امرودی عنوان کرد

تحقق هویت محله ای؛ با صمیمی کردن مردم حول محور کتاب

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در مراسم تجلیل از کتاب یاران و برگزیدگان کتابخانه داران خانگی شهر تهران که با حضور معاون فرهنگی وزیر ارشاد برگزار شد گفت: با فعال سازی کتابخانه های خانگی در پایتخت، مردم حول محور کتاب با یکدیگر صمیمی می شوند و بسیاری از اهداف مدیریت شهری در بحث هویت محله ای نیز تحقق می یابد.


به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران ، مراسم تجلیل از کتاب یاران و برگزیدگان نخستین جشنواره کتابخانه های خانگی شهر تهران با حضور حجت الاسلام والمسلمین میثم امرودی معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزیر ارشاد، برزین ضرغامی مدیرکل ارشاد استان تهران، عبادالله رمضانی مدیر کل فرهنگی شهرداری تهران، معاونین امور اجتماعی و مدیران فرهنگی مناطق  و جمعی از کتاب یاران برتر و برگزیدگان کتابخانه داران خانگی شهر تهران و نویسندگان فعال حوزه مدیریت شهری در ایوان شمس  برگزار شد.
 
نویسندگان، کارگردانان فرهنگ کشور هستند

در این همایش حجت الاسلام والمسلمین میثم امرودی معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با تبریک فرارسیدن هفته بسیج اظهار داشت: امروز بناداریم از تلاش های بی ریا، آرام و بی ادعای سرادران بزرگ علمی و خدمتگزاران به فرهنگ کشور قدردانی و تجلیل کنیم.

وی ترویج فعالیت های کتابخوانی را از اهداف فرهنگی شهرداری تهران دانست و افزود: باید به جایی برسیم که مردم ما نویسندگان مملکت خود را مانند دیگر مشاهیر به خوبی بشناسند و این امر با ترویج کتاب و کتاب خوانی در دل محلات تهران امکان پذیر است. 

امرودی برپایی نمایشگاه گسترده از کتاب های موجود در محله ها را ضروری برشمرد و اظهار داشت: در هر خانه ممکن است ده ها جلد کتاب وجود داشته باشد که مورد نیاز اعضای خانواده نباشد اما نیاز دیگران را رفع کن. بنابراین تبدیل قرائت خانه ها به نمایشگاه کتاب برای دسترسی عموم شهروندان کار مشکلی نیست و بیشتر از اعتبار مالی به اعتقاد، باور، تدبیر و مدیریت نیاز دارد.

وی گفت: در برخی از کشورها شاهد بودم جوانان ایرانی جمعه بازار کتاب را با عنوان «کتاب های اضافه خانه من کتاب های مورد نیاز امروز شماست» را با فروش این کتاب ها به قیمت نازل راه اندازی کرده بودند که این ایده می تواند در کشور ما نیز پیاده سازی و ترویج شود.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران از نویسندگان به عنوان کارگردانان فرهنگ کشور یاد و عنوان کرد: با فعال سازی کتابخانه های خانگی در پایتخت، مردم حول محور کتاب با یکدیگر صمیمی می شوند و بسیاری از اهداف مدیریت شهری در بحث هویت محله ای نیز تحقق می یابد.  
امرودی با تاکید بر لزوم توجه به ذائقه مخاطبان در حوزه کتاب، خطاب به کتاب داران اظهار داشت: تبدیل کتابخانه ها به پاتوق فرهنگی کودکان، نوجوانان، جوانان، بانوان و سایر نخبگان در محله ها جای تقدیر  دارد و همه باید برای ترویج این فرهنگ بکوشیم.

صالحی: برای نجات از زلزله فرهنگی باید در ترویج کتاب بکوشیم

در ادامه این همایش سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزیر ارشاد گفت: اگر بخواهیم شهرمان را از زلزله فرهنگی نجات دهیم که این زلزله هزاران بار ناگوارتر و سخت تر از زلزله فیزیکی است، باید کتاب بخوانیم و در ترویج کتاب بکوشیم، کتاب دریچه ماندگاری شهرهاست.

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به گسترش روزافزون پدیده شهرنشینی افزود: شهرنشینی اگر در گذشته یک واقعیت محدود بود امروز به واقعیتی گسترده تبدیل شده است.

صالحی با بیان اینکه طبق آخرین سرشماری ایران در سال 90 بیش از 70 درصد در شهرها زندگی می کنند، گفت: امروزه آنچه شهرها را می سازد امکانات سخت افزاری نیست، بلکه شهروندان خوب سازنده شهرها هستند؛ شهروندانی که اخلاق و فرهنگ شهرنشینی را متناسب با زندگی امروزی و همراه با حفظ هویت  نگهداری می کنند.

وی رعایت اخلاق، مراقبت از امکان عمومی، احترام به حقوق دیگران، وقت شناسی و مشارکت در امور اجتماعی را از ارزش های اخلاقی فرهنگی شهرنشینی دانست و افزود: اگر نخواهیم زیر شهرهای لجام گسیخته مدفون شویم و شاهد موجی از آسیب های اجتماعی باشیم، باید فرهنگ شهرنشینی درست را یاد بگیریم؛ برای سامان بخشی به وضعیت شهرها همه شهروندان مسئولند.

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد با اشاره به تاثیرگذاری پایدار کتاب در تغییر فرهنگ شهرنشینی تصریح کرد: رسانه های دیگر نیز ممکن است اثرگذاری کوتاه مدت و سریع در حوزه فرهنگ سازی داشته باشند و حتی در وهله نخست جذاب تر به نظر بیایند. اما آثار کتاب در مقابل سایر رسانه ها پایدارتر و ماندگار تر است.

صالحی خطاب به کتابداران کتابخانه شهرداری تهران و صاحبان کتابخانه های خانگی گفت: کسی که عضو کتابخانه می شوند فرهنگ شهری در او پایدار می شود . این تاثیر جدای از تاثیر فرهنگی عضویت در کلوپ تصویری است، چراکه کتابخانه به تغییر ماهوی فرهنگ شهروندی منتج می شود و این کار اندکی نیست.

صالحی افزود: با توجه به  مسیری که در کلان شهرها پیش رو داریم، کتابخانه ها روزنه های فرهنگ سازی اند و شهرداری باید بتواند در گسترش این روزنه ها بیش از پیش موثر باشد.

وی همچنین حمایت از ناشران شهری ، نویسندگاه شهری و شهروندی را از ضرورت های فرهنگی شهرداری بر شمرد و خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم شهرمان را از زلزله فرهنگی نجات دهیم که این زلزله هزاران بار ناگوارتر و سخت تر از زلزله فیزیکی ست باید کتاب بخوانیم و در ترویج کتاب بکوشیم؛ کتاب  دریچه مادگار شهرهاست.

همچنین شعرخوانی سعید بیابانکی، هم خوانی گروه تواشیح اسوه و اجرای برنامه و مدیحه سرایی از سوی مداح اهل بیت حاج غلام کویتی پور از میان برنامه های این همایش بود.

در پایان این همایش از کتاب یاران و برگزیدگان نخستین جشنواره کتابخانه های خانگی شهر تهران بااهدای لوح سپاس و هدایا تجلیل به عمل آمد.

انتهای پیام/
برچسب ها: تحقق ، هویت ، محله
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار