پیروزی بزرگ عراقی‌ها بر تروریست‌های داعش و مزدوران اجاره‌ای

مثلت رهایی بخش عراق/ بخش دوم: اتحاد میان شیعه و سنی و دشمن مشترکی به نام "داعش"

در ادامه بررسی های عوامل پیروزی این روزهای عراق بر تروریست های داعش به بررسی نقش اتحاد میان گروه های مختلف مردم عراق بخصوص میان شیعیان و سنی ها می پردازیم.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ در بحبوحه  نا آرامی ها ،جنگ و خونریزی در عراق خبرهای خوشی  هم از پیروزی عراقی ها بر تروریست های داعش و بازپس گیری مناطق تحت اشغال آنها به گوش می‌رسد.

در بخش پیشین این گزارش از سه عامل نقش آفرینی مرجعیت، اتحاد میان شیعیان و سنی ها و هدایت راهبردی ایران و مشاوره نخبگان نظامی به عنوان عوامل اصلی پیروزی های اخیر عراق در برابر داعش نام برده شد.

در بخش اول گزارش مذکور به بررسی نقش مرجعیت شیعه در به صحنه آوردن مردم اشاره و عنوان شد آیت الله سیستانی با اعلام فتوای جهاد کفایی شور و شوق مبارزه با تروریست های داعش را ایجاد کرد و متعاقب آن صدها هزار نفر در مراکز ثبت نام حضور یافتند و داوطلب مبارزه با داعش شدند.علمای اهل تسنن نیز با استقبال از این فتوا سنی های عراقی را به دفاع از کشور و ناموس خود فرا خواندند.


در این بخش که بخش دوم گزارش محسوب می شود به بررسی عامل دوم پیروزی های عراق می پردازیم:
اتحاد میان مردم، بخصوص شیعیان و سنی ها

در طول تاریخ یکی ازترفندهای همیشگی استعمار و استکبار تفرقه افکنی میان مردم بوده است. در این میان ایجاد اختلاف و تفرقه در میان مسلمانان شیعه و سنی نمود بیشتری داشته و متاسفانه دشمنان اسلام توانسته اند از این رهگذر در کشورهای اسلامی به منافع خود برسند.کشور مسلمان عراق هم از این قاعده مستثنی نبوده است.

نتایج یک دهه اشغال عراق توسط امریکا به راه انداختن درگیری های قومی و مذهبی بخصوص میان شیعیان و سنی ها بود.این در حالی است که مقامات و ساکنان عراق عنوان می کنند اختلافی میان پیروان این دو مذهب مهم اسلام وجود ندارد و آنها بی هیچ مشکلی در کنار هم زندگی می کنند، با هم ازدواج می کنند و در مساجد یکدیگر نماز می خوانند.

حیدر العبادی نخست وزیر عراق اخیرا چندی پیش در دیدار با آیت الله شاهرودی با ارائه گزارشی از شرایط عراق و فتنه داعش ، فتنه های قومی و مذهبی بویژه اختلاف افکنی میان شیعه و سنی را ناشی از جریانی پشت پرده در ایالات متحده آمریکا دانست.

برخی سایت های تحلیلی- خبری هم صراحتا "سیا" را عامل اختلاف افکنی میان سنی ها و شیعیان عراق دانسته اند.

همین اختلافات به وجود آمده بود که باعث شد نوری مالکی نخست وزیر پیشین عراق در دوران نخست وزیری خود مردم را به خواندن "نماز وحدت" در سراسر عراق فرا بخواند. این اتفاق زمانی رخ داد که گروهای فتنه گر وابسته به خارج- به ویژه رژیم آل سعود- با هدف ایجاد دشمنی و تفرقه میان مسلمانان عراق اقدام به آتش زدن مساجد شیعه و سنی می کردند.

روز 19 مه سال 2013نخست‌وزیر عراق با صدور بیانیه‌ای ضمن متهم کردن عاملان حمله به مساجد این کشور به تلاش برای ایجاد فتنه و تفرقه، خواهان برگزاری "نماز جمعه اتحاد" در کشورش شد.

روزنامه فرامنطقه‌ای الحیات نوشت: نوری المالکی، نخست‌وزیر عراق از مسلمان شیعه و سنی عراق خواست تا روز جمعه هفته جاری نماز جمعه مشترک برگزار کنند. این درخواست المالکی در پی افزایش حملات به مساجد اهل سنت و شیعیان عراق مطرح شده است.

وی گفت: برگزاری نماز مشترک در بردارنده این مفهوم است که همه مردم عراق اعم از شیعه و سنی برادرند و این چیزی است که ما به آن امید بسته‌ایم.  وی در این بیانیه تاکید کرد: کسانی که مساجد عراق را هدف قرار می‌دهند در حقیقت دشمنان اهل سنت و اهل تشیع هستند و هدفشان از این طرح ایجاد فتنه و تفرقه در کشور است. طرحی قدیمی که همواره دشمنان عراق برای اجرا و احیای آن در تلاشند. به دنبال صدور این بیانیه عراقی ها در شش استان نماز وحدت خواندند.
 

اما اختلاف افکنی ها و فتنه گری ها تمامی نداشت. نوری مالکی بازماندگان بعثی و شبه نظامیان القاعده را که از خارج خط می گرفتند عامل این فتنه ها می دانست.

به هر حال با ظهور داعش در سوریه و ورود آنها به عراق از طریق مرزهای غربی عراق که عمدتا سنی نشین هستند، عراق درگیر مشکل جدیدی شد.

 بر اساس گزارش ها، یکی از دلایل پیشروی داعش در عراق بخصوص از جبهه غربی و شمال غرب مقاومت نکردن ساکنان سنی مذهب این مناطق عنوان شده است.زیرا آنها دل خوشی از دولت شیعه نوری مالکی نداشتند و فریب شعارهای داعش را خورده بودند که خود را " حامی سنی ها" می خواندند.

اما داعش خوی و ماهیت اصلی خود را نشان داد. این گروه تروریستی نشان داد که شیعه و سنی  و کرد و ترکمن برای او فرقی نمی کند و به دنبال اهداف سیاسی خود است و در این راه از هیچ جنایتی علیه آنها دریغ نمی کند. داعش پس از استقرار در استان های سنی نشین صدها نفر از اهالی این شهرها را اعدام کرد، که وحشتناکترین آن قتل عام حدود600 نفر از اعضای قبیله البونمر در استان الانبار بود.

 
 بدنه اصلی این گروهک در عراق از افسران فراری ارتش بعث عراق و عوامل حزب سابق بعث و عوامل تروریستی وهابی تشکیل شده است.

با توجه به اینکه اساسا این گروهک دارای اهداف کاملا سیاسی است بنابراین ایجاد شکاف میان شیعه و سنی بخشی از استراتِژی داعش تلقی می شود. با آشکار شدن ماهیت اصلی داعش گروه های سنی هم دریافتند که داعش نه تنها حامی آنها نیست بلکه دشمن مشترک شیعه و سنی است.

جریانهای اهل سنت تهدید را حس کرده و بسیاری از علما و تحلیلگران و حتی سیاستمداران اهل سنت عراق به این جمع بندی رسیدند که داعش شیعه وسنی نمی شناسد. آنها در حال زدن ریشه اسلام هستند.

محمد مجید الشیخ سفیر عراق در ایران در گفت وگوی ویژه خبری که   سه شنبه  22آبان از شبکه دوم ایران پخش شد، گفت:
"مبارزه با گروه تروریستی داعش اصلا جنگ شیعه و سنی نیست و در عراق شیعیان و سنی ها در کنار هم زندگی می کنند و روابط فامیلی دارند پس نمی توان گفت که استانی در عراق سنی و یا شیعه نشین است.

مجید الشیخ گفت: برخی رسانه ها و ماهواره های خبری تلاش کردند فتنه مذهبی وارد عراق کرده و داعش را انقلابیون نامیدند. وی افزود: برخی کشورهای حامی داعش می خواستند آتش جنگ مذهبی را در عراق روشن کنند اما آگاهی علما و مردم مانع از ایجاد آن شد."

آيت‌‏الله العظمی سيستانی نیز در ديدار با علمای اهل سنت عراق بر حرام بودن ريختن خون مسلمانان تاكيد كرده و حفظ وحدت میان تمامی گروه‌های عراقی، اعم از شیعه و سنی را از واجبات دانست.

آیت الله سیستانی تاکید کرد هیچ اختلافی میان اهل سنت و شیعیان وجود ندارد و وی خدمتگزار همه عراقی هاست.

شیخ خالد الملا رئیس شورای علمای جنوب عراق از اهل سنت از دیگر علمای اهل سنت خواست فتوایی مبنی بر حرام بودن پیوستن به داعش صادر کنند تا میزان تاثیرات فتوای آیت الله سیستانی بیش از پیش مشخص شود.


خالد الملا تاکید کرده است فتوای آیت الله سیستانی نشان دهنده همبستگی مرجعیت عالی شیعه با برادران اهل سنت آنهاست که در معرض حملات گروه تروریستی داعش قرار گرفته اند.بخصوص آن که او فتوای جهاد را امروز که موصل شهری که اکثریت جمعیت آن را اهل سنت تشکیل می دهند، در معرض حملات داعش قرار گرفت، صادر کرد، زیرا خطری را که اهل سنت را تهدید می کند،درک کرد".

به دنبال دعوت علما از مردم برای حفظ وحدت و مبارزه برای دفاع از ناموس و وطن خود، آنها بهترین راهکار را اتحاد و یکپارچگی دانستند و حاضر شدند دوشادوش همدیگر در برابر داعش صف آرایی کنند.

فایننشال تایمز در گزارشی جنگ با داعش را فرصتی برای اتحاد جریان های اصلی اسلام دانست و نوشت "ظهور داعش پیامدهای خوشحال کننده ای هم به دنبال داشت، "پرتوهای نادری" از نزدیکی بین  دو شاخه بزرگ اسلام دیده می شود. 

شیعه و سنی در طول یک دهه گذشته با هم اختلافاتی داشته اند.اما خلیفه خود خوانده تروریستی موسوم به داعش برای آنها چالش مشترکی ایجاد کرد و آنها شروع به کنار گذاشتن اختلافات خود برای دفع این چالش کرده اند. " 
 

این اتحاد و همدلی ثمره شیرین پیروزی را به دنبال داشت.

یکی از مهمترین صحنه های همدلی و اتحاد میان شیعیان و سنی های عراق در شهر سامرا رقم خورد.جایی که آنها با قرار گرفتن در کنار هم اولین ضربات مهلک را به داعش وارد آوردند و به این باور رسیدند که می توانند با هم "متحد" باشند، در کنار هم بایستند نه در مقابل هم.
 
  • دفاع سنی ها از اماکن مقدس شیعیان
داعش با هدف ایجاد شکاف میان شیعیان و سنی ها به سامرا حمله کرد. اما "عدو سبب خیر شد."

سعودی ها که از حامیان اصلی داعش هستند  تلاش کردند فرماندهان داعش را قانع کنند که با تخریب اماکن مقدس شیعیان در سامرا و قتل عام مردم، جنگ فرقه ای را دامن بزنند و به همین دلیل، حملات تروریستی به قصد ناآرام کردن استان دیاله شدت گرفت.

(اوایل ژوئن)، خرداد  ماه، تهاجم به سامرا آغاز می شود و با غافلگیری مردم و ماموران محلی و ایجاد فضای رعب و وحشت، تروریست ها در شهر پراکنده شده و در نقاط مختلف مستقر می شوند.

پلیس و ماموران محلی در نقاط مختلف شهر مقاومت می کنند، اما همه آنها، حتی سربازان اهل سنت، رفته رفته احساس می کنند که باید به سمت حرم بروند.

با تجمع گروه های پراکنده سربازان و مردم در اطراف حرم، فرایند شکست مهاجمان آغاز می شود. مقاومت محافظان حرم تروریست ها را غافلگیر می کند و رسیدن به آنجا غیر ممکن می شود. تروریست ها با شلیک خمپاره، تلاش می کنند حرم را تخریب کنند و درست در ساعاتی که اغلب تروریست ها در خیابان های اطراف حرم تجمع کرده اند، صدای غرش بالگردهای ارتش عراق شنیده می شود و ...

داعش علت شکست خود در تسخیر سامرا را مقاومت مردم می داند. 


پس از آن و دراواخر تابستان سال جاری داعش بخت خود را این بار در حمله به یکی دیگر از اماکن مقدس شیعیان یعنی حرم امام موسی کاظم در کاظمین آزمود، که آنجا هم شکست خورد.

همان زمان روزنامه "لس انجلس تایمز"  در گزارشی از هم قسم شدن شیعیان و سنی های عراق برای نابودی داعش خبر داد و نوشت: داوطلبان جوان با نزدیک شدن به حرم کاظمین ( حرم امام موسی کاظم )یکی از مقدس ترین شهرهای عراق در نزدیکی پایتخت، به دفاع از این شهر و دین اسلام می پردازند. ارتش توانسته از ورود گروه های القاعده و داعش به شهرهای زیارتی جلوگیری کند، اما خطر در کمین است و آنها مکان های زیارتی را به بمب گذاری تهدید کرده اند و مردم شیعه و سنی با هم به دفاع برخاسته اند. در گرمای طاقت فرسای تابستان عراق، بغداد شبیه به روستایی کوچک شده است که همه شوق شهادت دارند و بر روی در و دیوار آن، عکس شهدایشان و یا شخصیت های معروف و شهدای سوری را چسبانده اند. در عراق و پس از سرنگونی صدام، گروهکی تاسیس شد به نام القاعده و سپس داعش با هدف تجزیه عراق و تشکیل حکومتی واحد اقدام به کشتار مردم کردند به میدان آمد، اما مردان عراقی هم قسم شده اند تا این دو گروه را سرنگون کنند. شیعیان عراق نیز می گویند پیشتاز حفاظت از شهرهای زیارتی کربلا و نجف در جنوب عراق هستند. گویا اختلافات موجود میان شیعه و سنی که در سال 2006 و بعد از کشته شدن زائران شیعه به وجود آمد، حل و فصل شده است و دیگر اختلاف بارزی وجود ندارد و همه یک هدف واحد دارند و آن دفاع از کشورشان عراق است. در پایان خبرنگار لس انجلس تایمز به دشواری کار گروههای تروریستی داعش و القاعده در عراق اذعان کرد."

پیروزی عراق بر تروریست های بعثی-تکفیری که در سایه وحدت شکل گرفته بود نقطه عطفی در مبارزه مردم این کشور علیه داعش بود، آنها متوجه شدند که می توانند اختلافات را کنار بگذارند و کشورشان را از شر دشمن مشترک خود نجات دهند.

با روی کار آمدن دولت جدید عراق به رهبری حیدر العبادی وحدت و همکاری میان شیعیان و اهل تسنن وارد مرحله جدیدی شد و قوت گرفت. انتصاب العبادی مورد حمایت قشرهای مختلف عراق قرار گرفت و سران قبایل حاضر شدند با دولت شیعه همکاری کنند.

این استراتژی خوشبختانه نتیجه داد و با وحدت میان مردم عراق شهرها و روستاهای تحت اشغال داعش از جمله جرف النصر، هیت ، الضلوعیه و ... یکی پس از دیگری آزاد شدند و هر روز اخباری مبنی بر آزادسازی مناطق بیشتری به گوش می رسد.

البته کمک شیعیان به سنی های عراق مسبوق به سابقه بوده و در سال 2004 که فلوجه به دست تفنگداران امریکایی اشغال شده بود مبارزان شیعی به کمک آنها شتافتند و حتی مواد غذایی برای آنها بردند. اما اکنون این سنی ها هستند که به صف مدافعان کشور پیوسته اند.

وحدت میان اقوام عراقی بخصوص برای آزادسازی شهرهای  عراق چنان چشمگیر بوده است که رسانه های غربی هم نتوانستند از کنار آن بی توجه بگذرند.

 
برای نمونه  رویترز با انتشار اخباری از اتحاد شیعیان و سنی های عراق در  شهرهای االضلوعیه و البلد نوشت " در اتحادی نادر شیعیان به سنی ها پیوستند تا از شهرهای عراق دفاع کنند." 

رویترز نوشت این یکی از چندین میدان نبرد مهمی است که در آن قبایل سنی به نیروهای حامی دولت برای مبارزه با داعش می پیوندند. 

در شمال سنی ها به کردها پیوسته اند تا گذرگاه ربیعه را از وجود داعش پاکسازی کنند و در غرب هم قبایل سنی به کمک نیروهای دولتی برای آزادسازی شهر هیت و حدیثه که سدی راهبردی بر روی رودخانه فرات دارد، مبارزه می کنند.

رویترز تصریح می کند" چنین پییمانی نادر است." بغداد امیدوار است این امر احیای اتحاد میان عراقی ها برای مبارزه با داعش باشد.

رویترز در ادامه به نحوه کمک رسانی شیعیان به سنی ها در شهر الضلوعیه اشاره کرده و نوشته است،وقتی که ساکنان سنی این شهر در محاصره داعش قرار گرفتند چاره ای جز دریافت کمک از شیعیان شهر البلد که در سوی دیگر رودخانه تگریس واقع است نداشتند. یکی از مبارزان قبیله الجوبور به رویترز گفت "ما هیچ راهی نداشتییم جز آن که با قایق به البلد برویم،تنها جایی که به ما کمک می کنند.مردم البلد با غذا،مهمات و سلاح به ما کمک می کنند و مجروحان ما را می پذیرند."


رئیس شهرداری الضلوعیه هم گفت " این همکاری می تواند الگویی برای کشور باشد."

رویترز سپس روایتی جالب از اوج همدلی را بیان می کند. شیخ ابوغیث که مردم شهر البلد را برای کمک به هموطنان سنی خود ترغیب کرده دو پسرش توسط سنی های افراطی کشته شده اند یکی در سال 2008به ضرب گلوله  و دیگری در یک بمبگذاری در سال 2001 ، اما با آمدن داعش او خود را متقاعد کرده خصومت با سنی ها را کنار بگذارد و دشمن بزرگتری را هدف بگیرد.او گفته است" بله من می خواستم انتقام پسرانم را بگیرم اما وقتی می شنوم داعش روستاهای سنی نشین را هدف قرارداده ناراحت می شوم. گرچه البلد در گذشته بارها هدف حملات سنی ها قرار گرفته اما در این شرایط دشوارمردم البلد به الضلوعیه کمک می کنند."

از طرف دیگر خبرگزاری فرانسه هم در گزارشی به قلم "ژان مارک موژون" از ضلوعیه عراق نوشت زمانی که داعش به روستای شیعه نشین الصعود حمله کرد، ساکنان این روستا در کمال تعجب مشاهده کردند که ساکنان شهر سنی نشین ضلوعیه که در مجاورت این روستا قرار داشت، به کمک آنها شتافته اند.

ملا ماهر الجبوری، امام جماعت ضلوعیه، اعلام کرد: " این اولین بار است که سنی ها و شیعیان عراقی در کنار یکدیگر با گروه داعش مبارزه می کنند. " غسان که یک مامور پلیس شیعه مذهب است می گوید: " از این به بعد ما همگی متحد هستیم و من اکنون خودم را از ساکنان ضلوعیه می دانم. "

بسیاری از ساکنان روستای الصعود و دیگر روستاهای شیعه نشین منطقه در جبور در کنار ساکنان سنی این منطقه در برابر افراط گرایان داعش مبارزه می کنند. حتی قبایل سنی مذهب شمال این منطقه نیز برای مقابله با داعش دست روی دست نگذاشته اند.

پایگاه خبری "مک کلاچی" در گزارشی به ائتلاف میان شیعیان، قبایل سنی و نیروهای امنیتی برای آزادسازی شهر هیت در استان الانبار پرداخت و آن را "نادر" دانست. ائتلافی فوق العاده که می تواند تنش های قومی را کاهش دهد و الگویی برای همکاری های آینده در برابر داعش توصیف کرد.

بر اساس گزارش پایگاه الکترونیکی "مک کلاچی"» پذیرش کمک نیروهای مردمی شیعه از سوی رهبران قبایل البونمر برای جلوگیری از کشتار مردم این قبیله است که به علت مقاومت چندین ماهه در مقابل داعش با نفرت این گروه تروریستی مواجه شده‌اند. این شهر در ماه اکتبر به دست داعش افتاد. هشام الهاشمی تحلیلگر سرشناس مسایل دفاعی عراق به پایگاه خبری مک‌کالتجی گفت: « این یک تغییر بزرگ است ما قبایل عرب سنی داریم که در کنار شیعیان در حال جنگ هستند.»


گروه تروریستی داعش دست کم 522 نفر از اعضای قبیله البونمر را از زمان سقوط شهر هیت کشته‌اند و بنابر گزارش منابع محلی بین 600 الی 700 نفر نیز ناپدید شده‌اند و از سرنوشت آنها اطلاعاتی در دست نیست.

 
یک از اعضای این قبیله سنی به خبرنگاران گفته است «ما از آنها [شیعیان] استقبال می‌کینم به خاطر اینکه آنها به ما کمک خواهند کرد تا به داعش حمله کنیم.»

"جفری وایت" تحلیلگر ارشد سابق آژانس اطلاعات دفاعی و کارشناس مسایل نظامی در موسسه واشنگتن برای سیاست گذاری شرق نزدیک نیز گفت: ایجاد روابط همکاری بین رزمندگان شیعی و سنی‌های قبایل می‌تواند خیلی موثر باشد. هم قدرت رزمی برای نیروهای قبایل که در مناطق سنی فعال هستند فراهم می‌آورد و هم حضور نیروهای دولتی را که تحت تسلط شیعیان قرار دارد، قابل قبول می‌کند."

سمیر الشویلی سردبیر روزنامه کل الاخبار عراق گفت: شیعیان و سنی های عراق علیه تروریست های داعش متحد هستند. اتحاد ارتش و نیروهای امنیتی و عشایر عراق تصویر مثبتی از اتحاد شهروندان این کشور برای جهان نشان داده است، امروز همه شیعیان،سنی ها و مسیحیان عراق در عملیات علیه تروریست ها متحد هستند.

  • دستاوردها و برکات وحدت
همانطور که انتظار می رفت و بر اساس اصل منطق، اتحاد نتیجه داد.  پس از اتحاد مردم عراق داعش دچار افول شد و ازبسیاری از شهرها و روستاهای تحت اشغال خود عقب نشینی کرد.

در دو ماه گذشته، ارتش، نیروهای مردمی، قبایل سنی و نیروهای پیشمرگه کرد عراقی گذرگاه ربیعه میان عراق و سوریه را از کنترل داعش خارج کردند، شهر زمار در شمال و جرف الصخر در جنوب بغداد را پس گرفتند و راه های مهم در مرکز کشور را باز کردند. اکنون برای نخستین بار از ابتدای تابستان، وسایل نقلیه عراقی می توانند از طریق بزرگراه، از بغداد به اربیل حرکت کنند. به این ترتیب خطوط ارتباطی داعش در داخل عراق و از طریق عراق به سوریه مسدود شده است.

علاوه بر این شهرهایی مانند الضلوعیه، حدیثه، هیت  و چندین شهر و روستای دیگر از چنگ داعش آزاد شدند و عملیات پاکسازی این مناطق از لوث وجود تروریست های تکفیری- بعثی آغاز شده و یا به پایان رسیده است.

بر اساس تازه ترین گزارش ها، ارتش با همکاری و همراهی نیروهای مردمی  اعم از شیعه و سنی و کرد و ایزدی موفق شده است 16 روستا را در غرب استان  سنی نشین الرمادی از کنترل اشغالگران تکفیری داعش نجات دهد و در عملیات آزاد سازی شهرها و روستا های اشغال شده ده ها تروریست تکفیری-بعثی داعش را به هلاکت برساند.همه این روستا ها در نزدیکی منطقه هیت قرار دارند. 

آزادی این روستاها در حالی رقم خورد که وزارت کشور عراق زخمی شدن ابوبکر البغدادی سرکرده داعش را تایید کرد. اما خبرهای بعدی حاکی از به هلاکت رسیدن البغدادی است.              
    
  • داعش در شهر تکریت از هم پاشیده شد 
یک عضو کمیته امنیتی شورای استان صلاح الدین عراق از فروپاشی کامل گروه تروریستی داعش در شهر تکریت خبر داد.

به گزارش خبرگزاری نهرین؛ "خالد الجسام" عضو کمیته امنیتی شورای استان صلاح الدین عراق از فروپاشی کامل گروه تروریستی داعش در شهر تکریت پس از انتشار خبر کشته شدن سرکرده این گروه خبر داد.

 الجسام در مصاحبه ای مطبوعاتی اعلام کرد گروه داعش طی دو روز اخیر در شهر تکریت از هم پاشیده شده است و به ویژه پس از حملات هوایی اخیر وضعی ناپایدار در تکریت پیدا کرده اند.

الجسام افزود :" فرمانده هان رده نخست داعش طی چند روز گذشته شهر تکریت را به مقصد استان نینوا ترک کرده اند و اعضای این گروه برای جلوگیری از پیشروی نیروهای ارتش و مردمی،  از غیر نظامیان در مناطق تحت کنترل خود به عنوان سپر انسانی  استفاده می کنند."

روایت شاهدان عینی و برخی گزارش های نیروهای نظامی و امنیتی عراق از مناطق تحت کنترل داعش حاکی از آن است که اعضای این گروه این روزها دچار سرگردانی شده اند. در موصل و بخش هایی از استان الانبار که تحت کنترل داعش است، نیروهای داعش پایگاه های خود را خالی کرده و در بیمارستان ها و منازل مسکونی مستقر شده اند. ژنرال حماد نمیس الجبوری فرمانده پلیس استان صلاح الدین به نیویورک تایمز گفته است: به همان سرعتی که روحیه نیروهای داعش در حال تخریب است، روحیه نیروهای عراقی مشغول جنگ در صلاح الدین و در شهر نفتی بیجی هر روز تقویت می شود.

  •  دست خالی آمریکا
وزارت دفاع آمریکا روز جمعه از اعزام ۱۵۰۰نظامی دیگر آمریکایی به عراق خبر داد و تأکید کرد که این نیروها قرار نیست در عملیات رزمی شرکت کنند و فقط کار آموزش نیروهای نظامی عراق را به عهده خواهند داشت. اکنون شمار نظامیان آمریکایی در خاک عراق به بیش از سه هزار نفر می رسد اما این کار کمکی به آمریکا در جنگ علیه داعش در خاک عراق نمی کند. نشریه دیلی بیست اخیرا در گزارشی نوشت، آمارهای ضدونقیضی که سازمان های اطلاعاتی آمریکا درباره شمار نیروهای داعش منتشر می کنند، نشان می دهد که آنها اطلاعات دقیقی از این نیرو ندارند.

سازمان های اطلاعاتی آمریکا شمار نیروهای داعش را بین ۹تا ۳۰هزار نفر اعلام کرده اند. حملات گاه گاه هوایی آمریکا به مواضع داعش در خاک عراق به ندرت ، فرماندهان و اهداف مهم داعش را هدف می گیرند. 

در گزارش روزنامه نیویورک تایمز آمده است: اگر چه عملیات و حملات هوایی نیروهای ائتلاف علیه داعش در خاک عراق در کند کردن پیشروی این گروه نقش داشت، اما تحلیلگران نظامی و اطلاعاتی به ما گفته اند عوامل دیگری باعث تغییر روند جنگ با داعش در خاک عراق شده است. بسیج قبایل و گروه های سنی، سازماندهی موفق نیروهای ارتش عراق و یکپارچه شدن فعالیت نیروهای مقاومت مردمی از جمله این عوامل هستند.

  • عاشورا بدون خونریزی
شاید بتوان یکی از مهمترین ثمرات و نتایج اتحاد شیعه و سنی عراق را برگزاری بدون خشونت مراسم عاشورای حسینی دانست. 

 
در حالی که در سال های اخیر مراسم عاشورای حسینی با بمب گذاری ها و حملات انتحاری تروریست ها و دشمنان شیعه همراه بوده است تصور می شد امسال هم با توجه به ظهور پدیده نحس داعش شاهد همان اتفاقات تلخ و غیر انسانی در مقیاسی بیشترباشیم بخصوص آن که داعش هم تهدیداتی کرده بود و چند روز قبل از عاشورا در بمبگذاری هایی که در بغداد انجام داد ده ها نفر را به خاک و خون کشید.  


در این شرایط تامین امنیت کربلا با میلیون ها زائر آزمون سختی برای دولت جدید عراق و نیروهای امنیتی این کشور بود که از آن سر بلند بیرون آمدند.

با تدابیر امنیتی شدید ارتش و نیروهای امنیت عراق که طبق گزارش ها در میان آنها از اهل تسنن هم حضور گسترده ای داشتند عاشورای امسال با وجود حضور میلیون ها زائر در کربلای معلا بدون خونریزی و حملات تروریستی انجام شد.
 

خلاصه کلام آن که داعش که با اهداف سیاسی قدم ناپاک خود را به عراق گذاشته بود و قصد داشت با فتنه افکنی و تفرقه به مقاصد پلید خود دست یابد اسیر تیز هوشی و بصیرت علمای آگاه عراق به خصوص مرجعیت شیعه شد و خود عاملی شد برای اتحاد مردم ستمدیده عراق.

در گزارش فایننشال آمده است هیچ یک از علمای شیعه و سنی داعش را از خود نمی دانند.مسلمانان شیعه و سنی اکنون با دشمن مشترکی مواجه هستند.

با توجه به این که اولین اقدامات وحدت آفرین عراقی ها در فصل بهار و از سامرا کلید خورد می توان آن را به فال نیک گرفت وبه آینده امیدوار بود.سالی که نکوست از بهارش پیداست.

اما ناگفته نماند که نباید انتظار داشت زخم های ناشی از یک دهه فتنه انگیزی و تفرقه به سرعت التیام یابد. گروه های مختلف عراقی باید که صبر پیشه کنند و البته نباید از فتنه گری بدخواهانی که منافع خود را در تنش بین شیعه و سنی می بینند، غافل باشند.
گزارش از رضا عسگری


منابع:
http://www.abc.net.au/news/2014-11-04/hundreds-of-thousands-pack-iraqi-city-karbala-for-ashura/5866484
http://news.antiwar.com/2014/11/09/sunni-tribes-shiite-militias-fight-together-against-isis-over-anbar-town/
http://www.mcclatchydc.com/2014/11/08/246246/sunni-tribes-join-shiite-militias.html
http://www.bloomberg.com/news/2014-06-14/head-of-sunni-anbar-awakening-council-pledges-support-to-maliki.html
http://www.reuters.com/article/2014/10/03/us-mideast-crisis-iraq-dhuluiya-insight-idUSKCN0HS0RE20141003
http://www.reuters.com/article/2014/10/03/us-mideast-crisis-iraq-dhuluiya-insight-idUSKCN0HS0RE20141003
http://www.nbcnews.com/storyline/isis-terror/shiite-sunni-fighters-form-alliances-battle-isis-iraq-n217486
http://www.alternativeinsight.com/Reconciliation_of_Sunni_and_Shia.html
http://www.ft.com/intl/cms/s/0/b55524ae-5abe-11e4-b449-00144feab7de.html#axzz3Ix2FX2tu

Read more here: http://www.mcclatchydc.com/2014/11/08/246246_sunni-tribes-join-shiite-militias.html?rh=1#storylink=cpy
http://www.presstv.ir/detail/2014/11/10/385460/16-iraqi-villages-liberated-from-isil/
http://www.presstv.ir/detail/2013/05/24/305180/iraqi-shias-sunnis-hold-unity-prayers/ 
http://www.nytimes.com/2014/06/16/world/middleeast/iraq.html?_r=0
http://www.independent.co.uk/news/world/middle-east/iraq-crisis-sunni-and-shia-tribal-and-clerical-leaders-agree-to-back-new-government-9672758.html
http://www.democraticunderground.com/discuss/duboard.php?az=view_all&address=104x3008556
http://www.mcclatchydc.com/2014/11/08/246246_sunni-tribes-join-shiite-militias.html?rh=1

http://www.nytimes.com/2004/04/08/international/middleeast/08CND-SHIA.html?ex=1106888400&en=99f4a6985d39b693&ei=5070&oref=login&ex=1082088000&en=de634d216ea13636&ei=5062&partner=GOOGLE




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار