اسپوتنیک:

"24ساعت" نفس گیر در مذاکرات هسته ای وین آغاز شده است / تمدید بهتر از ترک میز مذاکره

در حالی که تنها 24 ساعت تا پایان مهلت تعیین شده مذاکرات باقی مانده ، طرفین گفتگو همچنان برای دستیابی به توافق وحل اختلافات بحث و تبادل نظر می کنند .

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران ؛ این خبرگزاری در مقاله ای به قلم " داریا چرنیشوا " نوشت : وزرای خارجه شش قدرت جهانی از روز گذشته وارد وین شده اند _ به استثنای چین که صبح روز دوشنبه به مذاکرات خواهد رسید _ تا با بررسی ابعاد تحریم های ضدایرانی و نیز روند برنامه هسته ای ایران به مناقشه 12 ساله میان ایران و غرب در مهلت 24 نوامبر پایان دهند . این در حالی است که موانع متعددی در این راه وجود داشته و اختلافات همچنان باقی مانده است . 

فیلیپ هاموند ، وزیر خارجه انگلیس روز گذشته ( یکشنبه ) به خبرنگاران گفت : " مااکنون و در مرحله نهایی بر آخرین تلاش ها متمرکز شده ایم . تلاش و فشار اصلی را از صبح دوشنبه آغاز خواهیم کرد و تا انتهای مذاکرات در مسیر آن حرکت می کنیم . اگر این استراتژی مثمرثمر نبود ، راه دیگری را امتحان می کنیم . "

در ادامه این مقاله آمده است : به گفته سرگئی لاوروف ، وزیر خارجه روسیه مسائلی که پس از مذاکرات سه جانبه در عمان در 10_11 نوامبر برگزار شده است شامل : رآکتور اراک ،تحریم ها ، غنی سازی اورانیوم ، چگونگی شفافیت فعالیت ها و تحقیقات نظامی پیشین می باشد .طی شش روز گذشته پیشرفت هایی در مذاکرات انجام گرفت و گفتگوها در سطح وزرا ادامه یافت .

بااین حال هنوز اطلاعات زیادی از درهای هتل کوبرگ وین خارج نشده است ؛ مکانی که مذاکرات و جلسات در آن برگزار می شود. به نظر می رسد اکنون دو مسئله در راس گفتگوها قرار دارد : نخست سرعت لغو تحریم ها و دوم ، میزان غنی سازی اورانیوم در نیروگاه های هسته ای ایران . 

تهران تلاش می کند که سانتریفیوژهای خود را با حداکثر تعداد ممکن فعال  نگه دارد و غرب نیز در مقابل سعی در برچیده شدن بخش اعظمی از آنهادارد . ایران خواستار لغو یکباره تمامی تحریم های غرب و سازمان ملل است و در مقابل غرب می خواهد این تحریم ها رابصورت گام به گام لغو کند تا از پایبندی تهران به معامله و توافق مطمئن شود .

تمدید مهلت 
روز یکشنبه یکی از دیپلمات های آمریکایی از احتمال اعلام نتیجه ای به جز " توافق جامع " خبر داد . وی گفت : بدیهی است که در شرایطی که کمتر از 48 ساعت تا پایان مهلت تعیین شده باقی مانده ، ما گزینه های زیادی را بررسی کنیم . تمدید مهلت مذاکرات یکی از این گزینه ها خواهد بود . 

طی یک هفته گذشته و با توجه به اظهارات ضدو نقیض فراوانی که اززبان دیپلمات های درگیر در مذاکرات درباره بحث یا عدم بحث تمدید مذاکرات مطرح شده ، گمانه زنی های گسترده ای در این زمینه انجام گرفته است . به اعتقاد برخی ، تمدید مهلت مذاکرات به منزله عدم دستیابی به توافق در آینده می باشد . 

کلسی داونپورت ، مدیر بخش منع گسترش تسلیحات در انجمن کنترل سلاح در گفتگو با اسپوتنیک تاکید کرد : درصورتی که حقیقتا دستیابی به توافق در 24 نوامبر امکان نداشته باشد طرفین باید به اندازه ای پیشرفت در مذاکرات ایجاد کنند که عدم تحقق توافق آنهارا توجیه کرده و در مدت زمان کوتاهی پس از تاریخ تعیین شده ( 24 نوامبر )  نیز به آن دست پیدا کنند . 

ویافزود : مسلما تمدید مهلت مذاکرات بهتر از ترک میز مذاکره است چرا که شکست گفتگوها به نفع هیچ  کس نیست . اما این تمدید مهلت نهایی باید کوتاه باشد چرا که تندروهایی در واشنگتن حضور دارند که با دستیابی به توافق میان ایران و 5+1 موافق نیستند و ممکن است در مسیر تحقق چنین توافقی سنگ اندازی کنند . 

گمانه زنی دیگری که می توان انجام داد این است که باتوجه به حضور وزرای خارجه کشورها در وین ، می توان پیشنهادات جدیدی را مطرح و بررسی نمود و از این طریق به پیشرفتی چشمگیر و بی سابقه دست یافت . 

فرصت محدود ، مخاطرات زیاد 
پس از بن بستی 12ساله ، دستیابی به نقطه ای که به اعتقاد هر دو طرف برای دستیابی به توافق بسیار نزدیک به هم است یک فرصت واقعی و طلایی است. معاون وزیر خارجه روسیه در این باره می گوید : این یک فرصت نادر بوده و موقعیت بسیار مهمی است که چنانچه از دست برود  اشتباهی بزرگ با عواقب سخت خواهد بود . 

اگر توافق محقق شود مسیری برای رفع تحریم های ضدایرانی غرب بازشده و ایران این فرصت را پیدا می کند به موقعیت پیشین خود در اقتصاد بین المللی بازگردد . در مقابل تهران نیز به کشورهای غربی اثبات می کند که توسعه و تداوم برنامه هسته ای خود را تنها با نیات اهداف صلح آمیز انجام می دهد . 

سایر بازیگران
اما نکته مهم این است که گروه 5+1 ( آمریکا ، روسیه ، چین ،آلمان ، فرانسه و انگلیس ) تنها بازیگران این معامله در برابر ایران نیستند . باید اعمال نظرهای رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی را که بر تصمیم گیری ایالات متحده تاثیر دارد را نیز در نظر داشته باشیم . 

بلافاصله پس از دیدار کوتاه وزیر خارجه عربستان با جان کری ، وزیر خارجه آمریکا در روز یکشنبه در وین اخباری از قوت احتمال شکست مذاکرات مطرح گردید . بعلاوه اینکه گفتگوهای مکرر تلفنی کری با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی سیگنال های منفی را در مورد نتیجه مذاکرات بوجود آورده است . 

نتانیاهو روز شنبه مدعی شد : عدم توافق ( شکست مذاکرات ) بهتر از یک معامله و توافق بد است . توافق بالقوه می تواند امنیت اسرائیل، غرب آسیا و کل دنیا راتهدید کند . 








انتهای پیام /


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار