المانیتور:

در آخرین روزهای مذاکرات وین نشانه‌هایی از پیشرفت‌ مشاهده شد

با تمدید مهلت دستیابی به توافق هسته‌ای تا ماه تیر سال آینده تحلیلگر المانیتور نوشت در آخرین روزهای مذاکرات وین طرفین به حصول توافق نزدیک شدند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه خبری المانیتور، در روایت غربی‌ها در این‌باره آمده است که اگرچه برخی پیشرفت‌ها در این مذاکرات به دست آمد، اما این پیشرفت‌ها دیر بود و در میان اختلافات مهم و عمیق که همچنان بر روی موضوعات اصلی و مهم ادامه دارد، ضروری بود که مذاکرات تا سال آينده تمدید شود.

المانیتور ادامه داد: اما در روایت طرف ایرانی که توسط برخی از مقامات این کشور مطرح شده است، در این‌باره آمده است: پیشرفت‌های قابل توجهی حتی در روزهای آخر به دست آمد، به طوری که برخی بر این باور بودند که توافق سیاسی در روزها یا هفته‌های آینده به سرعت به دست خواهد آمد. اما ما از طرف غربی که تصمیم نداشت در یک هفته آتی برای نهایی کردن توافق در وین بماند، ناامید شدیم.

از سوی دیگر محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران در کنفرانس خبری پس از مذاکرات در روز دوشنبه گفت: پس از آنکه دوستان آمریکایی ما مراسم روز شکرگذاری خود را برگزار کردند، ما کار سخت خود را از سر خواهیم گرفت. 

مقامات فعلی و پیشین آمریکا در شرایطی که به نوعی به پیشرفت در مذاکرات اشاره می‌کنند، بر این ادعا تاکید دارند که ایده به دست آمدن یک توافق قابل قبول غیرواقع‌گرایانه است. رابرت اینهورن، مذاکره‌کننده سابق آمریکا در مذاکرات هسته‌ای ایران در این‌باره می‌گوید: جان کری اشاره کرد که پیشرفت مهمی در این مذاکرات به دست آمده است و ایده‌های جدید نیز ارائه شد. اما همزمان با این مسئله، هیچ یک از موضوعات مورد اختلاف حل نشد. من فکر می‌کنم این سخنان اشاره به این دارد که تمامی طرف‌های مذاکره برای ارائه ایده‌های خود تلاش می‌کنند، اما این مسئله برای نزدیک کردن شکاف‌ها کافی نیست. این در شرایطی است که همه طرف‌ها احساس می‌کنند تلاش‌های جدی برای تضمین ادامه مذاکرات کافی بوده است.

 با وجود عدم قطعیت این مسئله که آیا طرف‌های مذاکره در نهایت به توافق تا ضرب‌الاجل جدید در ماه مارس دست خواهند یافت یا خیر، برخی از مقامات و تحلیلگران غربی بر این‌ باورند که تغییرات مثبت و قابل توجهی به ویژه در واپسین روز مذاکرات به دست آمد که نشانه ایجاد خوش‌بینی تازه و محتاطانه‌ای برای پیشرفت سریع‌تر است که ممکن است اکنون روند را به مسیر توافق نهایی بکشاند.

کری در سخنان خود در این باره گفت: در آخرین‌ روزهای مذاکرات در وین ما پیشرفت‌های واقعی و قابل توجهی به دست آوردیم. اکنون ما بر این باوریم که یک توافق جامع که نگرانی‌های جامعه جهانی را از بین ببرد، امکان‌پذیر است. در این لحظه، ما درک واضح‌تری از مسائلی که قرار است در توافق مطرح شود، به دست آورده‌ایم. اما هنوز نکات مهمی هست که درباره آن اختلاف وجود دارد و باید هنوز بر روی آن کار شود.

اما نکته قابل توجه در این‌باره این است که لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه که همواره به وی به عنوان یک فرد مشکوک درباره دستیابی به توافق هسته‌ای قابل قبول با ایران نگاه می‌شد، در سخنانی اعلام کرد که تازه‌ترین دور مذاکرات نسبتا مثبت بود و پیشرفت‌هایی در مهمترین مسئله مورد اختلاف، یعنی ظرفیت غنی‌سازی ایجاد شد. 

وی در بخش دیگری از سخنانش نیز تاکید کرد: درباره ایجاد محدودیت در ظرفیت غنی‌سازی ایران، من به این نتیجه رسیدم که اقدامات قطعی انجام شد. مشکل در جزئیات است، اما راه‌هایی برای دستیابی به توافق در این‌باره وجود دارد که در مذاکرات قبلی وجود نداشت.

علی واعظ، تحلیگر مسائل ایران و عضو گروه‌های بحران‌های بین‌المللی در این‌باره می‌گوید: مواضع اکنون واقع‌گرایانه‌تر از گذشته شده است. اکنون به نظر هر دو طرف می‌توانند نور را در انتهای تونل ببینند. این یک پیشرفت عظیم است. اگرچه هنوز توافقی به دست نیامده است، اما من امیدوارم.

پیشرفت‌های سریع‌تر در مذاکرات اخیر و نشست‌های دوجانبه میان ظریف و جان کری به دست آمده است، صحبت‌هایی که در چند روز اخیر در وین آغاز شد. دیپلمات‌های ایران و آمریکا در ماه‌های اخیر دیدارهای سه جانبه‌ای را با حضور نماینده اروپا برگزار کرده بودند تا بتوانند همکاری میان شش قدرت جهانی را حفظ کنند.

در بخش پایانی این گزارش به نقل از یک منبع دیپلماتیک غربی آمده است: مذاکرات مستقیم میان ایران و آمریکا در روزهای اخیر به واضح‌تر شدن شرایط و و واقع‌گرایی بیشتر منجر شد و این مسئله می‌تواند به پیشرفت در توافق کمک کند. اکنون خطوط مسیر کاملا واضح و مشخص است.


انتهای پیام./
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار