رئیس شورای سیاستگذاری وزارت بهداشت:

احتمال انتقال "هپاتیت" با دستگاه آندوسکوپی غیر استریل، وجود دارد!

دکتر علیرضا دلاوری گفت: دستگاه آندوسکوپی، به گونه‌ای است که وقتی برای هر بیمار استفاده می‌شود، باید در محلول ضد عفونی کننده خاص به مدت ۱۰ دقیقه ضد عفونی شود.

دکتر علیرضا دلاوری رئیس شورای سیاستگذاری وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: با قرار گرفتن دستگاه آندوسکوپی در محلول ضد عفونی کننده کلیه موارد عفونی زا از بین خواهد رفت و وقتی برای مریض بعدی استفاده می‌شود، کاملا ضد عفونی شده است و مراکزی که این قانون را رعایت می‌کنند و دستگاه آندوسکوپ را قبل از استفاده برای هر بیمار به مدت ۱۰ دقیقه در محلول ضد عفونی کننده قرار می‌دهند، محل‌های قابل اطمینان انجام آندوسکوپی است. 
 
این فوق تخصص گوارش ادامه داد: باید تمام مراکز معتبر آندوسکوپی، فرآیند ضد عفونی دستگاه آندوسکوپی را انجام دهند و در غیر این صورت بازرسین درمان برخورد خواهند کرد. 
 
دکتر دلاوری در خصوص احتمال انتقال بعضی بیماری‌هایی از طریق دستگاه‌های آندوسکوپی ضد عفونی نشده گفت: در مورد ابتلا به ایدز، خیلی احتمال بالا نیست چون ویروس ایدز، بسیار ضعیف است ولی احتمال انتقال هپاتیت وجود دارد و عدم ضد عفونی این دستگاه احتمال انتقال میکروبهای دیگر مثل هپاتیت C هم وجود دارد که با ضد عفونی صد درصد بر طرف می‌شود. 
 
دکتر دلاوری در مورد مطرح شدن بحث انتقال بیماری‌هایی چون هپاتیت و ایدز از طریق دستگاه‌های آندوسکوپی در برخی سایت‌های خبری، گفت: در کل وقتی برنامه ضد عفونی کردن رعایت شود این موضوع قطعا صحت ندارد و امکان ندارد که پزشک یا پرستاری این مطلب را نداند و رعایت نکند. 
 
رئیس شورای سیاست گذاری وزارت بهداشت توصیه کرد: مردم در جاهایی که میزان انجام روزانه آندوسکوپی پایین است مثل مطب‌ها، آندوسکوپی انجام ندهند به این علت که چون مواد ضد عفونی کننده قیمت بالایی دارد، در مراکزی که تعداد آندوسکوپی بیشتری طی روز انجام می‌گیرد، احتمال بیشتری برای استفاده درست از مواد ضد عفونی کننده وجود دارد. 
 
دکتر دلاوری در خصوص مراکز قابل اطمینان انجام آندوسکوپی گفت: کلینیک‌هایی که بصورت مجتمع هستند و تعداد آندوسکوپی در روز بالای ۱۰ مورد دارند و همچنین مراکز درمانی بیمارستان‌ها بهترین مراکز هستند و سعی شود در مطب‌ها آندوسکوپی انجام نگیرد، ضمن اینکه پزشکان هم باید رعایت کنند و در مطب انجام ندهند ما هم در وزارت بهداشت سعی می‌کنیم به صورت یک دستور العمل در شورای سیاست گذاری وزارت بهداشت آن را مطرح کنیم. 
 
دکتر دلاوری در خصوص بیشترین احتمال انتقال بیماری از طریق آندوسکوپی گفت: هپاتیت B، C بیشترین احتمال انتقال از طریق آندوسکوپی آلوده را دارند، ضمن اینکه اگر پزشک تشخیص دهد که بیماری به این دو مشکل هم مبتلا است، میزان ضد عفونی کنندگی را به شدت در آن موارد افزایش می‌دهد و به جای ۱۰ دقیقه، مدت بیشتری دستگاه در محلول ضد عفونی کننده قرار می‌گیرد حتی اگر ندانیم، با توجه به اینکه ۲ تا ۳ درصد جامعه ما هپاتیت B دارند‌‌ همان ۱۰ دقیقه ضد عفونی، مدت کافی است و جای نگرانی وجود ندارد. 
 
وی در خصوص منشاء نگرانی‌ها گفت: وقتی افراد به سازمان انتقال خون مراجعه می‌کنند، از آن‌ها در خصوص انجام آندوسکوپی سوال می‌شود که اگر پاسخ مثبت باشد، معمولا اهداء خون انجام نمی‌گیرد که در سازمان انتقال خون برای بالا رفتن بیشتر بحث سلامت خون، آستانه خونگیری را در افراد با ریسک بالا، به شدت کاهش می‌دهند و بنابراین جای نگرانی در مورد آندوسکوپی وجود ندارد. 
 
به طور کلی آندوسکوپی و کلونوسکوپی مواردی است که با انجام ضد عفونی‌ها، هیچ مشکلی پیش نمی‌آید و سوال انتقال خون از مراجعه کنندگان در کل جهان به خاطر قانون سازمان انتقال خون در سراسر دنیا است، ضمن اینکه تست هپاتیت B، C و ایدز برای خونهای سالم دریافتی هم صورت می‌گیرد و به نظر می‌رسد با توجه به انجام این تست‌ها، حذف سوال انجام آندوسکوپی از مراجعین اهداء خون، می‌تواند منطقی باشد. 
 
دکتر دلاوری در پایان در خصوص ابزارهای یکبار مصرف مورد لزوم در انجام آندوسکوپی گفت:وسایل یکبار مصرف برای بیماران استفاده می‌شود و لباس گان توسط پزشک و پرستار و بیمار پوشیده می‌شود. 
 
گفتنی است برخی وسایل مصرفی در آندوسکوپی هم قابل استریل و استفاده مجدد هستند ولی وسایلی که با عنوان یکبار مصرف است، با توجه به طرح تحول سلامت و با توجه به کاهش نرخ و هزینه بیماری، مطمئنا یکبار استفاده می‌شود. 
 
 
 
 
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۱۳:۴۱ ۳۰ آبان ۱۳۹۳
در شهر دامغان این موضوع ضدعفونی کردن به مدت ده دقیقه رعایت نمی شود تذکر هم دادیم
آخرین اخبار