گاردین گزارش داد؛

چرا نتایج مذاکرات هسته ای بااهمیت است ؟

ایران و شش قدرت جهانی تلاش می کنند تا به توافقی جامع دست پیدا کنند و از این طریق مناقشه ای 12ساله بر سر برنامه هسته ای ایران را به پایان برسانند .

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه گاردین ؛ این روزنامه انگلیسی در مقاله ای به قلم " جولیان بورگر و سعید کمالی دهقان " با اشاره به تاریخچه مختصری از مناقشه غرب بر سر برنامه هسته ای ایران ، به تحلیل جنبه هایی از اهمیت نتایج این مذاکرات برای هیات های مذاکره کننده و نیز سایر کشورهای دنیا پرداخته است . 

در این مقاله آمده است : ابتدا باید دانست که داستان از چه قرار است ؟ مذاکرات بین المللی بر سر آینده فعالیت های هسته ای ایران در حال نزدیک شدن به تاریخ مقرر ( 24 نوامبر ) می باشد . به گفته مقامات غربی ، این توافق دولت های آنان را مطمئن می سازد که تهران در آینده تصمیمی برای ساخت یا تولید تسلیحات اتمی ندارد . در مقابل نیز تحریم های اعمال شده بر ضد ایران رفع خواهد شد . 

نتیجه موفقیت آمیز در این مذاکرات می تواند نویدبخش پایان جنگ ها در منطقه غرب آسیا بوده و همچنین قادر است یخ 35 ساله رابطه میان تهران و واشنگتن را آب کند . همچنین توافق هسته ای میان ایران و 5+1 می تواند منجر به همکاری های هرچه بیشتر میان ایران و آمریکا در عراق ، سوریه ، افغانستان و سایر مناطق تحت آشوب و درگیری شود . 

از سوی دیگر رفع تحریم های بین المللی برضدایران نیز می تواند نتایج  مطلوب اقتصادی و سیاسی برای دولت حسن روحانی و نیز مردم ایران داشته باشد . رییس جمهوری ایران باشعار تعامل با غرب وارد مبارزات انتخاباتی شد و دستیابی به توافق هسته ای با قدرت های جهانی می تواند مهر تائیدی بر این وعده وی باشد .

گاردین در ادامه تصریح کرد : مناقشه غرب بر سر برنامه هسته ای ایران به سال2002 بازمیگردد ، زمانی که تهران از چند نیروگاه آب سنگین و تولید پلوتونیوم خود رونمایی کرد . در سال 2003 تهران توافقی را با کشورهای اروپایی امضا کرد که بر اساس آن برنامه غنی سازی نیروگاه های هسته ای ایران به حالت تعلیق درآمد و بازرسی های مکرر از تاسیسات  نیروگاهی خود را پذیرفت . در مقابل حق رسمی خود را برای دارابودن از فناوری هسته ای و انرژی اتمی را بدست آورد . این توافق دو سال برقرار بود . 

پس از اتمام این توافق ، اختلافات میان ایران و غرب بیش از پیش به اوج خود رسید ؛ بخصوص با توجه به این که تهران هم سانتریفیوژهای بیشتری رانصب نمود و هم راکتور آب سنگین خود راتوسعه داد . در مقابل نیز تحریم ها از سوی ایالات متحده ، اتحادیه اروپا و شورای امنیت سازمان ملل بافشار بیشتری بر تهران تحمیل شد . 

حتی در سپتامبر 2009 و با مطرح شدن فعالیت هسته ای ایران در نیروگاه اتمی فردو احتمال وقوع جنگ و درگیری نظامی نیز میان دو طرف مناقشه تقویت گردید . رژیم صهیونیستی مکررا اعلام میکرد که پیش از آنکه تهران در آستانه " هسته ای شدن " قرار بگیرد به این کشور حمله خواهد کرد . 

یکی از نتایج  توافق دائمی میان ایران و 5+1 رفع تحریم های غربی بر ضد تهران است . در گفتگوهای مقامات غربی این مسئله مطرح می شود که تحریم ها بصورت مرحله به مرحله لغو شود . واقعیت تلخ در مورد باراک اوبامااین است که این احتمال وجود دارد که مخالفان داخلی از جمله نمایندگان  جمهوری خواه _ و مخالف کاخ سفید _ مانع رفع تحریم ها شوند . 

همه آنچه تاکنون باراک اوباما موفق به انجام آن شده چشم پوشی موقت از بخش هایی از دارایی های بلوکه شده ایران دربانک  های غربی و تحویل آن به دولت ایران است . این در حالی است که روحانی ،رییس جمهوری ایران عنوان کرده که چنین اقدامی برای رضایت مردم ایران از سالها خصومت و دشمنی از سوی آمریکا بسیار اندک است . تهران خواستار لغو تحریم های شورای امنیت سازمان ملل ، محدودیت های صادرات نفت به اروپا و تحریم های بانکی در سطح بین المللی هستند . 




انتهای پیام /
برچسب ها: گاردین ، گزارش ، هسته ای ، مهم ، کشور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار