بلوکات در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

آمریکایی‌ها به مذاکره اعتقاد ندارند/غرب هنوز از موضع استکباری خود پایین نیامده‌ است

دبیر سیاسی سابق انجمن اسلامی دانشجویان مستقل با بیان اینکه آمریکایی‌ها به چیزی به نام مذاکره اعتقاد ندارند، گفت: طی ماه‌های آینده نیز اگر بخواهیم با همین روال پیش رویم اتفاق خاصی نمی‌افتد چون ایران حداکثر همکاری را دارد، مگر اینکه آمریکایی‌ها در رفتار خود تغییر ایجاد کنند.

"مهدی بلوکات" در گفتگو با خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، با اشاره به اینکه علت به نتیجه نرسیدن مذاکرات زیاده‌خواهی‌های آمریکاست، اظهار داشت: چرا که آمریکا نمی‌خواهد حقوق کشورهای دیگر را به رسمیت شناسد همچنان که در ادبیات امام(ره) و مقام معظم رهبری بار‌ها دیده‌ایم آمریکایی‌ها هنوز از موضع استکباری خود پایین نیامده‌اند.   

وی ادامه داد: بنابراین آمریکایی‌ها به چیزی به نام مذاکره اعتقاد ندارند و به این مسئله به چشم محاکمه نگاه می‌کنند تا مذاکراه و کشورمان باید تضمین دهد که فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز باشد و بعد از اینکه تضمین می‌دهیم، ابراز می‌کنند باید این تضمین راستی‌آزمایی شود حالا تا چه زمانی قرار است توافق حاصل شود را مشخص نمی‌کنند چرا که این تضمین‌ها برای آمریکا اعتمادساز نیست.
 
دبیرسیاسی سابق انجمن اسلامی دانشجویان مستقل اظهار داشت: به عقیده بنده یک بخش از عدم اعتماد آمریکا به خوی استکباری آن برمی‌گردد و آمریکا قصد دارد در مذاکرات هر چه ایران در فناوری هسته‌ای دارد را از کشورمان بگیرد و در مقابل از مواضع استکباری خود عقب ننشیند و بخش دوم دیدگاه آمریکا در رابطه با مذاکرات قطعا بحث مذاکرات هسته‌ای نیست بلکه مذاکرات هسته‌ای بهانه‌ای است برای اعلام فشاری که به آمریکا وارد شده و به چالش کشیده شده است از جمله فشارهای وارده به آمریکا پیرامون بحث مقاومت جبهه مقاومت در برابر اسرائیل، حزب‌الله لبنان و موضوعات دیگر در رابطه با تحولات منطقه که ایران نقش جدی در آن ایفا می‌کند.
 
بلوکات افزود: زیرا آمریکا علی رغم ورودی که به این کشورها داشته نتوانسته نقش جدی در آن ایفا کند به نظر می‌رسد آمریکا دنبال این است که در ذیل بحث مذاکرات هسته‌ای منافع خود را در مسائل دیگری مثل مسائل منطقه‌ای از جمله یمن، عراق، لبنان و بحث فلسطین را هم پیگیری کند، از طرف دیگر برای کشورمان بحث خارج از مذاکرت هسته‌ای یکی از خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران است.
 
وی تصریح کرد: اما آمریکا تلاش دارد ذیل بحث مذاکرات هسته‌ای بحث‌های دیگر را مطرح کند، در روزهای اخیر نیز شنیده شد که مسائلی مانند فناوری هوا و فضای کشورمان، بحث حقوق بشر و چیزهای دیگر را نیز در این قالب پیگیری می‌کنند به نظر بنده اگر آمریکا به دنبال این باشد که در بحث هسته‌ای با کشور‌ها به تفاهم برسد، فرصت تاریخی از فرصتی که در حال حاضر برایش فراهم شده بهتر فراهم نخواهد شد.

دبیرسیاسی سابق انجمن اسلامی دانشجویان مستقل اظهار داشت: چرا که کشورمان دارای پیشینه فرهنگی قوی است و کشورمان حسن همکاری را با ۱+۵ خصوصا آمریکا  نشان داده است زیرا این دوره‌های اخیر تعداد مذاکراتی که با مقامات آمریکایی داشتیم، از اول انقلاب تا این زمان سابقه نداشته که  مذاکرات سه جانبه با خانم اشتون و  دوجانبه که در این چند روز اتفاق افتاد را نداشتیم.

بلوکات ادامه داد: بنده یک پیام داخلی هم در رابطه با این مسئله دارم، آن کسانی که چندین سال است می‌گویند همه مشکلات ما به خاطر عدم اعتماد ما به آمریکا و مذاکره با آمریکاست، صرفا بحث مذاکره با آمریکا را راه‌حل مشکلات می‌دانستند در حال حاضر یکسال است که مذاکره می‌کنیم، چرا اتفاقی نمی‌افتد؟ علت اصلی موضوع این است که طرف مقابل استقلال کشور‌هایی که از دولت‌های برآمده از رای مردم را به رسمیت نمی‌شناسد که بخواهد در قالب آن مذاکره منافع ملی خود و کشورهای مقابل را به رسمیت بشناسد و به حقوق دیگران احترام گذارد.    
 
وی در پایان خاطر نشان کرد: طی ماه‌های آینده نیز  اگر بخواهیم با همین روال پیش رویم اتفاق خاصی نمی‌افتد چون ایران حداکثر همکاری را دارد، مگر اینکه آمریکایی‌ها در رفتار خود تغییر ایجاد کنند، به نظر بنده فضای آمریکا هم این رفتار آمریکا را بر نمی‌تابد، احتمال می‌دهم که فشارهای داخلی افکار عمومی و نخبگان آمریکا ممکن است موجب تغییر رفتار دولت آمریکا در ماه‌های آینده شود.    
 
انتهای پیام/

برچسب ها: مذاکرات ، هسته ای ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار