بان ‌کی‌مون:

مذاکره و راه حل عادلانه سیاسی تنها راه خاتمه درگیری بین فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها

دبیرکل سازمان ملل متحد در پیامی به مناسبت روز جهانی همبستگی با مردم فلسطین، ۲۹ نوامبر ۲۰۱۴ برابر با ۸ آذر ماه جاری گفت: خاتمه درگیری تنها با مذاکره و راه حل عادلانه براساس قطعنامه‌های مربوطه سازمان ملل متحد امکانپذیر است.

به گزارش حوزه سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، "بان کی‌مون" دبیرکل سازمان ملل متحد در پیامی به مناسبت روز جهانی همبستگی با مردم فلسطین، ۲۹ نوامبر ۲۰۱۴ برابر با ۸ آذر ماه جاری گفت: خاتمه درگیری تنها با مذاکره و راه حل عادلانه براساس قطعنامه‌های مربوطه سازمان ملل متحد امکانپذیر است.  
 
متن کامل پیام‌ بان کی‌مون به شرح زیر است:  
 
ما سال تلخ، حزب آور و غم انگیز دیگری برای مردم فلسطین، اسرائیلی‌ها و همه افرادی که خواهان صلح هستند را پشت سر گذاشتیم. طی دوره ۵۰ روز وحشتناک در تابستان، جهان شاهد جنگی ظالمانه در غزه_ سومین مورد از چنین درگیری‌ها در شش سال گذشته_ بود.  
 
اینجانب دوبار در ماه‌های اخیر به منطقه سفر کردم. نخست برای کمک به خاتمه درگیری و دوم برای مشاهده پیامد آن و حمایت از تلاش‌های بازسازی کلان غزه.  
 
بار دیگر آنچه در غزه گفتم تکرار می‌نمایم: اینجانب حملات موشکی حماس را که به گونه‌ای نامشخص شهروندان اسرائیلی را هدف قرار می‌داد، محکوم می‌کنم. این حملات هیچ چیز جز رنج برای همه طرف‌ها نداشته است.  
 
آنچه در اسرائیل گفتم تکرار می‌کنم: میزان تخریب به وسیله ارتش اسرائیل پرسش‌های مهم درباره احترام به اصول تمایز و تناسب را باقی گذاشته و موجب ایجاد فراخوان برای پاسخگویی شده است. کارهای زیادی برای حمایت از شهروندان در سایه حقوق بشر بین المللی و قوانین انسان دوستانه باید انجام شود.  
 
ثبات طولانی مدت بستگی به حل عوامل مهم درگیری دارد. این به معنای برداشتن حصر غزه، پایان نیم قرن اشغال سرزمین فلسطین و حل ملاحظات امنیتی مشروع اسرائیل است.  
 
در این روز همبستگی، قلب‌هایمان برای بسیاری از آوارگان فلسطینی در غزه و فرا‌تر می‌تپد. آژانس امداد و کار ملل متحد (آنروا) خط حیات برای میلیون‌ها فلسطینی در غزه و کرانه باختری، همچنین در اردن، لبنان و سوریه است. اینجانب تمامی کمک دهندگان را ترغیب می‌نمایم به حمایت جدی از این آژانس برای بازسازی غزه ادامه دهند.  
 
اینجانب عمیقا از وضعیت در بیت المقدس و کرانه باختری نگران هستم. افراط گرایان در هر دو سو دستور کار را دیکته می‌کنند. از تمامی طرف‌ها می‌خواهم در برابر آن نیرو‌ها ایستاده، خویشتن داری پیشه کنند و به وضعیت موجود حاکم بر مکان‌های مقدس احترام گذارند. اینجانب همواره فعالیت‌های شهرک سازی اسرائیلی‌ها را در کرانه باختری، شامل بیت المقدس غربی تحت اشغال را تقبیح می‌کنم.  
 
خاتمه درگیری تنها با مذاکره و راه حل عادلانه سیاسی براساس قطعنامه‌های مربوطه سازمان ملل متحد امکانپذیر است.  
 
اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها سرنوشتی مشترک در سرزمینی مشترک دارند که یکی دیگری را محو خواهد کرد. در عین حال اینجانب عمیقا نگران این هستم که با گذشت هر روز مردم منطقه حس ارتباط_حس همدلی_حس درک متقابل بشریت و آینده مشترک را از دست می‌دهند.  
 
در این روز بین المللی همبستگی اینجانب از تمامی طرف‌ها می‌خواهم از لبه پرتگاه گامی به عقب روند. چرخه بی‌منطق باید متوقف و چرخه پسندیده صلح باید آغاز گردد.  
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار