سخنگوی وزارت خارجه آمریکا:

موضع ما در خصوص ایران تغییر نکرده است/ دوستان و متحدانمان را در جریان مذاکرات با ایران می‌گذاریم

جنیفر ساکی در نشست خبری در این وزارتخانه گفت دوستان و متحدان خود را در جریان گفتگوهای پنج بعلاوه یک و ایران خواهیم گذاشت.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از، سایت وزارت خارجه آمریکا، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره اینکه آیا جان کری با نخست وزیر اسرائیل درباره دیدار خود با محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در عمان گزارشی داده است یا نه گفت آنان (کری و نتانیاهو) درباره ایران و مذاکراتی که جریان دارد و ما هفته آینده در آن حضور می یابیم، صحبت کردند. وزیر خارجه آمریکا روشن کرده است که موضع ما هنوز تغییر نکرده است و تلاش می کنیم همه راه های ایران برای دستیابی به سلاح اتمی(!) را مسدود کنیم تا صلح و امنیت بین المللی و از جمله  اسرائیل تضمین شود. ما همچنان همه دوستان و متحدانمان را در جریان تحولات روزهای آتی قرار خواهیم داد. 

جنیفر ساکی درباره سوال خبرنگاری درباره دیدار اخیر وزیر خارجه آمریکا و گام های اسرائیل برای رفع محدودیت ها برای حضور فلسطینی ها در مسجد الاقصی گفت: یکی از مسائلی که درباره این دیدار باید بگویم این است که قرار نیست ما از جانب اسرائیلی ها یا فلسطینی ها بگوییم که چه گام هایی برداشته می شود و گام هایی که آنان برمی دارند، به صورت علنی اعلام می شود. شب گذشته، وزیر  خارجه نیز این فرصت را داشت با سران دو طرف مذاکره و به صورت خصوصی، با آنان گفتگو کند. هر دو طرف موافقت کردند که گام هایی را برای بازگشت آرامش و جلوگیری از تنش بیشتر بردارند. 

وی ادامه داد همچنین شاهدیم که محدودیت سنی برای حضور مردان مسلمان برای حضور در حرم شریف برداشته شده است. این نیز تحول بسیار مهمی است که ما از آن استقبال می کنیم و آن را گامی مثبت برای حفظ وضع فعلی این بنا می دانیم. چهل هزار نفر امروز توانستند از محل دیدار کنند و با وجود اینکه تنش ها همچنان بالا بود، ولی این گام را گامی مثبت می دانیم. نخست وزیر نتانیاهو در این دیدار، بر تعهد جدی اسرائیل برای حفظ وضع کنونی تاکید کرده است. رئیس جمهور عباس نیز بر تعهد خود برای دوری از خشونت تاکید کرده و گفته است هر کاری که می تواند برای بازگشت آرامش انجام می‌دهد. 

ساکی افزود با این حال، اوضاع همچنان بسیار ملتهب است، ما نیز بر اوضاع نظارت داریم و با سران دو طرف در تعامل و تماس هستیم. شکی نیست که اقداماتی که دو طرف انجام می دهند نقش بسیار مهمی در بازگرداندن و حفظ آرامش دارد. 

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره گام هایی که فلسطینی ها برای حفظ آرامش باید بردارند گفت همانطور که ذکر شد، محمود عباس گفته که مایل است هر کاری که می تواند انجام دهد تا آرامش بازگردد. به صورت کلی، آنان درباره چند حوزه صحبت کردند؛ حفظ حریم مقدس، هماهنگی بین نیروهای امنیتی، ساختار امنیتی، انگیزش احساسات و نیز مساله شهرک ها، باور دارم که هر چند گام های برداشته شده مثبت هستند ولی باید مساله را در عمل و نه در سخن گفتن دید و منتظر ماند تا ببینیم در چند روز آینده چه روی می‌دهد.

ساکی گفت این توافق شده است که گام هایی اساسی برای بازگرداندن آرامش صورت بگیرد. همه طرف ها نیز ارزیابی های خود را در این خصوص انجام می دهند. البته قرار نیست من درباره گام هایی که فلسطینی ها باید بردارند صحبتی بکنم ولی تا این اندازه بگویم که محمود عباس بر تعهد کامل خود برای دوری از خشونت تاکید کرده و گفته است هر کاری که می تواند برای بازگرداندن آرامش صورت می دهد. مسائلی نیز هستند که هر دو طرف می توانند درباره آن همکاری کنند، از جمله ساختار امنیتی منطقه ای، هماهنگی بین نیروهای امنیتی، انگیزش احساسات، شهرک سازی و دیگر مسائلی که باعث ایجاد تنش می شود. وی به وزیر خارجه آمریکا تعهد داده است که هر کاری که می تواند برای حفظ آرامش انجام دهد و دیگر حرف بیشتری در این خصوص ندارم. 

وی ادامه داد در حال حاضر هیچ برنامه ای برای از سرگیری گفتگوهای صلح وجود ندارد و ما در صدد کاهش تنش ها و ایجاد فضایی هستیم که در آن بتوان به ریشه های تقابل احتمالی در آینده رسیدگی شود.

ساکی درباره اظهارات اردن درباره بازنگرداندن سفیر خود به اسرائیل با توجه به اوضاع فعلی گفت: این تصمیم مربوط به اردن می شود ولی شکی نیست که روابط دیپلماتیک بین اسرائیل و اردن با توجه به چالش های امنیتی دو طرف و فرصت های اقتصادی موجود و نیز اهمیت پیمان صلح بین اسرائیل و اردن و نقش ویژه اردن در مناطق مقدس مسلمانان در قدس بسیار مهم است. وزیر خارجه با ملک عبدالله درباره این مساله و تصمیم اردن در فراخواندن سفیر خود از تل آویو و نیز راه های کاستن از تنش ها صحبت کرد.

ساکی درباره ادامه شهرک سازی گفت: پیشتر نیز در اینجا گفته ایم که باور داریم ادامه ساخت و ساز شهرک ها با هدف بیان شده برای رسیدن به راه حل دو کشوری تناقض دارد و دیدگاه ما همچنان بر همین است. البته عوامل چند گانه ای در این میان نقش آفرینی می کنند و این تنها عامل موجود نیست.

وی درباره مقایسه یک خبرنگار درباره تخریب خانه فلسطینی ها و اقدام مصر در تخریب صدها خانه در سینا گفت: هر اتفاقی را باید در شرایط خاص آن سنجید. ما به نگرانی های امنیتی مصر و حق این کشور در دفاع از خود احترام می گذاریم. همچنین انتظار داریم حق کسانی که آواره شده اند نیز محترم شمرده و غرامت آنان داده شود. دو موضوع، کاملا با هم متفاوتند. درباره اسرائیل، ما این اقدام را مغایر با هدف تعیین شده می دانیم ولی در خصوص مصر، ما نگرانی های امنیتی آنان را درک می‌کنیم. 

وی درباره اوضاع عراق گفت: انتظار ما این است که هم در اداره کشور و هم در مسائل نظامی و مبارزه با داعش به صورتی فراگیر عمل شود و نخست وزیر عبادی نیز تعامل گسترده ای در این باره داشته است. وی همچنین در دیدار با سران برخی عشایر سنی نیز صحبت های مهمی مطرح کرده است. گام هایی که برداشته شده است بسیار اهمیت دارد ولی بی اعتمادی هایی نیز وجود دارند که برچیده شدن آنان زمان بر خواهد بود.

ساکی درباره تلاش های دیمستورا برای اجرای آتش بس منطقه ای در حلب، با متهم کردن اسد به سرکوبگری و ستمگری علیه مردم سوریه گفت: این تلاش ها در گذشته با موفقیت چندانی همراه نبود با این حال، ما از تلاش های دیمستورا حمایت می کنیم. ما از هر اقدامی که باعث کاهش رنج مردم سوریه می شود حمایت می کنیم. باور همیشگی ما این است تنها راه حل برای سوریه، راه حل سیاسی است.

سخنگوی وزارت خارجه درباره اظهارات اخیر دمپسی و احتمال اعزام نیروهای بیشتر به عراق گفت: دمپسی در جلسه استماع خود این را نیز گفت که این اظهارات را به عنوان توصیه مطرح نکرده است. وی همچنین گفته است که سناریویی را در نظر ندارد که قرار باشد ما خود بخواهیم این جنگ را با حضور گسترده نظامی اداره کنیم. همچنین این اظهارات با دیدگاه های دولت نیز همخوانی دارد که نشان می دهد هنوز چالش هایی وجود دارند و نیروهای عراقی نیز باید تقویت شوند.

وی ادامه داد این رئیس جمهور است که باید تصمیم نهایی را بگیرد ولی رئیس ستاد مشترک، این اظهارات را حتی به عنوان توصیه نیز مطرح نکرده است. همانطور که گفتم، این رئیس جمهور است که در نهایت، تصمیم گیری می‌کند.

ساکی درباره سفر رئیس جمهور افغانستان به پاکستان گفت: ما از چشم انداز بهبود روابط افغانستان و پاکستان استقبال می کنیم و این دیدار را فرصتی خوب برای گفتگو در این خصوص می‌دانیم. 

وی همچنین بر لزوم ادامه همکاری های روسیه و آمریکا درباره امنیت هسته ای و کاهش تسلیحات اتمی و منافع مشترک دو کشور در این خصوص تاکید کرد.

ساکی اعلام کرد به رغم تصمیم روسیه به خودداری از شرکت در نشست امنیت هسته ای شیکاگو در سال 2016 ، واشنگتن به همکاری با مسکو در بخش امنیت هسته ای ادامه خواهد داد.

وی افزود آمریکا و روسیه همچنان در حال همکاری نزدیک با یکدیگر در سطح برنامه ریزی هستند.

وی تصریح کرد :" ما معتقدیم هنوز کارهای بسیار مهمی وجود دارد که آمریکا ، روسیه و جهان باید انجام دهند و ما آماده همکاری با روسیه در این زمینه هستیم."

ساکی گفت : "روسیه به آمریکا اعلام نکرده است که قصد دارد همکاری با واشنگتن را در بخش امنیت هسته ای به طور کامل متوقف کند. ما هیچگونه اعلام رسمی درمورد لغو همکاری روسیه در زمینه امنیت هسته ای از این کشور دریافت نکرده ایم و بر این اساس معتقدیم که ما هنوز از منافع مشترک و مسئولیت مشترک در تقویت امنیت هسته ای برخورداریم."

وزارت امور خارجه روسیه هفته گذشته تایید کرد این کشور در نشست های مقدماتی نشست امنیت هسته ای سال 2016 در شیکاگو شرکت نخواهد کرد.


انتهای پیام./
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار