کامرون:

روند بازسازی روابط با تهران را شروع کرده‌ایم/ امیدوارم توافق جامع هسته‌ای حاصل شود

نخست وزیر انگلیس در کنفرانس خبری در اجلاس گروه بیست در استرالیا تاکید کرد امیدوار است توافق جامع هسته ای با ایران حاصل شود.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، خبرنگار پرس تی وی از دیوید کامرون پرسید مهلت گفتگوهای ایران و گروه پنج به علاوه یک بیست و چهارم نوامبر به سر می رسد. آیا به نظر شما رسیدن یا نرسیدن ایران به توافق جامع هسته ای با پنج به علاوه یک تاثیری بر بهبود روابط این کشور با انگلیس خواهد داشت؟

دیوید کامرون گفت: روشن است که این مسئله بزرگترین مسئله تعیین‌کننده در روابط دو کشور است. همانطور که می دانید آنچه باعث عقب نشینی در روابط دو کشور شد، اتفاقی بود که برای سفارت انگلیس در تهران رخ داد. ما روند بازسازی روابط را شروع کرده‌ایم و این روند به تدریج جلو می‌رود.

وی افزود: من اولین نخست وزیر انگلیس بودم که در 35 سال گذشته با رئیس جمهور ایران یعنی آقای روحانی در نیویورک دیدار کردم. اما به نظر من آنچه قطعا در این روابط کلیدی است دستیابی به توافقی است که اطمینان حاصل شود ایران برای همیشه از ساخت سلاح اتمی فاصله می گیرد.

کامرون مدعی شد: ایران می گوید هیچ قصدی برای داشتن سلاح اتمی ندارد و برنامه هسته ای صرفا صلح آمیز می خواهد. اگر همین طور است آنها نباید هیچ مشکلی با امضای توافقنامه ای که مورد نظر است داشته باشد.

نخست‌وزیر انگلیس گفت: به نظر من این گفتگوها بسیار حیاتی است و ایران با گزینه های کاملا روشنی روبروست : یا چنین توافقنامه ای را بپذیرد ، توافقنامه ای که گام به گام باعث شود ایران روابطی عادی تر با بقیه جهان داشته باشد یا اینکه مسیری را که قبلا می رفته است ادامه دهد، در آن صورت تحریمهایی که علیه ایران وضع شده  و تحریمهایی شدید و قاطع است از جمله تحریمها نفتی اتحادیه اروپا ، ادامه خواهد یافت. بنابراین ، این چیزی است که در مقابل ما قرار دارد. من بسیار امیدوارم چنین توافقی حاصل شود اما این توافق باید بر این اساس باشد که ایران بتواند نشان دهد مسیر هسته ای نظامی را پیش نمی گیرد. 

 کامرون، همچنین اعلام کرد اجلاس گروه بیست "پیام بسیار روشنی" به روسیه در خصوص اوکراین القاء می کند.
نخست وزیر انگلیس در کنفرانس خبری در اجلاس گروه بیست در استرالیا تاکید کرد اگر روسیه رویکرد خود را درباره اوکراین تغییر ندهد تحریمها بیشتر می شود.

 کامرون درباره تحریمها علیه روسیه در رابطه با اوکراین گفت مسیری که اتحادیه اروپا در قبال روسیه بر سر بحران اوکراین پیش گرفته است ، رویکردی گام به گام است. در واقع هر زمان که روسیه اقدام بیشتری در بی ثبات کردن اوکراین انجام داده است ، گام جدیدی برای تحریم این کشور برداشته شده است. البته من امیدوارم برداشتن گامهای بیشتر ضروری نباشد. من امیدوارم که رئیس جمهور پوتین مسیری متفاوت را پیش بگیرد. البته او می داند اگر به مسیر بی ثبات کردن اوکراین ادامه دهد، تدابیر بیشتر نظیر آنچه که تا کنون از طرف آمریکا و اتحادیه اروپا اتخاذ شده است، اتخاذ خواهد شد. اما امیدوارم که این اتفاق نیفتد. البته روسیه باید بداند که میان آمریکا واتحادیه اروپا در این خصوص وحدت و اتفاق نظر وجود دارد و ما می خواهیم مطمئن شویم که شرایط نه جنگ و نه صلح برای همیشه در قاره اروپا وجود نخواهد داشت. اگر قرار باشد چنین اتفاقی بیفتد، فکر می کنم روابط میان روسیه از یک طرف و انگلیس و اروپا و آمریکا از طرف دیگر نمی تواند مثل گذشته باشد. 



انتهای پیام./
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
عباس
۲۳:۱۹ ۲۶ آبان ۱۳۹۳
از نظر کامرون اوباما انگلیس امریکا یعنی جامعه جهانی هرکشوری باامریکا انگلیس بود باجامعه جهانیه هر کی نبود علیه ان است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۰ ۲۵ آبان ۱۳۹۳
چقدر این کامرون احمق است ، اصلا حماقت در طرف سیاستمداران غربی یک برند شده است جلوی دوربین رسانه ، به راحتی دروغ می گویند ، شرم و حیا هم که ندارند . البته استقلاو شرف هم ندارند . با تهدید تحریم های مسخره ای که خودشان را بشتر به طرف فقر و نکبت ، سوق می دهند ، یک ملت بزرگ را که برای استقلالش یک جنگ 8 ساله و هزاران شهید و جانباز و آزاده تقدیم کرده است تهدید می کنند .
سیاستمداران ما ، مردان اقتصادی ما ، ملت بزرگ ما باید خودشان را جمع کنند ، برای تو دهنی زدن به این فرعون های زمان .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۱ ۲۵ آبان ۱۳۹۳
بکسی نیست به کامرون احمق بگوید مفهوم جهان چیست و جهان کجاست 4 کشور که ان هم دست اندرکارانش بویی از انسانیت نبرده اند و تابع صهیونیست بی سرو پا میباشند را توجهان میدانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۲ ۲۵ آبان ۱۳۹۳
ما که هیچ خیری در روابط با روباه پیر ندیدیم در تاریخ،
جز ضرر ..............................
آخرین اخبار