به دنبال خبر مدیر کل دفتر موسیقی از کنسرت "یانی" در ایران؛

یانی (Yanni) کیست؟ + تصاویر

بیوگرافی از "یانی" آهنگساز مشهور موسیقی جهان که قرار است به زودی در ایران کنسرت برگزار کند را اینجا ببینید.

به گزارش حوزه موسیقی باشگاه خبرنگاران؛ "یانی به ایران می‌آید"، عنوان خبری است که "پیروز ارجمند"، مدیر کل موسیقی آن را رسانه‌ای کرد. این آهنگساز که جزء مشهورترین هنرمندان اهالی رسانه موسیقی است،‌ دومین نوازنده خارجی خواهد بود که بعد از "کیتارو" به ایران آمد. شاید حضور وی باعث شود بازهم مدیران موسیقی به دنبال گمانه زنی برای حضور بیشتر دیگر اهالی موسیقی در ایران باشند.

بعد از اعلام خبر جهت معرفی این آهنگساز مشهور، بخشی از کارنامه کاری و آغاز فعالیت هنری وی را گردآوری کردیم.


 
یانی کریسومالیس  (زاده ۱۴ نوامبر ۱۹۵۴ - کالاماتا) معروف به یانی،موسیقیدان بزرگ، پیانیست،  نوامبر نوازندهٔ کیبورد و آهنگساز اهل یونان با شهرتی جهانی است. او تاثیرگذارترین موسیقیدان زنده جهان هست.[۱]



یانی نواختن پیانو را در سن 6 سالگی آغاز کرد اما او هم مانند ونگلیس هموطن یونانی خود از آموزش رسمی پیانو خودداری می کرد.

موسیقی تنها استعداد و ذوق یانی نبود در سن 14 سالگی به رشته شنا علاقمند شد و توانست در سال 1969رکورد ملی را در پنجاه متر آزاد مردان برای کشورش به جا بگذارد.

یانی در سن 18 سالگی به قصد تحصیل کشورش را به مقصد آمریکا در رشته ی روانشناسی ترک کرد و در سال 1976 در رشته ی روانشناسی فارغ التحصیل شد.  

یانی دوره موسقی خود را با پیوستن به یک گروه rock and roll محلی به نام chameleon و نواختن سنتی سایرز و یا کیبورد آغاز کرد.

او در سال 1980 اولین آلبوم خود را به نام optimystique آماده کرد اما آن را در سال 1984 منتشر کرد. در سال 1986 اولین گروه خود را با جان تش و چارلی آدامز تشکیل داد و در این دوره آلبوم هایی تولید کرد.


دوره سازندگی یانی بین سالهای 1993 تا 1987 است او غیر از آلبوم های خود آهنگهای دیگری برای برنامه های تلوزیونی و سینمایی و شرکت های تجاری ساخته است.

در سال 1990 ارکستر سمفونی دالاس همراه یانی شد و مقدمه ای برای شروع تازه کارهای منحصر به فرد این آهنگساز شد.

یانی تور جهانی خود را بین سالهای 1993 تا 1996 تشکیل داد که اجراهایی نظیر آکروپلیس یونان، معبد توجی در کیوتون ژاپن، مکزیک، نیویورک، روبال آلبرت هال لندن و ... را شامل می شد.


یانی برای تبدیل شدن به اولین هنرمند غربی پروژه ای در دو کشور هند و چین را به تحقق رساند. tribute آلبومی در پاییز سال 1997 منتشر شد که این موسیقی متفاوت یانی در این دو مکان در ذهن او پدید آمده بود. این برنامه ترکیبی از ارکستر 45 نفره ای که شامل نوازندگان برجسته و فوق العاده و رهبر ارکستر و تنظیم کننده ای از ارمنستان به نام arman anassian بود که بدون چالش به دنبال جنبش صلح جهانی و هماهنگی بودند، این برنامه ویژه مخاطبان تلویزیون، جمعی در حدود 250 میلیون نفر بود.


در‌آمد حاصل از این برنامه اهدایی بود از یانی برای کمک و حفظ تاج محل و افراد مستمند، یانی درمورد این پروژه می‌گفت: چند سال قبل از آن وقتی صحبت از این برنامه شد من تردید داشتم برای اجرای آن اما حقیقت این است که به طور شگفت انگیزی موفقیت آمیز بود.

یانی مدتها با خانمی به نام (linda evans) همکاری صمیمی داشت و وی تا مدتها تهیه کننده ارشد کنسرت های یانی بود.یانی می‌گوید: هدف من ارتباط با احساسات مردم هست. موزیک اشاره به دور امیدواری است و تماسی است روی شنونده.

او در سال 2003کتابی به نام Yanni in words را منتشر کرد که در آن به شرح حال زندگی خود می‌پردازد. این کتاب خاطرات شامل اطلاعات مربوط به دوران کودکی یانی در یونان، سالهای تحصیلی در ایالت مینه سوتا، موفقیت او به عنوان یک هنرمند موسیقی بین المللی با اکتشافات خود است.

در اکتبر سال 2003 یانی افتتاحیه پنجمین دوره ازمسابقات جهانی بیسبال، سرود ملی آمریکا را در استادیوم واقع در فلوریدار برای 27 میلیون بیننده آمریکا اجرا کرد.

در سال 2004 از سوی دانشگاه مینه سوتا مدرک افتخاری دکتری علوم انسانی به یانی اعطا گردید.


یانی در سال 2010 تور جدیدی به سبک همیشگی خود برگزار کرد که اکثر کنسرت‌ها در آمریکای جنوبی اجرا شدند از جمله : شیلی، آژانتین، برزیل، مکزیک، پاناما و ...

عمده‌ی موفقیت وی با اجرا کنسرت در آکروپولیس یونان به دست آمده‌است که به عنوان پربیننده ترین و زیباترین کنسرت موسیقی از آن یاد می شود و با فروش ۷ میلیون نسخه، دومین ویدئو موزیک پرفروش تاریخ میباشد. این کنسرت در ۶۵ کشور جهان پخش شد و نزدیک به یک میلیارد نفر آن را تماشا کردند.


انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
شیوا
۰۱:۱۷ ۰۳ فروردين ۱۴۰۱
ناشناس محترم که درباره هنرمندان کشور خودت اینجوری میگی اما هنرمند ایرانی خوب هم کم نداریم مثلا من خودم آهنگ های کارن همایونفر رو در حد اعلا دوست دارم
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۰:۵۷ ۱۳ آبان ۱۴۰۲
یکم لطفا در مورد یانی اطلاعات جمع کن و موسیقی اونو گوش بده واقعا تو موسیقی جاودانه میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۱ ۲۹ فروردين ۱۴۰۰
امکان نداره رودست این اعجوبه، موزیسین دیگری بیاید.موسیقی یانی در واقع منبع الهامات آسمانی است و اگر به ایران بیاید،بسیاری از هنربندای به درد نخور ایرانی کار و کاسبیشان کساد میشود.