برای اولین بار در کشور؛

دامنه ".بازار" به جای ir. و یا com.

دامنه اینترنتی (.بازار) با حضور رییس مرکز ثبت دامنه .آی .آر پژوهشگاه دانش‌های بنیادی در ایران رونمایی شد.

به گزارش دریچه فناوری اطلاعات باشگاه خبرنگاران؛ این دامنه سطح بالا چند زبانه است و علاوه بر زبان فارسی زبان‌های عربی و اردو را در بر می‌گیرد و قادر است به جمعیت بیش از 500 میلیون کاربر در حوزه تجارت الکترونیک و درگاه‌های آنلاین نوین خدمات ارایه کند.

این دامنه از سوی شرکت CORE در ایران راه اندازی شده است و در حال حاضر سایت‌هایی مانند (تهران.بازار)، (رایتل.بازار)، (آموزش.بازار) و (امن.بازار) طراحی و تعریف شده است.

آدرس‌های اینترنتی (.بازار) با توجه به نزدیکی و ارتباط زمانی و همخوانی دامنه‌ها با جستجوی‌های موتورهای جستجو و مانند گوگل و یاهو کمک می‌کند اطلاعات دقیق و قابل استفاده‌تری در اختیار کاربران قرار گیرد.



کلمه بازار در زبان‌های گوناگون تلفظ و آهنگ مشابهی دارد و محل‌های گوناگونی برای داد و ستد به شمار می‌رود. تاکنون این دامنه در خاورمیانه، شمال آفریقا و بخش عمده‌ای از آسیای جنوبی و مرکزی مورد استفاده کاربران مختلفی با زبان‌های اردو، پشتو، عربی، فارسی، کردی و دیگر گویش‌ها قرار گرفته است.

علیرضا صالح رییس مرکز ثبت دامنه .آی .آر پژوهشگاه دانش‌های بنیادی نیز در این مراسم گفت: دامنه‌های مختلفی در جهان در حال ظهور است و باید تلاش کنیم تا با گسترش دامنه‌های فارسی محیطی برای گسترش خط و زبان فارسی را فراهم کرد.

وی افزود: کشورهای مختلف دنیا در زمینه ثبت دامنه‌های محلی تلاش‌های فراوانی کرده‌اند و برای مثال کشورهای شرق آسیا تنها برای ارسال ایمیل از زبان انگلیسی استفاده می‌کنند و این نشان دهنده گسترش زبان‌های محلی در هر منطقه جغرافیایی است.



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
بهنام
۱۱:۲۸ ۰۲ آذر ۱۳۹۳
چطور میشه این دامین رو تهیه کرد؟؟؟؟؟
Germany
ناشناس
۰۰:۴۴ ۰۲ آذر ۱۳۹۳
خیلی عذر می خوام این ایران دات آی آر سرنوشتش چی شد که الان پسوند دات بازار رو اعلام کردید به مردم؟
Iran (Islamic Republic of)
ازاد
۰۰:۰۲ ۰۲ آذر ۱۳۹۳
اصلا جالب نیست و بسیار بعید می دونم رشد داشته باشه ، مگر عده ای که بخواهند بازار هیجانی ایجاد کنند
Iran (Islamic Republic of)
بلدزاده
۱۸:۲۴ ۰۱ آذر ۱۳۹۳
من هرچی تهران.بازار یا رایتل.بازار رو میزنم جواب نمیده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۲ ۰۲ آذر ۱۳۹۳
هوز که راه اندازی نشده
آخرین اخبار