ضرورت اخلاق زیست‌محیطی اسلامی در رفع بحران‌های جهانی

جایگاه اخلاق زیست‌محیطی اسلامی در رفع بحران‌های جهانی موضوع جدیدی که پیش روی انسان امروزی است.

به گزارشخبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ، در قرن حاضر مباحث اخلاق زیست‌محیطی اسلامی و در عین حال تشخیص ضرورت رسیدگی به بحران‌های جهانی که پیش روی انسان امروزی است، موضوع جدیدی است.

سید حسین نصر، متفکر ایرانی مقیم آمریکا به بیان این موضوع پرداخته است انتقادات او از تفکرات مدرنیته غرب همراه با مجموعه سخنرانی‌های او در دانشگاه شیکاگو در سال 1966 با عنوان "انسان و طبیعت" خلاء اخلاقی در انسان مدرن به چاپ رسید.

نصر با انتشار کتاب دین و انتظام طبیعت، مقالات و سخنرانی‌هایش در 4 دهه گذشته به معرفی و اشاعه ابعاد معنوی بحران‌های زیست‌محیطی پرداخته است.

این گزارش می‌افزاید، اسلام آیینی است که بیش از یک میلیارد نفر یعنی حدود یک ششم از کل جمعیت جهان به آن گرایش پیدا کرده‌اند اگرچه اکثر مسلمانان در حال حاضر غیر عرب هستند و در جایی به غیر از خاورمیانه سکونت دارند، اما تأثیر فرهنگ عربی در تمدن اسلام کاملاً مشخص است.

گفتنی است، در جوامع اعراب بادیه‌نشین پیامبر اسلام تعادل طبیعت و اکوسیستم منطقه را مدنظر قرار می‌داد تا مسلمانان منطقه در این اکوسیستم حیاتی پایدار داشته باشند و در حفظ آن بکوشند.گزارش از هراتیان

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار