در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد:

عراقچی: مذاکرات در مسیری بسیار بهتر از گذشته شکل گرفت/ غنی‌سازی و نحوه برداشتن تحریم‌ها موضوعات کلیدی و اساسی + فیلم و تصاویر

کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهش اسلامی و سیدعباس عراقچی از اعضای تیم مذاکره کننده ایران با گروه 1+5 در موضوع هسته‌ای در گفتگوی ویژه خبری به بررسی چشم انداز مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 پرداختند.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران در گفتگوی ویژه خبری دوشنبه سوم آذر ماه کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهش اسلامی و عراقچی از اعضای تیم مذاکره کننده ایران با گروه ۵+۱ در موضوع هسته‌ای به بررسی چشم انداز مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 پرداختند.
 
کاظم جلالی در پاسخ به سوالی که با توجه به این که مذاکرات ما پر مشارکت ترین بحران ساختگی بوده است و طی یک سال گذشته که اکنون منجر به تمدید مجدد شده ،روند مذاکرات به چه صورت بوده است اظهار داشت: تاکنون چند فصل از مذاکرات را به غرب تجربه کردیم که یک دوره از مذاکرات جمهوری اسلامی ایران با سه کشور اروپایی بود که در آن مقطع زمانی منجر به تعلیق برخی از فعالیت های هسته ای شد و عملاً آن مذاکرات به نتیجه ای نرسید.
 
 
تخلفات غرب در روند مذاکرات هسته ای ادوار گذشته
 
وی در ادامه اظهار داشت: پس از آن شکست تعلیق و از سرگیری فعالیت های هسته ای را آغاز کردیم و منجر به فرمول معروف مودالیته شد که شبهاتی را آژانس بین المللی هسته ای مطرح کردند و در 6 موضوع اساسی به نظر خود شبهات را مورد بحق قرار دادند جمهوری اسلامی در 6 ماه توانست به این شبهات پاسخ دهد.
 
رئیس مرکز پژوهش های اسلامی اذعان داشت: در آن مقطع زمانی کارشناسان بین المللی هسته ای پاسخ های جمهوری اسلامی ایران را تائید کردند و قرار بر این بود دیگر شبهه جدیدی مطرح نشود،اما ما تخلفاتی را از سوی غرب مشاهده کردیم که مجددا شبهاتی را مطرح کردند و در این زمینه خلل ایجاد کردند.
 
کاظمی افزود: در مرحله بعد اروپایی ها مجدداً خواهان مذاکره با جمهوری اسلامی ایران شدند اما در آن مقطع با چهره ای تغییر پیدا کرده که همان 1+5 است وارد مذاکره با کشور ما شدند و در این دوره نیز جمهوری اسلامی ایران مطالبات خود را مطرح کرد.
 
وی در این باره ادامه داد: برخی زیاده خواهی های غرب همچون بحث سوخت مورد نیاز ما در نیروگاه هسته ای مطرح بود که منجر به آن شد که سوخت هسته ای را در اختیار ما قرار ندهند و از آن پس نیز ما مجبور شدیم تولیدات سوخت خود را از 5 درصد به 20 درصد برسانیم به همین دلیل آن ها در آن مقطع زمانی گفتند سوخت هسته ای کشورما به کشور ثالثی منتقل شود که به همین دلیل توافقاتی از جمله توافق تهران صورت گرفت اما پس از آن توافقات شورای امنیت سازمان ملل به فاصله 48 ساعت قطع نامه ای را صادر کرد.
 
رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی اشاره به مذاکرات آلماتی کرد و گفت: پس از آن دوران مذاکراتی در آلماتی انجام شد و در آن جا هم پیشرفت چندانی حاصل نشد تا زمانی که انتخابات سال گذشته صورت گرفت و مذاکرات از ژنو آغاز تا وین که 10 مذاکره صورت گرفت ادامه داشت.
 
جلالی بیان داشت: مذاکرات در ژنو ،وین، نیویورک و مسقط پیگیری شد و اساس و محور مذاکرات بر این بود که اختلافات طرفین یک به یک مورد بحث قرار گیرد که در طول زمان مشخص این گفتگوها حل شود.
 
تعداد سانتریفیوژها و مدت زمان رفع تحریم ها از محورهای اصلی مذاکرات
 
وی با بیان این که اختلافات در چند محور اساسی مورد بحث قرار گرفته است،اظهار داشت: تعداد سانتریفیوژها و مدت زمان رفع تحریم ها از محورهای اصلی مذاکرات بوده است.
 
رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بحث دیگری که آن ها مطرح کردند مکانیزم بازرسی ها و توان هسته ای جمهوری اسلامی ایران بود که در کنار آن به موضوعات دیگری همچون بحث اراک، فوردو و تاسیسات هسته ای اشاره داشتند که این موضوعات در یک شکل راحت تری قابل حل و فصل بود.
 
وی با بیان این که در مسقط مشخص شد که اختلافات طرفین جدی بوده است در وین وزرای خارجه که حضور پیدا کردند،سه سناریو پیش بینی می شد که نخست این بود که ما به صورت جامع با گروه 1+5 به توافق می رسیم و سناریو دوم آن بود که به توافق جامعی دست پیدا نخواهیم کرد و سومین سناریویی که شکل گرفت آن بود که مذاکرات تا حل مسائل اختلافاتی ادامه پیدا کند که همان طور که گفته شد سناریوی سوم صورت گرفت.
 
جمهوری اسلامی درنظر دارد بر اساس NPT از حقوق خود استفاده کند
 

جلالی در پاسخ به سوالی مبنی بر مهم ترین مواد اختلافاتی در مذاکرات اظهار داشت: یکی از اصلی ترین مواد اختلافاتی در مذاکرات تعداد سانتیریفیوژها که در نیاز عملی اختلاف نظر وجود دارد،زیرا جمهوری اسلامی در نظر دارد بر اساس NPT از حقوق خود استفاده کند و بر اساس فتوای مقام معظم رهبری که برای ما از قانون نیز مهم تر است؛اجازه نمی دهد که از مسائل هسته ای استفاده غیرصلح آمیز داشته باشیم از همین رو جمهوری اسلامی ایران در خصوص برنامه های صلح آمیز برنامه های وسیعی دارد.
 
وی با اشاره به برنامه های صلح آمیز هسته ای جمهوری اسلامی ایران گفت: یکی از تکالیف مجلس به دولت تولید 20 هزار مگاوات برق اتمی است که دولت یک نیروگاه 360 مگاواتی در دارخوین پیش بینی کرده و در کنار آن "علی اکبر صالحی" قراردادهایی را با روس ها بسته است تا نیروگاه های جدیدی احداث شود از همین رو ما باید فعالیت های خود به صورت جدی در قالب ام پی تی دنبال کنیم.
 
نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برداشت غرب از میزان استفاده ما از برنامه صلح آمیز هسته ای چیز دیگری است و آن ها ادعا دارند که رآکتور تهران سوختش تامین شده است و تا سال 2022 سوخت رکتور دیگر را نیز روسیه تامین می کند که در این بخش نیز زیاده خواهی غرب مطرح است و جمهوری اسلامی ایران می خواهد از قدرت غنی سازی خود استفاده کند و استقلال کامل داشته باشد.
 
تجربه نشان داده است که به غرب نمی توان اعتماد کرد

جلالی تصریح کرد: تجربه نشان داده است که به غرب نمی توان اعتماد کرد که آن ها سوخت را در اختیار ما قرار بدهند،ضمن این که توقف ما بر روی نسل اول سانتریفیوژ ها نمی تواند ممکن باشد و کشورمان می خواهد از نسل های دیگر سانتریفیوژ در گام عملیاتی نیز می خواهد استفاده لازم را ببرد.
 
وی به بحث دوم اختلافات یعنی تحریم ها و زمان برداشتن آن اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران وارد مذاکره شده است تا بتواند از تمام ظرفیت های خود استفاده کند و ملت ایران به دلیل وجود تحریم ها وارد مذاکره نشده است؛بلکه به دلیل آن که تحریم ها اقداماتی ظالمانه علیه کشور است وارد مذاکره شده است و "جان کری" هم در سخنان خود اعتراف کرده است که ایران به تعهدات خود علم کرده است.
 
رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی با بیان این که 4 نمونه تحریم بر جمهوری اسلامی ایران وارد شده است،گفت: یکی از این تحریم ها تحریم شورای امنیت به سازمان ملل علیه کشورمان است و دیگری تحریم های اتحادیه اروپا،رئیس جمهوری آمریکا و کنگره آمریکا علیه کشور ما است.
 
پیشرفت های بهتری صورت گرفته و دیدگاهها به هم نزدیک تر شده است

 
عراقچی در پاسخ به سوال دیگری  مبنی بر این که اکنون تفاوت فردا با امروز از نظر نوع توافق برای برنامه مشترک چیست اظهار داشت: مذاکرات فشرده ای توسط طرفین دنبال شده است و این بار برخلاف گذشته پیشرفت های بهتری صورت گرفت و دیدگاهها به هم نزدیک تر شد و همان طور که می دانید وقتی به تاریخ سوم آذر رسیدیم ،مهلت توافق ژنو به پایان رسید.

وی ادامه داد:اما با توجه به پیشرفت های حاصله همه کشورها درخواست داشتند که مذاکرات ادامه پیدا کند از همین رو برای آن که به توافق جامعی برسیم این مذاکرات تمدید شد، اما ما قصد داریم که به مراتب کمتر از 7 ماه به نتیجه جامع برسیم.

سید عباس عراقچی در ادامه بیان کرد: مذاکرات فشرده ای داشتیم و این بار بر خلاف دوره های گذشته پیشرفت های نسبتا بهتری صورت گرفت و به میزان بیشتری توانستیم دیدگاه ها را نزدیک کنیم، اما با رسیدن به مهلت 3 آذر طبق برنامه معلت توافق ژنو به پایان می رسید که باید فکری برای ادامه مذاکرات می شد و همه خواستار این بودند که مذاکرات ادامه پیدا کند و به خاطر نزدیکی صورت گرفته کسی نمی خواست مذاکرات متوقف شود ؛لذا تصمیم جمع بر این شد  که توافق ژنو برای یک دوره دیگر تمدید شود.

وی افزود: تمدید توافق برای 7 ماه به این معنا نیست که ما 7 ماه مذاکره می کنیم همه کشورها متوفق القول بودند و همچنین بنای ما بر این است که حتما راس چند هفته آینده به یک توافق کلی برسیم و یا در فاصله به مراتب کمتر از 7 ماه به توافق جامع برسیم.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای تصریح کرد: از جهتی دیگر بحث تحریم ها و مواردی که تعلیق شده بود بر اساس دستورالعمل هایی که مهلت آن ها به پایان می رسید؛لذا باید تصمیمی در این خصوص گرفته می شد که تکلیف دو طرف روشن شود.

عراقچی در پاسخ به این سوال که آیا طرفین تعهدات جدیدی را در قالب این تمدید برعهده می گیرند،گفت: خیر دقیقاً همان طرح اقدام است و همان شرایط 10 ماه گذشته طبق توافق ژنو ادامه پیدا خواهد کرد،برنامه های ما ادامه دارد تعلیق ها کماکان ادامه دارد بحث فروش نفت در سطح خودش حفظ می شود و همچنین در خصوص کالاهای اساسی و غیره شرایط به همان منوال قبل ادامه خواهد داشت.

وی در ادامه بیان کرد: مبلغی که طی 7 ماه گذشته به صورت ماهانه آزاد شده بود،ادامه پیدا خواهد کرد در هفت ماه گذشته 7 میلیارد دلار از دارایی ها آزاد شده است که طبق تصمیم بانک مرکزی هزینه کرده و یا به کشور منتقل کرده است و در ماه های آینده 5 میلیارد دلار دیگر هم به همین ترتیب آزاد خواهد شد و همه چیز طبق روال ده ماه گذشته است.

مذاکرات در مسیری بهتر از گذشته شکل گرفته و ادامه پیدا خواهد کرد

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای بیان کرد: مذاکرات در مسیری بسیار بهتر از گذشته شکل گرفته و ادامه پیدا خواهد کرد و به سرانجام خواهد رسید مسیری که طی شده مسیر مناسبی بوده و دیدگاه ها خیلی به همین نزدیک تر شده است.

عراقچی در پاسخ به این سوال  که آیا زمینه ای برای این توافق وجود دارد و چیزی درباره جزئیات نوشته شده است گفت: این ها جزئیاتی است که در آینده باید به آن برسیم،موضوعات اساسی مانند بحث نحوه برداشتن تحریم ها و میزان غنی سازی جمهوری اسلامی ایران وجود دارد که از موضوعات کلیدی است که تاکنون مذاکره کردیم و تا وقتی که تفاهم کلی در مورد این موضوعات به دست نیاید در مورد بقیه موضوعات نیز نمی شود مذاکره کرد.

 هدف طبق برنامه توافق،رفع نگرانی های موجود است

وی در ادامه بیان کرد: هدف طبق برنامه توافق رفع نگرانی های موجود است،آن ها از ابتدا برای رفع نگرانی ها ایده هایی داشتند که آن را در برداشته شدن تاسیسات می دانستند،اما در طول مذاکرات به آن تفهیم شد که ملت ایران داشته ها و حقوقی دارند که برگشت ناپذیر است و زیرپا گذاشته نخواهد شد.

این عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای گفت: دانشمندان و تیم ها در خصوص مسائل علمی و تکنولوژیکی به ما کمک کردند و راه حل های  علمی و بسیار خوبی را پیدا کردند که کارشناسان آمریکایی را قانع کرده است که این کار زمان بر بوده است همین بحث در خصوص تحریم ها وجود دارد و همچنین درخصوص مسائل فنی ،حقوقی،اقتصادی کارشناسانی بودند که ما را همراهی می کردند و در هر حوزه مشکلات و نگرانی هایی وجود دارد که باید به آن پرداخته شود و برای آن ها راه حل ارائه شود.

عراقچی در ادامه افزود: در موقعیتی هستیم که بعد از 10 ماه مذاکره می توانیم تصویر روشن تری را در یک چشم انداز قابل قبول داشته باشیم مانند قله ای که می خواهید به آن برسید.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای گفت: نمی شود گفت که رسیدن به توافق صد درصد است ولی امیدها بیشتر شده و در بعضی مسائل پیشرفت هایی حاصل شده اما در بعضی مسائل اختلافات همچنان زیاد است.

عراقچی در ادامه بیان کرد: توافق ژنو با توافق نهایی قابل مقایسه نیست حجم کار و مسائل به حدی است که این دو توافق با یکدیگر قابل قیاس نیستند ،"توافق ژنو "یک توافق یا آتش بس معمولی بود ،اما"توافق جامع" یک توافق برای صلح است و در توافق معمولی یک فضایی ایجاد می شود برای مذاکره که به توافق نهایی برسیم  و چنانچه برای توافق اولیه نزدیک به سه ماه زمان صرف شد برای توافق نهایی نیاز به زمان بیشتری است.

مسیر پیش روی ما اصلا آسان نیست /چشم انداز بهتری برای باز شدن گره ها وجود دارد


وی تاکید کرد: ما در 10 ماه گذشته استفاده زیادی از زمان بردیم، قسمت مشکل کار گذشته است و مسیر پیش روی ما اصلا آسان نیست ولی چشم انداز بهتری برای باز شدن گره ها وجود دارد کاز سخت گذشته در ماه آینده به همان سختی است اما حداقل مسیر روشن تر است

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای گفت: مذاکرات آینده پس از یک استراحت یک هفته ای بلافاصله شروع خواهد شد قرار بر این است که جلسات بعدی در ماه دسامبر و یک دوره دیگر مذاکراتی ادامه پیدا کند که در کنار آن جلسات کارشناسی و جلسات معاونین وجود خواهد داشت.

عراقچی در ادامه بیان کرد: با توجه به فضایی که ایجاد شده همگی ما متفق القول هستیم که از این فضای جدید کنیم برای به نتیجه رسیدن و سختی اصلی کار این بود که طرف مقابل به این نتیجه برسد که از طریق زورگویی،تهدید،فشار ،تحمیل مواضع خود درخواست های غیرواقعی و نادیده گرفتن حقوق ما نمی تواند مذاکرات را پیش ببرد و به خواسته هایی بیش از آن چه ما تعهد کرده ایم که همان رفع نگرانی است برسند.

عراقچی گفت: مذاکرات معقول تر شده و در چارچوب قرار گرفته است ،نتیجه مذاکرات حتماً طوری خواهد بود که همه حقوق هسته ای ملت ایران رعایت شده باشد،همه خطوط قرمز ما رعایت خواهد شد،داشته های ما درجای خود خواهد بود،غنی سازی ادامه پیدا خواهد کرد و حتماً تحریم ها لغو خواهد شد.

وی با اشاره به این که بین اروپایی ها، آمریکایی ها کم و بیش تفاوت‌هایی وجود دارد گفت: هر چه مباحث ریزتر می شود این تفاوت ها بیشتر خودش را نشان می دهد.

عراقچی با اشاره به این که مقداری از این تفاوت ها طبیعی است،خاطرنشان کرد: آن ها در رسیدن به صدای واحد با یکدیگر مشکلاتی دارند .

عضو ارشد مذاکره کننده تیم هسته ای  ایران گفت: ما انتظار داریم که وقتی آن ها با ما مذاکره می کنند با صدای واحد  صحبت کنند

وی با اشاره به این که درست است که آن ها 6 کشور هستند اما ما نمی خواهیم 6 مذاکره جداگانه داشته باشیم ادامه داد: نتیجه مذاکرات میان ایران با 1+5 باید به صورت یک توافق درآید.

ضرورت شنیدن صدای واحد از کشورهای 1+5

عراقچی با اشاره به این که ما انتظار داریم کشورهای 1+5 با صدای واحد با ما مذاکره کنند،اظهار داشت: باید حرف آن ها یکی باشد و این گونه نباشد که یکی از آن ها بخواهد مواضع خود را به نمایندگی از همه گروه ها بیان کند و مواضع خود را به سایر گروه ها تحمیل سازد.

عضو ارشد مذاکره کننده تیم هسته ای  ایران با بیان این که برخی از اعضای گروه 1+5 ایده هایی دارند که با برخی دیگر ایده هایشان همخوانی ندارد افزود: ما انتظار داریم آن ها اختلافات خود را حل کنند و به موضوعی واحد دست یابند.

وی با بیان این که صدای واحد یعنی باید اختلافات میان این گروه حل شود گفت: مهم ترین موضوعات مذاکرات لغو تحریم های ظالمانه و استمرار حق غنی سازی صنعتی است.

ما در مورد هیچ موضوعی هنوز توافق نکرده ایم

عراقچی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که آیا در روند مذاکرات علاوه بر لغو تحریم ها و استمرار حق غنی سازی صنعتی سایر مسائل هم نیز مورد بررسی قرار می گیرد ادامه داد: ما در مورد هیچ موضوعی هنوز توافق نکرده ایم.

عضو ارشد مذاکره کننده تیم هسته ای  ایران با بیان این که هیچ توافقی نخواهد شد مگر این که راجع به همه موضوعات به توافق برسیم ادامه داد: بنابراین هنوز هیچ توافقی صورت نگرفته است.

وی با تاکید بر این که در مورد هر موضوعی راه حل های مختلفی وجود دارد ادامه داد: ایده ها و پیشنهاداتی مطرح  است که در حال بررسی آن ها هستیم.

غنی سازی ایران و نحوه برداشتن تحریم ها موضوعات کلیدی و اساسی هستند

عراقچی با اشاره به این که موضوع غنی سازی ایران و نحوه برداشتن تحریم ها یکی از مهم ترین موضوعات کلیدی و اساسی به حساب می آید،خاطرنشان کرد: چندین موضوع دیگر هم وجود دارد اما ممکن است که کلیدی نباشد اما باید اذعان داشت که تا آن ها حل نشوند  به هیچ توافقی  دست نخواهیم یافت .

عضو ارشد مذاکره کننده تیم هسته ای  ایران با اشاره به این که ادامه موضوعات در مورد همه مسائل خواهد بود بیان کرد: ان شاالله امیدواریم با تلاش بیشتر و با عزم و اراده ای که در هیات های شرکت کننده وجود دارد بتوانیم در هفته های آتی در مورد موضوعات به تفاهم برسیم

وی با اشاره به این که ان شاالله ظرف هفته های آتی در مورد موضوعات مورد نظر به تفاهم برسیم گفت: ان شاالله اختلاف میان اعضای گروه 1+5 کاهش یابد.

جلالی در ادامه برنامه در پاسخ به سوال دیگر مجری مبنی بر این که چه تضمینی وجود دارد که غرب به زیر تعهدات خود نزند گفت: از عراقچی وزیر امور خارجه و سایر اعضای تیم هسته ای به دلیل تلاش های فراوانی که در روند مذاکرات دارند قدردانی می کنم.

نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که گفته های عراقچی مثبت بوده است گفت: فضایی که از آن منتقل شده نشان می دهد که دوستان آینده را مناسب تر پیش بینی کردند.

وی با بیان این که موضوع تحریم از جمله مواردی اختلافی به حساب می آید،ادامه داد: 4 سطح تحریم وجود دارد که شامل تحریم های شورای امنیت،اتحادیه اروپا،کنگره آمریکا و تحریم های نشات گرفته است ریاست جمهوری آمریکا است.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی با بیان این که باید برای چهار سطح از تحریم راه حلی اندیشید و نهایتاً تعیین تکلیف کرد گفت: این تحریم غیرواقعی و ظالمانه است.

جلالی با اشاره به این که این بحث از پیچیدگی های زیادی برخوردار است ادامه داد: باید دید تحریم های کنگره قرار است با چه مکانیزیم لغو شود این در حالی است که اوباما به شکل کلی بیان کرد که در این رابطه با کنگره به تفاهم خواهد رسید.

نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به فضای انتخابات آمریکا ادامه داد: در آمریکا جمهوری خواهان رای غالب را کسب کردند به طوری که روسای کمیته های دائمی را در آمریکا جمهوری خواهان تصاحب کردند.

وی با بیان این که همه دموکرات ها خط مذاکره اوباما را در پیش نخواهد گرفت افزود: همه دموکرات ها خط مذاکره آمریکا را تایید نمی کنند و برخی نگاه دیگری دارند.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که ما از قبل با غرب مذاکره کرده ایم خاطرنشان کرد: در طول مذاکرات با غرب شاهد عدم پایبندی آن ها به مذاکرات بوده ایم.

جلالی با اشاره به توافقنامه سعد آباد پیرامون تعلیق گفت: غربی ها تلاش کردند دامنه تعلیق را تفسیر به تعطیلی فعالیت های هسته ای کنند.

نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که مدالیته ای را با غرب انتخاب کرده بودیم از فرمول خوبی برخودار بود گفت: آن ها بلافاصله این فرمول را تایید کردند اما بعد ادعاهای جدیدی را مطرح کردند

دیوار بی اعتمادی از ناحیه ایران نسبت به غرب بلندتر است

وی  با اشاره به این که کار مذاکره کنندگان در خصوص تعهداتی که غرب نسبت به جمهوری اسلامی ایران در بخش های مختلف ارائه می دهد سخت است،اظهار داشت: دیوار بی اعتمادی از ناحیه جمهوری اسلامی ایران نسبت به غرب ها بلندتر است.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی با اشاره به عملکرد گذشته غربی ها گفت: آن ها به زیر تعهدات خود زدند.

جلالی با بیان این که در بحث تفاهم سناریوهای مختلفی وجود دارد بیان کرد: در فضایی که مذاکره صورت می گیرد فضا، فضای راحتی نیست.

نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به وضعیت اوباما و دموکرات ها افزود: وضعیت آن ها وضعیتی ثبات یافته نیست به طوری که جریانات دیگری همچون جریان تخریبی مثل رژیم صهیونیستی و سعود الفیصل در این ماجرا حضور یافتند.

وی با اشاره به این که حضور سعودالفیصل در این ماجرا گفت: آن ها به پای کار آمده اند تا فضا را غبارآلود کنند.

برای دیدن فیلم و تصاویر اینجا کلیک کنید.
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار