گزارش باشگاه خبرنگاران از وین؛

چهره یک صهیونیست در مذاکرات / کارهای جدی در وین / راهکار ریابکوف چیست؟ / اختلاف 16 هزار عددی ایران و غرب

طرف غربی هم به جز چند اظهار نظر کوتاه حرف دیگری را به صورت رسمی منتشر نمی کند. نمونه آن را می توان در اظهار نظر جان کری و اشتانمایر وزرای امور خارجه آمریکا و آلمان جستجو کرد که یکی از وجود اختلاف های بزرگ بین طرفین گفت و دومی از لزوم آمادگی ایران برای پیشرفت در مذاکرات سخن به زبان آورد.

به گزارش خبرنگار اعزامی باشگاه خبرنگاران به وین، هر چه به سوم آذر ماه نزدیکتر می شویم گمانه زنی ها بیشتر می شود. اینجا یک لحظه در مرکز رسانه ای خبر از تمدید مذاکرات می آید، لحظه ای بعد خبرنگار خبر می زند که گشایشی در مذاکرات صورت گرفته پس دو طرف به نتیجه می رسند. یک حساب کاربری در توییتر به نقل از یک منبع اروپایی که معلوم نیست چه کسی است خبر می زند: هنوز هیچ پیشرفت محسوسی در مذاکرات صورت نگرفته و طرف ایرانی حرکت حقیقی نمی کند. او (منبع ناشناس اروپایی) در ادامه به خبرنگار می گوید تصمیم سیاسی است و تکنیکی نیست. البته همان منبع مذاکره کنندگان جمهوری اسلامی ایران را هم در ادامه حتی متهم به نداشتن اختیار می کند.

حال اینکه در ساختمان هتل کوبورگ چه خبر است و امروز که اشتاینمایر و کری به ملاقات ظریف رفتند چه گفتند این را باید منتظر ماند و دید تا منابع رسمی و آشکار چه می گویند.

تیم جمهوری اسلامی ایران به غیر از حرفی که شب گذشته به نقل ار محمد جواد ظریف منتشر شد (خبر محمد جواد ظریف) و خبر رفتن به تهران خود را تکذیب کرد انگار روزه سکوت گرفته است.

از آن طرف هم هر چه از طرف غربی اعلام می شود یا به صورت منبع نزدیک است، یا ناشناس و ...

طرف غربی هم به جز چند اظهار نظر کوتاه حرف دیگری را به صورت رسمی منتشر نمی کند. نمونه آن را می توان در اظهار نظر جان کری و اشتانمایر وزرای امور خارجه آمریکا و آلمان جستجو کرد که یکی از وجود اختلاف های بزرگ بین طرفین گفت (خبر جان کری) و دومی از لزوم آمادگی ایران برای پیشرفت در مذاکرات سخن به زبان آورد (خبر اشتانمایر).

اینجا هر چند وقت یکبار صدای آژیر ماشین های پلیس به صدا در می آید و توجه خبرنگاران و عکاسان را به خود جلب می کند.

امروز در هوای سرد وین خبرنگاران، عکاسان و تصویربرداران در انتظار یک سوژه خبری بودند که محمد جواد ظریف و سید عبای عراقچی از مذاکره کنندگان ارشد جمهوری اسلامی ایران با حضور در بالکن هتل کوبورگ اندکی پیش از آغاز دیدار با اشتانمایر این سوژه خبری را به خبرنگاران دادند (خبر حاشیه).

سوژه دیگر حاشیه ای امروز را ماری هارف در صفحه توییتر خود منتشر کرد. امروز تیم هتل کوبورگ یعنی همانجایی که میزبان مذاکرات تاریخی است برای تیم آمریکایی یک کیک فرستاد (خبر حاشیه).

تیم آمریکایی که امروز در هتل کوبورگ کام خود را هم شیرین کرده بود، امروز یک نماینده دیگر در رسانه های مکتوب داشت که اظهار نظر کرده بود. فرانس 24 به نقل از یک مقام آمریکایی خبری زد مبنی بر اینکه کارهای جدی بسیاری توسط افراد زیادی در حال انجام است.

فضای مذاکراتی اینجا بگونه ای است که دو طرف شاید حاضر نیستند اندکی از موضع خود پایین بیایند با این تفاوت که جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات دائما به دنبال ارائه راهکار است و طرف غربی یا بهتر بگوییم آمریکایی به قول سرلشکر فیروزابادی در روزهای پایانی مذاکرات با چهره نتانیاهو وارد مذاکرات شده است (خبر فیروز آبادی).

سر لشکر فیروزآبادی در حاشیه نخستین جشنواره مالک اشتر، در جمع خبرنگاران درباره مذاکرات هسته‌ای اظهار داشت: آمریکا در روزهای پایانی مذاکرات در چهره نتانیاهو وارد شده است و حرف‌هایی که در عمان آورده‌اند، حرف اسرائیل بود. (گزارش بروجردی و ظریف)

امروز ظریف به دیدار همتای اتریشی خود هم رفت. در این دیدار وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و وزیر جوان اتریشی در مورد مناسبات دو جانبه بحث و گفتگو کردند. البته مسائل جاری هسته ای جمهور اسلامی ایران هم مورد دیگری بود که دو طرف با هم مورد ارزیابی قرار دادند. (لینک خبر دیدار با کورتز)

معاونان وزیر امور خارجه ایران هم امروز جلسه داشتند و با همتایان روس و آمریکایی خود دیدار و گفتگو کردند. (دیدارهای عراقچی و تخت روانچی) البته کارشناسان هم در روز پنجم مذاکرات، به بحث و تبادل نظر پرداختند. (دیدارهای کارشناسان)

مذاکرات در هتل تاریخی کوبورگ در جریان است اما انگار وزیر امور خارجه آمریکا فضای مذاکرات را به سایر نقاط جهان هم برده است. تماس تلفنی کری با نتانیاهو را که کنار بگذاریم، آقای وزیر امور خارجه امروز با همتایان کانادایی، ترکیه ای، اماراتی، بحرینی، قطری و شاید بعضی دیگر که نامی از آن ها نیامده تماس گرفته تا شاید اعلام شرایط ویژه برای رسیدن به توافق را داشته باشد. (خبر مکالمه تلفنی با وزرای امور خارجه)

اما اینکه چرا کری با همپیمانان خود گفتگو کرده است را شاید بتوان در دو تحلیل آورد اول اینکه آمریکایی ها خود را بسیار فعال برای رسیدن به توافق نشان دهند و دوم هم این مورد که می خواهند اینگونه القا کنند که توافق حاصل شده است و آن ها در حال رایزنی با شرکای منطقه ای و بین المللی خود هستند.

در حالی که هنوز وزرای امور خارجه آمریکا و آلمان در وین هستند، برخی خبرها حکایت از آن دارند که لاوروف هم به پایتخت اتریش می آید. پیش از این اعلام شده بود فقط در صورتی لاوروف به وین می آید که پیشرفت محسوسی در مذاکرات حاصل شده باشد اما ظواهر امر و نبودن جنب و جوش در میان خبرنگاران نشان می دهد لاوروف شاید صرفا برای رایزنی به وین می آید.

در همین حال اما هیچ خبری از طرف تیم مذاکره کننده چینی و حضور یا عدم حضور وزیر امور خارجه یا یک مقام ارشد سیاسی شان در وین نیست.

"متئو کرونیگ" عضو ارشد اندیشکده شورای آتلانتیک که تا این اواخر مشاور امور ایران در دولت باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا بود در گفتگو با بی بی سی در باره موانع دستیابی به توافق در مذاکرات گفته است: مهم ترین مسئله مورد اختلاف مسئله ظرفیت غنی سازی ایران است. ایران 19 هزار سانتریفوژ دارد. خواسته گروه پنج به اضافه یک این است که ایران این ظرفیت را به سه هزار سانتریفوژ تقلیل دهد. ایران نیز با برچیدن حتی یک سانتریفوژ نیز مخالف است و در واقع می گوید قصد دارد این ظرفیت را افزایش دهد. این مهم ترین مسئله مورد اختلاف است. البته مسائل مورد اختلاف دیگری نیز وجود دارد که مسئله لغو تحریم ها، زمانبندی لغو تحریم ها و بخش های دیگری از برنامه هسته ای ایران از جمله آنهاست.

جدای از مساله مطرح شده از قول بی بی سی اما اریک شولتز سخنگوی رسمی ریاست جمهوری آمریکا گفته است: اگر بخواهم صادق باشم باید بگویم هنوز اختلافاتی وجود دارد، هنوز اختلافات بزرگی وجود دارد.

سخنگوی کاخ سفید مدعی شد: رئیس جمهور تاکید دارد که ما توافق بد امضا نخواهیم کرد. درباره هیچ توافقی توافق نخواهیم کرد مگر اینکه عملا همه راهها به طرف سلاح هسته ای بسته شود.

ریابکوف مذاکره کننده ارشد روسیه که به وین آمده بود و دوباره به مسکو برگشته بود امروز، جمعه اول آذر ماه 1393 ، باز هم در هنگام ورود به وین به خبرنگاران اظهار داشت: لازم خواهد بود تا شورای امنیت سازمان ملل، قطعنامه‌ای را تصویب کند تا توافق آینده در مورد برنامه هسته ای ایران جنبه الزام آور پیدا کند.


ریابکوف افزود: برای اینکه چنین توافقی استمرار قضایی و ماهیتی الزام آور داشته باشد یک قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل لازم خواهد بود.

تا روز دوشنبه، سوم آذر ماه 1393 ، تنها 48 ساعت باقی است و باید دید که آیا دو طرف می توانند به راه حلی برای امضا توافق برسند یا مذاکرات تمدید می شود و یا سناریوهای دیگری که در رسانه ها نطرح می شود در پایان سوم آذر اتفاق خواهند افتاد.

انتهای پیام/

برچسب ها: عمان ، نیویورک ، دیپلمات ، ایران ، فیلم ، دانلود ، عکس ، وین ، اتریش ، مذاکرات ، آمریکا ، ظریف ، مایکل مان ، وندی شرمن ، آدام شوبین ، عراقچی ، غنی سازی ، بمب اتم ، اسرائیل ، یوکیا آمانو ، آژانس اتمی ، سازمان ملل ، نتانیاهو ، اوباما ، چین ، آلمان ، کاترین اشتون ، افخم ، وزارت خارجه ، توافق ژنو ، اتحادیه اروپا ، راکتور ، سانتریفیوژ ، آب سنگین ، اراک ، قم ، فردو ، ویلیام برنز ، نطنز ، انگلیس ، چاک هیگل ، جان کری ، تحریم نفت ، اورانیوم ، هلگا اشمیت ، nuclear talks ، geneva talks ، world powers ، iran talks ، iran us ، negotiations ، tehran ، deal possible ، khamenei ، optimistic iran ، supreme leader ، nuclear team ، zarif ، rouhani ، washington ، un ، us negotiator ، wendy sherman ، sanctions ، uranium ، enrichment ، nuclear weapon ، geneva ، iaea ، yukiya amano ، obama ، john kerry ، paris ، french ، abbas araqchi ، britain ، china ، russia ، united states ، arak ، heavy water ، netanz ، fordow ، hassan rouhani ، javad zarif ، catherine ، ashton ، diplomats ، eu ، nuclear program ، nuclear ، agreement ، iranian ، officials ، banking ، ap ، reuters ، yjc ، netanyahu ، vienna
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
جان آور
۰۹:۲۳ ۰۲ آذر ۱۳۹۳
آرزوی پیروزی برای ایرانی سربلند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۳ ۰۲ آذر ۱۳۹۳
مرسی از گزارشتون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۳ ۰۱ آذر ۱۳۹۳
انشاالله تیم مذاکره کننده ما در مذاکرات پیروز و سربلند باشند.
آخرین اخبار