آخرین اخبار از اعتراضات آمریکا

روز شکرگذاری هم مانع تداوم تظاهرات ضدنژادپرستی آمریکا نشد/ بازداشت شماری از معترضان/ درخواست برای تحريم خريد کالا در امريکا

مردم نیویورک در راهپیمایی به مناسبت روز شکرگزاری علیه تصمیم هیئت منصفه ایالت میسوری در تبرئه دارن ویلسون افسر پلیس فرگوسن که با تیراندازی موجب کشته شدن مایکل براون نوجوان سیاه پوست شده بود،تظاهرات کردند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، تظاهرکنندگان با حرکت به سمت خیابان پنجم نیویورک شعار عدالت نیست ،آرامش نیست و پلیس نژاد پرست نمی خواهیم و تمام سیستم لعنتی مقصر است،سردادند.

تظاهرکنندگان همچنین شعار پلیس قاتل را محکوم و به زندان بفرستید،سردادند.

پلیس با شدت گرفتن اوضاع با برخی از تظاهرکنندگان درگیر شد.


به گفته پلیس نیویورک در این تظاهرات هفت نفر بازداشت شدند. سخنگوی پلیس مدعی شد: این معترضان که از تصمیم این هفته هیئت منصفه عالی میسوری مبنی بر تبرئه افسر سفید پوست مسئول قتل مایل براون 17 ساله به خشم آمده بودند، به علت ایجاد اختلال و بی نظمی در مراسم روز شکرگذاری بازداشت شدند.

پلیس نیویورک اعلام کرد این افراد تلاش می کردند خود را به مسیر این راهپیمایی نزدیک کرده و موانع فلزی را کنار بگذارند که پلیس مانع این اقدام آنها شد. 

خانواده مایکل براون جوان قربانی خشونت پلیس آمریکا؛ نیز عید شکرگذاری را با صندلی خالی پسرشان برگزار کردند.


تصمیم چند روز قبل یک هیات منصفه عالی دایر بر اینکه شواهد کافی برای محاکمه یک مامور پلیس به خاطر کشتن یک نوجوان ۱۸ ساله سیاهپوست در فرگوسن وجود ندارد باعث اعتراضات در محل و سراسر آمریکا شد. فرگوسن در حومه شهر سن لوئیس قرار دارد.

خانواده مایکل براون گفته اند که این تصمیم برای آنها "ویرانگر" بوده است.

براون به ضرب چندین گلوله "دارن ویلسون" در ماه اوت کشته شد.

این مامور پلیس گفت که به خاطر ترس از جانش شلیک کرده اما شاهدان عینی گفتند که براون که مسلح نبود دستانش را درست پیش از تیراندازی بالا گرفته بود.

دارن ویلسون با بی شرمی به رسانه های آمریکا گفته است که وجدان او در پی آن حادثه که نهم اوت روی داد "آسوده" است.

مادر مایکل براون گفت که اظهارات این مامور "غیرمحترمانه است" و روایت او از رویدادهای آن روز را باور نمی کند.

تصمیم تازه هیات منصفه عالی به بحث هایی در سراسر آمریکا در مورد رابطه جوامع سیاهپوست با اداره های پلیس دامن زده است.

تظاهرات چهارشنبه شب در فرگوسن آرام بود و حدود ۱۰۰ نفر هنگام بارش برف راهپیمایی کردند.

با این حال شاید بیش از ۱۰۰ نفر در تظاهرات در لس آنجلس و اوکلند کالیفرنیا بازداشت شدند.

پلیس گفت که تظاهرکنندگان در اوکلند اقدام به تخریب مغازه ها کردند. بیشترین افراد در این شهر دستگیر شدند.

در شهر پورتلند در ایالت اورگان هم پلیس از گاز اشک آور استفاده کرد و بعد از آنکه حدود ۳۰۰ نفر مسیرهای حمل و نقل عمومی را مختل کردند عده ای را بازداشت کرد.

*** تداوم استقرار 2200 نیروی گارد ملی
2200 نیروی گارد ملی آمریکا با خودروهای زرهی همچنان در فرگوسن مستقر هستند.





*** درخواست برای تحريم خريد کالا در امريکا
معترضان به قتل نوجوان سیاه پوست در فرگوسن امریکا و تبرئه مأمور پلیس قاتل وی، تحریم خرید کالا را خواستار شدند.

فعالان سراسر امریکا پنجشنبه از مردم این کشور خواستند در اعتراض به حکم هیئت منصفه ایالت میسوری که از تعقیب و مجازات مأمور پلیس قاتل نوجوان سیاه پوست خودداری کرد، از خرید کالا در روز جمعه 28 نوامبرکه بزرگترین روز خرید سال محسوب می شود و به «بلک فرایدی» (جمعه سیاه) معروف است، امتناع کنند.

یک سازمان مدافع حقوق بشر که «رایان کوگلر» کارگردان و نویسنده نمایشنامه های رادیو و تلویزیونی رهبری آن را برعهده دارد به منظور اعلام همبستگی با هزاران نفر از مردم معترض به حکم هیئت منصفه در تبرئه این مأمور پلیس ، تحریم عمومی این رویداد بزرگ خرید اجناس و کالا را خواستار شد.

«بلک فرایدی» (جمعه سیاه) در امریکا یک روز پس از روز شکرگزاری و معمولا نخستین روز از ایام کریسمس در این کشور است.

این روز در واقع شلوغ ترین روز خرید سال محسوب می شود زیرا اکثر قریب به اتفاق خرده فروشان در امریکا اجناس خود را با بهای اندک به حراج می گذارند.

این گروه مدافع حقوق بشر از مردم امریکا خواست قول بدهند جمعه خرید نکنند و مردم اطراف محل سکونت خود را نیز به این تحریم ترغیب کنند.


*** حضور معترضان در فروشگاه های سنت لوئيس 
 در همین حال دهها معترض آمریکایی با حضور در فروشگاه های بزرگ منطقه سنت لوئیس و سر دادن شعارهایی به تصمیم دادگاه برای تبرئه افسری که مایکل براون نوجوان سیاه پوست را به ضرب گلوله به قتل رساند ، اعتراض کردند.

معترضان در شب عید شکرگزاری دقایقی در هر یک از فروشگاه های بزرگ این منطقه حضور یافتند و با سر دادن شعارهایی مقابل چشمان نیروهای امنیتی فروشگاه ، اعتراض خود را به تصمیم هیئت منصفه دادگاه برای تبرئه این افسر سفید پوست نشان دادند.

انتهای پیام./
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار