تحلیل المانیتور

توافق هسته‌ای ایران کلید اصلی حل مشکلات غرب آسیا خواهد بود

پایگاه خبری آمریکایی در تحلیل خود درباره اثرگذاری توافق هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 تاکید کرد که تحقق این امر تاثیر بسزایی در حل بحران‌های منطقه خواهد داشت.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، المانیتور در گزارش خود در این زمینه آورده است: اکنون بحران‌ها و مشکلات زیادی در منطقه غرب آسیا و در میان متحدان آمریکا در این منطقه وجود دارد که مهم‌ترین آن مسئله دستیابی به توافق هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 است.  آمریکا خواهان این است که ایران از ابزار در اختیار خود در مسیری سازنده در منطقه بهره گیرد.

بر اساس این گزارش، نشانه‌هایی که اخیرا مشاهده شده است، بیانگر این است که ایران آماده اجرای این خواسته آمریکا است و برای مثال، درباره عراق حتی مسعود بارزانی،‌ رئیس اقلیم کردستان این کشور نیز از همکاری‌های ایران در زمینه دفاع از اربیل در برابر داعش تمجید کرد. از سوی دیگر ایران به تشکیل دولت جدید عراق کمک زیادی کرد، این در حالی بود که انتقال قدرت آسان و مسالمت‌آمیز چندان آسان نبود. حتی امضای قرارداد توافق نفتی میان دولت مرکزی و اقلیم کردستان عراق در هفته گذشته، احتمالا در تهران به امضای نهایی رسید.

در شرایط کنونی دولت اوباما بر روی ارتش عراق برای مقابله با داعش حساب باز کرده است. این در شرایطی است که از همان آغاز ایران به ارتش عراق برای دفاع از خود یاری رسانده است. می‌توان از این فرصت برای ترغیب ایران به پیوستن به روند کمک به توسعه نهادهای دولتی و نظامی عراق از جمله ارتش این کشور استفاده کرد، همان کاری که ایالات متحده در حال انجام آن است. نکته اینجاست که هم منافع ایران و هم منافع آمریکا در گروه ایجاد یک عراق باثبات است.

درباره سوریه نیز ایران حامی اصلی این کشور است. ایران معتقد است سوریه بهترین دیوار دفاعی در برابر داعش محسوب می‌شود. این همان اعتقادی است که در میان سران روسیه، عراق و لبنان نیز وجود دارد. تحقق منافع آمریکا درباره نابودی داعش و ایجاد یک ثبات سیاسی برای پایان دادن به بحران سوریه بستگی به نقش ایران در دمشق دارد. آمریکا نمی‌تواند با اسد تعامل کند، اما ایران قادر به انجام این کار هست.

آمریکا نمی‌تواند به توافق با ایران بر مبنای خروج اسد از قدرت دست یابد، در واقع در صورتی که آمریکا بخواهد این کار را انجام دهد، اوضاع بدتر از این خواهد شد. در واقع توافق با ایران درباره سوریه تنها از طریق تعامل میسر خواهد بود، نه از طریق تنش و تقابل. 

از سوی دیگر نقش ایران درباره کمک به حزب‌الله برای آرام نگه‌داشتن اوضاع در مرز لبنان و سرزمین‌های اشغالی بسیار مهم است. حزب‌الله در حال همکاری با ارتش لبنان در مقابله با داعش و جبهه النصره است. در هر مذاکره‌ای با ایران مسئله حمایت از حزب‌الله باید مورد توجه قرار گیرد.

توانایی ایران در تاثیرگذاری بر این محاسبات منطقه‌ای در یک مسیر مثبت، می‌تواند به یک پیشرفت خوب و غیرمنتظره در منطقه منجر شود. اقدامات ایران در مقابله با داعش در عراق و سوریه و تاثیر آن در جلوگیری از پیشرفت داعش، تا حد زیادی با اقداماتی که ترکیه و دیگر متحدان آمریکا در منطقه مبنی بر تجهیز و فراهم کردن امکانات برای تروریست‌های داعش انجام داده‌اند، قابل ارزیابی است. 

در بخش پایانی این گزارش آمده است: اگرچه هدف اولیه آمریکا از مذاکره با ایران جلوگیری از دستیابی این کشور به سلاح هسته‌ای است، اما اگر قرار است داعش مغلوب شود، اگر قرار است عراق به ثبات برسد، اگر قرار است سوریه شانس صلح را پیدا کند، اگر قرار است دولت افغانستان شانس موفقیت در اداره کشور را داشته باشد، اگر قرار است آرامش در مرز لبنان و اسرائیل برقرار باشد، همه این‌ها بستگی به گزینه‌ها و تصمیمات ایران دارد. این چالش‌ها در صورتی که با ایران تعامل شود، آسان‌تر حل خواهند شد. در واقع توافق احتمالی با ایران می‌تواند فرصت خوبی برای ایجاد ثبات در غرب آسیا ایجاد کند.

انتهای پیام./
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار