اصفهان؛

حقابه تالاب گاوخونی در جریان آب زاینده‌رود مغفول مانده است

رئیس کمیسیون کشاورزی وصنایع تبدیلی اتاق بازرگانی اصفهان گفت: حقابه گاوخونی در جاری‌سازی موقت آب رودخانه زاینده‌رود مغفول مانده زیرا آب جاری شده، مقدار کمی بوده و برای باغات و کشاورزی است.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران اصفهان: مصطفی حجه‌فروش پیرامون وضعیت تالاب گاوخونی اظهار کرد: هنوز به ما خبری نداده‌اند که این آب جاری شده به گاوخونی رسیده باشد و بعید می‌دانم که این آب به گاوخونی برسد و در واقع حقابه گاوخونی دراین میان مغفول مانده است.

وی افزود: سازمان محیط زیست باید اقدامی جدی برای تأمین آب در تالاب گاوخونی انجام دهد چون آب ناچیزی که جاری شده، برای کشت کشاورزان و یا برای باغات اصفهان بوده و این آب به گاوخونی نمی‌رسد.

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق بازرگانی اصفهان بیان کرد: محیط زیست ما خسارت‌های زیادی دیده و این مسئله مشکلات بسیاری در آینده ایجاد می‌کند؛ ساکنان اصفهان به دلیل خشک شدن تالاب گاوخونی، گرد و غبار بسیاری از سموم، نمک‌ها و رسوبات روی هم انباشته شده را تحمل می‌کنند و این غبار با یک باد مختصر در روستاهای اطراف و شهر اصفهان پراکنده شده و خطرآفرین است.

وی تصریح کرد: اگر طوفانی که چندی پیش در تهران اتفاق افتاد، در اصفهان رخ دهد، این گرد و غبار مضر چندین استان را تحت تاثیر خود قرار داده و به میزان قابل توجهی برای سلامت مردم مضر است.

حجه‌فروش گفت: اخیرا جلساتی درسازمان محیط زیست برای تالاب‌ها و حقابه آنها برگزار شده و قرار است در صورت تأمین آب، و جلوگیری از برداشت‌های بی‌رویه، گاوخونی احیا می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس تخمین‌ها درباره سهم حقابه گاوخونی از سوی محیط زیست، این تالاب نیاز به 170 میلیون متر مکعب داشته و با این میزان آب، در طول یک سال احیا می‌شود و در واقع این میزان حدود 10 تا 15 درصد آورده زاینده‌رود بوده زیرا حقابه زاینده‌رود حدود یک میلیارد 400 الی 500 متر مکعب به آب نیاز دارد.

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به طرح احیای تالاب‌ها افزود: در دولت فعلی به صورت جدی به دنبال احیای تالاب‌ها هستند و برای نمونه، دریاچه ارومیه بوده که به صورت جدی در حال بررسی است زیرا خسارت‌هایی که در پی بی‌تدبیری صورت گرفته بوده، سبب شده که دریاچه‌ها و تالاب‌ها آسیب دیده و این مسئله روی سلامت مردم تاثیر بگذارد.

وی بیان کرد: برای احیای تالاب گاوخونی قانونی در مجلس تصویب شد و اگر این قانون اجرایی شده و مسئولان عزمی جدی داشته‌باشند، امیدوار هستیم این تالاب‌ها به سرنوشت تالاب‌هایی که از بین رفته‌اند وخبری از آنها نیست، دچار نشود.

حجه‌فروش به آب جاری شده در زاینده‌رود پرداخت و گفت: آب جاری شده به صورت موقت برای کشت پاییزه بوده و تا کشت کامل چند بار آب جاری می‌شود وهنگامی که کشت انجام شد، کشاورزان پس از آن تا فروردین به که باید چند نوبت آبیاری کنند، به آب ضروری نیازی ندارند.

وی اظهار کرد: تامین آب خرداد کشاورزان برای جربان بی‌آبی کشاورزان اصفهان در صورت عدم اضافه کردن آب به مخزن زاینده‌رود امکان‌پذیر نبوده که در این راستا باید تونل سوم به بهره‌برداری برسد و افرادی که حقی بر آب ندارند، باید از برداشت‌های خود خودداری کنند.


انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.