شکست «جبهه انقلابیون سوریه» زمینه‌ساز شکل‌گیری ائتلاف «داعش – النصره»

مهمترین هدف نبردهای اخیر جبهه النصره در ریف ادلب را باید تلاش این گروه برای الحاق مناطق تحت تصرفش به مناطق تحت اشغال داعش ملاحظه کرد و در این بین شکست «جبهه انقلابیون سوریه» می‌تواند، نقشی بزرگ در شکل‌گیری داعش‌-‌النصره ایفا کند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، گروه تروریستی تکفیری «جبهه النصره» درحالی بر مناطق تحت تصرف گروه تروریستی موسوم به «جبهه انقلابیون سوریه» که آن را پایگاه و مرکز عملیاتی‌اش در ریف شمالی ادلب به شمار می‌آورد، تسلط پیدا کرد که نام و نشانی از «جمال معروف»، سرکرده «جبهه انقلابیون سوریه» در این مناطق یافت نشد،‌ تا درب پیشگویی‌ها و فرضیه‌ها درباره سرنوشتش گشوده شود.

اطلاعات موجود تاکید می‌کند که جمال معروف از مزدوران سازمان جاسوسی آمریکا در سوریه بود که پس از شکست‌های اخیرش در ریف شمالی ادلب به ترکیه منتقل شد تا از انتقام «جبهه النصره» در امان بماند که خواهان محاکمه و قصاص وی به اتهام ترور سرکردگان گروه تروریستی موسوم به «جنبش آزادگان شام» است، گروهی که تحت لوای النصره در ریف ادلب فعالیت دارد.

این درحالی است که برخی منابع نیز تاکید می‌کنند که جمال معروف مورد حمایت عربستان سعودی در تلاش برای جای دادن گروهش در صف گروه‌های مسلح میانه‌رو مورد نظر آمریکا بود و در این راستا از آنکارا خواستار پوشش و حمایت نظامی هوایی برای عملیات‌های انتقامی‌اش علیه النصره بود، تا مناطق از دست رفته خود را باز پس گیرد، اما این منابع اظهار نکردند که واکنش و پاسخ آنکارا به درخواست معروف چه بود.

همچنین این منابع تصریح کردند که چهار گروه تروریستی اصلی که سرکردگی آنها را جمال معروف بر عهده داشت و در معرض تهدید به حمله از سوی جبهه النصره قرار دارند، اکنون درحال گفت‌‌وگو و مذاکره با سرکردگان النصره در ریف شمالی ادلب جهت تشکیل کمیته‌های تحقیق مشترک برای محاکمه افراد تحت پیگرد النصره هستند و اینکه این گروه‌ها تهدید کرده‌اند، اگر النصره به پیشنهاد و خواست آنها توجه نکند،‌ سخن آخر را نبرد میان آنها خواهد زد.

در این بین برخی از منابع نیز روی کردن جمال معروف به ترکیه را نفی و تاکید کردند که این بازی رسانه‌ای – تبلیغاتی از سوی اوست تا النصره را از پیگردش منصرف کند‌، شاید راه نجاتی برای معروف باشد تا زمینه را برای گردآوردن عناصرش و حمله به النصره فراهم کند، اگرچه همین منابع امکان چنین امری را از سوی معروف رد کردند.

اطلاعات موجود نشان می‌دهد که النصره به سمت اعلام «امارت اسلامی‌اش» در شمال ادلب سوق پیدا کرده و این می‌تواند،‌ پیش زمینه اعلام ائتلاف و هم پیمانی این گروه تروریستی تکفیری با همتایش «داعش» برای ملحق کردن مناطق تحت تصرف دو گروه به یکدیگر باشد که هدف از آن مرتبط کردن مناطق نفتی شرق سوریه به راه‌ها و منافذ دریایی در شمال غربی این کشور باشد تا پیش زمینه قاچاق نفت سوریه به صورت مستقیم به خارج از این کشور از طریق بنادر ترکیه فراهم شود، بدون اینکه نیاز به انتقال زمینی آن از طریق‌های مرزهای مشترک دو کشور باشد.

شاید همین هدف توجیه کننده تشدید و افزایش وحشی‌گری‌های النصره علیه دیگر گروه‌های تروریستی فعال در این منطقه از جمله «ارتش آزاد» در روزهای اخیر در مناطق ریف ادلب و ریف حلب باشد، به گونه‌ای که شاهد بودیم، این گروه بدون نبرد روستای «منغ» را تصرف کرد که در اشغال گروه تروریستی «گردان اسب‌های شمال» وابسته به ارتش آزاد بود.

بیانیه منتشره از سوی «ابو عدی منغ»،‌ سرکرده گروه فوق الذکر تاکید می‌کند که تسلیم روستا از سوی وی به النصره از بیم جنایات این گروه علیه اهالی بوده و اینکه وی النصره را «داعش جدید» توصیف می‌کند.

تحولات سریعی که در ریف شمالی ادلب و ریف شمالی حلب رخ می‌دهد، اقتضا می‌کند، نبردهای جاری میان گروه‌های مسلح در این مناطق موجب دستیابی النصره و داعش به توافق و نهایتا ائتلافی شود که آنچه گروه‌های مسلح میانه‌رو در سوریه نامیده می‌شوند، را از عرصه میدانی سوریه خارج کند و این به معنای خارج کردن عربستان سعودی از عرصه میدانی شمال سوریه به نفع قطر و ترکیه است که از داعش و النصره حمایت می‌کنند.

تحقق این سناریو اوضاع میدانی سوریه را برای آمریکا پیچیده خواهد کرد و واشنگتن را مجبور می‌کند، ماهیت واقعی خود را در قبال بحران سوریه افشا کند و در این راستا پس از محو ارتش آزاد یا گروه‌های مسلح میانه‌رو از عرصه میدانی سوریه واشنگتن مجبور خواهد شد، حمایت خود از داعش و النصره را در سوریه اعلام کند.
برچسب ها: وبگردی ، داعش ، سوریه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار