گزارش/

رای مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص نحوه عزل و نصب بانک مرکزی چه بود؟

اواخر فروردین ماه امسال و پس از سه سال، نحوه انتخاب رئیس کل بانک مرکزی و نحوه اداره این بانک یکی از مباحث مورد بررسی جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ هنگامی که با نمایندگان مجلس و کارشناسان در خصوص مشکلات سیستم بانکی به بحث و گفتگو می‌‎پردازیم، بسیاری عامل اصلی این مشکلات را عدم استقلال بانک مرکزی می‌دانند.

بسیاری از نمایندگان ملت معتقدند اگر بتوان رئیس کل بانک مرکزی را به صورت مستقل از بدنه دولت به مجلس بیاورند، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

 علاوه بر این، اواخر دی ماه سال 89 بود که بر اساس نظر مقام معظم رهبری، مقرر شد این موضوع جداگانه به صورت معضل در مجمع تشخیص مصلحت نظام مورد بحث و بررسی قرار گیرد و متعاقباَ نظر مجمع اعلام شود. از آن زمان تاکنون مجمع تشخیص مصلحت نظام در این باره اعلام نظر قطعی نکرده بود.
 
در همین راستا، اواخر فروردین ماه امسال پس از سه سال نحوه انتخاب رئیس کل بانک مرکزی و نحوه اداره این بانک یکی از مباحث مورد بررسی جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار گرفت.

بالاخره پس از برگزاری جلسات متعدد در تاریخ 10 آبان ماه، مجمع کلیات این طرح را بررسی و به تصویب اعضا رساند.

بر اساس تصمیم مجمع؛ رئیس کل بانک مرکزی به پیشنهاد وزیر اقتصاد، تایید هیات وزیران و صدور حکم توسط رئیس‌جمهور تعیین و علاوه بر آن دارا بودن 7 سال سابقه مدیریتی، دارای دکترای اقتصاد یا گرایش‌های پولی و بانکی و انتخاب 5 ساله رئیس کل بانک مرکزی از جمله کلیاتی بود که در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت.

این در حالی است که در برنامه پنجم توسعه در خصوص صدور حکم رئیس کل بانک مرکزی دچار نقایصی بود که دولت یازدهم را برای انتخاب "ولی‌اله سیف" با چالش جدی مواجه کرد.

حال در جلسه دیروز مجمع تشخیص مصلحت نظام که به رياست آيت‌الله هاشمی رفسنجانی و در پی جلسه قبلی تشکیل شد جزئيات این طرح به تصويب رسيد.
 
در این جلسه كه علاوه بر اكثريت اعضا، سران قوای مقننه و قضائيه، معاون اول رئيس جمهور، رئيس كل بانك مركزی و معاون حقوقی رئيس جمهور نيز حضور داشتند، موضوع بررسی جزئيات حل معضل عزل و نصب رئيس كل بانك مركزی پيگيری شد و پس از بحث و بررسی جامع اعضا، موارد ذيل به عنوان ويژگی‌ها و صلاحيت‌های رئيس كل بانك مركزی به تصويب رسيد:

الف: كفايت علمی (داشتن دكترا در يكی از رشته‌های اقتصادی، پولی و مالی)

ب: كفايت تجربی (داشتن 7 سال تجربه در سطوح سياستگذاری و مديريتی در حوزه‌های اقتصادی، پولی و مالی و يا 5 سال تجربه مديريتی در حوزه‌های تخصصی بانك مركزی، مديركل به بالا)

ج: داشتن حسن شهرت و توانايی انجام وظايف

د: نداشتن سابقه محكوميت مؤثر كيفری

ه: نداشتن تخلف مالی گسترده

در بخش بررسی و تشخيص نصب و شرايط عزل مقرر شد با پيشنهاد وزير امور اقتصادی و دارايی و تأييد هيأت دولت، رئيس جمهور تأييد و در مورد صدور حكم رئيس كل بانك مركزی اقدام نمايد.

- دوره زمانی تصدی رئيس كل بانك مركزی 5 سال خواهد بود و انتخاب مجدد وی بلامانع است.

تبصره: رئيس جمهور جديد در ابتدای دوره می‌تواند بر طبق روال اين قانون، رئيس كل بانك مركزی را كه بيش از يك سال دوره تصدی وی باقی مانده باشد، تغيير دهد.

اما نکته قابل توجه در این خصوص نحوه انتخاب "ولی‌اله سیف" رئیس کل بانک مرکزی دولت یازدهم است، زیرا نحوه انتخاب وی توسط وزیر اقتصاد به گونه‌ای بود که با مصوبه جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام در این خصوص همخوانی دارد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار