امیرعبداللهیان در گفتگوی ویژه خبری:

همکاری تهران - ریاض در مسیر صلح و ثبات و امنیت منطقه‌ای/خطای راهبردی آمریکا در حوادث سوریه تقویت تروریست‌ها را به دنبال داشت + فیلم و تصاویر

معاون عربی آفریقای وزارت امور خارجه با حضور در برنامه امشب گفتگوی ویژه خبری به بررسی تازه ترین موضع جمهوری اسلامی ایران در قبال تحولات منطقه پرداخت.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، «حسین امیرعبداللهیان» معاون عربی آفریقای وزارت امور خارجه با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری امشب پنج شنبه 29 آبان به بررسی تازه ترین مواضع جمهوری اسلامی ایران در قبال تحولات این منطقه پرداخت.

وی در ابتدای این برنامه در پاسخ به اولین سوال مجری مبنی بر تشریح وضعیت فعلی ائتلاف ضد داعش به سرکردگی آمریکا و آخرین وضعیت مبارزه با داعش اظهارداشت: بعد از اقدامات افراط گرایانی که نیروهای موسوم به داعش به ویژه در عراق و سوریه انجام دادند ما شاهد این بودیم که آمریکا خارج از حقوق بین‌الملل و موازین شناخته شده تصمیم گرفت یک ائتلافی را برای مبارزه با داعش تشکیل دهد.

 معاون عربی آفریقای وزارت امور خارجه اضافه کرد: این در حالی بود که تا قبل از آن ما بارها در گفتگوهای غیرمستقیم که با آمریکایی‌ها و گفتگوهای مستقیم که با کشورهای غربی و برخی از دوستانمان در منطقه داشتیم همواره هشدار می دادیم سیاست‌های اعمالی شما نادیده گرفتن اقدامات تروریست‌ها و حتی تسلیحات فراهم کردن برای آنها می‌تواند یک بحران جدی بین‌المللی ایجاد کرده و ناامنی منطقه‌ای و بین‌المللی را رقم زند اما به دلیل این که آمریکا و برخی کشورها همواره نگاه ابزاری به استفاده تروریسم دارند هشدار ما را جدی نگرفتند و این خطای راهبردی و استراتژی منجر به بروز این پدیده و این وضعیت در منطقه ما شد.

* رویکرد متفاوت آمریکا و ائتلاف ضد داعش در سوریه و عراق


امیرعبداللهیان تصریح کرد: وضعیتی که در ماه‌های اخیر ایجاد شد نگرانی جدی را برای غربی‌ها رقم زد و آن بازگشت نیروهای تروریسم زبده کارکرده در عراق و سوریه به کشورهای خودشان در اروپا، آمریکا و مناطق دیگر جهان بود و این نگرانی قدری به آنها برای ورود به این کار انگیزه داد اما اقدام و تصمیم شتاب زده منجر به این شد که در کنار ملاحظاتی که باز هم در استفاده ابزاری از تروریسم از سوی آنها وجود دارد آن انتظاری که از این ائتلاف برای مبارزه با تروریسم و داعش می‌رفت خیلی برآورده نشود.

وی با اشاره به تفاوت رویکرد آمریکا و ائتلاف ضد داعش در سوریه و عراق اظهار داشت: در سوریه علی رغم ورود آمریکا و بمباران برخی مناطق به دلیل این که همزمان این نگاه را برخی از کشورها در ائتلاف دارند که باید تضعیف داعش و سرنگونی بشار اسد رئیس جمهور سوریه با هم صورت گیرد باعث شده که اقدامات علیه داعش بسیار کم رنگ باشد و آن ها منتظر ببینند در آینده چه اتفاقاتی خواهد افتاد.

معاون عربی آفریقای وزارت امور خارجه در ادامه به رویکرد آمریکا و ائتلاف ضد داعش در عراق اشاره کرد و ادامه داد: در عراق موفقیتی حاصل شد اما اگر بخواهیم واقع بینانه نگاه کنیم برخی از این موفقیت به فضای روانی برمی‌گردد که با ورود آمریکا و ائتلاف ضد داعش در این کشور صورت گرفت اما در میدان اتفاقی که افتاد در حقیقت این مردم عراق و نیروهای مسلح و نیروهای داوطلب عراق و فتوای آیت‌الله سیستانی و انسجامی که در عراق ایجاد شد نقش و کمک اصلی را در این مسئله داشت.

 امیرعبداللهیان در ادامه در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه آیا شما و دیگر مسئولین کشورمان در جلساتی که با روسای جمهور کشورهای اروپایی یا مقامات سازمان ملل داشتید عنوان کرده‌اید که چرا شما طی سه و سال و نیم این پدیده شوم تروریسم را تقویت کرده‌اید و الان چگونه می خواهید با آن مبارزه کنید اظهار داشت: پاسخ آنها به ما جالب است، در یک مقطعی آنها اعلام کرده‌اند که برخی از دوستان شما در منطقه اطلاعات و ارزیابی‌های غلطی را طی سه و سال نیم گذشته به ما دادند و ما برمبنای آن ارزیابی‌های غلط اقدام کردیم.

وی اظهار داشت: نکته بعد این است که در تحولات اخیر عراق که منجر به سقوط موصول طی یک همپیمانی شوم داخلی، منطقه و بین‌‌المللی شد ما به همه کشورها اعلام کردیم که الان باید رسالت خود را برای مبارزه با تروریسم نشان دهند و این در حالی است که آمریکایی ها به دوستان ما در سوریه گفتند اولویت ما در عراق روند سیاسی است و کشوری در منطقه از ما خواسته که تا تکلیف روند سیاسی در عراق روشن نشده ما وارد بحث مبارزه با داعش نشویم و بعد از تعیین تکلیف روند سیاسی وارد بحث مبارزه با داعش شویم.

* تعارض رفتار آمریکایی ها همچنان ادامه دارد

 معاون عربی آفریقای وزارت امور خارجه تصریح کرد: براین اساس در واقع بخشی از این موضوع به نگاه و سیاست های کلانی که آمریکایی در منطقه دارند برمی گردد، خروج آمریکایی ها از عراق در شرایطی بود که به لحاظ حیثیتی در سال 2011 ضربه سنگینی به آن ها وارد شد چرا که آن ها نیامده بودند بروند بلکه آمده بودند در اشکال مختلف از جمله در قالب نظامی در کشور عراق بمانند.

امیرعبداللهیان با اشاره به تعارض رفتار و عملکرد آمریکایی‌ها یادآور شد: گفتگوها در حوزه سیاسی گفتگوهای مثبتی است اما رفتار آمریکایی‌ها در حوزه‌های نظامی و امنیتی متفاوت از آن بیان سیاسی است که می‌شود.

 وی اضافه کرد: به طور مثال در عراق بیش از این که اقدام فوری برای مبارزه با داعش انجام شود اقدام برای نوعی بازگشت نظامیان آمریکا و استقرار مجدد آنها در داخل عراق است.

معاون عربی آفریقای وزارت امور خارجه ادامه داد: نوع خیمه زدن آمریکاییها نشان دهنده آن است که آنها به دنبال خروج از کشور عراق در سال 2011 به دنبال این هستند که دوباره بخواهند خود را در این کشور احیا کنند.

امیرعبداللهیان در ادامه به تحولات سوریه کشور اشاره کرد و ادامه داد: حقیقتا خیلی از دستگاه‌های امنیتی آمریکا اطلاع کاملی داشتند که چه وضعیتی در سوریه در حال اتفاق است و می‌تواند از کنترل خارج شود اما برخی در درون منطقه ما به آنها مشورت دادند که اتفاقات در سوریه قابل مهار و قابل کنترل است.

*همکاری تهران - ریاض در مسیر صلح و ثبات و امنیت منطقه‌ای

وی ادامه داد: در نگاه کلان برای تحولات منطقه متوجه می‌شویم که فروپاشی ارتش عراق فروپاشی ارتش سوریه و ایجاد چند دستگی در ارتش مصر در راستای حفظ امنیت رژیم صهیونیستی است که این موضوع می‌تواند یک نگاه کلان باشد، گاها ما با همکارانمان بحث می‌کنیم و از متقکرین و استراتژیست‌ها و آمریکا شناسان استمداد می طلبیم که چگونه است که برخی اقدامات رژیم صهیونیستی حتی به منافع آمریکا ضربه می زند اما آنها این موضوع را تحمل می‌کنند.

معاون عربی آفریقای وزارت امور خارجه در ادامه در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه در تحولات منطقه شاهد یک رفتار مسئول گرایانه از سوی دولت سعودی نبودیم اما پس از مذاکراتی که شما و دکتر ظریف با سعود الفیصل داشتید فضای مذاکرات را مثبت ارزیابی می‌کردید اما بعد از چند روز دیدم که سعود الفیصل ایران را متهم به دخالت در سوریه و عراق می‌کند این موضوع چگونه است که شاهد تفاوت داخل مذاکره با بیرون هستیم اظهار داشت: حقیقت این است که باور جمهوری اسلامی ایران این است که عربستان کشور مهمی در جهان اسلام و منطقه است و همکاری تهران و ریاض در مسیر مبارزه با تروریسم و حل مشکلات منطقه و کمک به مردم منطقه در مسیر صلح و ثبات و امنیت منطقه‌ای یک نکته کلیدی و اساسی است لذا با همین نگاه دکتر روحانی در شروع کارشان در دولت یازدهم اشارات بسیار مثبتی را در اولین مصاحبه خودشان داشتند و تلاش‌هایی از سوی دو طرف جریان شد برای این که این ابراز تمایلات دو طرفه را بتوانیم به مکانیزیمی تبدیل کنیم و ثمره و دستاورد آن را جهان اسلام و منطقه بتواند لمس کند.

امیرعبداللهیان یادآور شد: گفتگوهایی که با سعود الفیصل چه در سطح وزرای خارجه و چه در سفر بنده به جده انجام شد حقیقتا گفتگوها در فضای مثبت و سازنده بود و در مورد همه مسائل یک دور مرور کلی راجع به نگرانی‌های موجود نسبت به مسائل منطقه، تروریسم، افراط گرایی و دیدگاه‌های مشترک انجام شد.

وی با اشاره به غیرقابل درک بودن اظهارات اخیر وزیر خارجه عربستان گفت: ما از مجراهای دیپلماتیک این مسئله را به مقامات صعودی گوشزد کرده‌ایم و انتظار داریم مسئولان آمریکایی همان گونه که در مذاکرات فی مابین مواضع روشنی ارائه می‌دهد در عمل هم گام‌های مثبتی بردارند.

*رفتارهای افراطی اوضاع بحرین را متشنج کرده است

معاون عربی آفریقای وزارت امور خارجه در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص اوضاع بحرین اظهار داشت: در مذاکره‌ای ده دقیقه ای که در جریان مراسم تحلیف السیسی با پادشاه بحرین داشتیم بر عزم وی مبنی بر یافتن راه حل سیاسی جهت پایان دادن به اوضاع متشنج بحرین واقف شدم.

امیرعبداللهیان ادامه داد: ما به مقامات بحرینی این مطلب را انتقال داده‌ایم که جمعیت الوفاق دارای مطالب معقول و روش های دموکراتیک است.

* راهکار ایران برای خروج بحرین از بن بست

وی با اشاره به این که جمهوری اسلامی ایران برای خروج بحرین از بن بست دو راهکار سیاسی را ارائه داده است بیان داشت: متاسفانه برخی جریانات افراطی درون حاکمیت بحرین قدرت اعمال رفتارهای سیاسی را از پادشاه و ولی عهد این کشور سلب کرده اند.

معاون عربی آفریقای وزارت امور خارجه تاکید کرد: من در دیدار کوتاهم با پادشاه بحرین نقطه نظرات مثبتی را از وی شنیدم و امیدوارم در عمل هم این گونه باشد چرا که مطالبات مردم بحرین دمکراتیک است و آنها خواهان این هستند که هر بحرینی یک حق رای داشته باشد.

 امیرعبداللهیان اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران به دلیل نفوذ و نقش سازنده خود در تحولات منطقه این پیام را به مقامات بحرینی منتقل کرده است که از راهکار سیاسی و واقع بینانه که حصول توافق نایل می‌شود حمایت می‌کند.

 وی در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص وضعیت گفتگوها و مذاکرات دیپلماتیک برای استقرار ثبات و امنیت گفت: در شروع کار دولت یازدهم ما با بحران تصمیم اوباما برای حمله به سوریه مواجه شدیم و در آن مقطع آمریکایی‌ها برای ما این پیام را فرستادند که هدف قرار دادن برخی نقاط در سوریه برایشان حیاتی است.

معاون عربی آفریقای وزارت امور خارجه ادامه داد: البته آمریکایی‌ها این پیام را به ما منتقل کردند که هدفشان سرنگونی حکومت اسد نیست اما شواهد و قرائن دال بر این بود که همه مقدمات برای حمله به سوریه فراهم است.

 امیرعبداللهیان با اشاره به ابتکار ایران، روسیه و سوریه برای جلوگیری از حمله آمریکا به سوریه اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران با استناد به فتوای مقام معظم رهبری مبنی بر حرام بودن استفاده از سلاح‌های اتمی و شیمیایی دمشق را متقاعد کرد که برای خلا سلاح شیمایی با سازمان ملل همکاری کند و با این تدبیر از حمله آمریکا به سوریه که تبعات خطرناکی برای کل منطقه به همراه داشت جلوگیری به عمل آمد.

وی در ادامه به طرح چهار ماده‌ای وزیر خارجه کشورمان در خصوص پایان دادن بحران سوریه هم گریزی زد و بیان داشت: طرح چهار ماده‌ای دکتر ظریف در مقطعی مطرح شد که راه‌حل‌های سیاسی برای پایان دادن به بحران سوریه از جمله کنفرانس‌های ژنو 1 و ژنو 2 به شکست انجامیده بود.
 
معاون عربی آفریقای وزارت امور خارجه با اشاره به این که این طرح چهار ماده‌ای مکانیزیم‌های روشنی برای پایان دادن بحران سوریه ارائه می کند تصریح کرد: در مذاکرات میان مقامات کشورمان و دنیس تورا نماینده سازمان ملل در امور سوریه طرح چهار ماده‌ای جمهوری اسلامی ایران مطرح شد و مورد استقبال مقامات سازمان ملل قرار گرفت.

 امیرعبداللهیان ادامه داد: این طرح چهار ماده ای به موضوعاتی چون آتش بس، انتخابات، گفتگوی ملی و مشارکت سیاسی حداکثری توجه دارد و ما فکر می‌کنیم با به کارگیری این طرح موضوع سوریه قابل حل است.

*حملات آمریکا به مواضع داعش، نمایشی است

وی با انتقاد تلویحی از تحرکات نظامی آمریکا در خاک سوریه اظهار داشت: ما به مقامات سازمان ملل اعلام کرده‌ایم که نمی‌شود از یک سو بر راهکار سیاسی در قبال بحران سوریه تاکید کرد و از سوی دیگر شاهد باشیم که هواپیماهای آمریکایی به بهانه مبارزه با داعش بدون اجازه دولت سوریه حریم هوایی این کشور را نقض می‌کنند.

معاون عربی آفریقای وزارت امور خارجه در ادامه به نتیجه بخش نبودن حملات هوایی آمریکا به مواضع داعش در خاک سوریه اشاره کرد و بیان داشت: در حال حاضر اعضای گروه تروریستی داعش دینامیک شده اند و دیگر در یک مکان مستقر نیستند و این که آمریکایی‌ها به صورت گزینشی برخی مناطقی را که اعضای این گروه سابقا در آن سکونت داشتند بمباران می‌کنند چندان ارزش و نتیجه‌ای به همراه ندارد و این حملات به آوارگی بیشتر مردم سوریه می‌انجامد.
 
امیرعبداللهیان با اشاره به وجود طیفی معتدل در میان معارضین دولت سوریه گفت: یک جریان معتدل در میان معارضین سوری وجود دارد که به راهکار سیاسی معتقد است و ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران برای آماده کردن این معارضین جهت ورود به روند گفتگوها تلاش زیادی را انجام دادیم اما آمریکایی‌ها می‌خواهند این گروه معتدل را مسلح کنند و تسلیح این معارضین معتدل هم به معنای آن است که آنها یا باید عضو ارتش شوند و یا این که به عضویت گروه‌های تروریستی درآیند.

 وی ادامه داد: خطاهای راهبردی آمریکا در حوادث سوریه نتیجه‌ای جز تقویت تروریست نداشته است.

* برخی به دنبال تشدید ایران هراسی هستند

معاون عربی آفریقای وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه آیا جمهوری اسلامی ایران نگرانی کشورهای عربی را کاهش داده است گفت: در سطح بین‌الملل برخی به صورت هدفمند به دنبال تشدید ایران هراسی هستند و از هرفرصتی در این رابطه استفاده می‌کنند.

امیرعبداللهیان با اشاره به این که در سطح منطقه ای درگیری‍‌های طایفه ای و هم چنین بحث های مرتبط با شیعه و سنی نیز مطرح شده است ادامه داد: در ارتباط با مذاکرات هسته‌ای در میان دوستانمان در کشورهای خلیج فارس و برخی از کشورهای عربی دو نوع دیدگاه حاکم است.

وی با بیان این که فضای کلی کشور با شروع به کار دولت یازدهم به گونه ای است که همکاری‌های منطقه ای گسترش یافته است افزود: نمونه های مختلفی از رفت و آمدها و گفتگوها در راستای تقویت مناسبات میان ایران و کشورهای حوزه خلیج فارس وجود دارد.

 معاون عربی آفریقای وزارت امور خارجه با اشاره به این که عده ای درصدد ایجاد ایران هراسی و اسلام هراسی هستند ادامه داد: این عده تلاش می کنند تا دائما نگرانی‌ها را گسترش دهند.

 امیرعبداللهیان با اشاره به این که در بحث هسته ای این گروه تلاش می کند تا نگرانی‌ها را افزایش دهد خاطر نشان کرد: برخی از مقامات کشورهای عربی القا می کنند که در مذاکرات دو روز پیش ظریف در وین راجع به سوریه و عراق صحبت شده است.

وی با تاکید براینکه چارچوب مذاکرات تیم هسته ای تنها مباحث هسته ای است اظهار داشت: چنین مجوزی در نظام صادر نشده است که به غیر از این حوزه به مسائل دیگر بپردازیم.

 معاون عربی آفریقای وزارت امور خارجه با اشاره به این که تا زمانی که پرونده هسته ای ایران و 1+5 به سرانجام نرسد پرونده های دیگر با طرف های مختلف باز نخواهد شد گفت: با کشورهای اروپایی گفتگوهای متعددی صورت گرفته است.

 امیرعبداللهیان با اشاره به این که مسائل منطقه باید در درون منطقه حل شود ادامه داد: آمریکایی‌ها ده ها بار پیام دادند تا ما با آن ها در راستای مبارزه با داعش همکاری کنیم به طوری که وقتی موصل سقوط کرد روس‌ها به ما گفته بودند آمریکایی‌ها عجله‌ای برای مبارزه با داعش ندارند.

وی با اشاره به این که جمهوری اسلامی ایران در ساعات اولیه برای مبارزه با داعش در چارچوب وظایف همسایگی و حقوق بین‌الملل عمل کرده است ادامه داد: در حوزه کشورهای عربی راجع به مسائل هسته‌ای نگاه متعارضی وجود دارد.

معاون عربی آفریقای وزارت امور خارجه با اشاره به این که آنها می‌گویند ما از مباحث هسته‌ای ایران نگران هستیم گفت: دیدگاه منفی در این رابطه این است که کشورهای عربی می‌گویند اگر بین ما و 1+5 نتیجه ای حاصل شود این موضوع در مسائل منطقه‌ای می‌تواند تاثیرگذار باشد این در حالی است که هر چه ما به آنها توضیح می‌دهیم آنها نمی‌پذیرند که مذاکرات ما هسته‌ای است.

* امنیت کشورهای منطقه امنیت ایران محسوب می‌شود

امیرعبداللهیان افزود: نگاه مثبت در این رابطه این است که مقامات کشورهای عربی می گویند وقتی ما با 1+5 صحبت می‌کنیم بحران‌های منطقه‌ای می‌تواند سبب تشدید مذاکرات شود بنابراین اگر از فرصت استفاده نکنیم کمکی به منطقه نکرده‌ایم.

وی با اشاره به این که جمهوری اسلامی ایران باور دارد که اهل منطقه باید در راستای همکاری‌های دسته جمعی و دو جانبه نقش اساسی را ایفا کنند افزود: باید به مبارزه با افراطی گرایی بپردازیم تا در منطقه صلح ایجاد شود.

معاون عربی آفریقای وزارت امور خارجه با بیان این که پیشرفت منطقه چیزی است که مربوط به همه می‌شود افزود: جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده است که امنیت کشورهای منطقه امنیت ایران محسوب می‌شود.

* ایران بهترین دوست و بهترین همسایه برای کشورهای منطقه است

 امیرعبداللهیان با تاکید براینکه جمهوری اسلامی ایران به صراحت اعلام کرده است با هیچ طرف خارجی در مسائل منطقه معامله نخواهد کرد ادامه داد: ایران بهترین دوست و بهترین همسایه برای کشورهای منطقه است.

 وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه موضع ایران در قبال تحولات یمن چیست افزود: اتفاقات اخیر یمن با نقش آفرینی پررنگ جریان‌های انصارالله و کرسی‌ها صورت گرفته است به طوری که جمهوری اسلامی ایران هم یکی از این گروه‌های تاثیرگذار محسوب می‌شود.

معاون عربی آفریقای وزارت امور خارجه با بیان این که این جریان توانست در این منطقه نقش کاتالیزور را برای ایجاد وفاق، وحدت، انسجام ایفا کند خاطر نشان کرد: برخی از کشورها تلاش می‌کردند در این رابطه فرافکنی کنند.

* جمهوری اسلامی ایران و حزب‌الله هیچ مداخله‌ای در تحولات یمن نداشته است


امیرعبداللهیان با اشاره به این که جمهوری اسلامی ایران و حزب‌الله هیچ مداخله‌ای در تحولات یمن نداشته است افزود: یمن یکی از کشورهای مهم منطقه محسوب می‌شود.

 وی با اشاره به آشتی ملی و تشکیل کابینه در یمن خاطر نشان کرد: ما در گفتگو با مقامات سازمان ملل و دوستانمان در منطقه تلاش کرده‌ایم به مقامات یمنی بگوییم که اقدامات شتاب زده‌ای را انجام ندهند.

* همه گروه‌ها باید به پیشرفت یمن کمک کنند


معاون عربی آفریقای وزارت امور خارجه با تاکید براینکه باید انصارالله در راستای پیشرفت یمن گام‌های اساسی را بردارد گفت: همه گروه‌ها باید به پیشرفت یمن کمک کنند.

امیرعبداللهیان با اشاره به یمن از وضعیتی که به سوی تجزیه می‌رود باید به سمت امنیت سوق پیدا کند گفت: ان شالله اوضاع یمن بهتر خواهد شد.

 وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه آیا رایزنی برای آزادی دیپلمات ایرانی ربوده شده ایرانی در یمن شده است گفت: در ماه‌های گذشته فرصتی فراهم شد تا امکان اطلاع رسانی دقیق از وضعیت دیپلمات ربوده شده به خانواده‌اش فراهم شود.
 
معاون عربی آفریقای وزارت امور خارجه گفت: در ارتباط با مقامات یمنی و برخی از احزابی که می‌توانند در این رابطه موثر باشند گفتگوهایی صورت گرفته است تا برای آزادی نیکبخت کمک شایانی کنند.

امیرعبداللهیان گفت: وزیر امور خارجه کشورمان درخواست کردند تا از ظرفیت نیروهای سازمان ملل در این مورد استفاده شود.

وی با اشاره به تشکیل کمیته فعال برای بررسی وضعیت دیپلمات ربوده شده ایرانی افزود: بنده در سفری که داشتم مفصل راجع به این مسئله صحبت کردم.

*دیپلمات ایرانی ربوده شده در یمن از سلامت کامل برخوردار است

معاون عربی آفریقای وزارت امور خارجه با اشاره به این که سلامت دیپلمات ربوده شده قبل از آزادی‌اش اهمیت دارد گفت: ما براساس آخرین اطلاعات با خبر هستیم که ایشان در سلامتی کامل به سر می‌برند.

امیرعبداللهیان افزود: با توجه به ظرفیت های متعددی که به کار گرفته شده ان شاءالله شاهد آزادی ایشان خواهیم بود.

 وی در پاسخ به سوال دیگری پیرامون قضه ادامه داد: 48 ساعت پیش نامه ای به وزرای خارجه کشورهای اسلامی توسط وزیر خارجه کشورمان تنظیم و ارسال شده است به طوری که ظریف به شدت درگیر مذاکرات هسته‌ای است اما با این حال ما با یکدیگر لحظه به لحظه در ارتباط هستیم.

 معاون عربی آفریقای وزارت امور خارجه با بیان این که باید نسبت به تحولات منطقه اقداماتمان دقیق و به روز باشد افزود: از ظرفیت نم در این رابطه استفاده شده است.

 رژیم صهیونیستی باید دست از تداوم یهودی سازی قدس بردارد

امیرعبداللهیان با اشاره به این که از ابتدای سال 1967 تاکنون رژیم صهیونیستی برای اولین بار اقدام به بسته کردن درب‌های مسجد الاقصی بر روی مسلمانان کرده است گفت: رژیم صهیونیستی اقدام به سوءاستفاده از شرایط منطقه کرده است به طوری که یهودی سازی و شهرک سازی را جز کارهای اساسی خود قرار داده است.

وی با بیان این که رژیم صهیونیستی باید دست از تداوم یهودی سازی خود بردارد افزود: در صورت ایجاد انتفاضه سوم در سرزمین‌های اشغالی این رژیم با موج جدیدی از غزه تا کرانه مواجه خواهد بود.

برای دیدن فیلم و تصاویر اینجا کلیک کنید.
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار