خبرگزاری آلمان گزارش داد

برده داری نوین در قطر

برخی از کشورهای آسیایی و جنوب شرق آسیا که به شهروندان خود اجازه خروج از کشور به قصد اشتغال در خاورمیانه می‌دهند،‌ اوضاع اتباع خود را بسیار ناگوار توصیف می‌کنند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران،  خبرگزاری آلمان نوشت: برخی از کشورهای جنوب شرق آسیا و کشورهای آسیایی که به اتباع خود اجازه خروج از کشور به قصد اشغال و یافتن کار مناسب می دهند اوضاع این گروه از شهروندان خود را در کشورهای خاورمیانه و بخصوص در حاشیه جنوبی خلیج فارس بسیار رقت بار و تاسف انگیز خوانده اند.

به عنوان مثال اتباع کشور کره شمالی که برای کار در خارج از این کشور تصمیم به ترک این کشور گرفته اند، برای به دست آوردن ارز خارجی برای فعالیت خود در خارج از مرزهای این کشور عموماً با شرایط بسیار دردناکی در خارج از کشورشان روبه رو می شوند.

برخی از کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس با این دسته از اتباع خارجی از کشورهای جنوب شرق آسیا و آسیایی برخورد و تعامل بسیار رقت باری دارند به گونه‌ای که به دوران برده داری بیشتر شبیه است.

به عنوان مثال براساس گزارش های رسیده از گروهی از خبرنگارانی که از وضع اتباع کشور کره شمالی در دولت قطر گزارش تهیه کرده اند دریافتند،‌ که برخورد دستگاه های دولتی با این دسته از کارگران خارجی شبیه به رفتار دولت ها در دوران برده داری است، و این تعامل نه تنها با اتباع کره شمالی چنین است بلکه اتباع دیگر کشورهایی که برای کار به این کشور می روند بهتر از سرنوشت کشور کره شمالی نیست.

براساس گزارشی که تیم گاردین در این باره تهیه کرده هم اکنون بیشتر کارگران شاغل در قطر که در پروژه های عمرانی مربوط به بازی های جام جهانی سال 2022 مشغول هستند اکثر دستمزدهای خود را به صورت کامل دریافت نمی کنند، و دولت قطر بر اساس قراردادی که با دولت کره شمالی منعقد کرده بخش اعظم حقوق و دستمزد این کارگران را به کشور کره شمالی تحویل می دهد و این کارگران از دریافت دستمزدها محروم هستند.

براساس اطلاعات به دست آمده با این شیوه از پرداخت دولت قطر هم به این کارگردان بهای کمتری می پردازد و هم بخشی از پول را که قرار است بعد از بازگشت به کشورشان تحویل بگیرند در واقع یک دهم از مبلغ اصلی دستمزد واقعی کار آنهاست.

در این باره گاردین می نویسد که وضع کارگران به بردگی گرفته شده از سوی دولت قطر برای این پروژه های مهم و سنگین بسیار رقت بار است به گونه‌ای که هر کارگر کره‌ای (شمالی) از ساعات اولیه صبح زود کارش آغاز می شود و تا ساعات پایانی شب هم ادامه می یابد که این نحوه فعالیت شامل حال دیگر کارگران خارجی شاغل در قطر نمی شود و کارگران کره شمالی شاغل در قطر می بایست برای مدت سه سال پیوسته به همین شیوه کار کنند و حقوقی را در قطر دریافت نکنند.

این نشریه انگلیسی درباره اوضاع کارگران خارجی این قبیل مشاغل سنگین در قطر می نویسد: این کارگران حتی یک ریال هم پول با خود به همراه ندارند و زمانی هم که بخواهند خرجی داشته باشند باید از ما بخواهند و بعد از موافقت می توانند مقداری اندک پول طلب کنند و مثلا ً با آن پول برای خود سیگار بخرند.

هم اکنون بسیاری از نهادهای بین المللی مدعی دفاع از حقوق بشر در جهان اوضاع کارگران خارجی و رفتار مقامات دولت قطر با آنها را بر خلاف موازین و اصول اولیه حقوق بشر دانسته اند و اوضاع کارگران در قطر رسما ً از سوی این نهادها به دوران برده داری قرون وسطی شبیه دانسته شده است
منبع: تسنیم
برچسب ها: وبگردی ، برده ، داری ، نوین ، بحرین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار