پادشاه سوئد روز ملی "کشور فلسطین" را تبریک گفت

پادشاه سوئد با تبریک روز ملی "کشور فلسطین"، اعلام استقلال سال ۱۹۸۸ فلسطین را به طور رسمی گرامی داشت.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه خبری پرس تی وی، پادشاه سوئد با تبریک روز ملی "کشور فلسطین"، به عنوان نخستین پادشاه اروپایی شناخته می‌شود که اعلام استقلال سال ۱۹۸۸ فلسطین را به طور رسمی گرامی داشت.

"کارل گوستاف شانزدهم"، پادشاه سوئد روز شنبه در نامه‌ای به محمود عباس نوشت: "به مناسبت روز ملی کشور فلسطین، برای سلامتی و شادی جنابعالی و خوشبختی مردم کشور فلسطین بهترین آرزوها را دارم."

مردم فلسطین بعد از آنکه موجودیت دولت مستقل را در مرزهای سال ۱۹۶۷ اعلام کردند، ۱۵ نوامبر را به عنوان روز ملی خود در نظر می‌گیرند.

ارسال این نامه چند روز بعد از آن صورت گرفت که سوئد به عنوان نخستین کشور مهم اروپایی فلسطین را رسما به عنوان یک کشور شناخت. این اقدام سوئد خشم رژیم اسرائیل را برانگیخت.

سوئد به جمع ۱۳۰ کشوری پیوست که پیشتر چنین تصمیمی گرفته بودند. مجارستان، لهستان و اسلواکی از جمله این کشورها هستند.

"آویگدور لیبرمن"، وزیر خارجه اسرائیل ماه اکتبر در پاسخ به این اقدام سوئد گفته بود: "دولت سوئد باید درک کند مناسبات خاورمیانه پیچیده‌تر از اسباب و اثاثیه ساده‌ی شرکت آیکیا (تولید کننده اثاثیه خانه در سوئد) هستند و به این مساله باید با مسئولیت‌پذیری و حساسیت رسیدگی شود."

"مارگوت والشتروم"، همتای سوئدی لیبرمن با بی اعتنایی به این مقایسه گفت: "من خوشحال می‌شوم یکی از محصولات شرکت آیکیا را جهت سر هم کردن برای لیبرمن ارسال کنم. وی متوجه می‌شود این کار نیازمند یک شریک، همکاری و یک کتابچه راهنمای مناسب است."

"هوگ لوات"، مسئول هماهنگی پروژه اسرائیل/فلسطین در "شورای روابط خارجی اروپا"، روز جمعه گفت انتظار می رود چند کشور اروپایی دیگر به دنبال اقدام سوئد، فلسطین را به عنوان کشوری مستقل به رسمیت بشناسند.

لوات خاطر نشان کرد رویکرد حمایتی کشورهای اروپایی از فلسطین در حال افزایش است چرا که آنان معتقدند بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، به صلح با فلسطینی‌ها علاقه‌مند نیست.

مجمع عمومی سازمان ملل که دارای ۱۹۳ عضو است در ۲۹ نوامبر ۲۰۱۲ به ارتقا جایگاه فلسطین به کشور ناظر غیر عضو رای داد.

ارتقای وضعیت فلسطین به جایگاه ناظر زمینه دسترسی فلسطینی‌ها به نهادهای سازمان ملل و دیوان بین المللی کیفری را فراهم می کند و آنها می‌توانند شکایات رسمی خود علیه رژیم اسرائیل را در این دیوان مطرح کنند.

فلسطینی‌ها به دنبال تشکیل کشوری مستقل در اراضی کرانه‌ی باختری، شرق بیت المقدس و نوار محاصره شده‌ی غزه هستند و بر عقب نشینی اسرائیل از اراضی اشغال شده‌ی فلسطین تاکید دارند.

این در حالی است که رژیم تل آویو از بازگشت به مرزهای ۱۹۶۷ امتناع کرده و از بحث و گفتگو درباره موضوع بیت المقدس سر باز می‌زند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار