در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد

تویسرکانی:فقط با تفکر بسیجی می توان الگوی اقتصاد مقاومتی را در جامعه پیاده کرد/ کوثری: مخالفت استکبار جهانی تنها به خاطر ایستادگی ملت ایران است + فیلم و تصاویر

حجت الاسلام و المسلمین تویسرکانی نماینده ولی فقیه در بسیج مستضعفین و اسماعیل کوثری عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی به بررسی پایه های اصلی تفکر منطقی بسیج، اهداف شکل گیری آن و آن چه که به عنوان وظایف این نیروی مردمی به حساب می آید در برنامه شب گذشته گفتگوی ویژه خبری پنج شنبه 6 آذر ماه پرداختند.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران حجت الاسلام و المسلمین تویسرکانی نماینده ولی فقیه در بسیج مستضعفین و اسماعیل کوثری عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی به بررسی پایه های اصلی تفکر  منطقی بسیج، اهداف شکل گیری آن و آن چه که به عنوان وظایف این نیروی مردمی به حساب می آید در برنامه شب گذشته گفتگوی ویژه خبری پنج شنبه 6 آذر ماه پرداختند.

حجت الاسلام و المسلمین تویسرکانی در پاسخ به اولین سوال مجری مبنی بر این که نقش ، جایگاه و اهمیت بسیج که به دست حضرت امام خمینی (ره) بنیان نهاده شد، چیست، گفت: در ابتدا سالروز بسیج را تبریک عرض می کنم حضرت امام (ره) تمام اقداماتشان نشات گرفته از قرآن و مکتب بود، نگاه امام ، سخن امام، قلم امام و تمام برنامه های امام (ره) مکتبی واسلامی بود از جمله بسیج.

وی افزود: بسیج یک نمادی بود که بشارت ظهور و حضورش را خداوند در قرآن داده بود و این ظهور و حضور منتظر یک اقدام الهی بود که امام خمینی (ره) این افتخار را پیدا کرد که به آن بشارت قرآنی جامه عمل بپوشاند، آیه 54 سوره مائده این بشارت را می دهد که قومی در آینده خواهد آمد که 5 ویژگی دارد، این بسیج است.

نماینده ولی فقیه در بسیج مستضعفین تصریح کرد: بسیج برای نجات دین، مستضعفین سرکوب ظالمان و مستکبران، تحقق ارزش ها و اقامه عدل و حق آمده است، اولین ویژگی اش عشق و محبت ، اخلاص، گمنامی، بی توقعی و نوکری است.

وی ادامه داد: شما اگر وارد فضای ذهنی، روحی و قلبی بسیج شوید می بینید که این ها وجودشان مملوء از عشق به خداست، در جبهه یک جور عشق به خدا را نشان دادند و در دوران دفاع مقدس نیز جور دیگر.

حجت الاسلام والمسلمین تویسرکانی گفت: اولین ویژگی بسیج عشق و محبت به خداست، هم خدا را دوست دارند و هم خداوند آن ها را دوست دارد، ویژگی دوم بسیج تواضع، فروتنی، افتادگی، مهربانی و نرم خویی است، همچنین سومین ویژگی بسیج سرسختی در مقابل کفار و ظالمان و ستمگران است، به خاطر داشتن همین روحیه ها است که بسیج جذاب است، بسیج پدیده ای است که دل ها را به خود جذب می کند به خاطر همین بسیج در حال جهانی شدن است، بدون این که ما برنامه ای داشته باشیم.

نماینده ولی فقیه در بسیج مستضعفین تصریح کرد: امروز هم مقام معظم رهبری فرمودند که بسیج مثل عطری است که همه فضا را می گیرد، سرسختی در مقابل استکبار ویژگی است که قرآن آن را بشارت داده و این ویژگی در بسیجی ها است.

وی افزود:  تلاش خستگی ناپذیر در برابر راه خدا و در برابر دشمن از جمله ویژگی بسیج ما در همه عرصه های فرهنگی ، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی است و ویژگی دیگر بسیج که حاکم بر این ویژگی هاست این است که بسیج از فضاسازی و غوغا سازی رسانه ها نمی ترسد و وحشتی بر دل راه نمی دهد.

حجت الاسلام تویسرکانی افزود: ریشه بسیج در قرآن است، امام راحل نیز این بشارت را عملی کردند و به دنیا نشان دادند که بسیج آمده ، این شجره طیبه روز به روز و توسعه کیفی و کمی آن از افزوده می شود چرا که ریشه خدایی دارد و  سرچشمه الهی دارد، الحمدالله این ذخیره پایان ناپذیرنظام جمهوری اسلامی ایران زمینه ساز ظهور حضرت حجت (عج) خواهد بود.

کوثری در ادامه گفتگوی ویژه خبری در پاسخ به این سوال که چرا با گذشت بیش از 30 سال هنوز بسیج زنده و جاوید مانده است و پیام امام (ره) چه بوده گفت: در ابتدا به مناسبت هفته بسیج تبریک عرض می کنم به امام (ره) و مقام معظم رهبری که با فداکاری هایشان باعث تونمند شدن ریشه های بسیج شدند.

وی افزود: زمانی امام (ره) فرمان تشکیل بسیج 20 میلیونی را دادند که قبل از  جنگ بود یعنی در سال 58 ، برخی ها احساس می کنند که حضرت امام (ره) برای جنگ یا برای دفاع  بود که فرمان تشکیل بسیج 20 میلیونی را داد اما باید گفت که ده ماه قبل از تجاوز ارتش بعث عراق البته با ظاهر ارتش عراق بود و تمام کشورهای ابر قدرت، سازمان ملل و کشورهای مرتجع منطقه همه این ها با هم جمع شده بودند که در نهایت نظام نوپای جمهوری اسلامی را از بیخ و بن برکنند، که این شد در نهایت ده ماه قبل از تجاوز رژیم عراق بسیج تشکیل شد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: حضرت امام خمینی (ره) تمام امیدشان اول خدا و بعد مردم بود یعنی طوری بود که می گفتند خود مردم باعث پیروزی شدند و عامل اصلی عنایت خداوند و حضور مردم بود لذا آن ها می خواستند با مردم کاری کنند که در خانه هایشان بنشینند و ضمن آن که مسئولیتی نداشته باشند به سیاست نیز کاری نداشته باشند، ولی حضرت امام(ره) فرمودند که ارتش 20 میلیونی باید تشکیل شود.

وی افزود: بعد از پذیرش قطعنامه باز حضرت امام (ره) فرمان تشکیل بسیج طلاب و دانشجویان را صادر کردند که این نشان دهنده آن است که تشکیل بسیج تنها برای جنگ و برای دفاع مقدس نبود چرا که حضرت امام آینده را می دیدند، برای حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی و نظام اسلامی در مقابل مستکبرین چه منافع بسیاری که در این کشور از دست داده بودند و و محاسبه نیز کرده بودند که اگر جلوی این انقلاب ، پیامدهای این انقلاب و نظام گرفته نشود ، به کشورهای دیگر سرایت می کند و این می شود که منافع منطقه را باید از دست بدهیم، در این جا بود که حضرت امام (ره) فرمودند که ارتش 20 میلیونی بسیج مستضعفین تشکیل شود چرا که شناخت دقیقی به دشمن داشتند.

کوثری افزود: یکی از خصوصیات بارز امام خمینی (ره) دشمن شناسی دقیق ایشان بود ایشان می دانستند که چقدر دشمن خبیث است و چقدر نسبت به ملت کینه دارد، این بود که نمی شد با ارتش و سپاه نوپا جوابگو باشند لذا در اینجا بود که باید توده هایی از مردم به صحنه می آمدند.

نماینده مجلس شورای اسلامی در برنامه گفتگوی ویژه خبری با اشاره به ویژگی های بسیج تصریح کرد: بسیجی که با صداقت و اخلاص و تنها مختص یک قشر خاص نبود مطرح شدند بلکه اقشاری بودند که در مقابل استکبار جهانی صف آرایی کردند و این باعث شد که ما در نهایت نگذاریم که حتی یک وجب از خاک کشور عزیزمان به دست دشمن بیفتد، به غیر از بحث این موضوع نیز باید بگوییم که فرهنگ ایثار و شهادت طلبی را نه تنها در جامعه خودمان بلکه به کشورهای دیگر ترویج پیدا کرد، بسیج در حال حاضر تنها متعلق به ایران نیست، سوریه، عراق، حزب الله و حتی غزه و یمن و جاهای دیگر نیز بسیج منتقل شده و حتی به  برخی کشورهای غیر مسلمان نیز این فرهنگ منتقل شده است چرا که حضرت اباعبدالله (ع) فرمود اگر دین نداری آزاده باش ، لذا کشورهای دیگر از فرهنگ بسیج الگو گرفتند و این تفکر را به لطف خدا ادامه می دهند و اگر می بینید که استکبار جهانی با ما مخالفت می کند به خاطر ایستادگی ماست، ایستادگی ما به تنهایی نمی شود یعنی این که بگوییم تعداد خاصی این کار را کنند نه اقشار مختلف مخصوصاً کسانی که با انگیزه الهی ، هدف دار، داوطلب پرجوش و خروش بودند که در حال حاضر هم باید بگوییم که در حال حاضر نیز اگر استکبار جهانی اینقدر لجاجت می کند به خاطر این است که از ملت ایران عصبانی هستند نه از بحث هسته ای و امثال این ها.

حجت الاسلام و المسلمین تویسرکانی با اشاره به دیدار امروز بسیجیان با مقام معظم رهبری ایشان دو پایه اصلی بسیج را احساس مسئولیت انسانی و بصیرت بیان کردند، چه طور می توان این روحیه را حفظ کرد گفت: حضرت امام خمینی (ره) فرمودند که دو سبک و مکتب بین انسان ها وجوددارد یک سبک بی تفاوتی و خوشگذرانی و خودپرستی است و یک سبک احساس مسئولیت و تعهد داشتن به انسان و جامعه است، مکتب اسلامی، انسانی را تربیت می کند که احساس مسئولیت به جامعه ، هم نوع و هر آنچه که اطراف اوست داشته باشد یعنی به هر طرف که نگاه می کند ابتدا این نکته توجه می کند که خدا از وی در برابر این شی چه انتظاری دارد و چه مسئولیتی را تقاضا می کند. لذا فرمودند که بسیج مکتبی است که با این احساس به وجود آمده یعنی بسیجی کسی است که احساس مسئولیت در برابر جامعه، تحقق ارزش ها در برابر زمینه سازی ظهور، ایستادگی در برابر ظالمان، ستمگران می کند و در قبال این احساس مسئولیت هیچ انتظاری ندارند و هیچ مزدی را نمی خواهد به دنبال نام و نشانی نبوده و با یک گمنامی و بی نام و نشانی به دنبال ایفای نقش مهم مسئولیت خود در برابر انسانیت است.

وی تاکید کرد:  البته شرط دوم را فرمودند که لازمه شرط اول است یعنی اگر احساس مسئولیت باشد بدون بصیرت چه بسا آن احساس مسئولیت به هدف خودش نرسد بصیرت نیز به معنای شناخت دوست، دشمن، زمان ساز و کار اولویت و نیاز است، یک بسیجی معرفت و آگاهی دارد و با آن احساس مسئولیت و این آگاهی شروع به عمل می کند.

حجت الاسلام تویسرکانی با اشاره به ضرورت حضور بسیج در تمام عرصه ها اظهار داشت: فقط با تفکر بسیجی می توان الگوی اقتصاد مقاومتی را در جامعه پیاده کرد و با تفکر بسیجی است که رشد و پیشرفت در حوزه های علمی و فناوری میسر می شود.

وی ادامه داد: پس از پایان دوران دفاع مقدس عده ای گفتند جنگ تمام شد بسیجی هم تمام شد اما امام (ره) فرمودند بسیجی تمام شدنی نیست.

نماینده ولی فقیه در سازمان بسیج مستضعفین با اشاره به آیه 54 سوره مبارکه مائده بیان داشت: بسیج بر اساس یک نگاه جهادی به میدان می آید و به طور طبیعی به تلاشگر خستگی ناپذیری که در برابر دشمن اقدام می کند بسیجی گفته می شود.

وی ادامه داد: امروز دشمن با چهره واقعی خود به میدان نمی آید در نتیجه شناخت حقیقت دشمن و عبور از ظاهر فریبنده او نیاز به مهارتی به نام بصیرت دارد.

حجت الاسلام تویسرکانی با اشاره به تجهیزات مداوم مقام معظم رهبری در خصوص بصیرت، گفت: بصیرت قطب نمایی برای حرکت است و باعث می شود اولویت ها را تعیین کنیم و چهره واقعی دشمن را بشناسیم.

در ادامه گفتگوی ویژه خبری کوثری در پاسخ به سوالی مبنی بر چگونگی صدور تفکر بسیجی به نقاط مختلف دنیا بیان داشت: اولین گام صدور تفکر بسیج دوران دفاع مقدس و به خصوص پس از آزادسازی خرمشهر بود.

وی ادامه داد: استکبار جهانی که از حساسیت جمهوری اسلامی ایران نسبت به تحرکات رژیم صهیونیستی آگاه بود مجوز حمله به جنوب لبنان را برای این رژیم صادر کرد و یورش این رژیم به لبنان موجب شد تا یک تیپ از ارتش و یک تیپ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به منطقه جنوب لبنان اعزام شوند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس صداقت و سادگی رزمندگان ایرانی را عامل نفوذ تفکر بسیجی در میان مردم لبنان دانست و اظهار داشت: زمانی که رزمندگان ایرانی در جنوب لبنان مستقر شدند با سادگی و صداقت و کمکی که به مستضعفین می کردند جذابیتی را برای مردم لبنان ایجاد کردند و همین عامل باعث گرایش مردم لبنان به تفکر بسیجی و شکل گیری حزب الله لبنان بود.

کوثری با اشاره به شکست های پی در پی رژیم صهیونیستی تصریح کرد: اسرائیلی ها که می خواستند از یک طرف به رود نیل و از طرف دیگر به فرات برسند امروز در مقابل فلسطینی هایی که تفکر بسیجی را سرلوحه خود قرار داده اند زانو زده اند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس علت اصلی عدم سقوط دولت سوریه را شکل گیری بسیج مردمی در این کشور دانست و بیان داشت: ما هیچ نیرویی به سوریه اعزام نکردیم اما تفکر بسیجی را به دولت و مردم سوریه القا کردیم و همین تفکر از سقوط و فروپاشی حکومت سوریه جلوگیری کرد و در حال حاضر ارتش سوریه در کنار نیروهای بسیج مردمی این کشور در مقابل تروریست ها می جنگد.

کوثری در ادامه به شکل گیری و رشد تفکر بسیجی در عراق هم گریزی زد و گفت: ما پس از سقوط صدام به دولتمردان عراقی پیشنهاداتی را برای تشکیل بسیج مطرح کردیم اما آن ها نپذیرفتند تا این که تروریست های داعش سه استان این کشور را اشغال کردند و پس از آن مسئولان عراقی به ضرورت تشکیل بسیج پی بردند.

وی با اشاره به نقش مرجعیت شیعی به خصوص آیت الله سیستانی در شکل گیری بسیج مردمی در عراق اظهار داشت: پس از شکل گیری بسیج پیروزی های بزرگی نصیب دولت و ملت عراق شد و همین امروز هم شهر استراتژیک جلولا با همکاری ارتش عراق و بسیج مردمی این کشور آزاد شد.

کوثری پیروزی مردم غزه در نبرد اخیر 51 روزه با رژیم صهیونیستی را یکی از نشانه های قدرتمندی تفکر بسیجی دانست و تصریح کرد: فرهنگ مقاومت، ایستادگی و ما می توانیم ، در حال ترویج یافتن است و با این فرهنگ مردم منطقه در مقابل زورگویان و جهان خواران ایستاده اند.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر علت دشمنی آمریکا و ایادی اش با تفکر بسیجی گفت: امروز تفکر بسیجی جلوی زیاده خواهی ها و تجاوزات استکبار جهانی را سد کرده است و علت عصبانیت آن ها نسبت به تفکر بسیجی در همین نکته نهفته است.

وی ادامه داد: پس از واقعه 11 سپتامبر و لشگر کشی آمریکا به افغانستان و عراق ، بوش پسر ایران را محور شرارت خواند و اعلام داشت که به 22 کشور حمله می کند اما آن ها پس از چند سال با حالتی شکست خورده از عراق خارج شدند و جنگ نیابتی در این کشور به راه انداختند که تفکر بسیجی در مقابل این حربه آمریکا هم مقاومت کرد.

کوثری تصریح کرد: علت این که امروز استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا عصبانی است اسلام ناب محمدی ، امام (ره) و مقام معظم رهبری است که تفکر بسیجی را در سطح منطقه و جهان نشر داده اند.

وی با اشاره به جمله معروف حضرت امام مبنی بر این که آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند اظهار داشت: امام (ره) یک جمله استراتژیک را خطاب به آمریکایی ها مطرح فرمودند و آن این بود که شما اگر چه با موشک می توانید سرزمین های ما را هدف قرار دهید اما اگر به روی زمین بیایید ما حساب شما را خواهیم رسید و امروز شاهدیم که آمریکا از فرستادن نیروی نظامی به منطقه اجتناب می کند چون می داند حتماً شکست خواهد خورد.


تویسرکانی با اشاره به این که تاثیر گذاری از دفاع مقدس در نیروی مقاومت بسیج فراوان است گفت: سازماندهی ارتش 20 میلیونی حال و هوای رزمی، دفاعی، و بسیج محلات و سایر حوزه های مقاومت پیدا کرده است.

تویسرکانی  با اشاره به ایده آقا پس از سال 80 اظهار داشت: ایده ایشان سبب تحول بنیادین در بسیج شده است به طوری که نیروی مقاومت بسیج به سازمان بسیج مستضعفین تغییر پیدا کرد.

** بسیج هویت نظامی ندارد

نماینده ولی فقیه در بسیج مستصعفین  با تاکید بر این که هویت بسیج نظامی صرف نیست خاطر نشان کرد: بسیج کارکرد نظامی دارد اما هویت نظامی ندارد.

وی ادامه داد: بسیاری از مردم بسیجی هستند اما نمی توانند به هر دلیلی در عرصه های نظامی و دفاعی حضور یابند اما بسیجیان می توانند در عرصه های غیرتخصصی با تفکر بسیجی ورود پیدا کنند.


تویسرکانی  با اشاره به تشکیل 22 قشر از اقشار مختلف جامعه گفت: این ایده سبب تشکیل اقشار تخصصی در جامعه شده است.

نماینده ولی فقیه در بسیج مستصعفین  با اشاره به این که 50 هزار از اساتید و اعضای هیات علمی دانشگاه ها عضو بسیج اساتید هستند افزود: این تعداد نیروی عظیمی به حساب می آیند که می توانند در اسلامی شدن علوم انسانی در دانشگاه ها کمک شایانی کنند.

وی با بیان این که بسیج اساتید می تواند مطالبات آقا را در دانشگاه ها پیاده سازی کند ادامه داد: میلیون ها دانش آموز عضو بسیج دانش آموزی هستند به طوری که سالانه 1 میلیون نفر به راهیان نور می روند.

تویسرکانی با بیان این که 120 هزار روحانی بسیجی داریم افزود: برخی از مقامات عالی کشور در بسیج طلاب عضو هستند.  

نماینده ولی فقیه در بسیج مستصعفین  با اشاره به بسیج طلاب و روحانیون افزود: رئیس حوزه های علمیه بسیجی هستند به طوری از بالاترین شخصیت های روحانی کشور عضو بسیج طلاب هستند.

وی با اشاره به بسیج کارگری ، بسیج مهندسین و بسیج جامعه زنان گفت: نیمی از 22 میلیون بسیجی که تحت این عنوان ثبت نام کرده اند خانم هستند.

تویسرکانی  با اشاره به این که زنان اقشار مختلف جامعه بسیجی را تشکیل می دهند گفت: بسیج جامعه زنان کارکردهای مختلفی در عرصه های گوناگون دارند.

** دشمن را باید در همه عرصه ها زمین گیر کرد

نماینده ولی فقیه در بسیج مستصعفین با اشاره به تذکرات مقام معظم رهبری پیرامون ایجاد هم افزایی و همکاری میان مسئولین سازمان بسیج با سایر نهادها خاطر نشان کرد: باید بسیجیان در عرصه های مختلف علمی و تخصصی حضور یابند تا بتوانند دشمن را در همه عرصه ها زمین گیر کنیم.

 اسماعیل کوثری در ادامه برنامه با اشاره به فرمایشات امروز مقام معظم رهبری پیرامون آمریکا گفت: ایشان فرمودند که ما با ملت آمریکا مشکلی نداریم بلکه مشکل ما با سیاست مداران این کشور است.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با اشاره به انتخابات اخیر آمریکا و پیروزی جمهوری خواهان گفت: میزان مشارکت مردم آمریکا در انتخابات نسبت به سال های گذشته کمتر شده است.

وی با اشاره به جنایات فرکوسن آمریکا اظهار داشت: جنایت صورت گرفته در این شهر به 38 ایالت در این کشور رسیده است.

** ابرقدرتی آمریکا رو به افول است

اسماعیل کوثری  با اشاره به این که ابرقدرتی آمریکا رو به افول است خاطر نشان کرد: آمریکا دیگر هیبت و عظمت خود را از دست داده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی

وی با اشاره به این که باید متوجه شویم ابرقدرت بودن آمریکا دیگر رو به شکسته شدن است افزود: اکنون به لطف خداوند همه ی ملت ها آگاه شده اند به طوری که ملت ها نسبت به آمریکا شناخت پیدا کرده اند.

اسماعیل کوثری  با اشاره به مذاکرات تیم هسته ای ایران با گروه 1+5 افزود: تیم مذاکره کننده هسته ای ایران هوشمندانه کارش را انجام می دهد به طوری که تا ما خواستیم به نتیجه نهایی برسیم آن ها بحث امنیت رژیم اشغالگر قدس را مطرح کردند.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با اشاره به کمک های مالی عربستان صعودی به آمریکا افزود: عربستان و آمریکا سال گذشته 60 میلیارد دلار قرارداد تجهیزات نظامی منعقد کردند به طوری که اگر این مبالغ صرف کشورهای آفریقایی و یا کشورهای مسلمان می شد بسیاری از مشکلات آن ها بهبود می یافت.

وی با اشاره به این که سیاست مداران آمریکا به دنبال راضی نگه داشتن عده ای هستند گفت: مردم اسرائیل یهودی هستند اما آن ها تفکر سیاست مداران رژیم اشغالگر را قبول ندارند و اقدام به مهاجرت کردند .

** اگر آمریکا روش برخوردش را عوض نکند زمان سقوطش جلوتر می افتد

اسماعیل کوثری با اشاره به این که اگر آمریکا روش برخوردش را با دنیا عوض نکند زمان سقوطش به جلوتر می افتد ادامه داد: اگر آمریکا این چنین عمل کند دیگر نمی تواند عرض اندام کند پس این کشور باید روش برخوردش را با دنیا عوض کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت: ملت ها برای سرنگونی تفکر آمریکا استقامت می کنند.

برای دیدن فیلم اینجا کلیک کنید.
انتهای پیلم/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار