در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد

برگزاری کنگره واکاوی جریان تکفیری با حضور علمای دینی در قم/ جنگ جریان‌های تکفیری با خدا/ داعشی‌ها گوشت برادران خود را می‌خورند + فیلم

در برنامه گفتگوی ویژه خبری «سیدمهدی علیزاده موسوی» دبیر اجرایی کنگره جریان‌های تکفیری در قم و «عبدالله الهلالی» مفتی پیشین استرالیا و از علمای برجسته مصر در این برنامه حضور داشته و به بررسی جریان‌های تکفیری پرداختند.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران در گفتگوی ویژه خبری «سیدمهدی علیزاده موسوی» دبیر اجرایی کنگره جریان‌های تکفیری در قم و «عبدالله الهلالی» مفتی پیشین استرالیا و از علمای برجسته مصر در این برنامه حضور داشته و به بررسی جریان‌های تکفیری پرداختند.

سیدمهدی علیزاده موسوی در پاسخ به این سوال که این همایش با چه انگیزه‌ای تدارک دیده شده است گفت: یکی از مهمترین معضلات که امروزه جهان اسلام با آن مواجه است جریان‌های تکفیری بوده و در گوشه و کنار جهان از آفریقا، آسیا و حتی اروپا به نوعی جهان بشریت را دچار فتنه‌ای به نام تکفیر کرده است.

وی تصریح کرد: ریشه جریان‌های تکفیری مانند غد‌ های سرطانی است که در جهان اسلام مشاهده می‌کنیم.

دبیر کنگره جریان‌های تکفیری در قم با بیان این که یکی از مهمترین مسائلی که در مقابل این جریان انحرافی باید پرداخته شود این است که چگونه می‌توان جلوی این گروه‌ها را گرفت اظهار داشت: این جریان‌های انحرافی خون هزاران مردم را می‌ریزند و جان بسیاری از کودکان را مورد خطر قرار می‌دهند و حال به همین خاطر شاهدیم که علمای اسلام فردا گرد هم خواهند آمد و در همایشی نسبت به این پدیده شوم موضع گیری خواهند کرد.

جهل جوامع، فرصت بروز جریان انحرافی

وی افزود: در حقیقت ابعاد مختلف این فتنه را در جهان اسلام مورد بررسی قرار می‌دهند.

علیزاده موسوی با بیان این که احساس می‌شود یکی از عوامل مهم به وجود آمدن جریان‌های تکفیری در جهان اسلام جهل جوامع است عنوان کرد: به گونه‌ای است کسانی که به نوعی دچار جذب این گروه‌ها می‌شوند و خون هزاران انسان را می‌ریزند افرادی هستند که به نوعی به مباحث آشنایی نداشته و یکی از وظایف عالمان است که آنان را آگاه کنند.

 وی بیان داشت: طبق گفته پیامبر مکرم اسلام مبنی براینکه بدعت‌ها مشخص شود بر عالم است که علم خود را ارائه دهد و اگر این کار را نکند لعنت خدا بر او باد.

برگزاری کنگره واکاوی جریان تکفیری درقم

 دبیر کنگره همایش‌های تکفیری در قم با بیان این که علما برای اطلاع رسانی به تمام جهان در وهله اول وظیفه اطلاع رسانی این جریان‌ها را دارند گفت: علما برای اطلاع رسانی برای جریان هایی که جزو اسلام نیستند و به خاطر جهل جذب این گروه‌ها شده‌اند باید اطلاع رسانی کرده و توانسته ریشه‌های اندیشه آنان را بست و به تمامی علما واقعیت این گونه جریانات را بفهمانند.

وی ادامه داد: به همین خاطر فردا و پس فردا شاهد حضور علما از سرتاسر جهان اسلام هستیم تا توانسته به نوعی با این گونه اندیشه‌ها مبارزه کنند.

علیزاده موسوی در پاسخ به این سوال که در این کنگره به چه موضوعاتی خواهید پرداخت علما از چه کشورهایی میهمان این کنگره هستند پاسخ داد: در 4 محور حقیقی مباحث مورد بررسی قرار می‌گیرد اول از همه روح علمی است به دور از سیاست که می‌خواهند ماهیت فتنه را بررسی کرده و در بحث دیگر تبار شناسی و تاریخ فتنه مورد نظر است از گروه‌های خوارج گرفته تا دیگر افراد در تاریخ مورد نظر قرار می‌گیرند.

 دبیر کنگره همایش‌های تکفیری در قم از دیگر محورهای این کنگره به ریشه شناسی گروه‌های تکفیری و اعتقادی اشاره کرد و گفت: پرداختن به مسائلی هم چون توحید، ایمان، کفر، حیات و به نوعی قرابت انحرافی با این گونه معانی مد نظر قرار دارد و در محورهای سوم به بررسی این که در پیدایش این گونه گروه‌ها چه دست‌هایی پشت این پرده قرار دارد همچون صهیونیست و کشورهای غربی که در حمایت از گروه‌های تکفیری هستند ارزیابی می‌شود.

مقالات زیادی به دبیرخانه کنگره رسیده است


 وی افزود: محور چهارم این کنگره راهکارها و برون رفت‌ها از جریان‌های تکفیری مد نظر قرار دارد که برون رفت‌ها در این جریان بسیار حائز اهمیت است خوشبختانه با فراخوانی که شده است با دستور حضرت آیت‌الله مکارم و سایر مراجع از این کنگره بسیار حمایت شده و تاکنون چکیده 700 مقاله به دست ما رسیده که در هشت جلد چاپ و تبدیل به نرم افزار و لوح فشرده به دو زبان عربی و فارسی که قابل ارائه به مجموعه‌ها می‌باشند.

 علیزاده موسوی ادامه داد: متکلمین نسبت به گروه‌های تکفیری فردی است که مباحث را دسته بندی کرده و کتاب‌های مصوری را در باب تخریب گروه های تکفیری به چاپ رسانده است که امروز در اقصی نقاط جهان همچون سوریه، لیبی، سومالی به صورت مصور به دست افراد رسیده است.

دبیر کنگره همایش‌های تکفیری در قم با بیان این که مهمترین اهداف این کمیته ارزیابی راه های برون رفت از جریان های تکفیری است گفت: در این کنگره از 82 کشور مهمان داریم که علمای شیعه و سنی در کنار هم می خواهند اصل تکفیر را مورد نقد قرار دهند.

اتحاد مسلمانان مهمترین رکن مبارزه با جریان‌های تکفیری

در ادامه گفتگو مفتی تاج الدین حامد عبدالله الهلالی مفتی پیشین استرالیا و از علمای برجسته مصر در پاسخ به این سوال که ریشه سیاسی و مذهبی این جریان‌های تکفیری جهان اسلام را با چالش مواجه کرده است چیست و چگونه می‌توان با آن مقابله کرد گفت: خداوند ما را مشرف کرد به این دین عظیم و خداوند حکیم دستورات حکیمانه او و پیامبر رئوف را برایمان فرستاد این دین چنین شرفی را به کسی نمی‌دهد که پیروان آن باشد مگر این که واقعا مسلمانان از زبانش و از دستش در امان باشند زبان و دست افراد بسیار مهم است و در روایتی دیگر آمده است کسانی که مردم از زبان و دستش در امان باشد و اسلام عزیز به عنوان یک دین دارای طرحی است و اهدافی دارد و ثمره مفیدی را نیز در بردارد که یکی از طرح‌های آن انسان سازی می باشد.

وی تصریح کرد: انسان سازی موضوعیت آن در دنیا وجود دارد و در مریخ و کرات دیگر وجود ندارد و باید در همین کره زمین ثمره آن را بیابیم ثمره آن مسلمانان توانسته آموزه‌های خود را در تمام فعالیت‌ها و زندگی خود را به یک دنیای دیگر منتقل کند و در پیشگاه خدا سربلند شوند و به سمت خداوند بروند.

مفتی پیشین استرالیا و از علمای برجسته مصر با بیان این که تکفیری‌ها می‌خواهند جنگی برای رویارویی با قرآن و خدا و بندگان راه بیندازند اظهار داشت: پدیده تکفیر یک جنگی است برای خدا و برای رویارویی با او، بندگان و قرآن مجید می‌باشد و جنگی است برای مقابله با طرح خداوند در زمین من به این کسانی که می بینم با خدا اعلام جنگ کرده‌اند خود مدرک خود را مهر زده اند.

الهلالی بیان داشت: اسلام دو اصل دارد خداوند به مسلمانان و بنده مسلمانی که شهادتین را بر زبان می آورد آیا کسی می‌تواند جرات این را دارد که شهادتین را بگوید ولی آن را زیرپا بگذارد.

جنگ جریان‌های تکفیری با خدا


وی با بیان این که جریان‌های تکفیری خود کافرند و بدانند که با خدا می‌جنگند تصریح کرد: ای تکفیر بدان که تو با خدا می جنگی که در مقابل او زبان درازی می‌کنی و سپس می‌آیی به ترسی که خدا در زمین گذاشته برای انسان و انسان سازی بشریت و خدا اینها را خلق کرده و برای هر نفس بشری مقابل همه انسان‌ها قرار داده احترام را نیز به وجود آورده و همان طور که در قرآن آمده است کسی که یک نفر را بکشد به گونه‌ای است که کل جامعه را کشته و اگر بتواند یک نفس را زنده کند انگار کل جهان را زنده کرده است.

مفتی پیشین استرالیا و از علمای برجسته مصر ادامه داد: ای جوان تکفیری بدان که گول خورده ای و تو با قرآن و خدا می جنگی آیات قرآن را بخوان شما نمی‌بینید که هیچ یک از پیامبران با قوم خودش با زبان تکفیر حرف نزده است.

الهلالی با بیان این که حضرت ابراهیم در مورد پدربزرگش استغفار کرد با توجه به این که او بت پرست بود اظهار داشت: حضرت ابراهیم گفت خدایا مرا بیامرز و به آنان گفت که شما جاهلید و از خداوند طلب استغفار کرد من شما را به چالش می‌کشم و هر کسی که بیاید یک آیه قرآن بیاورد که یک پیامبر قوم خود را تکفیر کرده و یا به آنها تهمت تکفیر زده است.

وی ادامه داد: پیامبر مکرم اسلام با یارانش هیچ گاه کسی را تکفیر نکرد و حتی در کردار و رفتارش هزاران نمونه‌ای داریم از احادیث موجود است که آن هشدار داده است که تکفیر نکنید و از این جا می گویم به کسانی که قول خورده اند و این پدیده را پیش می‌گیرد شما دارید آماده سازی می‌کنید البته نه برای مصلح (صاحب زمان) کل بلکه برای دولت صهیونیست خود را آماده می‌کنید و شما می خواهید اسرائیل از نیل تا فرات را زمینه سازی کنید نه این که برای دولت عدل الهی.

تلاش جریان‌های تکفیری برای مخدوش کردن چهره اسلام

مفتی پیشین استرالیا و از علمای برجسته مصر تصریح کرد: بیایید توافق صلح با خدا را اجرا کنیم بیایید برگردیم به راه خدا الله اکبر بگویید ولی سر افرادی را نبرید چرا که این یکی از شعائر دینی است و خطرناک ترین آن چیزی که داریم پرداخت می‌کنیم برخی کشورهای غربی ما نگران خیلی مسائل خود نیستیم حال غربی‌ها امروز اسلام هراسی به کمک تکفیر به راه انداخته و می‌خواهند چهره اسلام را مخدوش کنند.

الهلالی با بیان این که ما همیشه سربلند بوده‌ایم و الله اکبر را سر می‌دادیم تصریح کرد: امروز داعشی‌ها از مساجد فرار کرده اند و از واژه الله اکبر برای سربریدن استفاده می‌کنند و به سوی شعار الله اکبر نمی‌آیند و همین پدیده تکفیری در مصر خیلی‌ها مرتد شده و متاسفانه به سکولاریسم روی آورده‌اند.

 وی عنوان کرد: از همین انحراف و کج فهمی داعشی و تکفیری‌های اسلامی را بر روی کار آوردند و به اصول اصلی آن پای بند نبودند الله اکبر یعنی این که بیایید اذان بگویید نه این که سر مردمان بی گناه را از تن جدا کنید.

داعشی‌ها گوشت برادران خود را می‌خورند

 مفتی پیشین استرالیا و از علمای برجسته مصر ادامه داد: برای شما عیب است ما نباید زمانه را بد بدانیم خود این گروه‌ها زمانه را بد کرده‌اند متاسفانه امروزه گرگ‌ها گوشت خود را نمی‌خورند ولی می‌بینیم که این گروه‌ها گوشت برادران خود را به راحتی می‌خورند این امر از صدها و عیب بدتر است.

الهلالی با بیان این که علما بیایند این پدیده را کارشناسی کنند و این بدترین شرطی است که دامن گیر جامعه اسلامی شده است تاکید کرد: این خطر بزرگی برای جامعه اسلامی است از جمهوری اسلامی تشکر می‌کنم برای برپایی چنین کنگره‌های جهانی و کاملا ثمربخش ان شالله خواهد بود و از خدا می‌خواهیم که در کنگره دوم مکه مکرمه برگزار شود و با موافقت مسئولین آن جا بتوانیم برگزار کنیم تاکید می‌کنم صدای حق و تکفیر پیروز خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که امروزه شاهدیم پدیده‌ای به نام مقاومت و جهاد و شهادت در بین مسلمان‌ها وجود داشت که نماد آن در حزب الله لبنان توانست رژیم صهیونیستی را از جنوب لبنان اخراج کرده و هم چنین توانست در غزه و رژیم صهیونیستی فائق بیاید اما متاسفانه طی دو سه سال گذشته ما با یک پدیده تکفیر و ترور مواجهیم که به جای این که سلاح خود را به سمت رژیم صهیونیستی نشانه گیری کنند به سمت امت اسلامی نشانه گیری کرده‌اند حال چرا استکبار جهانی تلاش کرده تا پدیده تکفیر را جایگزین مقاومت کند پاسخ داد: واقعا زندگی سختی است چه بگوییم همین افراد زندگی را تلخ کرده و تعجب می‌کنیم افراطی گری و تروریسم آمریکایی‌ها، غربی‌ها در برابر همان محور گذاشته اند ساختند و پرداختند و ساختند این برچسب را بر دشمنان بزنند اما چه از لحاظ بعد سیاسی و...

مفتی پیشین استرالیا و از علمای برجسته مصر افزود: اما متاسفانه این موضوع و وقتی یک تکه چوب از بالا به میخی به آن ضربه می‌زنیم می‌گویند که ای میخ چرا بر سر من می‌کوبی؟ حال امروزه این افراد می‌خواهند کالبد جهان اسلام را تکه تکه کنند و این در حالی است که محور مقاومت هیچ گاه شکست نمی‌خورد چرا که خدا حامی حق و حقیقت است و خداوند وعده داده است هر توطئه‌ای و خوابی علیه مقاومت ببینند سلاح مقاومت و ادبیات عزت آنان را از بین خواهد برد.
 
الهلالی با اشاره به این که ایران اسلام را دوست دارد و همیشه عاشق آموزه‌های اسلامی است گفت: الله همیشه کلمه والایی بوده است به طوری که همیشه سربلند است.   

ایران هزینه هنگفتی را برای فلسطین پرداخت کرده است

وی با تاکید براینکه ایران هزینه هنگفتی را برای فلسطین پرداخت کرده است ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران به تکلیف الهی خود همواره عمل می‌کند.

مفتی پیشین استرالیا و از علمای برجسته مصر با اشاره به این که باید گروه‌های تکفیری و تروریستی را نابود کنیم گفت: این گروه‌ها از این که از سلاح مقاومت شکست خورده‌اند ناراحت هستند.

الهلالی با اشاره به این که بنده در رفح و حوادث غزه بوده ام ادامه داد: پیگیر اوضاع هستم به طوری که اخبار فلسطین را رصد می‌کنم.  

وی با بیان این که فلسطینی‌ها عقب نشینی نخواهند کرد گفت: روزی مسلمانان خواهند آمد و آمادگی خود را برای دفاع از ملت فلسطین اعلام خواهند کرد.

مفتی پیشین استرالیا و از علمای برجسته مصربا اشاره به این که عزت و کرامت را خداوند برای مومنین رقم زده است خاطر نشان کرد: این غده سرطانی به زودی از بین خواهد رفت به گونه ای که با زور با آن ها صحبت خواهیم کرد زیرا آن ها زبان زور را می شناسند.

 الهلالی با اشاره به این باید فلسطین آزاد شود خاطر نشان کرد: باید همه به مسجد القصی برگردند و در آنجا اقامه نماز کنند.

وی با اشاره به اوضاع سوریه، عراق و مصر ادامه داد: برادران و پدرانم خون شما برای این امت گران است پس باید خود را بیمه کنید.

مفتی پیشین استرالیا و از علمای برجسته مصر با اشاره به این که باید خود را در برابر تکفیری‌ها و تروریست‌ها واکسینه کنید ادامه داد: باید با سلاح علم به مقابله با این گروه‌های تکفیری بپردازیم.

الهلالی افزود: شما اگر بخواهید پیشتان می‌آیم و متقاعدتان می‌کنم.

طرح آمریکایی صهیونیستی شکست خواهد خورد

وی با اشاره به این که باید لیبی، یمن و عراق، سوریه و پاکستان را از این گروه های تکفیری پاک کرد گفت: طرح های آمریکایی صهیونیستی شکست خواهد خورد.

مفتی پیشین استرالیا و از علمای برجسته مصر در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه علمای شیعه و سنی برای برون رفت از این فاجعه چه باید کنند افزود: باید به ریسمان الهی چنگ زنند.

الهلالی با اشاره به این که فتنه انگیزان و دلالان فتنه سایرنیکورا قبول کرده اند افزود: امت اسلامی باید سرافراز باشد.
   
وی با اشاره به این که وظیفه شرعی مسلمانان ایجاد وحدت است خاطر نشان کرد: باید فریضه الهی را به خوبی گوش داد.

ضرورت زنده نگه داشتن وحدت در میان مسلمانان

مفتی پیشین استرالیا و از علمای برجسته مصر با تاکید براینکه باید وحدت را زنده نگه داریم افزود: باید در دل و افکارجوانمان نفوذ یابیم.

الهلالی با اشاره به این که بنده به عنوان عالم اسلامی می‌خواهم مابقی عمرم را در بین جوانان سپری کنم گفت: می‌خواهم عقل آن ها را فعال نگه دارم تا در خدمت وحدت و امت اسلامی باشند.   

وی با اشاره به این که باید در تکفیر پیروز شد گفت: ان شالله بیش از پیش شاهد پیروزی مقاومت اسلامی خواهیم بود.

علیزاده موسوی در ادامه برنامه در پاسخ به سوالی مبنی براینکه کنگره های برگزار شده چه نتیجه‌ای داشته‌اند گفت: قبل از برگزاری کنگره اصلی در ایران فضای بین‌المللی را در کشورهای مختلف در این راستا آماده کردیم.

دبیر کنگره همایش‌های تکفیری در قم با اشاره به این که اولین نشست در سوریه برگزار شده است ادامه داد: در این کشور با عنایت به فضایی که وجود داشت خوشبختانه از مباحث استقبال خوبی شد.

وی با اشاره به این که برای رایزنی با علما به این کشور سفر کرده بودیم افزود: به خدمت علمای سوریه رسیدیم.

علیزاده موسوی با اشاره به جنایات تکفیری‌ها ادامه داد: گروه‌های تکفیری جنایاتی را در سوریه کردند که حتی خوارج این جنایات را انجام نداده بود.

دبیر کنگره همایش‌های تکفیری در قم با اشاره به این که در شهر دمشق همایشی برگزار شد که در آن 120 نفر از علمای شیعه و سنی حضور داشتند گفت: فرزند سعید رمضان بوتی در کنار 40 نفر از شاگردانش در این کشور به شهادت رسید.

وی با بیان این که چهره‌های بزرگی از سوریه در این همایش جمع شدند و در نهایت مواضع تندی را علیه تکفیری‌ها اعلام کردند ادامه داد: چهره‌های افراطی در این کشور اقدام به جنایات کردند.

 جمع آوری 2500 کلیپ از جنایات تکفیری ها در پژوهشکده حج و زیارت

علیزاده موسوی بیان کرد: در پژوهشکده حج و زیارت 2500 کلیپ از جنایات گروه‌های تکفیری و جمع آوری کرده‌ایم و در نهایت قطع نامه خوبی را در این رابطه صادر کردیم.

 دبیر کنگره همایش‌های تکفیری در قم با اشاره به این که کسی که اهل قبله است نمی‌توان آن را تکفیری دانست گفت: به هیچ عنوان نمی‌تواند کسی را که اهل قبله است را محکوم به قتل کرد.

 وی با بیان این که نشست دیگری در پاکستان برگزار شده است افزود: در این کشور هم شاهد حضور گروه‌های تکفیری هستیم.

علیزاده موسوی با اشاره به این که در این کشور شاهد قتل عام مردم بیگناه توسط گروه‌های تروریستی هستیم اظهار داشت: خون مسلمانان بیگناه به زمین ریخته می‌شود.

دبیر کنگره همایش‌های تکفیری در قم با اشاره به این که در کشور پاکستان در شهر اسلام آباد در این رابطه همایشی برگزار شده است گفت: علمای بزرگی از گروه‌های مختلف در این همایش حضور داشتند.

 وی با اشاره به این که همایش برگزار شده قابل بحث است افزود: در همایشی که در پاکستان برگزار شد با علمای گروه‌های مختلف دیدار و گفتگو داشتیم.

علیزاده موسوی با اشاره به این که زخم تکفیر عمیق است به طوری که بر استخوان می‌نشیند گفت: سمی الحق در این همایش شرکت کرده بود.

همایش دیگری در عراق برگزار شد

دبیر کنگره همایش‌های تکفیری در قم با اشاره به این که 45 نفر در یک روز در این همایش پیرامون گروه‌های تکفیری و جنبه‌های مختلف این گروه تروریستی اقدام به سخنرانی کرده‌اند بیان کرد: همایش دیگری در عراق برگزار شده است.

 وی با اشاره به این که در سال 2013  9500 نفر کشته شده‌اند که 1500 نفر آن ها در ماه رمضان به هلاکت رسیدند گفت: مردمان عراق در زمان افطار به رستوران ها یا قهوه خانه ها برای افطاری می رفتند واین زمان موقعیت مناسبی برای گروه‌های تکفیری به حساب می‌آمد تا اقدام به قتل عام مردمان بیگناه کنند.

علیزاده موسوی با اشاره به این که همایش برگزار شده در عراق بسیار اساسی بود خاطر نشان کرد: موج خوبی در دنیا در این رابطه به وجود آمد.

دبیر کنگره همایش‌های تکفیری در قم با بیان این که همایش کوچکی در زاهدان پیرامون گروه‌های تروریستی برگزار شد افزود: در این همایش علمای شیعه و سنی نیز حضور داشتند.

 وی با اشاره به این که باید پیرو منطق باشیم و به آن عمل کنیم گفت: در استان‌های گلستان، خراسان شمالی، خراسان جنوبی و هرمزگان همایش‌هایی در این راستا برگزار شده است.

 علیزاده موسوی با اشاره به این که اکنون همه علما در قم جمع شده‌اند تا به نتایج خوبی دست یابیم گفت: در همایشی که در قم برگزار شده است علمای بزرگی نیز شرکت کرده‌اند به طوری که امیدواریم به نتایج خوبی دست یابیم.

برای دیدن فیلم اینجا کلیک کنید.
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار