در برنامه نگاه دو مطرح شد؛

شهریاری: باید مسائل سیاسی را از مسائل حفاظت از محیط زیست جدا کنیم/ حسینی‌صدر: تنها یک سوم خودروهای تولیدی یورو ۴ هستند

رئیس کمیسیون بهداشت مجلس، سخنگوی فراکسیون محیط زیست مجلس و مدیر کل مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست، در برنامه نگاه دو به بررسی معضل آلودگی هوای کلانشهر‌ها در برنامه نگاه دو پرداختند.

به گزارش گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران، "حسینعلی شهریاری" رئیس کمیسیون بهداشت مجلس، "موید حسینی‌صدر" سخنگوی فراکسیون محیط زیست مجلس و "یوسف رشیدی" مدیر کل مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست، در برنامه نگاه دو (چهارشنبه ۲۸ آبان) به بررسی معضل آلودگی هوای کلانشهر‌ها در برنامه نگاه دو پرداختند.
 
نگاه دو: قرار بود در تا پایان برنامه پنجم توسعه ۲۵۰ هزار خودروی فرسوده از رده خارج شود در حالی که در برنامه پنجم توسعه هستیم آیا این اقدام عملی شده است؟
 
شهریاری: البته مشکل آلودگی هوای تهران فقط بحث خودروهای فرسوده نیست، بلکه عوامل متعددی در آلودگی هوای تهران تاثیر گذارند، از جمله خودروهای فرسوده؛ امروز مطالعه می‌کردم استانداردهای اروپا را مشاهده کردم که ماشین‌هایی که ۱۰۰ هزار کیلومتر کار کرده و پنج سال از عمرشان بگذرد از رده خارج می‌شوند، در حالی که ما ماشین‌هایی در تهران داریم که ۳۰ تا ۳۵ سال از عمرش گذشته است.
 
قرار بود، تا پایان برنامه چهارم توسعه یک میلیون و ۲۰۰ هزار خودروی فرسوده از رده خارج شود، اما این اتفاق نیفتاد، یک سری به بنگاه‌های مسافربری بزنید، مینی بوس‌ها چه قدر در تهران دودزایی دارند یا اتوبوس‌ها و مشکلات عدیده‌ای است که مشکلات آلودگی هوا برمی گردد به یک هماهنگی بین بخشی در حالی که قانون ما ماده‌ای کم ندارد، در سال ۵۴ مجلس شورای ملی قانونگذاری کرد هم چنین در سال ۷۴ نیز مجلس شورای اسلامی قانونگذاری کرد و در قانون برنامه دوم، سوم؛ چهارم و پنجم به این موضوع پرداخته شدهف اما شاهد هستیم که کماکان مشکل آلودگی هوا به قوت خود باقی است و هر دستگاهی هم سعی می‌کند به نوعی این مشکل را به گردن سازمان دیگری بندازد.
 
لذا بحث آلودگی هوا مختص خودروهای فرسوده نیست بلکه اتومبیل‌های ما استاندارد نیستند، هم چنین قرار بود خودروهای ما تا پایان سال ۹۰ یورو ۲ باشد، بعد از سال ۹۰، ۹۱ و ۹۲ خودرو‌هایمان یورو ۴ شود که این اتفاق نیفتاد، قرار است سال ۹۴ خودرو‌ها یورو ۵ شود در حالی که هنوز ما در یورو ۲ و یورو ۴ دعوا داریم.
 
متاسفانه تا زمانی که یک عده نان بخورند از این راه‌ها به این سادگی نمی‌توان اقدام کرد، رانت خواری‌ها و مسائلی که می‌گویند، ببینید در موقعی که بر خودروسازان فشار وارد شود که ماشین‌هایشان را استاندارد کنند، چون تکنولوژی باید عوض شود و قطعات را تعویض کنند، حاضر نیستند زیر بار بروند و متاسفانه هم همیشه برایشان فرصت می‌گذارند.
 
در حال حاضر هم قرار بود این اتفاق بیفتد اما مجددا به آن‌ها فرصت دادند، بنده فکر می‌کنم این همه هزینه‌ای است که برای سلامتی مردم دارد، چون بیشتر راجع به سلامتی باید دغدغه داشته باشیم، سازمان جهانی بهداشت سال گذشته اعلام کرد که سالانه ۴ هزار نفر در تهران البته به صورت غیرمستقیم به علت آلودگی هوا جانشان را از دست می‌دهند یعنی دچار بیماری‌های قلبی عروقی و ریوی می‌شوند و بچه‌های کوچک چون آسیب پذیر هستند صدمه می‌بینند لذا آلودگی هوا مرگ و میر را به نوعی غیرمستقیم تشدید می‌کند، چه قدر هم هزینه درمان به وجود می‌آورد و باعث می‌شود که سرطان‌ها به خاطر آلودگی هوا گسترش یابند البته فقط بنزین مشکل نیست گازوئیل هم استاندارد نیست بنده فکر می‌کنم که مشکل سر دولتمردان و هم مجلس است که خوب نظارت نمی‌کنیم.
 
به یاد دارم وقتی که می‌خواستیم خودروسازان را مجبور کنیم که کالاهای خود را بهتر کنند تا یک زمینه رقابتی باز شود، تا زمانی که رقابت نباشد تولیدات داخلی ما به سمت اصلاح شدن نخواهد رفت و این مشکل هم چنان ادامه خواهد داشت.
 
نگاه دو: چرا اهداف برنامه پنجم توسعه محقق نمی‌شود؟
 
حسینی صدر: این سوال یک سوال گسترده است، ما مشخصا در حوزه آب و هوا و حفاظت از محیط زیست اگر بخواهیم بحث کنیم عوامل مختلفی دارد، در یک مقطعی نه کمبود مالی بود و نه مشکل فنی و حتی بحث‌های تحریم، برخی اوقات چون مشکلات آلودگی هوا مقطعی ظهور می‌کند، مسئولین هم در‌‌‌ همان روز‌ها به جنب و جوش می‌افتند و بعد فراموش می‌کنند.
 
مصرف سوخت در کشور دو برابر میانگین جهانی است، یعنی ما یک آماری داریم نسبت به جمعیت، تولید، حمل و نقل که باید مصرف سوختمان نصف مقداری باشد که در حال حاضر است، ۱۵، ۱۴ میلیون لیتر هر روز در تهران مصرف می‌شود، آب و هوای کشور ما شرایط خاص خود را دارد بارندگی کم است و هوا خیلی جریان ندارد، فضای سبز در تهران نیز کم است همه این عوامل آلودگی هوا را تشدید می‌کند، منتهی اینکه چرا این معضل حل نمی‌شود و چرا آن چیزی که قانونگذار در برنامه‌های مختلف پیش بینی کرده تحقق پیدا نمی‌کند، یک بخشی از آن مربوط به بی‌اعتقاد بودن قوه مجریه به بحث محیط زیست است، ما در سال‌های گذشته هر سال یعنی تنزل رتبه داشتیم از لحاظ حفظ محیط زیست، علاوه بر آن ما یک بودجه‌ای را برای مترو اختصاص دادیم بالغ بر دو میلیارد دلار که اقدام بسیار بزرگی بود، یا ما در این قانون که اشاره شد اسقاط خودروهای فرسوده در آیین نامه هیئت وزیران تصویب شد و قرار شد که به ازای هر خودرو، ۴ خودرو باید اسقاط شود.
 
امسال ۵۰ هزار خودرو وارد کشور شده که عمدتا در شهرهای بزرگ هستند، این یعنی اینکه باید ۲۰۰ هزار خودرو خارج شوند که متاسفانه هنوز خارج نشده‌اند، اینجا یک مقدار نظارت سازمان‌های خارج از مجلس می‌خواهد، این‌ها که وارد می‌کنند حساب کتاب آن را چه کسی حساب می‌کند؟ خودرو‌ها چرا خارج نمی‌شوند؟، مهم‌تر از این بحث، گفته می‌شود که ۷۰ درصد آلودگی مربوط است به منابع متحرک اعم از موتورسیکلت‌ها ماشین‌ها و اتوبوس‌ها، در داخل این ۷۰ درصد، ۷۰ درصد آن نیز مربوط به خودروهایی است که بالای ده سال عمر دارند، یعنی این خودرو‌ها بالای ۱۰ سال عمر دارد، سه برابر خودرویی که نو است، آلودگی تولید می‌کنند.
 
در این راستا علاوه بر خودروسازان شهرداری و وزارت کشور، وزارت نفت و وزارت نیرو باید همکاری کند و یک فرد مقتدری باید بر این‌ها نظارت داشته باشد که تکالیف را مشخص کرده و مرتبا از آن‌ها گزارش کار بگیرد. برای همین قانونگذار شورای حفاظت از محیط زیست را پیش بینی کرده و معاونت سازمان که رده آن بالا‌تر از وزیر باشد، که بتواند این‌ها را جمع کند، اختیارات خوبی به سازمان محیط زیست داده شده، یعنی بدون مجوز این سازمان خیلی از کار‌ها را می‌تواند متوقف شود بنابراین اگر از ابزار قانونی استفاده شود، می‌توان آن چیزی که تکلیف برنامه پنجم توسعه است عملیاتی شود. در هفت هشت سال گذشته تا به امروز یک بار در این دولت شورای عالی حفاظت از محیط زیست تشکیل شد اما در دولت گذشته شاید سالی یک بار هم تشکیل نمی‌شد.
 
نگاه دو: چرا اراده‌ای برای این قضیه وجود ندارد؟
 
شهریاری: برخی از گروه‌ها منافع خاصی دارند، در دولت گذشته هم اتفاق افتاد، بنده نمی‌خواهم بگویم ربطی به یک دولت دارد، چرا که در همه دولت‌ها بوده، بلاخره اهرم‌های فشار در این دستگاه‌های پول ساز وجود داشته‌اند. راجع به خودرو‌ها با توجه به اینکه از سال ۹۱ باید یورو ۴ تولید می‌کردند. ولی ما هنوز برای تبدیل به یورو ۲ مشکل داریم، تعداد موتورهایی که در کلانشهرهایی مثل تهران داریم شاید از تعداد اتومبیل‌ها بیشتر است، هر موتور تقریبا سه برابر یک اتوموبیل فرسوده تولید آلودگی هوا می‌کند. در یک کلانشهری مثل تهران چنین اتفاقی می‌افتد، فرودگاه مهراباد هر بار بلند شدن و نشستن هواپیمایی بیش از هزار خودرو فرسوده آلودگی ایجاد می‌کند.
 
همچنین این سوختی که در منازل، کارخانه‌ها، کارگاه‌ها وجود دارد، سوخت گاز سوخت پاکی نیست فقط سوخت پاک سوخت انرژی هسته‌ای است، در دنیا و اروپا برای سوخت خانگی استفاده می‌کنند، حالا چون خداوند منابع گازی فراوانی را به ما داده و ما نیز نتوانسته‌ایم نیروگاه‌های انرژی هسته‌ای را به اندازه کافی داشته باشیم، خانه‌های ما استاندارد نیست. خانه‌های ما استاندارد نیستند گرما و سرما استفاده بیشتری می‌شود، ۷۰ درصد آن برای وسایل نقلیه متحرک است و ۳۰ درصد برای آلودگی که وجود دارد است، در کلانشهری مثل تهران، وضعیت جغرافیایی قرار گرفتن تهران نیز وجود دارد، تهران در مکانی که قرار است در اطراف آن کوه است که باعث وارونگی هوا می‌شود.
 
بعضی از مواقع مجلس وارد شده و یک فشاری می‌آورد اما آنقدر از بیرون اعمال فشار شده است که نگذاشتند و یا اگر قانونی تصویب شده نگذاشتند اجرایی شود، این موضوع در برنامه‌های چهارم و پنجم توسعه مطرح شده و فکر می‌کنم در برنامه ششم هم تکرار شود ولی دریغ از اینکه یک عزم ملی در آن باشد، برخی از مواقع هم بهره برداری‌های سیاسی از مسائل می‌شود، یک موقع می‌گفتند بنزین پتروشیمی باعث آلودگی است، اما اولا به آن صورتی که مطرح شد نبود بلکه در کلانشهرهایی مثل تهران اصلا بنزین پتروشیمی توزیع نشده است و کمیسیون اصل ۹۰ نیز این موضوع را بررسی کرده است.
 
در کلانشهرهایی مثل تهران و خیلی از کلانشهر‌ها سعی شد که بنزین یورو ۴ که برای پالایشگاه اراک است که روزانه ۱۴ میلیون لیتر تولید می‌کند، توزیع شود، ما باید اولا منصف باشیم و مسائل سیاسی را از مسائل سلامت مردم و حفاظت از محیط زیست جدا کنیم این‌ها را نباید با هم قاطی کنیم که هم وقت دولتمردان را بگیریم و هم باعث دل نگرانی مردم شویم.
 
واقعا باید دید که مشکل اساسی کجاست و ما به چه قیمتی و تا کی می‌خواهیم از اتومبیل‌های غیراستاندارد حمایت کنیم به بهانه اینکه ۱۵ هزار نفر در صنعت خودرو کار می‌کنند.
 
بنده فکر می‌کنم اگر ما پولی که بابت بیماری مردم به خاطر اتومبیل‌های غیراستاندارد پرداخت می‌کنیم، این کارخانه‌ها را ببندیم حقوق همین ۱۵ هزار کارگر را از آنجا می‌دهیم، ضرر نمی‌کنیم، لذا این کار ارزش دارد چرا که باید یک اراده جدی باشد و جلوی آن را گرفت.
 
نگاه دو: وضعیت هوا چگونه است و سازمان محیط زیست در این رابطه چه اقدامی انجام داده؟
 
رشیدی: امروز شاخص آلودگی هوا به عدد ۱۰۴ رسید یعنی تقریبا امروز شرایط خوبی بود، به لحاظ ذرات معلق وقتی شاخص هر چه از عدد ۱۰۰ بالا‌تر رود غیراستاندارد است امروز خوشبختانه شاخص افت چشم گیری داشت اما کماکان شرایط در وضعیت ناسالم است.
 
ما امسال چند اقدام در این رابطه انجام دادیم، که در بحث سوخت استاندارد کشور بود، بحث یورو ۴ برای خودرو‌ها داشتیم که باید خودروهای یورو ۴ جایگزین شوند، ما اگر داده‌های غلظت آلودگی هوا به خصوص دی اکسید گوگرد هوا را نگاه کنیم، بنزین استاندارد گوگرد در آن زیر ۵۰ PPM اما بنزینی که در تهران توزیع می‌شود، حداقل ۵۰ درصد گوگرد به صورت متوسط داشتیم، اقدامات دیگری که انجام شد امیدواریم که بتوانیم شاخص‌های آلودگی هوا را در دراز مدت کاهش بدهیم، اولین استانداردی که در کشور در سال ۸۱ و ۸۲ به کار پیدا کرد شاخص آلودگی هوای مونواکسید کربن بود، ولی در بد‌ترین شرایط مشکل هوا مونواکسید کربن نداریم، بنابراین اقدامات زمان بر است ولی اگر کار کنیم انجام می‌شود.
 
متاسفانه از سال ۸۴ که ارتقای استاندارد را برای خودرو‌ها به یورو ۴ داشتیم تا سال ۹۳هیچ اقدامی صورت نگرفت درست است، درست است که برنامه ریزی‌هایی شد اما امسال به صورت گسترده این اتفاق افتاد، اما نمی‌توان گفت که باید مشکلات بحث سوخت را حل کنیم، حتی اگر تمام خودرو‌ها استاندارد و سوخت استاندارد داشته باشند باز نمی‌توانیم این‌ها را راهی خیابان کنیم بحث آلودگی هوا وجود دارد و چون حمل و نقل عمومی مدیریت شود دولت الکترونیک نیز باید گسترش دهیم.
 
نگاه دو: یک از موضاعاتی که مطرح می‌شد بحث بنزین پتروشیمی‌ها بود، لذا بنزین وارداتی، وارد کشور شد تا این مشکل را حل کند، آیا اتفاقی افتاد؟
 
رشیدی: این مسئله اتفاق افتاده، داده‌ها را مشاهده کنید، چرا که وقتی شاخص آلودگی هوا می‌گوییم ناسالم عدد ۱۰۰ تا ۲۰۰ ناسالم است یعنی از عدد ۱۰۱ تا ۱۹۹ ناسالم است، اما ان چیزی که مد نظر است این است که بهبود غلظت آلاینده‌ها و بهبود تولید آلودگی هوا در تهران به صورت اختصاری یعنی این چیزی نیست که بتوان آن را انکار کرد، وقتی پایداری هوا داریم، سه سال پیش پایداری هوا قریب به دو ماه شاخص آلودگی هوا ۱۵۰ بود، اما امسال دو روز است که شاخص آلودگی هوا ۱۴۰ است، اینکه انتظار داشته باشیم که فقط سوخت را درست کنیم و بعد همه چیز درست شود این کار را نه ایران می‌تواند انجام دهد و نه در دنیا این اتفاق خواهد افتاد چرا که همه مجموعه‌ها باید دست به دست هم دهند.
 
نگاه دو: این روزهای ناسالم کم شده آیا از عملکردهاست؟
 
حسینی صدر: قطعا عملکرد‌ها موثر است امروز اگر در خیابان باشیم ترافیک سنگین‌تری مشاهده می‌شود، امسال احساس می‌کنم که ترافیک نسبت به سال‌های گذشته سنگین‌تر است، آماری که داریم چیزی حدود ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده و ضریب وزنی ناسالم، الان عدد پایین‌تر است، اما اینکه بنزین‌های پتروشیمی حذف شوند، در رابطه با بنزین پتروشیمی گزارشی گرفتیم که درصد بنزین را پایین آورده بود و گوگرد آن هم به صورت قابل ملاحظه‌ای اصلاح شده بود ولی نباید انتظار داشته باشیم که با تعویض بنزین یک دفعه تحول فوق العاده‌ای اتفاق افتد، عوامل زیادی است که تعیین می‌کند آلودگی هوا را او گر این عوامل درست تشخیص ندهیم سال بعد هم همینجا می‌نشینیم و صحبت می‌کنیم که باز هم زمستان رسید و وارونگی هوا و مشکلاتی که مردم دارند.
 
۳۵۰۰ نفر در اثر آلودگی هوا مستقیما فوت کردند، یعنی تشخیص پزشک این بوده است، یک آماری می‌گوید که ۲۳۰۰۰ نفر تحت تاثیر غیرمستقیم آلودگی هوا بیماری‌های دیگری منجر شد که گاهی اوقات نیز کار به جایی می‌رسید که تهران تعطیل می‌شد، لذا در این شرایطی که کشور مشکل تامین سوخت داشت، عده‌ای با ریسک پذیری پذیرفتند که بنزین را در پتروشیمی تولید کنند، این را نیز می‌دانیم که تولید بنزین در پتروشیمی برای تولیدکنندگان خطر جانی دارد اما ان‌ها همه جوره خطر را پذیرفتند و بنزین را تولید کردند و نگذاشتند که کشور لنگ شود که این قابل تقدیر است. بعد هم کار را با اصلاح ادامه دادند و در حال حاضر نیز وضعیت بهتر شده است لذا طبیعی است که وقتی بتوانیم از خارج بنزین وارد کنیم و از پتروشیمی برای مصرف خودش استفاده کنیم از لحاظ قیمت بنزین وارداتی به صرف است چرا که قیمت آن جهانی و ارزی است و بین ۱۰ الی ۲۰ درصد بنزین وارداتی ارزان‌تر تمام می‌شود، اما نکته‌ای که وجود دارد این است که ما باید به پالایشگاه ستاره خلیج فارس فشار بیاوریم که تمام شود، این پالایشگاه می‌تواند ۳۶ میلیون لیتر بنزین یورو ۴ و حتی یورو ۵ تولید کند، یعنی نیاز کشور را تامین می‌کند که این پالایشگاه باید به سرعت تمام شود.
 
نگاه دو: به نظر شما آیا در قضیه بنزین پتروشیمی‌ها رسانه‌ها با برخی از مسئولین به جای اینکه به دنبال راه حل باشند کار سیاسی انجام دادند؟
 
حسینی‌صدر: برای حل مشکلات اجتماعی‌مان نباید نگرش سیاسی داشته باشیم، بنزین پتروشیمی در زمانی که تولید شد اجتناب ناپذیر بود و می‌خواستند با آن اهرام کشورمان را به بحران اجتماعی مواجه کنند، ولی بعد از این نیاز رفع شد ما حتی بنزینی تولید می‌کنیم که آرماتیک آن نیز ۳۵، با این حال نیاز نیست از پتروشیمی برای تولید بنزین استفاده شود تکالیف ۲۴ چند گانه دولت به عنوان قوه مجریه انجام دهد، تا این معضل آلودگی هوا حل شود که از جمله آن می‌توان الکترونیکی کردن مکاتبات، حذف سفرهای زاید و خروج خودروهای فرسوده باشد.
 
نگاه دو: آیا سازمان محیط زیست بر بنزین وارداتی نظارت می‌کند؟
 
رشیدی: براساس قانون، سازمان ملی استاندارد مکلف است که بنزین را در وهله اول بررسی کند، طبق اظهارنظری که مجلس عنوان شد که محموله بنزینی که وارد کشور می‌شود، یورو ۴ است. کاری که ما در سازمان حفاظت از محیط زیست انجام می‌دهیم آنالیز سوخت در جایگاه‌ها است یعنی آن چیزی که قانون بر عهده ما است انجام می‌دهیم و ما هیچ کاری به واردات، صادرات و مسائلی از این قبیل نداریم.
 
نگاه دو: در رابطه با آمار مرگ و می‌ری که بر اثر آلودگی هوا مطرح کردید توضیح دهید؟
 
شهریاری: آماری که اشاره کردم آمار سازمان جهانی بهداشت بود، ما متاسفانه خودمان آمار دقیقی نداریم که این آمار برای دو سال و نیم قبل است. سالانه در کلانشهری مثل تهران ۴ هزار نفر به صورت غیرمستقیم به علت آلودگی هوا دچار مرگ و میر می‌شوند.
 
نگاه دو: وظیفه سازمان محیط زیست در قبال مرگ و میر براثر آلودگی هوا چیست؟
 
شهریاری:
با توجه به اینکه سوخت یورو ۴ و ۵ داشته باشیم تا زمانی که ماشین یورو ۴ و ۵ نباشد خیلی کارایی نخواهد داشت سوخت یورو ۴ و ۵ برای ماشین یورو ۴ و یورو ۵ است، در حال حاضر تنها زور دولت و وزارت صنعت به خودروسازان می‌رسد، در دولت قبل هم در رابطه با خودروی پراید مردم پراید را تشبیه کرده بودند به تابوت متحرک یا می‌گفتند گران‌ترین تابوت دنیا پراید است، پلیس راهور نیز اعلام کرد که بیشترین مرگ و میر با پراید صورت می‌گیرد، لذا وزارت صنعت معدن است که به خودروسازان تکلیف می‌کند و مجلس نیز می‌تواند در این مسئله یک زمینه رقابتی میان خودروسازان به وجود بیاورد.
 
بحث اقتصاد مقاومتی داریم در حالی که در این زمینه هنوز نتوانسته‌ایم کار جدی انجام دهیم، ماشین‌های غیراستانداردی که تولید می‌کنیم خود صدمه می‌زنند. مظلوم‌ترین قشر ما کارگر‌ها هستند که مسئولین هر موقع می‌خواهند برداشت سیاسی کنند از آن‌ها به بهانه قشر ضعیف سواستفاده می‌کنند.
 
حسینی صدر: کنترل بنزین وارداتی هم برعهده سازمان استاندارد و هم برعهده وزارت نفت است وزارت نفت خود دارای آزمایشگاه مجهزی است و آزمایش می‌کند و هیچ جای دیگری چنین آزمایشگاهی ندارد یعنی هر کس دیگری که اعلام کند بنزین مشکلی دارد، غلط است.
 
در مورد اینکه چه کسی می‌تواند جلوی تولید خودرو را بگیرد قبلا با حکم قاضی سازمان محیط زیست می‌توانست وارد شود و اعلام کند که آلایندگی زیاد است و طبق قانون اقدام کند اما در قانون اصلاحی و جدید محیط زیست سازمان محیط زیست به راحتی می‌تواند بدون اجازه قاضی تخلفی که اتفاق افتاده را پیگیری و تعطیل کند بدون اینکه به بحث کارگری توجه داشته باشد.
 
نگاه دو: آیا زور سازمان محیط زیست به خودروسازان می‌رسد؟

 
رشیدی: ‌ای کاش این سوال را سال ۹۱ می‌پرسیدید چرا که مقرر بود از سال ۹۱ خودرو‌ها با استاندارد یورو ۴ تولید شوند اما نشد اما کاری که ما کردیم این بود که از شهریور امسال علاوه بر اینکه خودرو‌ها استاندارد یورو ۴ دارند باید سنسور دوم اکسیژن را الزامی کردیم که در بحث معاینه فنی نیاز نداشته باشیم که تجهیزات ویژه‌ای بگیرند.
 
از شهریور ماه خودروهای سواری که در کشور تولید می‌شوند دارای استاندارد یورو ۴ هستند، امیدواریم که سال بعد فیل‌تر دوده نیز اضافه شود که در بحث ذرات معقل است، اگر خودرو‌ها انجام ندهند جلوی شماره گذاری آن‌ها را خواهیم گرفت که از شهریور ماه عدم شماره گذاری خودرو‌ها رسمی شده و جلوی آن‌ها را گرفته‌ایم.
 
شهریاری: برخی از سازمان‌ها نباید زیرمجموعه دولت باشد، یکی از این سازمان‌ها سازمان حفاظت از محیط زیست و استاندارد است این‌ها زیرمجموعه دولت است و تا رئیس این سازمان فشار بیاورد در حالی که رئیس دولت دستور دهد آن‌ها می‌توانند کاری انجام دهند البته این اتفاق در دولت گذشته نیز بود تا زمانی که این گونه باشد ما خیلی امیدوار نیستیم اما باید با کانال‌هایی است که قانون را دور می‌زنند و کار‌هایشان را انجام می‌دهند پیگیری و بررسی کرد، این در حالی است که عوامل فشار نیز زیاد است.
 
رشیدی: نتایج آزمون چه در داخل و چه در خارج کشور موجود است و هر موقع که مجلس بخواهد اطلاعات را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهیم هم چنین از این قضیه استقبال می‌کنیم چرا که بحث نظارت بر خودرو‌ها است، امیدواریم همانند گذشته بحث ذرات معلق را بتوانیم حل کنیم.
 
حسینی صدر: وقتی یک مجموعه تولید آن مشکل دارد وقتی می‌خواهیم موضوع را بررسی کنیم اولین بحث، بحث کارگری است، این‌ها باید تعیین تکلیف شود، یعنی مدیر باید توجیه شود که این زمان را نیاز دارد، اقداماتی که در یک سال گذشته شروع شد نسبت به گذشته قابل تقدیر است آماری که گرفتم حدود یک سوم خودروهای تولیدی یورو ۴ هستند اما همه خودرو‌ها یورو ۴ نیستند ضمن اینکه از بحث خودروهای سنگین خارج شده‌ایم، ناوگان فرسوده نیز باید اصلاح شود، مجلس شورای اسلامی این اراده را دارد که زمان معاینه فنی خودرو‌ها را از ۵ سال به سه سال کاهش دهد اما در این مسیر همواره تاکید می‌کند که مردم از این اقدام اذیت نشوند.
 
انتهای پیام/
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار