یک مقام کاخ سفید:

خواسته اسرائیل برای برچیده شدن کامل برنامه هسته‌ای ایران غیرواقعی است/ ایران تلاش می‌‌کند چیزهایی را حفظ کند که ما قبول نمی‌کنیم

یک مقام ارشد کاخ سفید گفت شانس رسیدن به توافق با ایران پس از مهلت تعیین شده کاهش می یابد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری جوئیش تلگراف، "فیلیپ گوردون" گفت: ناکامی ایران در رسیدن به توافق در مهلت بیست و چهارم نوامبر شانس رسیدن به یک توافق را به صورت قابل توجهی کاهش می‌دهد.

مشاور امور خاورمیانه در شورای امنیت ملی آمریکا به جوئیش تلگراف گفت  اختلافات بین ایران و پنج قدرت به خاطر این که ایران می خواهد جنبه‌هایی از برنامه هسته ای خود را حفظ کند،به قوت خود باقی مانده است.

گوردون گفت: اختلافاتی وجود دارد زیرا ایرانی ها تلاش می کنند برخی از چیزهایی را حفظ کنند که ما آماده نیستیم آنها را قبول کنیم اما حل این اختلافات غیرممکن نیست.  آنچه که ما تاکید داریم این است که این کار تا بیست وچهارم نوامبر انجام شود. اگر به بعد از این زمان موکول شود شانس رسیدن به توافق به صورت قابل توجهی کاهش می یابد. 

این خبرگزاری افزود:گزارش ها حاکی از آن است که هفته های اخیر طرف ها ممکن است بدنبال تمدید گفتگوها باشند. این در حالی است که این گفتگوها یک با در ماه ژوئیه تمدید شد.

نمایندگان ارشد در سنا  که رهبری آن بزودی در دست جمهوریخواهان می افتد می گویند لایحه تحریم های جدید را در صورت تمدید گفتگوها  پیش خواهند کشید.

فیلیپ گوردون در پاسخ به سوال درخصوص این لایحه درباره هر نوع اقداماتی که هماهنگی نزدیک بین آمریکا و پنج شریک در گفتگوها شامل روسیه ،چین ،انگلیس، فرانسه و آلمان را برهم زند،هشدار داد.

فیلیپ گوردون گفت:تا مادامی که ما با شرکا کار می کنیم فشار بر روی ایران برای رسیدن به توافق ادامه خواهد یافت. اگر ما بر  مسائلی تاکید کنیم که شرکای ما بر روی آن توافق ندارند، ممکن است به مشکل برخوریم.

مشاور شورای امنیت ملی آمریکا با اعلام ضرورت حفظ اتحاد بین قدرت های اصلی گفت که خواسته اسرائیل برای برچیده شدن کامل برنامه هسته ای ایران غیرواقعی است هر چند که آمریکا با اسرائیل همدردی می‌کند.

وی گفت  آمریکا در عوض امیدوار است با افزایش بازرسی ها،برچیدن راکتور پلوتونیوم و کاهش قابل توجه ظرفیت غنی سازی اورانیوم بتواند زمان رسیدن ایران به فرار (هسته ای) را به یک سال بکشاند که این مسئله زمان بیشتری به آمریکا می دهد تا آن را متوقف کند.

فیلیپ گوردون گفت: تنها نتیجه قابل قبول در این گفتگوها برای ما نداشتن سانتریفوژ است اما اگر نتیجه این باشد که  ایران می گوید، توافقی صورت نخواهد گرفت. اگر ایران بگوید ما می خواهیم غنی سازی بیست درصد را شروع کنیم و علاوه برآن ده هزار سانتریفوژ دیگر که قبلا نصب نشده بود،نصب کنیم و قصد داریم فعالیت راکتور (پولوتونیوم)اراک را از سر گیریم در این صورت عقربه ساعت به سمت بحران  واقعی خواهد رفت و ما گزینه های ضعیفی خواهیم داشت که به ایران اجازه خواهد داد به سلاح هسته ای دست یابد که ما مطمئنا این کار را نخواهیم کرد یا این که از نیروی نظامی استفاده خواهیم کرد که پیامدهای دیگری خواهد داشت.بنابراین برنامه ایران باید در زمان مشخص به عقب بازگردد. 

وی درباره افزایش تنش اخیر بین یهودیان و عرب ها در کرانه باختری و مناطق اشغالی گفت که دولت اوباما از رهبران اسرائیلی و فلسطینی خواست تا اوضاع را آرام کنند.




انتهای پیام./
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار