سرپرستی نجفی در وزارت علوم با مجوز رهبری تمدید شد

سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: رییس جمهوری با دریافت مجوز از رهبر معظم انقلاب اسلامی حکم سرپرستی ام را تمدید کرده است.

به گزارش خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران؛ محمدعلی نجفی در پاسخ به این سوال که برخی رسانه‌ها مدعی شده اند شما به رغم پایان یافتن مهلت قانونی سرپرستی (در روز پنجشنبه 29 آبان ماه) با نامه رییس جمهوری در وزارت علوم حضور یافته اید، گفت: رییس جمهوری برای این کار از مقام معظم رهبری مجوز گرفته اند.

نمایندگان مجلس در روز 29 مردادماه رضا فرجی دانا وزیر سابق علوم، تحقیقات و فناوری را استیضاح و برکنار کردند. از آن زمان محمدعلی نجفی با حکم رییس جمهوری سرپرست وزارت علوم است.

براساس اصل 135 قانون اساسی، مهلت اداره یک وزارت خانه با سرپرست سه ماه است.

عباسعلی کدخدایی مشاور عالی دبیر شورای نگهبان با بیان این که قانون اساسی و تفسیر اصل 135 درباره ادامه سرپرستی وزارتخانه بیش از سه ماه مسکوت است، گفته بود: این امر، جزو اختیارات ولی فقیه است. شخص رییس جمهوری می تواند چنین درخواستی کند، در آن صورت رهبر معظم انقلاب به این موضوع ورود می کنند.

وی ادامه داد: در اصل 135 قانون اساسی تصریح شده است که رییس جمهوری باید برای وزارتخانه هایی که سرپرست ندارند، برای مدت سه ماه سرپرست تعیین کند بنابراین بیشتر از سه ماه فردی نمی تواند سرپرستی این وزارتخانه را برعهده بگیرد.

از روز 29 مردادماه تاکنون، رییس جمهوری سه گزینه را برای تصدی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای رای اعتماد به نمایندگان مجلس شورای اسلامی معرفی کرده است. تاکنون نمایندگان به محمود نیلی احمدآبادی سرپرست دانشگاه تهران و فخرالدین احمدی دانش آشتیانی معاون اسبق وزارت علوم برای تصدی این وزارتخانه رای اعتماد نداده اند. 

حجت الاسلام حسن روحانی روز چهارشنبه 28 آبان ماه و یک روز قبل از پایان یافتن مهلت قانونی سرپرستی محمدعلی نجفی بر وزارت علوم، محمد فرهادی وزیر اسبق آموزش عالی و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را برای دریافت رای اعتماد به مجلس معرفی کرده است.

قرار است جلسه رای اعتماد به فرهادی در روز چهارشنبه پنجم آذرماه برگزار شود.

پیش تر برخی حقوقدانان و نمایندگان مجلس تنها راه ادامه سرپرستی نجفی را بر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دریافت حکم حکومتی از حضرت آیت الله خامنه ای از سوی رییس جمهوری عنوان کرده بودند. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار