نقوی حسینی در برنامه "نگاه دو":

جامعه جهانی اعتراف خواهد کرد که انحرافی در برنامه هسته‌ای ایران وجود نداشته است/ ایران ‌‌نهایت حسن‌نیت خود را به نمایش گذاشت

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، در برنامه "نگاه دو" به بررسی نتایج مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ پرداخت.

به گزارش گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران، سید حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، در برنامه نگاه دو (چهارشنبه ۵ آذر) به بررسی نتایج مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ پرداخت.
 
نگاه دو: در مقدمه توافق ژنو از یک راه حل جامع و بلندمدت صحبت شد، این توافق جامع به چه معناست؟

نقوی حسینی: وقتی دولت یازدهم با رویکرد جدید مستقر شد، طرح مذاکرات و گفتگو‌ها آغاز شد و طی یک سری مذاکرات فشرده، طرفین آرام آرام به این راه و مسیر رسیدند که باید به یک توافق دست پیدا کنند، طبیعی بود که دستیابی به توافق دائم و جامع در ابتدای بحث سخت بود و با فاصله‌ای که بین طرفین وجود داشت نمی‌شد بگوییم که در‌‌ همان گام اول به یک توافق جامع برسیم.
 
لازم بود که در این توافقات کوتاه مدتی را برقرار می‌کردیم تا به نتیجه می‌رسیدیم، نتیجه گفتگوهای فشرده گذشته به توافق ژنو ختم شد، در توافق ژنو طرفین به این توافق رسیدند که بعد از تعهداتی که در این توافق می‌پذیرند، تلاش خود را برای دستیابی به توافق جامع ادامه دهند، منظور از توافق جامع این بود که فعالیت هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران در چارچوب و قالب مشخصی که همه حقوق هسته‌ای ما حفظ شود و ما بتوانیم فعالیت هسته‌ایمان را ادامه دهیم و جامعه جهانی نیز این اطمینان را پیدا کنند، از فعالیت هسته‌ای که داریم و نگرانی از فعالیت‌های هسته‌ای ما وجود نداشته باشد، برقرار شود لذا هدف از توافق جامع این بود که یک چارچوب مشخص در یک قالب کاملا تعریف شده فعالیت هسته‌ای داشته باشیم به طوری که حقوق ملت ما حفظ شود و بتوانیم به فعالیت‌های هسته‌ای ادامه دهیم و از سوی دیگر این اعتماد برای جامعه جهانی نیز وجود داشته باشد.
 
چرا که این حق جامعه جهانی است و ما هیچ‌گاه این را رد نکرده‌ایم و آن را حق آژانس می‌دانیم چرا که عضو رسمی آژانس بین المللی انرژی اتمی هستیم، برای اطمینان یابی جامعه جهانی هم شاخص‌های مشخص داریم که هم در توافق ژنو شاخص‌ها تعریف شده و هم در مقررات آژانس، ما نیز امادگی داشتیم و امروز نیز اعلام آمادگی می‌کنیم که برای این اطمینان سازی فعالیت‌های لازم را انجام دهیم. بنابراین ما یک گام به عنوان توافق کوتاه مدت ژنو انتخاب کردیم که به آن دست پیدا کردیم و گام بلند‌تر توافق کلی و جامعی بود که به نام اقدام مشترک نامگذاری شد.
 
نگاه دو: تضمین‌هایی که آژانس آن را مطرح می‌کنید چیست؟

نقوی حسینی: ما در روند فعالیت‌های هسته‌ای خودمان دچار یک سری فعالیت‌های رسانه‌ای، تبلیغاتی از سوی دشمنان کشورمان بودیم که آن‌ها برای ما دردسرساز شده است که البته گاهی بازرسی‌ها نیز به این موضوع کمک کرده‌اند؛ رژیم صهیونیستی نگران برهم خوردن تعادل قدرت در منطقه است، می‌داند که اگر جمهوری اسلامی ایران به انرژی هسته‌ای دست پیدا کند مسلح به یک انرژی نوین شده و به هر حال حرف زیادی برای زدن دارد، انقلاب اسلامی کرده و اگر به قدرت انرژی هم دست پیدا کند تبدیل به یک قدرت برتری در جامعه خواهد شد.‌‌ همان طور که ما در سند چشم انداز پیش بینی کردیم.
 
لذا آن‌ها فعال شدند و تلاش کردند که با انتشار اخبار نادرست، گزارش‌های نادرست و غیرموثق از منابع غیرموثق ذهن افکار عمومی جهان را علیه فعالیت‌های هسته‌ای ایران مخدوش کنند در حالی که فعالیت‌های هسته‌ای ایران در چارچوب NPT و در همکاری با آژانس بوده است و هیچ نکته مبهم و تاریکی نداشته است ولی این تبلیغات رسانه‌ای و اخبار غیرموثق که به دست آژانس و شورای امنیت سازمان ملل متحد رسید به نوعی فعالیت هسته‌ای ما را مخدوش و غبار آلود کرد، ابهام ایجاد کرد و در بسیاری از موارد در جامعه جهانی روی فعالیت‌های هسته‌ای ما تردید ایجاد شد در حالی که فعالیت‌های هسته‌ای ما کاملا شفاف و روشن بوده و نهایتا این تردید و ابهام پرونده هسته‌ای ما را از آژانس به شورای امنیت منتقل کرد و تحریم‌های ظالمنه‌ای علیه کشورمان برقرار شد در حالی که هیچ کدام از آن‌ها به حق نبوده و ما معتقد هستیم که هر چه آژانس بازرسی‌ها و کنترل‌هایش را بیشتر کند و از ما گزارش شفاف تری بخواهد، ما ارائه می‌کنیم.
 
قطعا جامعه جهانی یک روز اعتراف می‌کند‌‌ همان طور که در بیانیه آژانس می‌بینیم که ذکر می‌کند ما انحرافی از برنامه هسته‌ای ایران ندیدیم، اما باز مطرح می‌کنند که باید اطمینان بیشتری حاصل شود، اینکه می‌گویند ما انحرافی نداریم تایید فعالیت‌های ما است، ولی اینکه ادعا می‌کنند باید اطمینان بیشتر حاصل کنیم تحت تاثیر‌‌ همان خبرهای غیرموثق و اطلاعات غیرموثقی است که از طریق سازمان‌های جاسوسی موساد و سیا به دست می‌آورد و تردید ایجاد می‌کند، مثلا در حوزه پارچین این‌ها چه قدر ادعا مطرح کرده‌اند بازرس‌ها آمدند تست گرفتند و نمونه برداری کردند و بعد هم اعلام کردند که با چیزی نرسیدیم و به فعالیت در آنجا دست پیدا نکردیم اما برداشتمان این است که آنجا فعالیتی صورت نمی‌گیرد، ما بار‌ها برای جامعه جهانی این را کاملا شفاف می‌کنیم.

این نکته را نیز باید بگویم که اغلب کشورهای غربی حتی کشورهای غربی عضو ۱+۵ هم انصافا اعتراف دارند، وقتی ما با آن‌ها مذاکره و گفتگو می‌کنیم می‌بینیم که ته حرف‌هایشان این است که مطمئن هستند که ما انحراف نداریم. گاهی اوقات انسان برای جمهوری اسلامی ایران و مظلومیت در قبال این تبلیغات رسانه‌ای قلدر‌ها و کشورهای سلطه گر دلش می‌سوزد.
 
ما اخیرا با مقامات پارلمانی فرانسه گفتگوهایی داشتیم، رئیس مجلس فرانسه صریح و روشن می‌گفت که ما تاثیر فتوای مقام معظم رهبری در ایران در زمینه استفاده صلح آمیز هسته‌ای را می‌دانیم که برای شما الزام آور است و هرگز از آن تخطی نمی‌کنید، پس چرا این اتهامات وارد است و چرا این اتهامات پیگیری می‌شود اما همان‌ها می‌گفتند که باید اطمینان سازی شود و به ابهامات پاسخ داده شود و تردید‌ها از جامعه جهانی برداشته شود.
 
ما اعتماد داریم که تردید‌ها هیچ کدام منطبق با واقعیت‌ها نیست، البته اظهارات اخیر جان کری و مواضع باراک اوباما هم این‌ها را روشن می‌کند یعنی گیر کار و ایراد کار در فعالیت‌های ما نیست، شاید ملت ایران ندانند که فعالیت فردو چه شکلی دارد، من صریح و روشن از رسانه ملی اعلام می‌کنم که کلیه فعالیت‌های فردو تحت پادمانی آژانس است یعنی دوربین‌های آژانس کاملا مستقر هستند و از مرحله ورود تا مرحله غنی سازی به صورت ۲۴ ساعته از ژنو فیلم برداری می‌شود، ما چه دلیلی برای پنهان کاری در فردو داریم، چرا این همه علامت سوال روی فردو وجود دارد و این گونه برای جامعه جهانی جا انداخته می‌شود که ما در فردو چه کار می‌کنیم حتما در آنجا داریم بمب اتم می‌سازیم در حالی که تمام مراحل تحت نظر پادمانی آژانس است حتی مرحله نهایی که مرحله غنی سازی است و اورانیوم‌های غنی شده در کپسول‌ها ذخیره می‌شود که این کپسول‌ها با پلمپ‌های آژانس پلمپ می‌شوند، یعنی دقیقا آمارهای کپسول‌های غنی شده را نیز آژانس دارد و کاملا حساب و کتاب برای آن‌ها روشن است و اینکه ما شفاف عمل کردیم.
 
حدود دو سال قبل آژانس شش سوال در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ما مطرح کرد و گفت که باید به این سوالات پاسخ دهید ما نیز گفتیم به همه سوالات پاسخ می‌دهیم و حتی شرط گذاشتیم که سوال اول را پاسخ می‌دهیم و شما اعلام کنید که ما از پاسخ‌های شما قانع شده‌ایم سپس سوالات بعدی را پاسخ خواهیم داد.
 
ما دانه به دانه سوالات را پاسخ دادیم گزارش را مستند ارائه کردیم و از آژانس سوال کردیم که شما قانع شدید و آن‌ها گفتند قانع شدیم چرا که شفاف بود ما به هر شش سوال پاسخ قانع کننده و مستدل داریم و آژانس اعلام کرد که قانع شده است، پس چرا باز تردید وجود دارد؟ و روی فعالیت‌های ما تردید گذاشته می‌شود، ما باز هم به جامعه جهانی حق می‌دهیم و گزارش می‌دهیم و شفاف سازی می‌کنیم که هیچ تردیدی روی فعالیت‌های هسته‌ای ما نباشد چرا که ما انحرافی نداریم. صرفا در استراتژی نظام جمهوری اسلامی سلاح هسته‌ای وجود ندارد و تعریف شده نیست و ما به آن اعتقادی نداریم و معتقدیم که جهان در خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای می‌تواند منجر به خوشبختی همه کشور‌ها شود.
 
نگاه دو: براساس متن توافق نامه قرار بود در گام اول همه اعضای ۱+۵ وایران با حسن نیت در جهت حفظ فضای سازنده در مذاکرات فعالیت کنند آیا این شش کشور در مذاکرات حسن نیت داشتند؟

نقوی حسینی: حسن نیت ۱+۵ را باید در رفتار‌ها و اقدامات آن‌ها و اینکه تا چه اندازه به محتوای توافق نامه پایبند هستند، ارزیابی کنیم امروز که به اقدامات، رفتار، مواضع و فعالیت‌هایی که ۱+۵ دارد باز می‌گردیم، جمع بندی باید این گونه باشد که آن‌ها در جهت فضای مثبت حرکت نکرده‌اند و برعکس در جهت فضای منفی حرکت کردند.
 
البته جمهوری اسلامی ایران با اجماع کامل وارد مذاکره شد، اعتقاد به مذاکره داشته و داریم و امروز هم اعلام می‌کنم که موضع جمهوری اسلامی ایران مذاکره است و معتقدیم که پرونده هسته‌ای ایران فقط از طریق مذاکره حل می‌شود و دلیل آن این است که ملت ما تسلیم تهدید، تحریم و فشار نخواهد شد. یعنی اگر غربی‌ها واقعا به دنبال حل پرونده هسته‌ای هستند تنها راهش مذاکره است و با تهدید و تحریم و فشار نمی‌توانند ما را تسلیم کنند، اتفاقا برعکس ملت ما را مقاوم‌تر کرده و اجازه نمی‌دهند که به هر شکلی توافق شود لذا ما مصمم بر مذاکرات هستیم و به همین جهت خیلی حسن نیت نشان دادیم و به بند بند توافق عمل کردیم. حتی گام‌های داوطلبانه برداشتیم مثلا در حوزه بازرسی‌ها علاوه بر آنچه که در توافق منعقد کرده بودیم دو دوره بازرسی داوطلبانه هم دعوت کردیم تا حسن نیت خودمان را نشان دهیم.
 
فعالیت فردو و اراک متوقف شد طبق آنچه که در توافق پذیرفته بودیم، فعالیت‌های هسته‌ایمان را محدود کردیم تا بگوییم که ما حسن نیت داریم اما متاسفانه غربی‌ها این کار را نکردند که بنده به نمونه‌هایی از آن اشاره می‌کنم، در توافق این بود که بعد از امضای توافق کشورهای ۱+۵ نه به طور جمعی و نه به طور انفرادی هیچ گونه تحریم جدید علیه ما اعلام نکنند اما اعلام کردند، هم اتحادیه اروپا و هم آمریکا خلاف تعهداتشان عمل کردند، اخیرا هم شاهد بودیم که اتحادیه اروپا سه شرکت اقتصادی و فرهنگی ما را به لیست تحریم‌ها بازگرداند در حالی که قبلا این شرکت‌ها از لیست خارج شده بودند که این خلاف توافق نامه بود، در دو یا سه مرحله تحریم‌های جدیدی علیه کشورمان و شخصیت‌های ما اعمال کردند که این خلاف تعهدات بود.
 
نص صریح توافق نامه این بود که موضوعات غیرهسته‌ای وارد مذاکرات نشود، اما بار‌ها و بار‌ها موضوعات غیرهسته‌ای مطرح شد، مسائلی مثل سیستم دفاعی، حقوق بشر و غیره مطرح شد که خلاف توافق نامه بود لذا غربی‌ها بسیاری از موارد خلاف توافق نامه عمل کردند و اعتماد و حسن نیت را در ما به وجود نیاوردند.
 
وقتی نماینده یک کشور وارد مذاکره می‌شود و تعهدی را می‌پذیرد یعنی کل نظام این تعهد را پذیرفته است، ما در مجلس شورای اسلامی نظرات مختلفی داریم و می‌توانیم مصوبات بسیار محکمی را مصوب کنیم حتی همکاران ما در مجلس گاهی اوقات به سویی می‌رفتند که طرح‌هایی تهیه کنند و برخورد کنند، اما ما به تیم مذاکره کننده خود اعتماد داشتیم و پشتیبانی می‌کردیم از آن‌ها و معتقدیم که با همه توان باید از تیم هسته‌ای حمایت شود چرا که آن‌ها رزمنده خط مقدم دیپلماسی بودند و باید پشتیبانی می‌شدند و این حرف که کنگره تحریم‌ها را انجام داده و به ما ارتباطی ندارد، قابل قبول نیست.
 
نگاه دو: بعد از گذشت شش ماه از توافق ژنو قرار بود در آن مدت به توافق دائم دست پیدا کنند به هر حال این توافق حاصل نشد دلایل این عدم رسیدن به توافق دائم چه بود؟

نقوی حسینی: واقعیت این است که جمهوری اسلامی ایران ‌‌نهایت حسن نیت خود را به نمایش گذاشت یعنی بنده اعتقاد دارم که افکار عمومی جهان به این نقطه رسیدند که ایران انصافا ورود خوبی در مذاکرات داشت شفاف و صادق عمل کرد و آنچه که مانع اصلی مذاکرات بود گفتگوهای فنی حقوقی و تکنولوژیکی توافق بود، اما فعالیت‌های هسته‌ای ما نبود.

این را ما از سخنان جان کری که بعد از عدم توافق و تمدید زمان مذاکرات صحبت کرد، کاملا در می‌یابیم، وی صریح و روشن امنیت رژیم صهیونیستی را مطرح کرد، موضع غیرهسته‌ای که هیچ ارتباطی با موضوع هسته‌ای ما ندارد، گیر کار ما اینجاست که آمریکایی‌ها و کشورهای غربی عضو ۱+۵ اطمینان دارند که ما فعالیت هسته‌ایمان کاملا عاری از انحراف است، ما سند و مدرک روشن و شفاف داریم، از مراکز هسته‌ای ما بازرسی شده است، لذا موضوع چیز دیگری است و آن این است که آمریکایی‌ها به دنبال تامین امنیت رژیم صهیونیستی هستند بنابراین تا این موضوع سیاسی باشد چه هفت ماه دیگر که هیچ چی و چه هفتاد ماه دیگر هم اگر تمدید شود به نتیجه نمی‌رسیم.
 
ما مذاکرات را برای چه تمدید می‌کنیم که طرفین شفاف سازی کنند و تعریف‌های خودشان را از مطالبات و انتظاراتشان برای همدیگر تقسیم کنند و به فهم مشترک برسند مگر در حال حاضر ما نمی‌دانیم چه می‌خواهیم یا غربی‌ها نمی‌دانند که ما چه می‌خواهیم، کاملا شفاف است هفت ماه دیگر می‌خواهید چه کار کنید در رابطه با چه چیزی می‌خواهید صحبت کنید و چه چیزی قرار است در این موضوع روشن شود بعد از توافق قرار شد یک سری تحریم‌ها تعلیق شود که نشد ما چه طور امروز پذیرفتیم بعد از اینکه توافق جامع صورت گرفت تحریم‌ها تعلیق خواهد شد، این هاست که مانع اصلی هستند ما معتقدیم که گیر غربی‌ها گیر فنی حقوقی و تکنولوژیکی نیست گیرهای دیگری دارند.

ما گام‌های بلندی برداشتیم البته بنده از تیم مذاکره کننده کشورمان به عنوان نماینده ملت تشکر می‌کنم، مجلس رسما از زحمات تیم مذاکره کننده هسته‌ای تقدیر کرد چرا که انصافا خوب ایستادند و از منافع ملی کشور دفاع کردند خطوط قرمز‌ها را رعایت کردند و حداقل به دنیا و ملت ایران فهماندند که آمریکایی‌ها برتری طلب و زیاده خواه هستند و اگر آمریکایی‌ها نمی‌خواهند به توافق برسند و همه دستاوردهای ما را می‌خواهند و می‌خواهند وعده‌های نسیه بدهند.

الحمدالله تیم مذاکره کننده ما در این موضوع موفق بود و به ملت ایران نشان داد که ما خواهان توافق هستیم و این آن‌ها هستند که زیاده خواه و عهد شکنند و نمی‌خواهند کار به نتیجه برسد، بنابراین ما اعتقاد داریم مانع از سوی مذاکرات تا به امروز مسائل غیرحرفه‌ای و خرفه‌ای بود. لابی‌های صهیونیستی فشار می‌آورند وندی شرمن، جان کری و باراک اوباما قبل از هر مذاکراتی با مقامات رژیم صهیونیستی ملاقات یا گفتگو می‌کنند و بعد از هر توافقی خدمت آن‌ها رسیده و گزارش می‌دهند چه کار کردند در حالی که وزیر خارجه آمریکا هنوز از مسقط نرفته بود اول به رژیم صهیونیستی گزارش داد که چه گفتگوهایی مطرح شد ما خوشحالیم که طی این مذاکرات ملت ما این موضوع را دریافتند که ایران گام‌های لازم را برداشته ولی آن‌ها مشکلات و مسائل و اختلافات دیگری با ما دارند و جامعه جهانی این موضوع را پی برد.
 
ما به توافق جامع نرسیدیم و مجددا مذاکرات هفت ماه دیگر تمدید شد، حال سوالات خیلی زیادی در محافل سیاسی مطرح است که چرا هفت ماه؟ این عدد هفت از کجا آمد و چه طور شد که ما بعد از هفت دوره مذاکرات به عدد هفت رسیدیم و هفت ماه دیگر مذاکرات را تمدید کردیم این سوالاتی است که وجود دارد.
 
ما به مذاکره و گفتگو اعتقاد داریم و طی این هفت ماه محکم، مستدل به مذاکرات ادامه می‌دهیم پای میز مذاکره خواهیم نشست و اگر غربی‌ها فکر می‌کنند جمهوری اسلامی ایران میز مذاکره را ترک می‌کند اشتباه می‌کنند، ما میز مذاکره را حفظ خواهیم کرد و به مذاکرات ادامه می‌دهیم چرا که فعالیت‌های ما کاملا روشن و شفاف است و از خطوط قرمز نظام هم عبور نمی‌کنیم، از حقوق ملت ایران نمی‌گذریم و نخواهیم گذشت چرا که این از حقوق مسلم ماست، الحمدالله دولت و مجلس و همه نیروهای سیاسی کشورمان در این زمینه با هم اجماع دارند.

نگاه دو: یکی از بندهای مهم توافق نامه ژنو آزاد شدن مقداری از دارایی‌های بلوکه شده ایران است، آیا غرب به تعهد خود در این زمینه کاملا عمل کرده است؟


نقوی حسینی: یکی از تعهداتی که غربی‌ها به ایران دادند این بود که دارایی‌های که متعلق به خود ملت ایران است آزاد شود، این هم واقعا دنیای عجیبی است که ثروت ملت ما را بلوکه می‌کنند و اختیارش را از دست خودشان می‌گیرند و بعد برای آزادی سرمایه‌های خود ما چه قدر منت بر سر کشور می‌گذارند، این‌ها ظلم‌های دنیای سلطه است، البته جمهوری اسلامی ایران یک سبک جدیدی در نظام جهانی ارائه کرد و ما اعتقاد داریم که نظام جهانی تغییر خواهد کرد و نظام سلطه ادامه پیدا نخواهد کرد، بله آن‌ها به تعهداتشان عمل کردند و تا آنجایی که بنده اطلاع دارم چهار قسط آن پرداخت شده و اخیرا نیز دو قسط از آن را پرداخت کرده‌اند یعنی اقساط پنج و شش را اما دنیای سلطه احکام زیادی دارد که مانع شود که شما از این پرداخت‌ها هم استفاده نکنید یعنی سیستم بانکی را آن‌ها به صورتی طی کرده‌اند که پول به حساب ما واریز می‌شود اما ما نمی‌توانیم از آن برداشت کرده و هزینه کنیم.

جلساتی در کمیسیون امنیت ملی با مسئولان بانک مرکزی داشتیم آن‌ها هم به این موضوع اعتراف داشتند که پول واریز شده اما ما هم چنان ناتوان از بهره برداری آن‌ها هستیم، بنابراین آن‌ها به تعهداتشان عمل کردند اما ما هنوز از آن استفاده نکرده‌ایم ولی اگر اخیرا مورد استفاده شده من اطلاعی ندارم.
 
نگاه دو: غربی‌ها می‌گویند دنبال یک توافق خوب با ایران هستند از نظر غربی‌ها این توافق خوب به چه معناست و آیا توافق خوبی که برای آن‌ها خوب است برای ما هم خوب خواهد بود؟


نقوی حسینی: دقیقا این‌ها مقابل هم هستند، توافق خوب برای غربی‌ها توافق بد برای ماست و قطعا تیم مذاکره کننده ما زیر بار توافق بد نخواهد رفت غربی‌ها می‌گویند که فعالیت هسته‌ای ایران باید متوقف شود و تحت کنترل ما باشد، آنچه که دارید را به ما نقد بدهید بعد ما در پروسه زمانی چند ساله وعده‌های نسیه‌مان را عملی می‌کنیم، چند سوال برای شما به وجود می‌آید،‌‌ همان سوال‌ها هم برای آقایان ظریف، عراقچی و رئیس جمهور کشورمان نیز به وجود می‌آید، اخیرا هم رئیس جمهور مواضع خیلی محکمی را گرفتند و گفتند که اگر توافق به نتیجه نرسد، مقصر آمریکایی‌ها و غربی‌ها هستند.

چرا که ما تا جایی که امکان پذیر بوده به جلو آمده‌ایم خلاصه حرف آن‌ها این است که ایران فعالیت هسته ای‌اش را متوقف کند و اگر فعالیتی می‌خواهد انجام شود تحت کنترل و نظارت ما باشد و ما باید اجازه دهیم، این‌ها خیلی سنگین است در برخی از مذاکرات پیشنهادات آمریکایی‌ها این است که ما باشد تشخیص دهیم که شما نیاز هسته‌ای دارید یا خیر و بعد ما تشخیص می‌دهیم که این نیاز به چند دردصد غنی سازی نیاز دارد و ما اجازه می‌دهیم که غنی سازی کنید این‌ها را هیچ دولت و تیم مذاکره کننده‌ای نمی‌پذیرد.
 
در اظهارات جان کری در مقابل دوربین‌های رسانه‌های جهانی دیدیم که چه گفت، اظهارات وی خلاف بود که بله ما فردو را تعطیل کردیم، آب سنگین اراک را تعطیل کردیم؛ براساس کدام توافق نامه این کار را کردید مگر ما توافق کردیم؟ این اظهارات مطابق با کدام توافق است؟ توافق خوب برای آن‌ها این است که همه چیز را کنترل کنند و در عین حال در یک پروسه زمانی تحریم‌ها را لغو می‌کنیم و موانع اقتصادی شما را برمی داریم، هیچ‌گاه این توافق برای ما خوب نیست و این توافق برای ما بد است، اگر خوب بود که تیم مذاکره کننده آن را می‌پذیرفت و امضا می‌کرد.
 
اینکه تیم مذاکره کننده می‌ایستد و زیر بار زور نمی‌رود یعنی اینکه این توافق برای ما بد است، غربی‌ها دارند فرصت را از دست می‌دهند، اگر غربی‌ها حقوق ملت ما را به رسمیت نشناسند بلوک بندی نظام سیاسی جهان عوض خواهد شد، روسیه و چین کشورهایی هستند که آماده تشکیل بلوک بندی جدید نظام در جهان هستند، غربی‌ها باید از این وقت استفاده کنند و الا با یک بلوک بندی نوین جهانی روبه رو می‌شوند که برای همیشه از صحنه باز می‌ماند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار