38بحران تهران را تهدید می کند

اگر مسافران مترو ده دقیقه بیشتر در ایستگاه معطل بمانند یا به دلیل نقص فنی در اواسط مسیر قطار متوقف شود دچار بحران می شویم . زیرا ۲ تا ۴ هزار مسافر را درگیر می کند . اگر یک خرابی عمده در شبکه توزیع برق ایجاد شود و... کوچکترین اتفاقی در این شهر می تواند بحران آفرین باشد .

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، مخاطره تهران را تهدید می کند . از زلزله و سیل گرفته تا آلودگی آب و هوا و فرو نشست زمین . این را رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران می گوید . اما در برابر این مخاطرات تهران چقدر آمادگی دارد . طوفان خرداد ماه تهران با دهها زخمی و ۵ کشته نشان داد ،اگر روزی دوباره آسمان تهران ناگهان تیره شود و باد با سرعت در شهر بوزد می تواند میلیاردها تومان خسارت مالی بر جای بگذارد و به دلیل اتفاقات قابل پیشگیری جان بسیاری از شهروندان را بگیرد .

 تهران روز آرام و بی حادثه ندارد . روزی که در آن آتش سوزی نباشد یا ریزش ساختمانی در اثر گود برداری غیر اصولی .تصادفی که منجر به مرگ عابر پیاده ای نشود . روزهای بارانی ،بحران سیل شهر را تهدید می کند وروزهای تابستانی کم آبی و فرو نشست زمین . آلودگی آب و هوا که به اعتقاد کارشناسان در لیست بحران های همیشگی تهران قرار می گیرند هم درد قدیمی و همیشگی پایتخت نشینان است .

در کنارهمه این بحران های روزمره ،انتظار زلزله بزرگ در تهران همیشه با پایتخت نشینان است . اتفاقی که مسئولان مدیریت بحران شهر می گویند کم ترین آمادگی را در برابر وقوع اش داریم .

اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران شورای شهر تهران در این رابطه  می گوید: به جز زلزله که بحرانی طبیعی است ،بحران های غیر طبیعی هم زندگی شهرنشینان را تهدید می کند . آلودگی آب ،هوا ،فعالیت های خرابکارانه ،ناهنجاری های اجتماعی و...در شهر ایجاد بحران می کند .

او ادامه می دهد : اگر مسافران مترو ده دقیقه بیشتر در ایستگاه معطل بمانند یا به دلیل نقص فنی در اواسط مسیر قطار متوقف شود دچار بحران می شویم . زیرا ۲ تا ۴ هزار مسافر را درگیر می کند . اگر یک خرابی عمده در شبکه توزیع برق ایجاد شود و... کوچکترین اتفاقی در این شهر می تواند بحران آفرین باشد .

این عضو شورای شهر تهران معتقد است بحران ها یا به دلیل عملکرد افراد در شهر و سازمان ها ایجاد می شود یا ریشه طبیعی دارند مانند زلزله و سیل و ... که برای مقابله با آنها تنها امکانات سخت افزاری کافی نیست و باید آموزش های لازم نیز به شهروندان داده شود .

شاکری با بیان این که بسیاری از شهروندان در مواجه با بحران ها نمی دانند به کدام مرکز مرتبطی مراجعه کنند پیشنهاد می کند: بر چسب کوچکی از تلفن های ضروری مانند آتش نشانی ،اورژانس ،مرکز بحران ،پلیس و ...بر روی عابر بانک ها یا تلفن های مراکز اداری چسبانده شود تا شهروندان در کم ترین زمان بتوانند با این مراکز ارتباط بگیرند .

او اعلام میزان آمادگی مدیریت شهری در برابر این بحران ها را به جلسه مشترک شورا با سازمان پیشگیری و مدیریت بحران که این هفته برگزار می شود موکول می کند .

اما احمدصادقی، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران درباره میزان آمادگی این سازمان برای مقابله با بحران های شهر تهران می گوید: مخاطرات زیادی تهران را تهدید می کند . مانند زلزله ،سیل، آتش سوزی ،فرو نشست زمین ،حوادث ناشی از عملیات گود برداری و... ما در برابر هر کدام از این مخاطرات آمادگی های متفاوتی داریم . به طور مثال در مقابل زلزله آمادگی کمی داریم اما در برابر آب گرفتگی و بارندگی هایی شدیدی که احتمال وقوع سیل هم می رفت کاملا آماده بودیم .

او از تنظیم سند کاهش خطر پذیری محلات تهران خبر می دهد و به افکار نیوز می گوید: مخاطرات شهر تهران متفاوت است ما برای تک تک محلات تهران در حال تهیه سند هستیم که مخاطرات آنها مشخص و بر اساس همان نیاز آمادگی های لازم پیش بینی شود . صادقی یاد آوری می کند :تمام محلات تهران مطالعات لرزه نگاری دارند اما این سند تازه برای تمامی مخاطرات و بحران ها است که تا پایان سال ۹۴ آماده می شود .

صادقی در برابر آمادگی تهران در مقابل بحران بزرگی همچون زلزله می گوید: مقامات مسوول اجرایی کشور باید پاسخگوی زلزله تهران باشند، چرا که اگر ایشان پاسخگو باشند، قطعا وضعیت فرق خواهد کرد. زلزله یک تابوی نامشخص است که اگر اتفاق بیفتد به یک موضوع ملی تبدیل می‌شود. من به جرات می‌توانم بگویم که برای زلزله تهران آمادگی کافی نداریم.

به گفته وی مطابق برنامه پنج ساله دوم شهرداری تهران ۱۵۰سوله تا پایان این برنامه باید مهیا شود که تاکنون ۱۰۲ سوله دوهزار متری ساخته شده است. همچنین باید تا پایان برنامه پنج ساله ۷۵۵ گروه (هر محله دو گروه) دوام در محلات داشته باشیم که این مهم هم در حال اجرا است.

صادقی به میزان مقاومت ساختمان‌های شهر تهران در برابر زلزله هم می گوید: به جرات می‌توان گفت هیچ یک از ساختمان‌های سطح شهر تهران در وضعیت مطلوبی از لحاظ مقاومت در برابر زلزله قرار ندارند.

او با تاکید بر این که پیش از وقوع حادثه باید مردم را برای مقابله با آن آماده کنیم و با آموزش‌های لازم، آمادگی و قدرت برخورد آنها با حوادث طبیعی و سوانح را افزایش دهیم، می گوید: حساس‌سازی و آموزش مردم نقش بسیارمهمی در پیشگیری از خسارت‌های جانی و مالی دارد که در همین خصوص هماهنگی سازمان‌های مسئول در مدیریت بحران و آگاه‌سازی‌ شهروندان در سطح محلات می‌تواند منجر به ایجاد شهری «تاب‌آور» و آماده برای مقابله در برابر حوادث شود.

به گفته صادقی تهران تا پنج سال دیگر به شهری بادوام و آماده مقابله با حوادث و سوانح تبدیل خواهد شد.
برچسب ها: وبگردی ، بحران ، تهران ، آسیب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار