اشرف غنی: اجازه نمی‌دهم از خاک افغانستان بر ضد همسایگان استفاده شود

رئیس جمهور افغانستان اعلام کرد که این کشور نخواهد گذاشت که از خاکش بر ضد یکی از همسایگان مورد استفاده قرار بگیرد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل ازخبرگزاری فرانسه،  در شرایطی که تنش‌ها بین هند و پاکستان نگرانی از کشیده شدن این بحران به خارج از مرزهای  دو کشور را به وجود آورده است،" اشرف غنی احمد زی" رئیس جمهور جدید افغانستان چهارشنبه هشدار داد به هیچکس اجازه نخواهد داد جنگی نیابتی در کشورش به راه بیندازد.

هند و پاکستان، دو قدرت هسته‌ای رقیب، از دیرباز مرتب رویارویی خود را به افغانستان کشانده‌اند.

خروج نیروهای رزمی ناتو از افغانستان در اواخر سال کنونی میلادی راه را برای دوره‌ای از ابهام و بلاتکلیفی برای ثبات افغانستان باز می کند که بالاگرفتن تنش‌ها بین دهلی نو و اسلام‌آباد آن را تشدید خواهد کرد.

اشرف غنی در نشست سران کشورهای جنوب آسیا در نپال که به ویژه" نارندرا مودی" نخست وزیر هند و نواز شریف نخست وزیر پاکستان در آن حضور داشتند، اعلام کرد: "ما نخواهیم گذاشت سرزمین ما بر ضد یکی از همسایگانمان مورد استفاده قرار بگیرد. ما به هیچکس اجازه نخواهیم داد جنگی نیابتی در خاک ما به راه بیندازد."

"حامد کرزای"، رئیس جمهور سابق  افغانستان اغلب اسلام‌آباد را به تلاش برای بی ثبات کردن دولت افغانستان با پناه دادن به شبه‌نظامیان طالبان متهم می کرد.

پاکستان یکی از سه کشوری بود که رژیم تندرو طالبان را در افغانستان به رسمیت شناخت. رژیمی که اواخر سال 2001 در حمله امریکا از قدرت کنار زده شد و راه شورش را در پیش گرفت.

غنی بدون اشاره به پاکستان خاطر نشان کرد حمایت یک کشور از عناصر غیردولتی می تواند پیامدهای مخربی داشته باشد.

وی افزود: "باید روشن شود که چنین تدابیری تأثیراتی منفی دارند و نظام حکومتی را بی ثبات می کنند".


انتهای پیام/
برچسب ها: اشرف غنی ، همسایه ، جنگ ، نیابتی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار