خبر تو خبر؛

جوالدوز محصولی به کارگزاران/ سنگ‌تمام خرازی برای حاج قاسم!/ اصولگرایی که اصولگرا نبود!

تو بسته خبر تو خبر این هفته، خودمونو با اینترنت پر سرعت!، از پیچ تند وزارت علوم به پشت صحنه فیلم جدید آقای بهاری رساندیم!

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب باشگاه خبرنگاران، به ششمین بسته «خبر تو خبر» رسیدیم.

باید از غیبت یه هفته‌ایمون از شما دوستان عذرخواهی کنیم؛ دلمون حسابی براتون تنگ شده بود؛ باور کنید!

بعد از یه هفته دوری، مثل پدرای قدیمی! که دست پر به خونه برمیگشتن، ما‌ هم دست پر دست پر برگشتیم؛ میگید نه؛ نگاه کنید!

بسته این هفتمون رو با کارگردانی آقای بهاری شروع کردیم که انگار داره آروم آروم فیلمش به جاهای قشنگی میرسه! 

نور، صدا، حرکت

«سید حسن رسولی»، عضو بنیاد امید ایرانیان، در گفت‌وگو با «ایسکانیوز» گفت: دفتر «محمود احمدی‌نژاد» تماسی را با دفتر «محمد خاتمی» گرفته است؛ اما هیچ حساسیت و واکنشی نسبت به این تماس‌ها از طرفین نشان داده نشده است.
 
در ضمن وی اظهار داشت: جریان سیاسی اصلاح‌طلبان و شخصیت‌های شاخص این جریان همچون محمد خاتمی، عارف و...هوشمندتر از آنند که بازیگر چنین کارگردانی همچون احمدی‌نژاد شوند و هیچگاه تلاش‌های وی در زمینه جلب نظر جریان اصلاح‌طلب به سوی خود به سرانجام نخواهد رسید؛ البته شاید طیف‌های کوچک، بی‌نام و نشان و مدعی این جریان سیاسی جذب عناصری با جاذبه‌های مالی و انتخاباتی احمدی‌نژاد شوند؛ اما استراتژی همگرایی وی با اصلاح‌طلبان یک سرنوشت منتهی به شکست است.
 
افتخاری که دست نداده مایه خوشحالی شد!

«الیاس حضرتی»، عضو شورای مرکزی حزب «اعتماد ملی»، در گفتگو با خبرگزاری «فارس»، از افتخاری صحبت کرد که هنوز داده نشده، مایه خوشحالی خیلی‌ها شده است! 

گزیده صحبت های حضرتی:


*بحث احزاب در کشور ما نه باید مانند دیکتاتوری حزبی در آمریکا باشد و نه مانند بلبشوی حزبی در کشورمان بلکه باید بتوانیم احزاب اصیل و فراگیری را تشکیل دهیم.

*نهضت آزادی برانداز نیست اما ما با آنها اختلافات مبنایی داریم. لذا این جریان نیز ذیل جریان ملی- مذهبی می‌تواند فعالیت کند.

*اگر آقای ناطق افتخار دهد و سرلیستی اصلاح‌طلبان را بپذیرد مایه خوشحالی ماست.

*اصلاح‌طلبان پشت سر دولت حرکت می‌کنند و هر جا که دولت کمک و مشورتی بخواهد ما حضور داریم و جایی که ضعف باشد تذکر خواهیم داد چرا که معتقدیم انتقاد و تذکر منافاتی با اصل کمک به دولت ندارد.
 
پیچ تند وزارت علوم!  
 
«صادق زیباکلام»، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران، در گفتگو با روزنامه «آرمان» از سیاست اصلی دولت مبنی بر حل مسئله هسته‌ای گفت. وی همچنین از شاخ به شاخ شدن پاستوری‌ها و بهارستانی‌ها بر سر مسئله وزارت علوم هم صحبت کرد.
 
گزیده صحبت‌های زیباکلام:

 
*دولت بیشتر وقت و انرژی خود را صرف مساله انرژی هسته‌ای کرده است. البته معتقدم در این زمینه حق هم با دولت است. دولت اگر نتواند مساله هسته‌ای را حل کند با شرایطی که پیش آمده در هیچ جبهه‌ای نمی‌تواند موفق شود.

*وزارت علوم تنها جایی است که اصولگرایان و دولت آقای روحانی با هم شاخ به شاخ شده‌اند. در جاهای دیگر این اتفاق نیفتاده است. به عنوان مثال، آقای روحانی و دولتش می‌خواهند مساله هسته‌ای حل شود اما جبهه پایداری به این موضوع نگاه خاص خود را دارد. این درحالی است که بخش قابل‌توجهی از اصولگرایان میانه‌رو هم دوست دارند مساله هسته‌ای هرچه زودتر حل شود.

*استیضاح وزیر ارشاد بحثی برای انحراف افکار عمومی است. همه اصولگرایان به خوبی به این نکته واقفند که وزارت ارشاد تنها متولی مسائل فرهنگی در کشور نیست و نهادهایی مانند شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، صداوسیما، سازمان تبلیغات اسلامی و نهادهای این‌چنینی هم در مسائل فرهنگی مسئولیت دارند.

*من کارنامه دولت آقای روحانی را نه آن چنان درخشان می‌بینم که بتوان نمره بسیار بالایی به آن داد و نه معتقدم که ایشان مردود شده است. همه ما در این کشور زندگی می‌کنیم و به این نکته آگاهی داریم که دست آقای روحانی در بسیاری از زمینه‌ها باز نیست و اختیار زیادی در برخی از مسائل ندارد.

*آقای روحانی گمان می‌کند با چانه‌زنی با ریش‌سفیدان اصولگرا می‌توان شرایطی را به وجود آورد که کشور دچار مشکل حاد سیاسی نشود. روحانی می‌داند که اگر کار به بن‌بست کشیده شود، درنهایت به ضرر جامعه مدنی تمام خواهد شد؛ چراکه قدرت در این زمینه در دست اصولگرایان قرار دارد.

اصولگرایی که اصولگرا نبود!

«نتوانست در مجموعه اصولگرایان قرار بگیرد»؛ «از آزمایش وی ثمرات خوبی حاصل نشده است»؛ این‌ها صحبت‌های «پرویز سروری»، عضو شورای اسلامی شهر تهران، با سایت «مثلث» درباره رئیس دولت‌های نهم و دهم است.
 
گزیده صحبت‌های سروری:


*براي حصول وحدت بايد مطالبات را حداقلي ديد نه حداكثری، به عبارت ديگر وحدت براساس تنازل شكل می‌گيرد بنابراين طيف‌های مختلف بايد برای رسيدن به يک هدف بزرگ‌تر اهداف كوچک‌تر را فدا كنند.

*ديالوگی كه امروز در بين اصولگرايان وجود دارد متفاوت با ديالوگی است كه در زمان انتخابات رياست‌جمهوری وجود داشت.

*در بين اصولگرايان طيف‌های مختلفی وجود دارد، ساز مخالف كوبيدن، ايجاد تفرقه كردن و تقابل سلايق مختلف جز تقسيم رأی پايگاه اجتماعی اصولگرايان حاصل ديگری ندارد.

*احمدی‌نژاد نشان داد که در مجموعه اصولگرايان نمی‌تواند قرار بگيرد و كار كند چون در گذشته يک بار آزمايش شده و ثمرات خوبي از حضور آقاي احمدی‌نژاد در بين اصولگراها نديديم.

*در روندي كه احمدی‌نژاد، بعد از پيروزی در انتخابات رياست‌جمهوری دنبال كرد، هرگز خود را جزء اصولگراها قلمداد نكرد؛ بلكه يک رويكرد فرا‌اصولگرايی داشت.

فلز تغییر‌ناپذیر!

«حسین ابراهیمی»، عضو جامعه روحانیت مبارز، در گفتگو با روزنامه «اعتماد» گفته است که ناطق به دلیل گرفتاری‌های شخصی در جلسات جامعه روحانیت مبارز شرکت نکرده است!
 
گزیده صحبت‌های ابراهیمی:

*در صحبت‌هایی که صورت گرفته، وی(ناطق) نظر خاصی نداشته و فقط گفته است، چون گرفتاری دارد، در جلسات جامعه روحانیت شرکت نمی‌کند.

*آقای ناطق همان اصولگرایی است که پیش از این بوده است؛ اما در مورد حضور در جلسات جامعه روحانیت مبارز تصمیم شخصی ایشان است که شرکت کنند یا نه.

*ناطق بعد از سال 88 توقعاتی از جامعه روحانیت مبارز داشتند و حالا معتقدند که جامعه توقعات ایشان را برآورده نکرده است؛ به هر حال ناطق ذات اصولگرایی دارد و فلزش تغییری نمی‌کند.

*ما معتقدیم آقایان هاشمی و روحانی هم اصولگرا و جزو مؤسسین جامعه روحانیت مبارز هستند؛‌ این افراد هر کاری هم بکنند نمی‌توانند از اصولگرایی فاصله بگیرند.

مخالفت با اینترنت به وی نمی‌چسبد

«محمدجواد لاریجانی»، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه، در گفتگو با خبرگزاری «تسنیم» گفت که مخالفت با اینترنت به وی نمی‌چسبد! همچنین گفت که هیچ نگرانی از ناطق‌ ندارد!  

گزیده صحبت‌های لاریجانی:


*به بنده مخالفت با اینترنت نمی‌چسبد؛ ببینید مهم فرهنگ استفاده و تسلط بر این تکنولوژی است. فیلترینگ ضروری است منتها فیلترینگ مهم‌تری هم وجود دارد که آن‌ها هم ضروری است و آن آموزش مردم برای استفاده از این تکنولوژی است.

*آقای ناطق آدم بسیار شجاع، پاک و متدینی است و پای نظام و رهبری محکم ایستاده است. من هیچ نگرانی‌ای ندارم که ایشان در کدام جلسه شرکت بکند؛ احتمالا یک فایده‌ای در آن تصور کرده است.

*هیچ کسی نباید مجاز باشد در تبلیغات، در شعارها و در رفتار، مبلغ نظام سکولار لیبرال در فعالیت سیاسی باشد. فتنه خط قرمزی است برای اینکه ما هرگز نباید اجازه بدهیم دشمن در امر انتخابات ما ورود کند.

*مقابله با فتنه برای انتقام‌گیری نیست، آقای «خاتمی»،‌ آقای «کروبی» و آقای «موسوی» سال‌ها در نظام زحمت کشیدند؛ به هیچ‌کدام از آن‌ها، احساس شخصی بدی نداریم؛ منتهی در اسلام، ‌حب و بغض شخصی نیست، حب فی‌الله و بغض فی‌الله هست.

نمایشگاه در نیم‌نگاه


بیستمین نمایشگاه رسانه و مطبوعات، فردا به خط پایان خود می‌رسد. در هفته‌ای که گذشت، مصلی تهران روزهای شلوغی را به خود دید؛ البته نه به شلوغی سال‌های قبل! چهره‌های نام‌آشنای سپهر سیاست کشور، حضور پر‌رنگی در این نمایشگاه داشتند و در قالب نشست‌های خبری و یا مناظره با یکدیگر، صحبت کردند. به گوشه‌ای از این صحبت‌ها، اشارات نظری خواهیم داشت.   
 
محمدرضا باهنر، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی:

*آقای ناطق متأسفانه در حال حاضر فعال نیستند اما هر زمانی که ایشان بیایند ما استقبال می‌کنیم و ایشان را سرمایه اصولگرایی می‌دانیم و هیچکس نمی‌تواند این شخصیت را مصادره کند.

*اینکه اصولگرایان با اصلاح‌طلبان با هم به یک ائتلاف برسند را قبول نداریم اما می‌توانند در یک رقابت سالم و اخلاقی تعامل داشته باشند.

مرتضی آقا‌تهرانی، دبیرکل جبهه پایداری:


*وقتی که آقای جنتی، وزارت ارشاد را پذیرفت، به کمیسیون فرهنگی مجلس آمد و ما صحبت کردیم و گفتیم که اگر مطالبات رهبری را پاسخگو باشید، مشکلی در مجلس نخواهید داشت و کمیسیون فرهنگی هم از شما حمایت خواهد کرد.

*وزیر علوم پیشنهادی باید کارآمد باشد و از افرادی نباشد که با اصل نظام مشکل دارد؛ اما در حالیکه افراد بسیار قوی در دانشگاه‌ها حضور دارند، اما نمی‌دانیم چرا آنها معرفی نمی‌شوند.

*مذاکرات هسته‌ای برای نمایندگان در حالت ابهام قرار دارد؛ هر چند که لاریجانی گفته من از جزئیات مذاکرات اطلاع دارم .

صادق خرازی، سفیر اسبق ایران در فرانسه:

*من قبل از اینکه به عنوان یک رفیق و دوست دوران دفاع مقدس برای «حاج قاسم» حرمت قائل باشم، او را نماد قدرت ایران در منطقه می‌شناسم که با عشق این کار را انجام داده است.

*ندا دارای مرامنامه است و بسیاری از جوانان منتظر هستند که این تشکل زودتر برنامه‌های اجرایی و عملیاتی خود را اعلام کند؛ از این رو مترصد تشکیل کمیسیون ماده 10 هستیم.

محمدنبی حبیبی، دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی:

*تحلیلی که آقای حجاریان از عاشورا و صدر اسلام می‌دهد، جز اینکه تنفر مردم را از خودشان افزایش دهند نکته دیگری ندارد.

*من اطلاع دارم که ایشان در خانواده متدین به اهل بیت بوده است اما چطور می‌شود که گاهی حرف‌های خارج از عرف‌های معمول می‌گوید؛ شاید شگرد سیاسی باشد.
 
*از هر ملاقاتی با تشکل‌های مختلف اصولگرا استقبال می‌کنیم.
 
جوالدوز به دیگران


«صادق محصولی»، وزیر کشور دولت نهم، در گفتگو با خبرگزاری «میزان»، گفت که «در دولت سازندگی بسیاری از ارگان‌های دولتی برای تأمین هزینه‌های مربوط به وزارتخانه و ارگان مربوط خود، کا‌رهای اقتصادی انجام می‌دادند تا درآمدزایی داشته باشند؛ فرآیندی که بستر رانت‌خواری و فساد اقتصادی را در بین بعضی از مسئولان ایجاد می‌کرد»؛ البته این صحبت محصولی ما را ناخودآگاه به یاد این مثل انداخت که می‌گوید:«آدم قوزی قوز خود را نمی‌بیند»!

گزیده صحبت‌های محصولی:


*موضوعی درباره ایجاد ائتلاف میان جبهه پایداری با حامیان رئیس‌جمهور گذشته مطرح نیست.

*اعضای جبهه پایداری به طور مستمر با آیات معظم، «موحدی‌کرمانی» و «یزدی» دیدار و ارتباط دارند که فقط بعضی از این دیدارها از طریق رسانه‌ها انعکاس پیدا می‌کنند.

*هر‌گاه اتهامی نسبت به یک دولت و یا فردی مطرح می‌شود،‌ تا این موضوع از سوی قوه قضاییه مورد بررسی قرار نگیرد،‌ نمی‌توان درباره آن اظهار‌نظر کرد.
 
مأموریت غیرممکن اصولگرایان

«امیر محبیان»، فعال رسانه‌ای اصولگرا، در گفتگو با خبرگزاری «ایلنا»، از پایان دوران سمعا و طاعتاها گفت! وی از مأموریت غیرممکن وحدت رئیس دولت‌های نهم و دهم، جامعتین و پایداری هم صحبت کرد.

گزیده صحبت‌های محبیان:

*دورانی که تصمیمی گرفته شود و دیگران سمعا و طاعتا بگویند، گذشته است.

*برخورد مسامحه‌گرانه رهبری اصولگرایان عملا، بحران شدت یافته است و تندروها مدعی رهبری اصولگرایان شده‌اند.

*در صورت شکست مذاکرات، تندروها بعید نیست که در مجلس و بیرون معرکه‌گردان شوند.

*اساسا وحدت احمدی‌نژاد، جامعتین و جبهه پایداری امکان تحقق ندارد؛ ولو نمایش ظاهری هم داده شود.

*مهم‌ترین فاکتوری که موقعیت ویژه برای احمدی‌نژاد ایجاد خواهد کرد، شکست دولت روحانی در برنامه‌ها و یا غلتیدنش به آغوش اصلاح‌طلبان، خواهد بود.

*کسانی مثل حجت‌الاسلام تقوی، زحماتی کشیدند که خالصانه هم بود ولی اختلافات و معضلات جریان اصولگرایی، ریشه‌دار‌تر از این است که با چند عکس یادگاری از بین برود.

بازگشت به گذشته!

از گوشه و کنار شنیده می‌شود که «جامعه روحانیت مبارز»، از افرادی همچون آیت‌الله «هاشمی» و حجت‌الاسلام «ناطق‌نوری» برای حضور مجدد در جلسات این تشکیلات بعد از 5 سال، دعوت به عمل آورده است.

این دعوت غافلگیر‌کننده، «باشگاه خبرنگاران» را بر آن داشت تا با «محسن مهرعلیزاده»، معاون دولت اصلاحات، و «حمیدرضا ترقی»، عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی، گفتگویی ترتیب بدهد.

گزیده صحبت‌های مهرعلیزاده: 

*فکر می‌کنم که این دعوت، موضع اصولگرایان معتدل را تقویت می‌کند؛ در ضمن این دعوت باعث می‌شود که اصولگرایان تندرو هم با تعادل بیشتری با مسائل برخورد کنند.

*اگر عده‌ای از هر فکری تندروی می‌کنند؛ این یک حالت موقت دارد؛ طبیعتا وقتی فضای عقلانیت حاکم باشد، این به معنای حاشیه‌نشینی و اضمحلال گروه‌های تندرو نیست بلکه بدین معناست که آن‌ها هم به جمع اعتدال بپیوندند.

*این افراد- هاشمی، ناطق و روحانی- هیچ‌گاه در مقابل اصلاح‌طلبان قرار نمی‌گیرند و در جهت رفع مشکلاتی که در واقع مشکل نیستند و یا به عنوان مشکل معرفی شده‌اند، تلاش خواهند کرد.

*هیچ‌گونه مخالفت تثبیت‌شده جدی و قسم‌خورده‌ای، میان جامعه روحانیت مبارز و چهره‌های اصلاح‌طلب وجود ندارد.

*قطعا دو جناح سیاسی نمی‌آیند یک گروه شوند ولی دو گروهی می‌شوند که با هم بتوانند در جهت حمایت از نظام گام بردارند.
 
گزیده صحبت‌های ترقی:


*به هر حال هاشمی ارتباط تنگاتنگی با اصلاح‌طلبان دارد و می‌تواند وزنه جهت‌گیری جامعه روحانیت را در مسیری که منافع اصلاح‌طلبان بیشتر در آن دیده می‌شود، سوق دهد.

*با حضور هاشمی در جامعه روحانیت، مواضع سیاسی این تشکیلات دچار تغییراتی خواهد شد که این تغییرات در آینده سیاسی جامعه روحانیت، تأثیرگذار است؛ همچنین محوریت اصولگرایان دچار آسیب جدی شده و تفرقه در میان جریان اصولگرایی، افزایش خواهد یافت.
 
مسأله‌ای که پاک شد!

«غلامرضا مصباحی‌مقدم»، سخنگوی جامعه روحانیت مبارز، در گفتگو با خبرگزاری «خانه ملت»، صحبت‌های جالب و تازه‌ای را درباره موضوعی به زبان آورد، که از کمتر شخص اصولگرایی، انتظار شنیدنش را داشتیم. وی در اظهار‌نظری جالب گفت که «مسأله ساکتین فتنه» را باید کنار بگذاریم!

گزیده صحبت‌های مصباحی‌مقدم:

*جریانی که خصوصا از ۸۸ به این طرف، در لاک رفته بود و هیچ‌گونه موضع‌گیری نسبت به دولت وقت نداشت و هیچگونه اظهارنظر انتقادی نداشت، حال به میدان آمده و خودش را در موضع انتقادی نسبت به دوره‌ای قرار می‌دهد که آن دوره تمام شده است ولی او اکنون دارد طلبکاری می‌کند!

*تصور ما این است که این مسائل(ساکتین فتنه) دیگر به نظر آن‌ها(جبهه پایداری) مسأله اصلی نیست. اصول بین ما و آن‌ها اعلام شده و کاملا مشترک است.

*اگر کسی جزء جریان فتنه باشد، مشترکا(جامعه روحانیت و جبهه پایداری) با او مقابله می‌کنیم؛ ولی عنوان «ساکت فتنه» را به هر کسی می‌شود چسباند. اما مهم این است که دیگر این بحث‌ها را کنار بگذاریم و مبنا و خط قرمز را فتنه قرار دهیم.

*انتظار ما از جریان‌های اصولگرا این است که رأسا در انتخاباتی مانند انتخابات ریاست‌جمهوری وارد نشوند و بگویند من حاضر میدان هستم. در این صورت دیگرانی هم خواهند آمد و تعدد مشکل‌آفرین می‌شود.

*بنده همواره در مصاحبه‌هایم، قبل از انتخابات سال 92 گفته بودم که اصلاح‌طلبان هستند، زنده‌اند و حق فعالیت هم دارند؛ اما با ایجاد یک خط فاصله مشخص بین خودشان و جریان فتنه.

به پایان خبر تو خبر این هفته رسیدیم. تا هفته بعد به خدا می‌سپاریمتون...یاحق

*گزارش از «حسام رضایی»

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار