خبرگزاری فرانسه:

سه بانک بزرگ آمريکا به دستکاری قيمت ها متهم شدند

کنگره آمریکا چند بانک بزرگ این کشور را به تقلب در قیمت مواد اولیه از جمله آلومینیوم متهم کرد.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه، یکی از کمیسیون سنای آمریکا با انتشار گزارشی بانک های گلدمن ساچز، جی پی مورگان و مورگان استنلی را به دلیل  روی آوردن به فعالیت های مخاطره آمیزی که به ضرر صنایع و مصرف کنندگان آمریکایی است، متهم کرد.

در گزارش این کمیسیون سنای آمریکا آمده است از سال 2008 بانک های گلدمن ساچز، جی پی مورگان و مورگان استنلی در فعالیت های گسترده چند میلیارد دلاری مرتبط با مواد اولیه پرمصرف از جمله نفت خام، گاز طبیعی، آلومینیوم و حتی اورانیوم دست داشته اند.

طبق گزارش کمیسیون سنای آمریکا این موسسات مالی بزرگ وال استریت مالک نیروگاههای برق، معادن زغال سنگ، میدان های گاز طبیعی و خطوط لوله نفت خام هستند و با ذخیره سازی، کنترل یا دستکاری قیمت مواد اولیه و با استفاده از وام های با سود پائین که برای خود تهیه کرده اند، منافع خود را افزایش داده و با ادغام فعالیت های بانکی و تجاری خود نوعی رقابت ناسالم با صنایع و دیگر بازیگران فعال در بخش بانکی ایجاد کرده اند.

سناتور کارل لوین در گزارش یادشده تاکید کرد: این سه بانک بزرگ وال استریت از موقعیت خود برای دستکاری یا اعمال نفوذ در تعیین قیمت مواد اولیه در بازار آمریکا سوءاستفاده کرده اند و با این کار اقتصاد آمریکا و انسجام بازار را به خطر انداخته اند.

زمان آن رسیده است که برای جداکردن بانک ها و بخش تجارت تدابیری بیندیشیم و مانع از آن شویم که مسئولان وال استریت از اطلاعات محرمانه برای افزایش منافع خود استفاده کنند و به دیگر صنایع و مصرف کنندگان ضرر بزنند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار