از جولان خالکوبی‌های میلیونی در پایتخت تا آخرین مد بازار

تا همین چند دهه پیش خوش نقش ترین خالکوبی‌ها روی بدن تبعیدی‌ها و مجرمانی نقش می‌بست که چند صباحی طعم تبعید و زندان را چشیده بودند، اما دوره عوض شده الان خالکوبی به تاتو تغییر نام داده و به راحتی بر روی بدن‌ها جا خوش می‌کند با این تفاوت که حالا نیمی از مشتری‌های خالکوبی خانم‌ها هستند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، مرور صفحات تاریخ قدمت خالکوبی را به 5 هزار سال پیش می رساند که اولین بار بشر به صورت تصادفی با خالکوبی آشنا شده است. زمانی که دست های آلوده به خاکستر آنش به محل زخم مالیده شده و بعد از گذشت مدتی به صورت نقشی به رنگ سیاه روی بدن حک شده است.

 سرزمین فراعنه پایه گذاری خالکوبی در جهان را به نام خود ثبت کرده و خالکوبی 2 هزار سال قبل از میلاد مسیح به کشورهایی مانند ایران، یونان راه یافته است.

خالکوبی در نزد هندوها و بوداییان اهمیت ویژه ای دارد، اما در دین مبین اسلام انسان را از خالکوبی بر حذر داشته است. در زبان فارسی برای خالکوبی معادل وشم و کبودزنی آورده شده است.

در ایران قدیم سنتی بود که طبق آن برخی از عشایر و اقوام عرب زبان، برای زیبا شدن عروس صورت یا حتی به عنوان یک نشانه با استفاده از شیر مادر و خاکستر زیر چراغ و آب تره، خال‌هایی حک می‌کردند.

به مرور زمان در برخی از شهرها مردم عادت داشتند كه با سوزن بر پُشت و بازو و دست خود نقش‌هایی را رسم كنند، یا نامی بنویسند، یا شكل انسان و حیوانی بكشند .كسانی كه در این كار مهارت داشتند «دلاك» نامیده می‌شدند. دلاك، مركب را با سوزن در زیر پوست بدن وارد می‌كرد و تصویری می‌كشید كه همیشه روی تن می‌ماند.


شیر بی دم و سر و اشكم كه دید
داستان پهلوان قزوینی که خواهان خالکوبی شیری بی دم و سر و اشكم بوده نیز در ادبیات آمده است. با این حال هنوز خالکوبی در بین قداره کش‌ها و اراذل و اوباش و زندانیان نیز جایگاه خاص خودش را داشته و دارد، اما رقبای به اصطلاح با فرهنگ نیز به این جمع اضافه شده‌اند.

خالکوبی با سوزن و دوات
اصغر 85 دارد و به گفته خودش اولین بار نقش های خالکوبی را زمانی که در جنوب کشور تبعید بوده بر روی بدنش حک کرده است، در آن زمان تنها با سوزن و دوات به همراه قدری خاکستر توانسته نقش و نگارها را بزند، اکنون در مقطع پایانی عمر خود بر گذشته افسوس می‌خورد.

بیژن 27 سال بیشتر ندارد، ورزش زیبای اندام را عاملی می‌داند که تهییج اش کرده تا در یکی از مناطق شمالی شهر خالکوبی را به روش مدرن با استفاده از سوزن‌‌های یکبار مصرف و جوهر مخصوص بزند، اما چند وقتی است ازدواج کرده و به گفته خودش در مهمانی‌ها لباس آستین کوتاه نمی‌تواند به تن کند و فقط همسرش نیز از این خال‌ها اطلاع دارد.

داریوش که جملاتی چینی را بر روی بازوان خود خالکوبی کرده وقتی از وی معنای جملات چینی حک شده روی بدنش را سوال می کنم؛ در جواب فقط اشاره به زیبایی آن می‌کند و اطلاعی از معنای جملات ندارد.

سه پسر دبیرستانی را می‌بینم که در سن 16 سالگی خالکوبی کرده‌اند، دو نفرشان از اینکار پشیمان هستند و دنبال راهی می‌گردند که خالکوبی را از بین ببرند اما نفر سومی با غرور می‌گوید من اینکار را با فکر انجام دادم و از آن کاملا راضی هستم!



مد بازار
احمد در یکی از آرایشگاه‌های شمال شهر خالکوبی را به روش مدرن انجام می‌دهد. به گفته او مشتریانش را بیشتر افراد جوان 17 تا 37 سال تشکیل می‌دهند.

احمد می‌گوید: کوچکترین خالکوبی یعنی اندازه 1یک سانت در 2 سانت است که قیمت‌اش در آرایشگاه‌های متوسط شهر از100هزار تومان کمتر نیست و این قمیت در شمال شهر به 200 هزار تومان به بالا می‌رسد.

او قیمت خالکوبی‌های رنگی را بالای 400 هزار تومان اعلام می‌کند و می‌گوید که فقط پسرهای ورزشکار بعضا مشتری خالکوبی رنگی روی پشت و کمر خود هستند.

احمد خالکوبی سیاه را مد و بورس بازار می‌داند و می‌گوید اینکار توسط جوهر سیاه و سرمه‌ای انجام می‌شود.

بسته به اندازه و طرح خالکوبی قیمت‌ها تغییر می‌کند. قیمت‌ها از 100هزار تومان شروع می‌شود و خالکوبی کامل پشت کتف و کمر از 3 تا 20 میلیون تومان آب می‌خورد.

وی تاکید می‌کند که در اول کار محل خالکوبی را با الکل ضد عفونی می‌کنیم و بعضا در طرح‌های بزرگ از آمپول بی‌حسی هم استفاده می‌کنیم چون سوزن خالکوبی تا عمق لایه سوم پوست فرو می‌رود.

طرح خاص با قیمت توافقی
مدیر یکی دیگر از آرایشگاه‌ها که نمی خواهد نامش فاش شود، می گوید که اگر شابلون‌های طرحی تکراری مورد استفاده قرار گیرد طبیعتا قیمتی ارزان تر دارد ولی اگر از طرح‌های خاص و نوشته‌های خاص بنا به حجم و مدل استفاده شود به صورت توافقی قیمتی زیر 600 هزار تومان ندارد.

وی اظهار می‌کند که طرح‌های بزرگ بیشتر روی آرنج به صورت خطی و طولی کار می‌شود و طرح‌های مار، خط میخی و علائم شیطانی نیز طراح‌های خاص خودش را دارد و معمولا طرح‌های اژدها، سوسمار و علائم فراماسونری نیز غالبا در پشت بدن برای آقایان خالکوبی می‌شود.
یکی از تاتو کارهای آرایشگاه می‌گوید که خانم‌ها معمولا طرح‌های کوچک را می‌پسندند و ما بر اساس خواست مشتری قسمتی از بدن را که مایل به خالکوبی باشد و طرح اش را قبلا از آلبومان پسند کرده، حک می‌کنیم.

در جستجوی زیبایی
اما در این بین روزگار برای برخی از دختران جوان جور دیگری رغم خورده است، آنها که گویی از ماندگاری خال‌های حک شده اطلاعی ندارند با چشم و هم چشمی دنبال به روز شدن هستند.
یاسمن 20 سال بیشتر ندارد دانشجوی سال دوم دانشگاه است و متفاوت بودن با دیگران را انگیزه‌اش برای خالکوبی می‌داند و از این رهگذر در جستجوی زیبایی است.

دختر جوان دیگری که اسم خود را پنهان می‌کند بهانه اش برای خالکوبی کم نیاوردن پیش دوستان‌اش عنوان می‌کند و می‌گوید دیگر زمانه تغییر کرده و باید به روز باشید.

خالکوبی یا یک اختلال شخصیتی
هادی معتمدی روانپزشک در مورد دلایل تمایل به خالکوبی روی بدن در گفتگویی می‌گوید  که از نظر روانپزشکی خالکوبی یک اختلال شخصیتی محسوب می‌شود و پدیده‌ای ضد اجتماعی است که افراد برای آزار جسمی از آن استفاده می‌کنند.

معتمدی در عین حال بر این نکته تاکید می‌کند که برخی روانشناسان امروزه براین باورند که خالکوبی این روزها به مد تبدیل شده و الزاماً بیماری روانی نیست.

صرفنظر از ابعاد سوء اجتماعی و دلایل روانی برای کشش به سمت خالکوبی‌های غیرمجاز و زیر زمینی که افراد برای نشان دادن خود و منحصر به فرد بودن به آن رو می‌آورند خالکوبی تا حد زیادی با سلامت افراد هم گره خورده است.



امکان انتقال ویروس ایدز و هپاتیت
مسعود مردانی، متخصص بیماری‌های عفونی در مورد خطرات انجام خالکوبی بر روی سلامت به فارس می‌گوید: در خالکوبی سوزن مستقیم به پوست و عمق بافت فرو می‌رود که به راحتی می‌تواند ویروس یا میکروب را وارد بدن کند.

وی تأکید می‌کند که در صورت آلوده بودن سوزن‌ها و محیطی که خالکوبی درآن انجام می‌شود به راحتی امکان انتقال ویروس ایدز و هپاتیت وجود دارد.

محمد رضوانی، پزشک متخصص پوست و مو هم در مورد اثرات سوء خالکوبی در گفتگویی با رسانه‌ها می‌گوید: پوسته پوسته شدن، سفت شدن پوست، خارش و تورم از عوارض خالکوبی است و معمولاً به راحتی نمی‌توان جای خالکوبی را در ضورتی که فرد پشیمان شود پاک کرد.
احتمال ایجاد زگیل یا تبخال نکته دیگری است که این متخصص پوست‌و مو به آن اشاره می‌کند.

اما در این بین برخی پس از مدت کوتاهی از انجام خالکوبی به دلیل تغییر شرایط زندگی مانند ازدواج، شرایط فرهنگی و حتی دلزدگی از انجام خالکوبی پشیمان می شوند ولی این نقش‌های فریبنده به راحتی از بدن محو نمی‌شوند.

هزینه میلیونی پیوند پوست
حامد باطنی، فوق تخصص جراحی پلاستیک در مورد راهکارهای از بین بردن جای خالکوبی می‌گوید: از آنجایی که ماده رنگ‌بری برای این خالکوبی در کشور موجود نیست. متخصصان پوست یا جراحان پلاستیک با استفاده از لیزر بسته به نوع خالکوبی و عمق آن سعی می‌کنند تا جای خالکوبی را محو کنند.

وی تأکید می‌کند: گاهی لیزر هم جواب نمی‌دهد و حتی ممکن است نیاز به مداخلات پیشرفته‌تر مانند جراحی پلاستیک و تغییر بافت پوست شود و پیوندهای پوستی هزینه زیادی را در پی دارد.

غضنفری متخصص پوست و مو در مورد امکان پاک شدن خالکوبی از روی بدن نیز در گفتگویی با رسانه‌ها می‌گوید: معمولاً تاتوی ابرو را می‌توان با اسید میوه تا حدی پاک کرد.اما خالکوبی‌های بدن با لیزر آن هم در 7 تا 12 جلسه شاید قابل ترمیم باشد.

وی قیمت لیزر درمانی اینگونه خالکوبی‌های از جلسه‌ای 400 تا 700 هزار تومان بسته به وسعت خالکوبی عنوان کرد و افزود: در عین حال حدوداً یک سال زمان برای محو کردن خالکوبی زمان لازم است.البته این مخصوص خالکوبی‌های تیره است و خالکوبی‌های رنگی به این راحتی‌ها پاک نمی‌شود.

غضنفری تأکید می‌کند: درد هنگام انجام لیزر، سوزش و سرخی ناحیه تا چند هفته بعد از انجام عمل و مشکلات نادرتری نظیر باقیماندن جای زخم، روشن یا تیره شدن پوست و... نیز ممکن است بروز کند.
برچسب ها: وبگردی ، خالکوبی ، میلیونی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار