رئیس آزمایشگاه‌های مرجع سلامت سازمان غذا و دارو خبر داد

اجرا طرح شناسایی و کنترل آلاینده‌ها و تقلبات مواد غذایی

دکتر رستگار از اجرای طرح شناسایی و کنترل آلاینده‌ها و تقلبات مواد غذایی در راستای طرح تحول سلامت مربوط به حوزه غذا خبر داد.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، دکتر رستگار، رئیس آزمایشگاه‌های مرجع سلامت سازمان غذا و دارو امروز 3 آذر در نشست خبری در جمع خبرنگاران از پیشنهاد طرح شناسایی و کنترل آلاینده‌ها و تقلبات در مواد غذایی در راستای طرح تحول خبر داد و گفت: روز به روز تقلبات در مواد غذایی پیچیده‌تر می‌شود و نیاز به دستگاه‌هایی که بتوانند این تقلبات را تشخیص دهند، هم بیشتر می‌شود. ما در این طرح به دنبال این هستیم که با تجهیز آزمایشگاه‌ها و ارتقاء توانمندی‌هایمان در بحث تقلبات اجازه ندهیم که تقلبات زیاد شود. 
 
وی به چند نمونه از این تقلبات اشاره و اظهار داشت: به عنوان مثال در زعفران از رنگ گلرنگ برای افزایش رنگ استفاده می‌کنند. برای تولید عسل، شیره‌ی قند را روی کندوها قرار می‌دهند تا زنبورها به جای استفاده از شهد گل‌ها از این شیره برای تولید عسل استفاده کنند که این‌ها برخی از تقلبات شایع در حوزه غذا است. 
 
وی در پاسخ به سؤال خبرنگار باشگاه خبرنگاران مبنی بر اینکه گویا بررسی‌ها نشان داده که هنوز ردپای استفاده از روغن پالم در لبنیات وجود دارد، عنوان کرد: استفاده از این نوع روغن به طور چشمگیری کاهش یافته است که تا به حال بررسی‌ها در آزمایشگاه‌های تهران با وجود این ماده برخورد نداشته، اما در آزمایشگاه‌های شهرستان یکی دو مورد از بررسی‌ها مثبت بوده که به شدت با کارخانه خاطی برخورد شده است. 
 
رستگار ادامه داد:‌ در مورد مواد غذایی ما با دو بحث مواجه هستیم،‌ یکی ارزش ماده غذایی و دیگری سلامت ماده غذایی که در مورد مصرف مواد غذایی همچون سوسیس و کالباس به دلیل به پایین بودن ارزش غذایی، توصیه به عدم مصرف آن می‌شود. 
 
رستگار افزود: مردم در هنگام استفاده از سوسیس و کالباس باید توجه داشته باشند که حتماً این نوع محصولات تأییدیه سازمان غذا و دارو را داشته باشند و از برندهای معتبر مصرف شوند. باید توجه داشت سوسیس و کالباسی که با قیمت پایین در بازار موجود هستند، مطمئناً از مواد اولیه سالم و با ارزشی در آن‌ها استفاده نشده است. 
 
وی به بحث خمیر مرغ اشاره و گفت: قبلاً به تولید خمیر مرغ مجوز داده شده که طبق بررسی‌های صورت گرفته در چند وقت اخیر نشان داده شده که برخی از خمیر مرغ نامطلوب هستند و از بافت‌های غیرقابل استفاده‌ی مرغ برای ساخت این خمیر استفاده می‌شوند که در این راستا دیگر اجازه‌ی مجوز جدیدی برای تولید خمیر مرغ داده نمی‌شود و مجوزهای قبلی نیز در حال اصلاح هستند. 
 
رستگار در ادامه به بحث نگهداری مواد غذایی در جلوی سوپرمارکت‌ها اشاره و اظهار داشت: برخی از مغازه‌ها بعضی از مواد غذایی مثل آب معدنی، چیپس و پفک را جلوی مغازه‌های خود نگهداری می‌کنند به طوریکه این نوع مواد در معرض تابش نور خورشید به خصوص در فصل گرما قرار می‌گیرند که مضرات زیادی را برای این نوع مواد غذایی دارد. به عنوان مثال نگهداری آب معدنی در معرض تابش خورشید باعث تجزیه پلیمرهای پلاستیکی بطری آب معدنی شده و داخل آب می‌شود که مصرف این نوع آلاینده‌ها برای مصرف‌کننده ضرر دارد. همچنین به هیچ عنوان نباید آب‌های معدنی را با بطری‌های پلاستیکی که دارند در فریزر گذاشته تا یخ بزنند، چرا که این کار نیز باعث ورود مواد مضر به داخل آب بطری می‌شود.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار