یک نمایش دیگر به نام "همه چیز دارد بهتر می‌شود" که فقط در جشنواره تئاتر دانشجویی اجرا کردیم. یک کار هم به نام "دوربین مخفی" هم داشتیم که پرفورمنس بود.این نمایش از آن نظر برای من جدید و جذاب است که با تعداد زیادی از هنرمندان جوان تئاتر، یعنی 36 نفر داریم کار را روی صحنه می‌بریم. بنابراین برای من تجربه تازه‌یی است،چون در نمایش سکسکه، من تنها بازیگر آن بودم.
 
گفتنی است اعضای کارخانه به این شرحند: سارا فعلی، ماکان اشگواری،آنالی شکوری، یلدا پاکزاد افشار، سورنا روغنی،امیرحسین یعقوبی،الهام عبدالهی‌راد، سحر یوسف‌زاده،صبا نجف‌پور، پرستو شهپری، هژیر مرادی، بهاره علی‌یار،فرزانه شهریاری،قصه جلالی،الهام صادقی، پردیس پرمون، نازیلا پاسبانی، مائده شانه‌ساز، تینا علیه، مهراد ماکویی، پریا حبیبی‌راد، بهنام دارابي، پارمیدا صفدری،سهیل نصیری،دانیال امرالهی،ماکان محمودی،رعنا شکرالهی،نازنین مهرآیین، پانته‌آ احمدپور،عزت‌الله پابخش،زهرا قنبرزمانی، علی میرنژاد، ساینا سراج،احسان قره‌داغی،نرگس میرزایی،عارف صادقی و مهران اعلایی.
 
سایر عومل نمایش نکتار نیز از این قرارند: مارال اشگواری(مدیر پروژه)،آنالی شکوری(برنامه‌ریز)، محمد صفرپور (مدیر تولید)، علی کوزه‌گر(طراح نور)، تویک زادوریان(طراح پوستر و بروشور)، مهرداد متجلی(عکاس)،امیر قالیچی(مدیر روابط‌عمومی)،احمدرضا حجارزاده (امور رسانه). تهیه‌کننده این نمایش، پلتفرم دالان است.
 
نمایش "نکتار" با طراحی و کارگردانی ماکان اشگواری و سارا فعلی پیش‌فروش اینترنتی بلیت‌های خود را از روز شنبه دهم آبان در سایت تیوال شروع کرده است و علاقه‌مندان برای پیش‌خرید می‌توانند به سایت یادشده در نشانی www.Tiwall.com مراجعه کنند.هم‌چنین امکان تهیه بلیت نکتار از طریق مراجعه حضوری به کافه "نزدیک تئاتر" در خیابان انقلاب،خیابان قدس، پلاک 5 فراهم است.دوست‌داران تئاتر برای کسب اطلاعات بیش‌تر و رزرو تلفنی با شماره 66481642 تماس بگیرند.
 
نکتار به مدت دو هفته از 18 آبان و هر روز ساعت 19:30 در میدان آزادی، مجتمع فرهنگی هنری آزادی اجرا خواهد داشت.
 
انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.