حاشیه در وین؛

کری در حلقه پنج نفره / صحبت های وزیر امور خارجه با مخاطب خاص / بالاخره تمدید یا توافق؟

اینجا شهروندان و مسئولان همانند «تهران» و «ایرانگ انتظار ابر و باران و برف را از آسمان ندارند و شاید نوعی روزهای بارانی را فقط برای هوای عاشقانه‌اش بخواهند، نه برای پر شدن سد و رد کردن سال‌های خشکی. یک راننده تاکسی اینجا می‌گفت امیدوارم امسال وین برف نبارد.

به گزارش خبرنگار اعزامی باشگاه خبرنگاران به وین، ششمین روز مذاکرات آغاز شده است. چشمانمان را که باز کردیم متوجه شدیم از دیدارهای اعلام شده در ابتدای روز معلوم است، امروز روز پر کاری برای تیم‌های مذاکره کننده و پر خبری برای تیم‌های رسانه‌ای است.
 
هشت و سی دقیقه صبح، عراقچی و تخت روانچی با نماینده چین دیدار کردند، ساعت ۹ صبح، عراقچی و تخت روانچی در حضور «هلگا اشمید» مقابل هیات آمریکایی نشستند تا ساعت 10:30 نوبت به ظریف و کری و اشتون رسید و یک دیدار سه جانبه داشتند، البته فراموش نکنید که ساعت‌های اعلام شده همه به وقت وین بودند و برای درآوردن ساعت این دیدار‌ها به وقت ایران باید عدد اعلام شده را دو ساعت و سی دقیقه جلو ببرید.

امروز صبح یک ویژگی دیگر هم داشت، صبح که از خواب بیدار شدم با دیدن شعاع نور آفتاب در اتاق هتل امیدوار شدم که حداقل شاید امروز که قرار شده «لاوروف» به وین بیاید در سرمای وین دستانمان بی‌حس نمی‌شود.



اینجا شهروندان و مسئولان همانند «تهران» و «ایران انتظار ابر و باران و برف را از آسمان ندارند و شاید نوعی روزهای بارانی را فقط برای هوای عاشقانه‌اش بخواهند، نه برای پر شدن سد و رد کردن سال‌های خشکی. یک راننده تاکسی اینجا می‌گفت امیدوارم امسال وین برف نبارد.

از آفتاب و سرما که بگذریم دیروز یکسری عکس از کری در فضایی مانند پارک پخش شد و آقای وزیر را نشان می‌داد که در یک حلقه پنج نفره روی یک صندلی سیمانی نشسته است و با تلفن همراه خود صحبت می‌کند. خبر‌ها که منتشر شد خبرنگاران امریکایی اعلام کردند کهنه سرباز آمریکایی‌ها در جنگ ویتنام با همتایان خود در کانادا، ترکیه، بحرین، امارات، قطر، کویت و البته مخاطب خاص همیشگی یعنی نتانیاهو رایزنی کرده است.




معلوم نیست هدف کری از این کار و صحبت‌های گسترده با همپیمانان منطقه‌ای و بین المللی گرفتن ژست رسیدن به توافق و در پس آن هماهنگی با آنهاست یا اینکه آمریکایی‌ها می‌خواهند اینگونه نشان دهند که برای رسیدن به توافق همه تلاششان را انجام می‌دهند. اما هر چه که هست نباید فراموش کنیم که بعد از مسقط، علا الدین بروجردی به شبکه العالم چه گفت (لینک خبر بروجردی به العالم)، محمد جواد ظریف بعد از تکذیب خبر سفرش به تهران طرف مقابل را به چه متهم کرد (لینک خبر ) و در انتها سرلشکر فیروزآبادی هم که روز گذشته چهره صهیونیستی آمریکایی‌ها در مذاکرات را کاملا معرفی کرد که همه این‌ها نشان می‌دهد تیم آمریکایی در حد اعلام موضع به وین می‌آید و هیچ طرح و ایده خاصی ندارد. (لینک خبر)



از صبح که توییتر خبرنگاران غربی وابسته به تیم‌های مذاکره کننده ۱+۵ را که نگاه می‌کنیم همه یک خط خبری مشترک را پیگیری می‌کنند و آن هم تمدید مذاکرات است. این در حالی است که یک منبع دیپلماتیک نزدیک به تیم هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده این سیاست در دستور کار تیم مذاکره کننده ایرانی نبوده و نیست. (لینک خبر



باز هم به حاشیه‌ها بر می‌گردیم، دیروز اندکی قبل از حضور اشتاینمایر برای مذاکره با ظریف، سر تیم مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران به همراه معاونش عراقچی به بالکن هتل کوبورگ آمد و توجه همه خبرنگاران را به خود جلب کرد. خبرنگاری از پایین با صدای بلند از ظریف پرسید: آقای ظریف اوضاع خوبه؟ که ظریف هم در پاسخ گفت: انشا الله خوب می‌شه و پس از این پاسخ بود که به سمت اتاق رفت تا عراقچی هم پشت سر او وارد اتاق شود.

                                                                  برای دیدن فیلم اینجا کلیک کنید

هر چه ثانیه‌ها می‌گذرند و زمان رسیدن به توافق نزدیک‌تر می‌شود گمانه زنی‌ها هم بیشتر می‌شوند. اما چیزی که مشخص است اینکه تیم جمهوری اسلامی ایران برای تمدید به وین نیامده است و تمام تلاش خود را برای رسیدن به توافقی درشان جمهوری اسلامی ایران به کار بسته است. تیم مذاکره کننده ایرانی طرح و ایده می‌دهد، اما طرف غربی هم باید علاوه بر داشتن ایده مقداری انعطاف پذیری داشته باشد.

انتهای پیام/
برچسب ها: وین ، مذاکرات ، ایران ، آمریکا ، تمدید ، عمان ، نیویورک ، دیپلمات ، فیلم ، دانلود ، عکس ، اتریش ، ظریف ، مایکل مان ، وندی شرمن ، آدام شوبین ، عراقچی ، غنی سازی ، بمب اتم ، اسرائیل ، یوکیا آمانو ، آژانس اتمی ، سازمان ملل ، نتانیاهو ، اوباما ، چین ، آلمان ، کاترین اشتون ، افخم ، وزارت خارجه ، توافق ژنو ، اتحادیه اروپا ، راکتور ، سانتریفیوژ ، آب سنگین ، اراک ، قم ، فردو ، ویلیام برنز ، نطنز ، انگلیس ، چاک هیگل ، جان کری ، تحریم نفت ، اورانیوم ، هلگا اشمیت ، nuclear talks ، geneva talks ، world powers ، iran talks ، iran us ، negotiations ، tehran ، deal possible ، khamenei ، optimistic iran ، supreme leader ، nuclear team ، zarif ، rouhani ، washington ، un ، us negotiator ، wendy sherman ، sanctions ، uranium ، enrichment ، nuclear weapon ، geneva ، iaea ، yukiya amano ، obama ، john kerry ، paris ، french ، abbas araqchi ، britain ، china ، russia ، united states ، arak ، heavy water ، netanz ، fordow ، hassan rouhani ، javad zarif ، catherine ، ashton ، diplomats ، eu ، nuclear program ، nuclear ، agreement ، iranian ، officials ، banking ، ap ، reuters ، yjc ، netanyahu ، vienna
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار