شافعی بیان کرد

عدم اجرای مناسب برنامه‌های توسعه‌ای در کشور/ قوانین بودجه‌ای در تبعیت از برنامه‌های توسعه‌ای نوشته شود

رئیس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: یکی از مشکلات در اجرای برنامه‌های توسعه‌ای در کشور عدم اهتمام دولت به اجرای برنامه‌ها بوده و در طول سال‌های گذشته برنامه‌های مناسبی تدوین شده اما اجرای مناسبی نداشته که در برنامه ششم توسعه باید به این موضوع اهمیت داده شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در چهل و یکمین جلسه هیأت نمایندگان اتاق ایران گفت: برنامه‌های توسعه‌ای در کشور سابقه طولانی دارد و ما بعد از انقلاب پنج برنامه توسعه‌ای داشتیم که به جز برنامه سوم در سایر برنامه‌ها به اهداف موردنظر نرسیدیم در حالی که سایر کشورهای اطراف ما سابقه کمتری در برنامه‌های توسعه‌ای دارند اما توفیقات بیشتری به دست آورده‌اند.

وی افزود: باید قبول کنیم که مشکلاتی در تدوین و اجرای برنامه‌های توسعه‌ای وجود دارد که اگر قرار باشد مشکلات گذشته تکرار نشود نیازمند بازشناسی و اصلاح در تدوین برنامه‌ها هستیم.

شافعی تصریح کرد: آنچه که به عنوان مشکلات محسوس تاکنون وجود داشته عدم اهتمام دولت به اجرای برنامه‌ها بوده چرا که در طول سال‌های گذشته برنامه‌های خوبی تدوین شده اما اجرای مناسبی نداشته که در برنامه ششم باید به این موضوع اهمیت بیشتری داده شود.

رئیس اتاق بازرگانی ایران تأکید کرد: مشکل دوم حجم وسیع تکالیف پیش‌بینی شده در برنامه‌ها بدون توجه به منابع مالی مورد نیاز برای تحقق آن و عدم ارتباط منطقی میان بودجه‌های سنواتی با برنامه‌های توسعه‌ای است.

شافعی گفت: لازم است دولت از ابزار مالی و تخصیص منابع خود استفاده کند و قوانین بودجه در تبعیت از برنامه‌های توسعه‌ای نوشته شود که تاکنون این طور نبوده و اکثرا بودجه با مسیر برنامه‌های توسعه‌ای در تعارض بوده است.

به گفته رئیس اتاق بازرگانی ایران؛ بودجه به عنوان مهم‌ترین ابزار دولت برای ثبات،‌ بهبود تولید، اشتغال و درآمد شناخته می‌شود اما در قوانین بودجه کشور در بسیاری از موارد کارکرد سیاست‌گذاری آن در زمینه تحرک رشد اقتصادی مغفول مانده است.

شافعی ادامه داد: در سال‌های گذشته عمده منابع بودجه صرف بودجه‌های جاری کشور شده و بودجه‌های عمرانی را به شدت تحت تأثیر قرار داده که این امر موجب شده تا پروژه‌های عمرانی ناتمام بماند و بخش خصوصی با مشکلات فراوانی روبرو شود.

وی افزود: در طول پنج سال گذشته متوسط تحقق بودجه‌های جاری 95 درصد و تحقق بودجه‌های عمرانی 57 درصد بوده و این امر نشان می‌دهد که تنها نیمی از بودجه‌های عمرانی را توانستیم جذب کنیم و با انبوهی از پروژه‌های ناتمام روبرو هستیم.

رئیس اتاق بازرگانی ایران افزود: هم‌اکنون 2 هزار و 800 طرح عمرانی نیمه تمام داریم که برای آن 100 هزار میلیارد تومان هزینه شده اما به 400 هزار میلیارد تومان دیگر نیاز داریم که این مسئله هزینه‌های بسیاری را بر کشور تحمیل می‌کند.

به گفته شافعی؛ برنامه‌های توسعه‌ای کشور تاکنون جوابگو نبوده و ما باید در تدوین برنامه ششم توسعه به چالش‌های برنامه‌های توسعه‌ قبلی توجه کنیم و با توجه به عملکردمان در گذشته عمل نماییم.

رئیس اتاق بازرگانی گفت: پیشنهادمان این است که در تدوین برنامه ششم توسعه از نظرات فعالان اقتصادی و تشکل‌های بخش خصوصی استفاده شود و اهداف بلندپردازانه تکرار نشود و واقعیات و امکانات موجود مورد توجه قرار گیرد و ضمانت اجرایی قبلی و همچنین پاسخگویی دولت برای اجرای آن مشخص شود و دولت خود را به ایجاد ارتباط منطقی و قوانین بودجه سالیانه ملزم کند.

وی تأکید کرد: در این زمینه باید انضباط مالی دولت، اصلاح ساختار و کوچک‌سازی دولت باید مورد توجه قرار گیرد.

شافعی گفت: همچنین در این زمینه مشوق‌های صادراتی را در بخش تولید به عنوان نوعی سرمایه‌گذاری تلقی شود و محور اصلی توسعه کشور با نگاه به تولید مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام/

برچسب ها: توسعه ، بودجه ، برنامه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار