بررسی عملکرد دو ماهه خط ویژه پایانه لاله – پایانه افشار

جا به جایی روزانه 15 هزار مسافر

مدیر کل بهره برداری شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران از جابه جایی روزانه 15 هزار نفر مسافر در خط ویژه اتوبوس پایانه لاله – پایانه افشار خبر داد.

به گزارش  خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، الودگی هوا و ترافیک دو معضل اصلی شهر تهران است که کارشناسان شهری اصلی ترین راهکار برون رفت از این دو معضل زیست محیطی را توسعه حمل و نقل عمومی و به تبع ان کاهش تردد خودروهای شخصی می دانند.

از اینرو طی سال های گذشته توسعه مترو و خطوط ویژه اتوبوس اعم از خطوط بی ار تی و خطوط درون شهری اصلی ترین محورهای توسعه حمل و نقل عمومی در کلانشهر تهران بوده است . لزوم توسعه ناوگان عمومی شهر بر همه کارشناسان و مدیران شهری مشهود بوده بطوریکه  شورای اسلامی شهر نیز با اهتمام ویژه به توسعه خطوط مترو و اتوبوس در سال 93 بودجه ایی بالغ بر 5 هزار میلیارد تومان به این مهم اختصاص داده است.

علیرضا دبیر رئییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران از افزایش سرانه بودجه حمل و نقل عمومی در بودجه سال 94 خبر داد و گفت : همچنان که در بودجه سال 93 توسعه حمل و نقل عمومی سرفصل بودجه بود در بررسی بودجه سال 94 نیز با اهتمام ویژه به حمل ونقل عمومی به خصوص توسعه مترو نگاه خواهیم کرد .

با این تعابیر توسعه خطوط اتویوس در شهر تهران طی سال جاری  با جدیت بیشتری در دست اقدام قرار گرفته است . همزمان با اغاز سال تحصیلی بار دیگر اتوبوسرانی شهر تهران با دست پر به استقبال از مهر رفت و خط ویژه اتوبوس پایانه لاله – پایانه افشار را به شهروندان تهرانی هدیه کرد ، بطوریکه اکنون بزرگراه صدر به عنوان یکی از شریان های اصلی پایتخت از ابتدای مهر ماه به خط ویژه اتوبوس تجهیز شد ،این  خط ویژه با 15کیلومتر طول از پایانه لاله در بزرگراه ارتش آغاز می شود و در مسیر بزرگراه امام علی(ع)، بزرگراه صدر، بزرگراه مدرس حرکت کرده و در انتها به پایانه افشار منتهی می شود.
 
مجتبی حسینی مدیر کل امور بهره برداری شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران گفت : در گذشته در مسیر پایانه افشار تا پایانه دستواره در میدان نوبنیاد خط  ویژه اتوبوس داشته ایم اما در سال جاری خط ویزه پایانه لاله – پایانه افشار با 15 ایستگاه در مسیر رفت و 15 ایستگاه در مسیر برگشت راه اندازی شد که با خطوط 9 ، 7 و 4 تلاقی دارد.

حسینی با تاکید بر اینکه 16 دستگاه اتوبوس تک کابین تازه نفس که به تازگی خریداری و وارد ناوگان اتوبوسرانی شده ، در این خط مورد استفاده قرار گرفته است گفت : این خط در مسیر رفت شامل  15 ایستگاه پایانه لاله ،کوی یاس ،کوثر ،دانشگاه اهل بیت ،سازمان جنگل ها ،ایران خودرو،مینی سیتی ،شهرک ولی عصر ،اراج ،شهرک رجایی،نوبنیاد ، اختیاریه ،دیباجی ،پیروز ،بهار ، دستور، الهیه و پایانه افشار است که اکنون در پایانه افشار و نوبنیاد بیشترین حجم مسافر گیری را شاهد هستیم .

وی میگوید پیش بینی ما حاکی از ان بود که  در 6 ماه ابتدای راه اندازی این خط 10 هزار جابه جایی روزانه را شاهد باشیم اما اکنون با گذشت نزدیک به دو ماه از بهره برداری خط پایانه لاله – پایانه افشار روزانه 15 هزار مسافر بوسیله این خط جابه جا میشوند .

به گفته مدیر کل امور بهره برداری شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران در روزهای ابتدایی بهره برداری از این خط ، هر اتوبوس تنها با 5 یا 6 مسافر حرکت میکرد این در حالیست که اکنون ظرفیت اتوبوس ها در ابتدای مسیر تکمیل می شود .

به رغم تازه تاسیس بودن این خط ، استقبال بسیار چشمگیر شهروندان بویژه قشر کارمند و دانشجو نشان می دهد اگر معابر شهری به خطوط اتوبوس تجهیز شوند شهروندان نیز رغبتی به استفاده از خودوری شخصی نخواهند داشت .

حسینی با تاکید بر اینکه سرفاصله حرکت اتوبوس در این خط 7 دقیقه است گفت : خط ویژه پایانه لاله – پایانه افشار از ساعت 5 صبح اغاز به کار کرده و تا ساعت 22 شب به شهروندان خدمات رسانی میکند .

وی معتقد است طی سال جاری باید ظرفیت خط دو برابر شود و 16 دستگاه اتوبوس پاسخگوی نیاز شهروندان نیست اما با توجه به اینکه اتوبوس ها نو تک کابین در این خط بکار گرفته شده ،ورود ناوگان فرسوده و کهنه به این خط امکان پذیر نیست لذا به محض ورود اتوبوس های جدید تک کابین جدید در فاز بعدی سهم بیشتری اتوبوس به این خط اضافه خواهد شد .

انتهای‌پیام/
برچسب ها: جابجایی ، مسافر ، پایانه ، افشار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار