تجلیل از نیم قرن نوکری در آستان اهل بیت(ع) در پرده عشاق؛

حاج یدالله بهتاش: آبرویم از اهل بیت(ع) است /حجت الاسلام شهاب مرادی: مباهات می کنم روضه خوان امام حسین (ع) هستم

آئین گرامی داشت تجلیل از «حاج یدالله بهتاش» پیرغلام حسینی و ذاکر اهل بیت (ع) در فرهنگسرای هنگام برگزار شد.

به گزارش خبرنگار معارف باشگاه خبرنگاران،این ویژه برنامه با جرای حسن سلطانی و باحضور حجت الاسلام «شهاب مرادی» رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ، تعدادی از چهره های فرهنگی  و جمعی از مداحان اهل بیت (ع) و متولیان هیئت های مذهبی برگزار شد که آغاز بخش آن با قرائت قرآن توسط «مجید احمدی» قاری بین المللی بود.

*حجت الاسلام غروی : خلوص حاج آقا بهتاش ارز ماندگاری اوست


حجت الاسلام «سیدعلی غروی» یکی از سخنرانان این  مراسم بود. او در سخنانی گفت: «با احترام به برادر و دوست ارجمند خودم که زحمت زیادی در این عرصه کشیده‌اند و این جلسه با احترام او برگزار شده، تا ما قدری از دین خود را نسبت به او ادا کنیم. از این رو می‌خواهم این آئین را به چرایی ماندگاریی قیام عاشورا مرتبط کنم. در طول تاریخ ما نهضت‌های زیادی به میدان آمدند و خیلی‌ها در آن به شهادت رسیدند اما چرا مانند قیام عاشورا ماندگار نشدند؟» وی افزود: «پاسخ به این چرایی را  در چند شاخص می‌توان داد. یک اینکه اراده خداوند در این قیام حکم فرما بوده است. همانطور که در روایت‌ها داریم که اراده خداوند والا‌ترین است بدین معنی است که اگر دنیا جمع شوند به کسی عزت بدهند اگر خداوند نخواهد آن امر محقق نمی‌شود و برعکس. اگر دنیا جمع شوند فردی را خوار کنند، اگر اراده خدا نباشد، شدنی نخواهد بود.» غروی ادامه داد: «همچنین جامعیت قیام کربلا، راهبری حضرت سید الشهدا (ع) و اصحاب امام حسین (ع) و خلوص امام حسین (ع) از دیگر شاخص‌های این قیام هستند که موجب ماندگاری آن شده‌اند که شما می‌بینی هرسال چطور این رروز‌ها از سوی مردم باشکوه‌تر از سال قبل اجرا می‌شود.» وی افزود: «حال آنچه موجب ماندگاری حاج آقا بهتاش شده ، خلوص و صداقت است. حاج آقا بهتاش هم با خلوص و صداقت پیش رفته‌اند و  با خدمات ارزنده‌ای که برای این جامعه داشته‌اند، ماندگار هستند. او هم واعظ و هم ذاکر اهل بیت است که داشتن این دو خصیصه در کنار هم و توأم با هم از مشخصه‌های دیگر اوست.» وی در پایان تأکید کرد: «جای دارد از دست اندرکاران این برنامه تشکر کنم که با برگزاری چنین برنامه‌هایی، جایگاه اصلی این نوکران و خادمان اهل بیت (ع) را به همه به ویژه نسل جوان و دشمنان اسلام نشان می‌هید.»

* حجت الاسلام شهاب مرادی: مباهات می‌کنم که روضه خوان امام حسین (ع) هستم

براساس این گزارش حجت الاسلام «شهاب مرادی» رئیس سازمان فرهنگی هنری سخنران بعدی مراسم بود. او در سخنانی گفت: «از اواخر دوره قاجاریه که موج روشنفکری راه افتاد، هئیت‌های مذهبی و دیگر مجالس روضه خوانی‌ها همیشه در طول تاریخ مورد هجمه بوده است که این هجمه در دروه پهلوی سنگین‌تر شد. آن موقع وضعیت مشخص بود. اما حالا همچنان بعضی جا‌ها دشمن هم تیپ خودمان است. هرکسی که روضه می‌خواند باید اثبات و حرفش را گواهی کند. این‌ها خطرناک است. ما قبول داریم که هر فردی در هر صنفی قابل نقد است ما هم به جای آسیب‌شناسی، این سنت را از سال گذشته بنا کردیم. پرده عشاق فرصت تجلیل از چهره‌هایی است که ترویج و نشان دادن آن تشویق به درست بودن رفتار درست است.  این برنامه نوعی آسیب‌شناسی و ارائه الگوی سالم از مداحی و خوب است.»

وی ادامه داد: «اما برای من به شخصه که طلبه هستم مدرس دانشگاه و حوزه و.. هستم هیچ جایگاهی و سمت و افتخاری بالا‌تر از روضه و روضه خوانی نیست و مباهات می‌کنم که من روضه خوان امام حسین (ع) هستم.»

مرادی با یاد آوری از خاطرات کودکی خود افزود: «من در دوران کودکی قبل از اینکه مدرسه بروم حاج آقا بهتاش را می‌دیدم با همین شکل و شمایل بودند چون خانه ما با منزل حاج آقا دو خانه فاصله داشت و بعد هم که جا به جا شدند، یک خیابان فاصله داشت. همیشه از مادرم می‌پرسیدم ایشان معمم نمی‌شود فکر می‌کردم طلبه بودند. چون تنها مداحی که دیده بودیم در روضه‌های خانگی و محلی این مدلی بودند. حاج آقا بهتاش برای همه یک مدل بودند. یعنی بسیاری از طلبه‌هایی که هم سن نوه آقای بهتاش هستند، معمم هستند اما ایشان خیر. درحالیکه برای ایشان معم شدن سهل بود و حتی برخی در یک دوره‌ای گفتند حاج آقا دیگر باید معم شود چون دروس مقدمات طلبگی را گذرانده بود و فقه، اصول تاریخ خوانده‌اند و کار کردند و خیلی زحمت کشیدند اما اینکه ایشان در این لباس افتخار با کلاه و عبا خود ماندند، یک شناسه است.»

 رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در ادامه تأکید کرد: «این برنامه هم یک آسیب‌شناسی است اما عیب جویی نیست و ارائه الگوی سالم از مداح خوب است. من نمی‌گویم مداح خوب انحصار عبا دارد ولی یک الگو ومدلی پسندیده است. من مرحوم «بهاری» را ندیده‌ام روحشان شاد که ما هنوز نوحه‌هایی از ایشان در پایان روضه‌ها می‌خوانیم و مردم صفا می‌کنند، یک چنین مدلی و با عبا بودند. این مدل را ترویج می‌کند و تجلیل از چنین افرادی نشان دادن آن‌ها و ترویج درست بودن است.»

مرادی تصریح کرد: «سازمان فرهنگی برای مدت موقتی که من و روسای قبلی مسئولیت داشتند و دارند، بزرگ‌ترین مرکزفرهنگی شهر را برعهده دارد و به شاخصه‌های مختلف هنر و فرهنگ می‌پردازد. کلمه «عاشق» به هیئت می‌خورد. این یک هئیتی است که در فرهنگ ما با جان و دل خانه تا سر کوچه را با عشق آب و جارو می‌زند تا برای گریه کن امام حسین (ع) آماده شود. این عشقی که دوستان ما به هئیت دارند، عشق نوکری هئیت دارند، در نمایشنامه زندگی بشری، بهترین پرده آن پرده عشاق و عشاق امام حسین(ع)  است.

 کسانی که در هئیت‌ها فعالیت می‌کنند و کفش جفت می‌کند و غذا درست می‌کند، فقط عاشق هستند. من به همه شاخه‌های فرهنگ و هنر احترام می‌گذارم اما دقت کنید می‌بینید این ها عاشق واقعی هستند. شما مداحان، هیئتی‌ها ، گریه کن‌های امام حسین (ع) افتخار فرهنگ این کشور هستید شما که بازار امام حسین (ع) را گرم نگه می‌دارید، خدا شما را حفظ کند.»

 پایان بخش شمشین مراسم از این آئین هجده روزه ، اهدای لوح یادبود «پرده عشاق» و هدایای ویژه از سوی هئیت‌های مختلفی چون خانه مداحان، هئیت متوسلان به امام هادی (ع)، هئیت ثار الله ،هئیت انصار العباس(ع) و انصار الائمه(ع) به حاج یدالله بهتاش بود.

حاج یدالله بهتاش پیرغلام اهل بیت (ع) هم در مراسم بزرگداشت خود در جایگاه قرار گرفت و پیش از دریافت هدیه خود گفت: «اول از همه از خداوند متعال و اهل بیت (ع) شاکر هستم که این آبرو را به من داده‌اند و از همه کسانی که قبول زحمت کردند و اینجا آمده‌اند، سپاسگزارم. اما جای دارد در اینجا از همسرم به خاطر صبوری و همراهی‌اش تشکر کنم چون من موفقیتم را مدیون حمایت‌های همسر و صبوری‌های او می‌دانم و همواره قدر‌دان زحمات حاج آقا «میر شریفی» پدر همسرم که نخستین استاد من بود، هستم.

منبع:عقیق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار