تخت روانچی در مصاحبه با اشپیگل:

اگر مذاکرات به نتیجه نرسد، نباید ایران را مقصر دانست/ غنی‌سازی و تحریم‌ها موانع پیش روی مذاکرات هستند

معاون وزیر امور خارجه ایران با نشریه اشپیگل مصاحبه‌ای داشت و به تشریح مذاکرات هسته‌ای و مواضع ایران پرداخت.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، معاون وزیر امور خارجه ایران با نشریه اشپیگل آلمان مصاحبه‌ای انجام داد.

"مجید تخت روانچی" در این مصاحبه گفت: ما در مرحله حساسی قرار داریم فرصت زیادی تا ضرب‌الاجل 24 نوامبر باقی نمانده و شرایط نسبت به گذشته تغییر چندانی نکرده است.

وی افزود: اگر مذاکرات تا 24 نوامبر به نتیجه نرسد، ناظران نباید ایران را مقصر بدانند زیرا ما از صمیم قلب امیدواریم مذاکرات به نتیجه برسد.

معاون وزیر خارجه ایران در خصوص موانع پیش روی مذاکرات گفت: "غنی‌سازی" یک مانع و البته تحریم‌ها در جهت مقابل آن است. البته ما در خصوص دیگر موضوعات از جمله تأسیسات اراک و دیگر مسائلی که باید در خصوص آن توافق شود، مذاکره می‌کنیم. اختلاف ما با آمریکا این است که آنها نمی‌خواهند ظرفیت‌ها و قابلیت‌های ما را بپذیرند. ما 20 هزار سانتریفوژ در اختیار داریم که نیمی از آنها مواد هسته‌ای تولید می‌کنند. ما نمی‌توانیم به همین راحتی به عقب بازگردیم و آنچه در سال 2005 مطرح بود را دوباره روی میز بگذاریم.

وی افزود: ما باید وضع موجودمان را حفظ کنیم. اما آماده ایم فعالیت هسته ای خود را برای مدت زمان معینی محدود کنیم و بعد از این مدت می خواهیم که با ما مانند سایر اعضای "ان پی تی" رفتار شود. زمان محدودیت ها نباید مدت زمان زیادی به طول بیانجامد به این دلیل که ما مطابق با یک پروتکل الحاقی به "ان پی تی" که شامل تعهد قدرتمندانه به استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای است اقداماتی را در پیش می گیریم که شفاف سازی کامل را امکان پذیر می سازد. اما این پروتکل الحاقی باید توسط مجلس نمایندگان ایران هم تایید شود. واقعیات در ایران را نمی توان به سادگی نادیده گرفت.

تخت روانچی گفت: ایران مذاکرات را به خاطر تحریم ها آغاز نکرده است بلکه می خواست نشان دهد که چیزی برای پنهان کردن ندارد.

اروپا و امریکا همه دنیا نیستند و اگر کشوری تصمیم به قطع ارتباط با ایران بگیرد به معنای پایان کار نیست.راههای ارتباط با سایر کشورها وجود دارد. بسیاری از تجار حتی از اروپا به منظور بررسی بهبود روابط به ایران آمده اند که نشان دهنده بی تاثیر بودن تحریم ها و پایان ایران هراسی است.
تخت روانچی درباره موضع ایران و غرب درخصوص داعش گفت:به این موضوع باید در سطح بین المللی و براساس قوانین بین المللی پاسخ داد. ما برای مقابله با این معضل ایده و راه حل خودمان را داریم و همراه با جامعه بین الملل هم در این زمینه می توانیم کمک کنیم.
در پایان این مصاحبه معاون اروپا-آمریکای وزارت امور خارجه ایران در خصوص عربستان گفت ما دو کشور همسایه هستیم و باید باهم گفتگو گنیم و این امر در جریان است. معاون عربی - آفریقای وزارت امور خارجه ایران به تازگی در ریاض بود. ما معتقدیم که می توانیم با این گفتگوها منافع ایران، عربستان و کل منطقه را تسریع کنیم.

انتهای پیام/






اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار