در نشست خبری جشنواره بین المللی سینما حقیقت مطرح شد

کار پروژه "لاله" به سازمان بازرسی رسید

طباطبایی ن‍ژاد در خصوص آخرین وضعیت پروژه لاله گفت: با ارسال نامه‌ای از سوی "اسداله نیک‌نژاد" به حجت‌الله ایوبی از وی خواست با توجه به مشکلاتی که بین او و مرکز گسترش بوجود آمده حکمی را تعیین کنند.

به گزارش خبرنگار سینما باشگاه خبرنگاران "مهدی طباطبایی ن‍ژاد" مدیر مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در هشتمین نشست خبری جشنواره بین المللی سینما حقیقت در خصوص پروژه لاله گفت: در مرداد ماه "اسد‌اله نیک‌نژاد" نامه ای به "حجت‌الله ایوبی" فرستادند و از او خواستند با توجه به مشکلاتی ما بین او و مرکز گسترش سینمای تجربی بوجود آمده ایوبی حکمی را تعیین کند و در نامه ذکر کردند که به طور قطع به نظر حکم احترام خواهند گذاشت اما وی باز هم حکمیت رضاداد را علی رغم گفته‌های قبلی خود نپذیرفتند. ما با اسداله نیک‌نژاد هیچ مشکل و مساله‌ای نداریم اما ما یک روال قاعده‌مندی را انجام می دهیم و  نیک‌نژاد باید این قواعد را رعایت کند.

وی ادامه داد: این خبر را همین امروز اعلام می کنم و تا الان جایی منتشر نشده است. ما نامه‌ای به سازمان بازرسی کل کشور فرستادیم،‌ با توجه به بررسی ها اعلام‌کردیم سازمان بازرسی برای ادامه پروژه به ما اعلام کند که در مورد پروژه لاله چه کار باید انجام دهیم؛ اما اسدالله نیکنژاد این شرایط را نیمی‌پذیرد و ما هم نمی توانیم با این شرایط بسازیم.

وی ادامه داد: ممکن است سازمان بازرسی به تغییر کارگردان و یا متوقف کردن کار حکم بدهد. ما منتظر نظر سازمان بازرسی هستیم و عملا هیچ کاری نمی توانیم کنیم.

طباطبایی اظهار داشت: نیکنژاد علی رقم تمام ادعاهایش در خصوص خریداری رایت فیلم هیچ وقت نتوانست ادعایش را ثابت کند. ما هم به لحاظ مدیریت دولتی اجازه نداریم به کسی اعتماد کنیم و باید تمام قوانین حقوقی را رعایت کنیم.

وی تصریح کرد: نیکنژاد باید حقوق رایت‌های فیلم را به مرکز گسترش منتقل کند و ضمن حکمیت رضاداد رفتار کند.

طباطبایی عنوان کرد: زمانی که ما با افراد مصالحه می‌کنیم آدم‌ها اجازه چنین رفتاری را به خودشان می دهند شاید بهتر بود ما محکم‌تر رفتار می‌کردیم.

جشنواره "شهید آوینی" و "سینما حقیقت" ادغام می‌شوند

مدیر مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در این نشست در پاسخ به ادغام جشنواره "شهید آوینی" و جشنواره "سینما حقیقت" گفت: زمانی که اولین دوره جشنواره سینما حقیقت تاسیس شد یک سال از برگزاری جشنواره شهید آوینی می‌گذشت بنابراین این جشنواره مقدم بر جشنواره سینما حقیقت است.

وی تصریح کرد: جشنواره شهید آوینی جشنواه فیلم‌های مستند برتر بود ولی بعد از تاسیس جشنواره سینما حقیقت و شناخته شدن این جشنواره به طور عملی جشنواره شهید آوینی محدود به فیلم‌های انقلاب و دفاع مقدس شد و آثارش دیده نمی‌شد و تنها به یک جایزه معطوف شده بود.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه جشنواره شهید آوینی دو سالانه برگزار و تنها به یک جایزه خلاصه می‌شد برای دیده شدن فیلم‌های این جشنواره فکری کردیم و ادغام این دو جشنواره کمکی در جهت دیده شدن آثار جشنواره شهید آوینی بود که بهترین و پر مخاطب‌ترین جشنواره حقیقت اختصاص به مقاومت و شهید آوینی دارد.

مدیر مرکز گسترش سینمایی مستند و تجربی در خصوص توجه تولید بیش از نمایش فیلم‌ها و اصلاح این روند اظهار داشت: مهمترین آسیب سینمای مستند ایران عرضه و نمایش فیلم‌هاست. 70 درصد بازار فیلم‌های مستند تلویزیون است و اگر این رسانه مشتری ما نباشد جایی برای نمایش این فیلم ها وجود ندارد.

وی تصریح کرد: خرید آثار مستند به دلایل مختلفی از سوی تلویزیون صورت نمی گیرد و در خارج از کشور هم این مشکلات وجود دارد.بنابراین "قاسم خان" با همکاران بین المللی ما در سفر به کن با شبکه تلویزیونی برون مرزی قراردادهایی را گذاشته تا در جشنواره حقیقت و در روزهای پایانی به عرضه و بازاریابی فیلم‌های مستند بپردازند.

اهدای تندیس و جایزه 7 میلیون تومانی به مفهوم عاشورا

"طباطبایی نژاد" در خصوص بخش تصویر عاشورایی در این دوره از جشنواره عنوان کرد: به دلیل اینکه برگزاری این دوره از جشنواره همزمان با اربعین حسینی است وظیفه دینی ما این بود که به این موضوع بی‌توجه نباشیم بنابراین از مجموع فیلم‌هایی که در بخش مسابقه ملی شرکت می کنند از فیلم‌های مستندی که به گونه‌ای به مسئله عاشورا توجه کرده‌اند تندیس و جایزه 7 میلیون تومانی به مفهوم عاشورا تقدیم کنند و در واقع این یک بخش ویژه نیست و تنها یک جایزه به ساحت سید‌الشهدا است.

وی در خصوص هیئت انتخاب بیان کرد: امسال در بخش بین‌الملل هیئت انتخاب ما مشاوران و دبیر جشنواره هستند و اگر سال آینده من مدیر این مرکز باشم در بخش ملی هم هیئت انتخاب نخواهیم داشت و شواری مشاوران زیر نظر دبیر جشنواره طبق استانداردهای جهانی به انتخاب فیلم‌ها خواهند پرداخت.

وی در خصوص تیزر این دوره از جشنواره اظهار داشت: من مدتها بدنبال این بودم که سخن مولانا را در خصوص مبحث آیینه به ص3ورتا پوستری دربیاورم که امسال خوشبختانه "علی باقری" طرحی را بر مبنای شعر مولانا به ما ارائه دادند که به نظرمان ایده‌ی خوبی بود و طرح پوستر را هم بر مبنای قطعات آیینه شکسته طراحی کردیم.

وی در خصوص ترکیب هیئت داوران بیان کرد: ترکیب هیئت داوران هم بر اساس این آیینه بود ما هم اعضای یک خانه و کوچه‌ایم و همه با هر افکار و عقیده با هم همکار هستیم.

وی در خصوص مراسم اختتامیه اظهار داشت: مراسم اختتامیه در تالار اندیشه‌ی حوزه هنری برگزار می‌شود و علت این که مراسم در تالار وحدت برگزار نمی شود این است که تالار وحدت قرارداد 16 میلیون تومان خود را امسال به 40 میلیون تومان افزایش داده بنابراین شایسته نبود پول مستند سازان را اینگونه هدر دهیم.ما کمتر از یک چهارم این مبلغ مراسم اختتامیه را در یک فضای شکیل‌تر و صمیمانه تر در تالار اندیشه برگزار خواهیم کرد.

* تقدیر از مستندساز هلندی

"شهنام صفاجو" مدیر روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در خصوص جزئیات این دوره از جشنواره گفت: از زمانی که برای برپایی هشتمین جشنواره سینما حقیقت فراخوان منتشر کردیم در بازه‌ی زمانی 3 ماه بیش از 1300 فیلم به دبیرخانه ارسال شد و در این صورت فیلم‌ها توسط هیات انتخاب بازبینی شد که در مجموع 118 فیلم در بخش مسابقه ملی، 52 فیلم در بخش مستند کوتاه، 37 فیلم در بخش مستند نیمه بلند، 29 فیلم در بخش مستند بلند و 30 فیلم در بخش بین‌المللی پذیرفته شد.

"صف جو" ادامه داد:  مجموع فیلم‌های مستند 170 فیلم و فیلم‌های مستند خارجی 117 فیلم است و در مجموع 287 فیلم مستند در طی 9 تا 15 آذر ماه در سینما فلسطین و سپیده نمایش داده می‌شود.

وی تصریح کرد: یکی از وجوه جشنواره امسال که از سال گذشته طرح و برنامه‌ریزی آن انجام شد برگزاری کارگاه‌های آموزشی در حاشیه جشنواره سینما حقیقت است که استقبال خوبی از آن شد.

وی افزود: بازار فیلم مستند را پس از 4 سال دوباره در این دوره از جشنواره برگزار خواهیم کرد و یک مستند ساز هلندی هم مهمان جشنواره خواهد بود که در مراسم اختتامیه از او قدردانی خواهد شد.

"صفاجو" بیان کرد: جشنواره سینما حقیقت به مانند روال سالهای گذشته مراسم افتتاحیه خاصی نخواهد داشتند و تنها در روز یکشنبه 9 آذر ماه ساعت 9:30 دو فیلم مستند به نمایش در می‌آید "عیار مشروطه" که به مناسبت صدمین سال شهادت ستارخان و مستند "میراث مجید" به بهانه  چهارمین سالگرد "مجید شهریاری" در این روز به نمایش در خواهد آمد.

وی اظهار داشت: رو نمایی از کتاب و جلسه ی نقد و بررسی هم طبق روال سالهای گذشته برگزار خواهد شد.


گفتنی است هشتمین جشنواره سینما حقیقت از 9 تا 16 آذر در سینما فلسطین و سپیده برگزار می‌شود.



انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار