ربات‌ها به کمک نیروهای امنیتی می‌آیند؛

طراحی روبات‌های جدید برای گشت زنی بجای نیروهای امنیتی

Knightscope طراحی و راه اندازی روبات امنیتی K5 خود را یک راه حل برای حفظ مأمورینی که در برخی سایت‌ها مشکل گشت زنی وجود دارد معرفی کرد.

به گزارش دریچه فناوری اطلاعات باشگاه خبرنگاران؛ به احتمال زیاد از نظر شما ربات امنیتی Knightscope K5 آن ربات امنیتی نباشد که شما انتظار داشتید. اما پس از آنکه رومبا (Roomba) روبات کمپانی آی. روبوت (iRobot) هم عرضه شد بسیاری آن را بعنوان یک روبات نمی دیدند. آنچه که می بینید یک دستگاه است که در یکی از پارکینگهای نزدیک سان فرانسیسکو با 5 فوت ارتفاع، 300 پوند وزن، تخم مرغی شکل و سفید است که بی سر و صدا در حال گشت زنی در این منطقه می باشد.
شکل مخروطی و ابهام برانگیز آن یادآور روبات رابی در فیلم سینمایی (سیاره ممنوعه) به سال 1956 است اما بدون دست، پا و دیگر وسایل اضافه که در حال حرکت است.



اما این ایده و دستگاه کمپانی Knightscope شاید چیزی نباشد که شما می خواهید یا انتظار دارید. این ربات امنیتی برای این منظور در نظر گرفته شده است تا بجای انسان در یکی از خسته کننده ترین شغل ها در زندگی نیروهای امنیتی جایگزین شود. اِستِفان می گوید: تیم طراحی این روبات از افرادی تشکیل شد که در زمینه های اجرایی خودرو و قوانین آن تجربه و قدرت تصمیم گیری داشتند در اینجا مستقر شدند تا نشان دهند K5 چه خواهد شد.

این روبات قادر به 360 درجه نظارت تصویری، ضبط صدا و تشخیص پلاک می‌باشد که از یک سنسور RFID برای خواندن کارت‌ها و شناسه کارمندان استفاده می‌کند. ربات راه خود را با استفاده از GPS و LIDAR، و پرتورهای لیزر برای تشخیص موانع پیدا می‌کند. هنگامیکه این روبات در منطقه‌ای مستقر می‌گردد توسط نقشه داخلی که به آن داده شده است شروع به گشت زنی منطقه و انجام مأموریت خود می‌کند.

اِستِفان افزود: این روبات 45 تا 50 دقیقه در منطقه گشت زنی می‌کند قبل از اینکه به پد شارژ خود، برای شارژ سریع 5 دقیقه‌ای باز گردد، پس از آن دوباره به گشت زنی در منطقه ادامه خواهد داد. این بدان معناست که هرگز شارژ این روبات به پایان نخواهد رسید و در زمانی که شارژ آن رو به پایان باشد به صورت خودکار به منطقه شارژ خود رفته و با شارژ مجدد به کار خود بازخواهد گشت. همچنین او گفت: حداقل اسقرار روبات‌ها برای هر مکان "دو روبات است" او توضیح داد: به طوریکه آنها می‌توانند چشمانشان را با هم هماهنگ کرده و یکی کنند (منظور وسعت دید و مشاهده‌ای است که با هماهنگ شدن دو روبات رخ می‌دهد).



سایر ملاحظات شامل مکان پد شارژ:
اِستِفان می گوید: ما "نیاز به یک منبع شارژ خارجی داشتیم" پس پد شارژ روی زمین نصب می شود تا حتی در هنگام شارژ روبات قادر به مشاهده منطقه باشد و از پست خود خارج نشود. برای شارژ روبات بر روی پد شارژ می‌شود و شاخه دریافت شارژ را به برق متصل می‌کند و اقدام به شارژ خود می‌کند که این فرآیند شبیه به فرآیند شارژ Roomba می‌باشد. اولین کاری که K5 در ساعت اولیه مأموریت خود انجام می‌دهد آموزش است که به زمانی حدود 30 دقیقه نیاز دارد.

اِستِفان اظهار داشت: روبات با استفاده از این دوره آموزش اقدام به گشت زنی در منطقه کرده و نقشه‌های داخلی منطقه مورد نظر را که به آن نیاز دارد برای خود توسعه داده و به‌روزرسانی می‌کند. هنگامیکه این نقشه ساخته شد، اپراتورها با استفاده از نرم افزار مرکز عملیات می‌توانند آن را تغییر داده و یا نقاطی را به آن اضافه کنند. این نرم افزار با نام KSOC شناخته می‌شود که قدم سوم از نصب و راه اندازی K5 است، پس از آن نوبت شارژ روبات و نصب پد شارژ است.



وی می‌گوید: Knightscope سرور مرکز عملیات روبات‌ها را در مرکز داده خود راه اندازی کرده سپس دسترسی مورد نیاز را از طریق یک رابط مرورگر یا تلفن همراه فراهم می‌کند. "فردی برای دریافت هشدارها در نظر گرفته خواهد شد". "در صورت نیاز هم فردی بصورت آماده باش و پاسخ از طریق مرورگر در نظر گرفته خواهد شد". اِستِفان اشاره کرد که در K5 هیچ سلاح و یا چیز دیگری به این معنا تعبیه نشده است، مگر چه خبر است؟ با این حال روبات مجبور و قادر به تولید صدای بسیار بلندی است که باعث تضعیف و یا مقابله با حملات احتمالی به آن خواهد شد.

با این حال روبات K5 قادر به حمله به کسی نیست، و اگر کسی برای جلوگیری از حرکت آن تلاش کند، روبات به سوی دیگری تغییر مسیر خواهد داد. همچنین یک دکمه آبی بزرگ بر روی هر یک از روبات ها تعبیه شده است که جهت احضار نیرو شخص یا اشخاص کاربرد دارد. در پیکربندی فعلی، روبات K5، مناسب برای عملیات در فضای باز و آب و هوای معتدل می‌باشد. این ماشین آلات همچنین می‌توانند در هوای بارانی و شرایط عادی محیط زیست به کار گرفته شوند. با این حال برای استفاده در شرایط دشوارتر، Knightscope در نظر دارد آن را به گونه‌ای ارتقا دهد که در یک پارکینگ پوشیده از برف و یا مراکز خرید قابلیت انجام مأموریت را داشته باشد.



اما این به آن معنا نیست که آنها می‌بایست مدل بزرگتری را طراحی و اجرا کنند. خبر مهمی که درباره K5 می‌توان داد این است که کمپانی سازنده بر روی محصولات منحصربفرد برای انجام امور خاص تمرکز کرده است، امور یکنواختی مانند گشت زنی در خارج از یک مرکز که در آن روحیه کارکنان بصورت محسوس کم بوده و گردش مالی آن بسیار بالا است، اما واقعاً کدام گزینه مهم‌تر است؟

اِستِفان می‌گوید: هنگامی که با تعدادی از مشتریان در مراکز خرید صحبت می‌کردیم، آنها تمایل به حضور در داخل ساختمان داشتند در صورتیکه بیشترین جرم‌ها در بیرون و در حال گشت و گذار رخ می‌دهد که این روبات‌ها می‌توانند درصد بالایی از این جرم‌ها و حوادث را کاهش داده و کمک بسزایی در امر امنیت مراکز باشد.

ارسال از خبرنگار افتخاری دریچه مسعود وطن خواه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار