گزارشی از پشت‌ پرده انتخابات برترین‌های فوتبال آسیا

فوتبال ایران جایی در ضیافت AFC ندارد/ نگاه‌ها فقط به یک فوتسالیست!

طبق آخرین جمع‌بندی‌های انجام‌شده در کنفدراسیون فوتبال آسیا، امسال ایران به غیر از یک فوتسالیست شانسی برای حضور در جمع برترین‌های آسیا ندارد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، مراسم انتخاب بهترین‌های آسیا در سال 2014 نهم آذرماه امسال به میزبانی فیلیپین برگزار می‌شود.

امسال کنفدراسیون فوتبال آسیا در انتخاب بهترین‌های آسیا سیاست عجیبی داشت و طبق روال هرساله عمل نکرد.

هر ساله و حدود دو تا سه هفته قبل از مراسم انتخاب بهترین‌های سال آسیا، کاندیداها به صورت رسمی از سوی سایت AFC مشخص و سپس در روز مراسم، بهترین‌های هر بخش معرفی می‌شدند.

با این حال امسال شاهد چنین روندی نبودیم و به جز معرفی رسمی کاندیداها در بخش بازیکنان (3 بازیکن عرب) در سایر بخش‌ها هیچ‌گاه کاندیدایی مشخص نشده‌اند.

جالب اینکه در بخش‌های مختلف حتی به نظر می‌رسد که کنفدراسیون فوتبال آسیا نفرات یا تیم‌های برتر را قبل از برگزاری مراسم انتخاب کرده و با ارسال نامه به فدراسیون‌های کشورهایی که نفرات یا تیم‌های برتر از این کشورها هستند، این موضوع را به اطلاع آنها رسانده است.

در همین راستا چندی پیش و طی خبری که روی سایت فدراسیون فوتبال قرار گرفت، علی اصغر حسن‌زاده به عنوان بهترین بازیکن فوتسال آسیا انتخاب شد و قرار است وی با حضور در فیلیپین، در روز مراسم، جایزه خود را دریافت کند.

بر همین اساس اخبار موثق از کنفدراسیون فوتبال آسیا حکایت از آن دارد تا این لحظه به جز حسن‌زاده، فوتبال ایران در هیچ کدام یک از بخش‌های انتخابات بهترین‌های آسیا نماینده‌ای ندارد و شاید طی تغییراتی طی روزهای آینده، نام فدراسیون ایران در بین کاندیداهای بهترین فدراسیون‌ها قرار بگیرد.

بر همین اساس مهدی محمدنبی، دبیر کل فدراسیون فوتبال نیز در مورد انتخاب بهترین‌های آسیا در فیلیپین در گفت و گویی با فارس تأکید کرده بود به جز حسن‌زاده که عنوان بهترین بازیکن فوتسال آسیا را به خود اختصاص داد، کنفدراسیون فوتبال آسیا امسال این سیاست را دارد تا از فدراسیون‌های در حال رشد و پیشرفت مثل فلسطین و افغانستان تجلیل به عمل آورد.

وی در مورد اینکه پس شایستگی‌های کشورهایی مانند ایران چه می‌شود گفت: کنفدراسیون فوتبال آسیا می‌خواهد در جهت تشویق فدراسیون‌هایی که کارشان تازه آغاز شده و تازه دوره رشد را شروع کرده‌اند این اقدام را انجام دهد بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که 4 تیم برتر آسیا یعنی ایران، کره جنوبی، ژاپن و استرالیا در این مراسم سهم کمتری داشته باشند و در اکثر بخش‌ها جوایز به فدراسیون‌های در حال رشد و توسعه اهدا شود که از نظر من هم کار خوب و پسندیده‌ای است. این مسیر برای حمایت از فدراسیون‌هایی که تازه کار خود را شروع کرده‌اند فضای خوبی را ایجاد می‌کند و طبیعی است که در آسیا باید فاصله‌ها کمتر شود چون با وجود فاصله زیاد رقابت کمتر می‌شود. در هر صورت امیدوارم این حرکت برای آینده فوتبال آسیا خوب باشد.

این ماجرا زمانی رنگ واقعیت به خود می‌گیرد که بدانیم فلسطین با قهرمانی در رقابت‌های چلنج کاپ برای اولین بار به جام ملت‌های آسیا صعود کرد و سایر کشورهای در حال توسعه مانند هند، تاجیکستان و افغانستان به همراه فلسطین می‌توانند در مراسم انتخابات بهترین‌های امسال بیشترین سهم را به خود اختصاص دهند.

همچنین علی کفاشیان در خصوص اینکه گفته می شود تیم ملی ایران در انتخابات بهترین‌های آسیا از بخش بهترین تیم‌های ملی خارج شده است روز گذشته به فارس گفته بود: در این زمینه بی‌خبرم و کنفدراسیون فوتبال آسیا باید در این زمینه تصمیم گیری کند. البته اگر تیم ملی ایران، در بین بهترین کاندیداهای بهترین تیم آسیا بود تا به حال این موضوع به ما اعلام شده بود و چون تا به امروز اعلام نشده است، احتمالا تیم ملی در این زمینه در بین کاندیداها قرار نداریم.

در نهایت اینکه به نظر می‌رسید با صعود ایران به جام جهانی 2014 این تیم امسال عنوان بهترین تیم سال را به خود اختصاص دهد که با تغییر سیاست‌های AFC به نظر می‌رسد حق فوتبال ایران در این بخش به سایر تیم‌ها داده خواهد شد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار