وزیر صنعت مطرح کرد

لزوم گسترش تجارت ترجیحی با کشورهای اسلامی/ تعرفه‌های ترجیحی در توسعه تجارت مؤثر است

نعمت‌‌زاده گفت: تعرفه‌های ترجیحی از مواردی است که در توسعه تجارت مؤثر است و توصیه می‌کنیم تا جایی که ممکن است با کشورهای اسلامی تجارت ترجیحی داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت صبح امروز در پنجمین اجلاس سالانه اتحادیه امان (اتحادیه بیمه‌گران اعتبار صادراتی و سرمایه‌گذاری کشورهای مسلمان) با اشاره به اهمیت این اتحادیه و همچنین در توسعه همکاری‌های منطقه‌ای گفت: با توجه به اینکه 25 درصد جمعیت جهان در کشورهای مسلمان است تنها 12 درصد تجارت جهانی در این کشورها متمرکز است.

وی در ادامه افزود: 18 درصد تجارت مربوط به این کشورها تجارت بین کشورهای اسلامی و 82 درصد مربوط به تجارت با کشورهای غیرمسلمان است که این امر نشان می‌دهد که ظرفیت زیادی برای همکاری‌ وجود دارد که این همکاری خود به خود انجام نمی‌شود و جمهوری اسلامی ایران درصدد این است که روابط خود را با کشورهای جهان بالاخص با کشورهای اسلامی بهتر و روان‌تر کند.

وزیر صنعت در ادامه با اشاره به اهمیت تعرفه‌های ترجیحی در تجارت خارجی گفت: توصیه ما این است تا جایی که ممکن است با کشورهای اسلامی تجارت ترجیحی داشته باشیم همچنان که اکنون با پاکستان و ترکیه این امر وجود دارد که امیدواریم با بقیه کشورها نیز وجود داشته باشد و همچنین بازار مشترک کشورهای اسلامی نیز امری است که باید در اولویت‌های ما قرار گیرد.

وی تأکید کرد: کشورهای اسلامی باید توانمندی‌های تکنولوژی خود را بهبود بخشند و همچنین سازمان بیمه صادراتی یکی از اهدافش پوشش ریسک‌هایی است که بانک‌ها و تجار نمی‌توانند تقبل کنند.

نعمت‌زاده گفت: کشورهای اسلامی با 18 عضو ثابت و 12 عضو ناظر، عضو اتحادیه امان هستند که با عضویت در این اتحادیه می‌توانند در کنار سرمایه‌گذاری اطلاعات و تجارب خود را مبادله کنند و به هم کمک کنند.

وزیر صنعت تصریح کرد: البته هنوز در این زمینه خیلی فعال نیستیم و یکی از دستاوردهای این اجلاس این است که چگونه بیمه‌های صادراتی اعضای امان با هم همکاری داشته باشند.

نعمت‌زاده در ادامه با اشاره به اینکه اتحادیه امان از سال 2009 پایه‌گذاری شده است گفت: صندوق ضمانت صادرات نیز 41 سال است که در قالب‌های مختلف به پوشش ریسک‌های صادرات می‌پردازد.

نعمت‌زاده تصریح کرد: کشورهای اسلامی باید به رشدی برسند که بتوانند اتحادیه اقتصادی و تجاری را تشکیل دهند و من شخصا امیدوارم با حضور افراد جسور و همچنین با استفاده از ابزار تخصصی این امر امکان‌پذیر خواهد بود.

وی تأکید کرد: مسئولین کشورهای اسلامی نیز باید این امر را در اولویت قرار دهند و در حال حاضر از 57 کشور تنها 18 کشور عضو امان هستند که سال به سال این رقم در حال افزایش است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار