از سوی مرکز پژوهش‌ها صورت گرفت؛

بررسی موضوع اعمال تخفیف در قیمت خوراک مایع مجتمع‌های پتروشیمی

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی موضوع اعمال تخفیف در قیمت خوراک مایع مجتمع‌های پتروشیمی را بررسی کرد.

به گزارش حوزه پارلمانی باشگاه خبرنگاران، به نقل از روابط عمومی مرکزپژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، دفترمطالعات انرژی، صنعت و معدن این مرکز اعلام داشت: خوراک مایع، حدود ۴۲ درصد از خوراک و سوخت مصرف شده در مجتمع‌های پتروشیمی در سال ۱۳۹۱ را به خود اختصاص داده است. قیمت گذاری خوراک مایع وگاز تحویلی به مجتمع‌های پتروشیمی موضوعی است که در ماده (۱) قانون هدفمندکردن یارانه‌ها مورد توجه قرار گرفته است.

به دلیل تناقضی که میان تبصره‌های بندهای «الف» و «ب» ماده (۱) این قانون وجود دارد، خوراک‌های مایع با قیمت ۹۵ درصد فوب خلیج فارس تحویل واحدهای پتروشیمی می‌شوند. با نگاهی به وضعیت مالی واحدهای پتروشیمی که از خوراک مایع استفاده می‌کنند می‌توان دریافت که برخی از این واحد‌ها از نظر حاشیه سود در وضعیت مناسبی قرار ندارند و در صورت اعمال تخفیفات بیشتر می‌توانند به وضعیت مطلوبی برسند. 

بر اساس محاسبات انجام شده، در صورتی که خوراک‌های مایع با قیمت ۹۰ و ۸۵ درصد نسبت به فوب خلیج فارس به واحدهای پتروشیمی تحویل شود و در صورتی که این واحد‌ها در حداکثر ظرفیت عملی خود خوراک مصرف کنند (یعنی ۱۰۰ درصد ظرفیت) به ترتیب ۳۶۳ و ۷۶۳ میلیون دلار از درآمدهای دولت کاسته می‌شود. همچنین در صورتی که این واحد‌ها در ۷۵ درصد ظرفیت عملی خود خوراک مصرف کنند و قیمت خوراک مایع تحویلی به آن‌ها ۹۰ و ۸۵ درصد فوب خلیج فارس باشد به ترتیب ۲۵۹ و ۵۷۲ میلیون دلار از درآمدهای دولت کاسته خواهد شد. 

دارا بودن ذخایر عظیم گاز و نفت به علاوه موقعیت استراتژیک ایران سبب شده است که صنعت پتروشیمی به عنوان یکی از صنایع مهمی محسوب شود که می‌تواند موجبات افزایش صادرات غیرنفتی کشور، ایجاد ارزش افزوده بالا، اشتغالزایی و بومی سازی علم و تکنولوژی روز جهان را فراهم کند. تکمیل زنجیره ارزش نفت خام و گاز طبیعی مربوط به این صنعت علاوه بر کاهش خام فروشی نفت و گاز، کاهش واردات محصولات با ارزش پتروشیمی را نیز می‌تواند به دنبال داشته باشد. 

با قیمت گذاری منطقی خوراک مایع مجتمع‌های پتروشیمی نظیر می‌عانات گازی و فرآورده‌های نفتی می‌توان گام‌های موثری در تکمیل زنجیره ارزش محصولات نهایی با حفظ منافع ملی که از جمله سیاست‌های مندرج در اسناد فرادستی و قوانین موضوعه است، برداشت. 

نوشتار حاضر ناظر بر قیمت انواع خوراک مایع مجتمع‌های پتروشیمی و وضعیت مالی آنهاست. لازم به ذکر است خوراک مایع نقش بسیار موثری نسبت به خوراک گاز در توسعه صنایع میانی و پایین دستی پتروشیمی دارد، لذا انتظار می‌رود قیمتگذاری صحیح این گونه خوراک با ایجاد و تکمیل زنجیره ارزش نفت و گاز که موجب کاهش واردات محصولات با ارزش پتروشیمی می‌شود، کمک شایانی به اقتصاد کشور کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار