فارن پالسی گزارش داد:

مسئول جلب حمایت کنگره از توافق هسته‌ای ایران کیست؟

"جیک سالیوان" تابستان امسال با ترک کاخ سفید، شروع به تدریس در دانشگاه ییل کرد. اما با توجه به تلاش مذاکره کنندگان برای دستیابی به توافق هسته‌ای فراگیر، کاخ سفید بار دیگر سالیوان را به واشنگتن آورده و وظیفه بسیار مهم جلب حمایت کنگره از توافق احتمالی با ایران را بر دوش وی نهاده است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، فارن پالسی در گزارشی به قلم "جان هادسون" نوشت: سالیوان مشاور بلندپایه سابق هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه پیشین آمریکا، و همچنین مشاور امنیت ملی سابق جو بایدن، معاون رئیس جمهور آمریکا به شمار می‌رود. وی ماه اوت سمتش را در کاخ سفید را کنار گذاشت، اما چند روز اخیر برای مطلع کردن سران دموکرات و جمهوریخواه کنگره و رؤسای کمیته های اصلی کنگره درباره وضعیت مذاکرات هسته ای با ایران و انتقال این پیام ساده که دولت اوباما هر توافقی را نخواهد پذیرفت، در ساختمان کنگره رفت و آمد می‌کند. 


فارن پالسی نوشت: بسیاری از نمایندگان کنگره آمریکا به تضمین‌های کاخ سفید اعتماد ندارند، و بیم دارند دولت برای دستیابی به آنچه که ممکن است اوباما بخواهد به عنوان میراثی پیروزمندانه از خود به جا بگذارد، امتیازات بیش از حد به طرف مقابل اعطا کند. با وجود این، حتی با توجه به نشانه‌های حاکی از احتمال اقدام دولت در اعطای امتیاز در خصوص توانمندی غنی سازی اورانیوم ایران، هنوز اصلاً مشخص نیست که آیا توافق نهایی در ضرب الاجل تعیین شده به دست خواهد آمد یا خیر. جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا و محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران روز جمعه از قصد خود برای ترک وین صرف نظر کردند و برای مذاکرات فشرده تر در وین، پایتخت اتریش ماندند. با توجه به ماهیت منحصر به فرد مذاکرات هسته ای ایران، شاید تصمیم کری و ظریف برای ادامه مذاکره در وین به معنای نزدیک بودن دستیابی به توافق باشد، اما در عین حال ممکن است این مذاکرات با شکست رو به رو شود. 

این گزارش افزود: اگر توافق هسته‌ای نهایی با ایران حاصل شود، سالیوان احتمالاً یکی از گزینه های اصلی دولت اوباما برای جلب حمایت کنگره از این توافق خواهد بود. با توجه به روابط نزدیک سالیوان با کاخ سفید  و مخالفت تقریباً کامل حزب جمهوریخواه با توافق هسته ای، کار وی بسیار دشوار خواهد بود. اما نمایندگان بلندپایه جمهوریخواه در همین تبادل نظرهای هفته اخیر با وی از رک گویی و صفا و صمیمیت وی تمجید کرده‌اند. 

یکی از نمایندگان حزب جمهوریخواه درباره سالیوان گفت: "سخنان وی را می توان به خوبی درک کرد. او بسیار شفاف سخن می گوید و شما هرگز دچار سو‌ءتفاهم نمی شوید. " یکی از امتیازات سالیوان این است که رویکردش در مذاکرات محرمانه با نمایندگان کنگره در مقایسه با "وندی شرمن"، مذاکره کننده اصلی آمریکا در مذاکرات هسته ای ایران معتدل تر بوده است. افرادی که خواهان جنگ با ایران هستند، از هر دو حزب جمهوریخواه و دموکرات به طور علنی از شرمن انتقاد کرده اند و همین مسئله تلاش وی برای جلب حمایت نمایندگان را در نشست هایی که با آنان داشته، دشوارتر کرده است. 


سناتور مارکو روبیو، در نشست ماه ژوئیه کمیته روابط خارجی سنا درباره مذاکرات هسته ای ایران، دیپلماسی را که شرمن در پیش گرفته است،‌ فاجعه بار توصیف کرد. 

این گزارش مدعی شده است: "سالیوان" به همراه "شرمن و دیوید کوهن" - که مسئولیت نظارت بر تلاش های وزارت امور خارجه برای هدف قرار دادن اقتصاد ایران را بر عهده دارد- با نمایندگان کنگره دیدار می‌کند. این گروه سه نفره دو ماموریت دارند. یکی در زمینه داخلی: هدف آنان متقاعد کردن نمایندگان کنگره به خودداری از اعمال تحریم های جدید اقتصادی علیه ایران به علت خطری است که این تحریم ها برای مذاکرات هسته ای دارند. در زمینه بین‌المللی نیز هدف این گروه،‌ اعمال فشار بر مذاکره کنندگان ایرانی در وین برای پذیرش امتیازاتی است که تاکنون مایل به پذیرش آن نبوده اند.

جدا از سالیوان و وندی شرمن، اعضای هیئت مذاکره کننده آمریکا در وین عبارتند از: جان کری، بروک آندرسون، مشاور بلندپایه در مذاکرات هسته ای و بیل برنز، معاون سابق وزیر امور خارجه آمریکا. 


سالیوان جایگاه خود در یکی از مهم ترین ابتکارهای سیاست خارجی دوره ریاست جمهوری باراک اوباما را مدیون فرصت و وظیفه ای است که کلینتون تابستان 2012 به وی محول کرد. هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه وقت آمریکا در آن زمان از سالیوان خواست برنز را در مجموعه نشست های محرمانه در عمان با مقامات بلندپایه ایرانی همراهی کند و ببیند آیا امکان آغاز مذاکرات هسته ای رسمی با ایران وجود دارد یا خیر. در پی این نشست ها معلوم شد که چنین امکانی وجود دارد و سالیوان نیز پاداش خود را گرفت. 


کلینتون ماه ژوئن در گفتگو با روزنامه نیویورک تایمز درباره نقش سالیوان در این نشست ها گفت: "این بسیاری غیرعادی بود، چرا که وی شهرت و سالها تجربه ای را که مقامات دیگر داشتند نداشت. اما من به وی کاملا اطمینان داشتم." 


در پایان این گزارش آمده است: اینکه آیا گروه مذاکره کنندگان آمریکا قادر به دستیابی به توافق هسته ای تا ضرب الاجل بیست و چهارم نوامبر یا تمدید مذاکرات هسته ای خواهد بود یا خیر، هنوز معلوم نیست. در هر صورت احتمال دارد کنگره همچنان از اوباما به خاطر تلاش برای دستیابی به توافق هسته ای با ایران انتقاد کند که در این صورت نقش سالیوان در مذاکرات هسته ای ایران محوری تر از قبل خواهد بود. 

انتهای پیام./
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار