سنندج؛

کردستان قطب تولید خشکبار در کشور

کردستانی ها امسال با تولید پانزده هزار تن خشکبار، توانمندی خود را در این زمینه نشان دادند خشکبار از محصولاتی است که به خاطر ارز آوری بالا جزوه محصولات استراتژیک محسوب می شود و درچرخه توسعه صادرات غیرنفتی جایگاه ارزنده‌ای دارد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران سنندج، باغداری 38 هزارهکتاراز زمین‌ها و کوهپایه‌های استان کردستان رابه خوداختصاص داده و شهرستان‌های سنندج، کامیاران، مریوان، سروآباد، سقزوبانه به دلیل برخورداری از آب و هوا و بارندگی مناسب از مراکز عمده تولید محصولات باغی استان به شمار می‌رود.

توسعه باغات وصنایع وابسته به تولیدات باغی خصوصاخشکبار می تواند اقتصادخانوارهای استان کردستان رامتحول می‌کند.

کشاورزان این استان همزمان بابرداشت میوه ازسطح باغات ،باخشک کردن مقداری ازمحصولات ضمن ایجادیک ذخیره زمستانی ،ارزش افزوده قابل توجهی هم برای خود مهیا می کنند.

پورحبیبی مدیرباغبانی سازمان جهادکشاورزی استان کردستان گفت:امسال 250 هزارتن محصول باغی در استان کردستان برداشت شد که ازاین میزان 15 هزارتن آن به خشکبارتبدیل شده است.

حدودا 70 هزارنفربهره برداردرزمینه تولیدات باغی دراستان فعال هستند.

باتوجه به اراضی شیب دارودامنه های کوهستانی ،زمینهای حاصلخیزحاشیه رودخانه هاوهمچنین بارندگی مناسب بامتوسط سالیانه 500 میلی متر،باغداری وکشت درختان مثمردراستان کردستان اهمیت خاصی داردوباتولیدات مناسب محصولات باغی این استان رابه عنوان استانی مطرح درکشوردراین زمینه معرفی کرده است.

رحمانی پور مدیرکل گمرکات استان کردستان گفت:میزان صادرات خشکبارطی 8ماه گذشته امسال از استان کردستان 950 هزاردلاربه وزن 320 هزارتن و شامل کشمش،برگه قیسی وزردآلو،تخمه ومیوه‌های خشک وانواع آن بوده است.

وی بیان کرد:بیشترین حجم صادرات مربوط به کشمش وبرگه زردآلووقیسی بوده که به کشورعراق صادرشده است.

با وجود توانمندی‌های بالقوه استان کردستان رد زمینه تولید خشکبار ، متاسفانه نبود صنایعی همچون بسته بندی و امکانات روز خشک کردن میوه ، این بخش رشد چندانی نداشته است

پوررنگ معاون مبادلات تجاری سازمان صنعت،معدن وتجارت کردستان بااشاره به اینکه خشکباری که دراستان کردستان تولید می شودبه صورت سنتی است معتقد است باحداقل سرمایه و امکانات می توان درسطح روستاها باراه اندازی کارگاه های کوچک صنایع تبدیلی کشاورزان را در تولید خشکبار صنعتی با ارزش افزوده کمک کرد تا این ظرفیت استان به مرحله درآمدزایی به ارزش افزوده مناسب برسد.

باتوجه به جمعیت عظیم شاغلان و بهره برداران در باغداری استان کردستان، با برنامه ریزی هدفمند در تولید و فرآوری محصولات باغی خصوصا خشکبار می‌توان اقتصاد بسیاری از خانوارهای این استان را رونق داد.

انتهای پیام/ز

برچسب ها: خشکبار ، تولید ، محصول ، سنندج ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.