دو گروهی که بیشتر در معرض نشخوار ذهنی قرار می‌گیرند

نشخوار ذهنی معمولاً با یک عامل استرس‌زا شروع می‌شود. افکاری که تا حدی توجه ما را به خود معطوف می‌کند و شخص دیگر قادر به تمرکز بر روی هیچ مسئله‌ای نیست.

شهرام وزیری، متخصص روان‌شناسی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: از دو وجه می‌توان به نشخوار فکری نگاه کرد. گروه اول افرادی هستند که نشخوار ذهنی را به همراه برخی اختلالات دارند و گروه دیگر افرادی هستند که نشخوار ذهنی را به صورت کمال‌گرایی دارند.

وی افزود: در گروه اول نشخوار ذهنی به همراه اختلالاتی همچون وسواس دیده می‌شود. به عنوان مثال فکری در ذهن فرد شکل می‌گیرد که موجب تمرکز فرد بر روی آن می‌شود که معمولاً درمان به وسیله‌ی روش‌های رفتار درمانی مانند توقف فکر انجام می‌گیرد. در گروه دوم فرد به خود تلقین می‌کند که حتماً و در هر شرایطی باید بهترین باشد، بهترین در کار، در زندگی و... که این هم نوعی نشخوار ذهنی است.

وزیری اذعان داشت: توقف فکر در دیدگاه رفتار درمانی شیوه‌های متفاوتی دارد که معمولاً تخصصی است. اما روشی که بسیار مورد توجه قرار گرفته، توقف فکر به این شیوه است که فرد را در مقابل دیدن یک فیلم قرار می‌دهیم و در زمانی از او می‌خواهیم که حالا نگاه و تمرکز ذهنش را به سمت ما سوق دهد. در واقع با این روش می‌خواهیم به مرور زمان یاد بگیرد که می‌تواند ذهن و افکارش را متوقف کند. در برخی از آموزش‌ها گفته می‌شود که شمردن معکوس در ذهن هم می‌تواند به فرد کمک کند، اما باید توجه داشت که اگر زیر نظر روان‌شناس نباشد، مشکلاتی را به وجود آورد.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار