طی یادداشتی در گلف نیوز؛

موسویان: ‌ترکیه از داعش به عنوان ابزاری برای سرنگونی اسد استفاده می کند

دیپلمات ارشد سابق کشورمان در یادداشتی نوشت که رهبران ترکیه به داعش به عنوان ابزاری برای از بین بردن دولت سوریه نگاه می کنند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ سید "حسین موسویان" طی یادداشتی در  پایگاه خبری گلف نیوز نوشت، رهبران ترکیه به داعش به عنوان ابزاری برای ساقط کردن دولت سوریه نگاه می کنند.

موسویان در این یادداشت نوشت: با وجود عضویت ترکیه در ناتو ، این کشور حاضر به مشارکت در اقدامات چند ملیتی در کنار آمریکا و متحدانش و نیز ایران، روسیه و سوریه علیه داعش نیست.  این در حالیست که این کشورها تاکنون به صورت متحد و یکپارچه عمل نکرده اند ولی به صورت گسترده در  تلاش برای از بین بردن گروه داعش و نابود کردن سایر گروه های تروریستی هستند.

 در اینجا این سوال مطرح می‌شود که " با وجود انزوای ترکیه از جامعه بین المللی، چه چیزی باعث می شود که این کشور  به صورت یکجانبه عمل کند؟"

"رجب طیب اردوغان "رئیس جمهور و "احمد داوود اوغلو "نخست وزیر ترکیه  داعش را به عنوان ابزاری برای سرنگونی دولت "بشار اسد " در سوریه می‌دانند. آنها امیدوارند که در سوریه یک دولت سنی و مورد حمایت دولت ترکیه را روی کار آورند تا نخستین گام برای ایجاد امپراطوری جدید عثمانی برداشته شود.

در جولای 2012 میلادی اردوغان که در آن زمان نخست وزیر ترکیه بود در خصوص علت اصلی حمایت ترکیه از شبه نظامیان" مخالف " دولت سوریه اظهاراتی را مطرح کرد . وی در این باره گفت: "حزب عدالت و توسعه" ترکیه حزبی است که عمیقا ریشه در سلجوق ها و عثمانی ها دارد. اردوغان ریشه های اساسی مذهبی و سیاسی نیز با اخوان المسلمین دارد. اردوغان حامی" محمد مرسی" رئیس جمهور برکنار شده مصر که رهبری اخوان المسلمین مصر را بر عهده داشت،  بوده و هست.

هدف دیگر ترکیه این است که از داعش به عنوان اهرمی علیه  گروه "پ ک ک" ،که سالهاست با دولت آنکارا در جنگ است، استفاده کند . پ ک ک ارتباط بسیار نزدیکی با کُردهای سوریه دارد که در جنگ خونین با داعش در شهر کوبانی نقش  داشته است. ایجاد منطقه مستقل کردنشین در سوریه که تحت نفوذ پ ک ک باشد تهدیدی برای آنکارا محسوب می شود. ایجاد منطقه مستقل کردنشین در سوریه می تواند زمینه مناسبی برای ایجاد کردستان مستقل در ترکیه شود.

علوی ها که جمعیتی بیش از 15 تا 20 میلیون نفر را شامل می شوند یکی از بزرگترین اقلیت ها در ترکیه به شمار می روند. علوی ها با حزب عدالت و توسعه ترکیه مخالف هستند و از بشار اسد حمایت می کنند. تا زمانی که بشار اسد در قدرت است احتمال سرازیر شدن آتش جنگ به ترکیه وجود دارد. این مساله می تواند علوی ها را در موضع قیام علیه دولت آنکارا قرار دهد. این نیز یکی دیگر از علل حمایت ترکیه از داعش است.

علاوه بر این انرژی نیز که نقش مهمی در بسیاری از درگیری های جهانی دارد، نقش مهمی نیز در جنگ سوریه ایفا می کند. اتحادیه اروپا نیاز ضروری به متنوع کردن منابع تامین گاز طبیعی مورد نیاز خود دارد. این در شرایطی است که بحران اوکراین امنیت انرژی اروپا را تهدید می کند. اتحادیه اروپا نگران وابستگی به گاز روسیه است و به دنبال منابع جایگزین برای تامین انرژی مورد نیاز خود است. در نتیجه ترکیه با توجه به موقعیت جغرافیایی اش می تواند نقش مهم و اثرگذاری در تامین امنیت انرژی اروپا داشته باشد. سقوط دولت بشار اسد می تواند پایانی برای پروژه خط لوله گازی ایران-عراق- سوریه باشد که از میدان پارس جنوبی ایران آغاز شده و پس از گذشت از مرزهای عراق، سوریه و لبنان به اروپا می رسد. این مساله می تواند ترکیه را به جایگاهی بی نظیر در شبکه انرژی منطقه تبدیل کند.

به قدرت رسیدن یک دولت مورد حمایت ترکیه درسوریه که تحت تسلط اخوان المسلمین باشد  می تواند موجب نزدیکی بیشتر روابط دمشق با حماس شده و نفوذ ترکیه در روند سازش بین اسرائیل و فلسطین را گسترش دهدو  این  باعث تضعیف جایگاه ایران و روسیه  و شورای همکاری خلیج فارس می‌‌شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: موسویان ، دولت ، ترکیه ، داعش ، سوریه ، اسد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار